handdator

Visa fullständig version : Svank på ryggen vid hantelrodd ?


Dobby
2004-01-03, 12:02
Var på gymmet idag och två killar var bredvid mig och körde hantelrodd (ena foten i backen o ena knät på en bänk). Då sa den ena killen till den som körde att det var viktigt att han svankade lätt på ryggen, för då skulle man komma åt latsen bättre.

Själv kör jag alltid denna övning med lite svank, eftersom det känns naturligast/säkrast. Men har aldrig hört att man skulle komma åt latsen bättre bara för man svankar lite i denna övning. Ligger det någon sanning i detta eller va killen ute o cyklade ?
OM det är sant, förklara gärna hur isf.

Hnke
2004-01-03, 12:27
jag säger att det är p.g.a. att du avbelastar baksida axlar,, men det e min teori

Dobby
2004-01-03, 15:21
Jo det blir nog så att baksida axlar kopplas in mer om man inte svankar som du säger.

Det borde vara så att genom att svanka får man en framskjutning (eg. neråt mot marken i denna övning) av bröstet, vilket i sin tur leder till en mer komplett rörelse för latsen. Ungefär som när man kör sittande rodd i maskin, ska man ju trycke fram bröstet + trycka ihop skulderbladen... Ungefär samma här fast han uttryckte det som att man ska svanka, vilket leder till att bröstet skjuts fram. ;) Eller har ja fel, rätta mig gärna.

Hnke
2004-01-03, 15:43
Om jag har läst rätt så ja, e det så

JAM
2004-01-03, 16:03
Vår vän Exrx.net berättar:
Dumbbell Bent-over Row (http://www.exrx.net/WeightExercises/BackGeneral/DBBentOverRow.html)

http://www.exrx.net/AnimatedEx/BackGeneral/DBBentoverRow.gif

Instructions

Preparation
Kneel over side of bench with arm and leg to side. Grasp dumbbell.

Execution
Pull dumbbell to side until upper arm is just beyond horizontal or height of back. Return until arm is extended and shoulder is stretched forward. Repeat. Continue with opposite arm.

Comments

Allow scapula to articulate but do not rotate torso in effort to throw weight up.

Muscles

Target
Back, General

Synergists
Trapezius, Middle
Trapezius, Lower
Rhomboids
Latissimus Dorsi
Teres Major
Deltoid, Posterior
Infraspinatus
Teres Minor
Brachialis
Brachioradialis
Pectoralis Major, Sternal

Dynamic Stabilizers
Biceps Brachii
Triceps, Long Head

Stabilizers
Triceps (Supporting Arm)

Dobby
2004-01-03, 16:35
ahh klockrent ju, där är den ju =) fast han verkar inte svanka värst mycke inte, han verkar ju rätt stel i ryggen. Det kanske inte är så viktigt med svank ändå:confused:

shirunai
2004-01-04, 14:42
klart han är stel i ryggen, håll ryggen rak, gör som han så man får stretch!

Dobby
2004-01-05, 00:02
kan du utveckla dig lite mer shiruni ? varför skulle man inte svanka ?

Snafu
2004-01-05, 00:34
Huruvida svanken egentligen har nånting med kontakten med latsen att göra låter jag vara osagt. Jag har svårt att tro att den lilla vinklingen man får i ryggen genom att svanka eller inte svanka i en övning som hantelrodd inverkar nämnvärt på latsaktiveringen. Det som dock kan inverka på huruvida hantelrodd skall inverka mer eller mindre på baksida axlar är vinklingen på armen från kroppen sett. Håller du ut armen från kroppen i 90 grader så kommer baksida axlar att få jobba tämligen enskilt. Det är det enda jag har att säga i angående detta.