handdator

Visa fullständig version : 17-åring som vill bli stark!


ravbur
2011-10-26, 16:02
Har tränat runt 16 månader. Vägde 60 kg innan jag började, väger nu runt 75-77 någonting. Var alltså jävligt tunn innan jag började träna. Har tränat mycket för skojs skull och kört mest roliga övningar jag känner för, har dock oftast börjat med en basövning.

Stats :em::: Bänkpress 65 *3
Knäböj 80*2
Marklyft 125*1

Nu till frågan,

Vill ta tag i träningen rejält och bli stark! Har läst mycket om starting strength som många verkar ha fått bra resultat av, är det något som rekommenderas eller har jag tränat för länge för att köra det programmet?

I så fall, tar jag gärna emot tips på andra upplägg!

willtjam
2011-10-26, 16:08
Du kan ju alltid pröva. Går ökningar för segt i SS3x3 eller SL5x5 så kan du ju alltid pröva nåt annat. :)

Redhaad
2011-10-26, 16:20
Sl 5x5 är ett grymt system för att kasta på lite viktplattor :)

Skäms inte över dina max där, alla började liknande i början. Jag hade problem med endast skivstången i bänkpress första gången jag steg in på ett gym [dessutom världelös teknik]. Fortsätt jobba bara och träna hårt så kommer det ;)

ravbur
2011-10-26, 16:46
Sl 5x5 är ett grymt system för att kasta på lite viktplattor :)

Skäms inte över dina max där, alla började liknande i början. Jag hade problem med endast skivstången i bänkpress första gången jag steg in på ett gym [dessutom världelös teknik]. Fortsätt jobba bara och träna hårt så kommer det ;)

Ja jag har hört endel om 5*5, kanske är värt att kolla upp. Hehe, ja när jag började så maxade jag runt 35-40.

klupknum
2011-10-26, 19:07
Säger bara Stronglifts, på 4 månader har jag ökat mitt 5RM i knäböj från 72,5kg > 140kg, mitt 5RM i bänkpress från 60kg > 80kg och 5RM i marklyft från 100kg > 140kg, tycker jag är bra ökningar, i alla fall i knäböjen så då tar jag det som att programmet gör vad det är till för :D
Och om du undrar varför båda ligger på 140kg så är det för att jag inte har mer vikter hemma.

Mjölkprotein
2011-10-26, 19:12
SL 5x5 är för bra för att missa, orkade inte hålla på med det tillslut (körde Madcow 5x5 i ca 2mån till tror jag? Nu kör jag samma stuk, fast jag har ändrat lite) men jag kör somsagt med samma stuk på det hela.

Bästa programmet jag testat på! Testa det!
Blir du som jag att du inte orkar köra 5x5 med skittung vikt kan du byta till Madcow, då börjar man att "värma upp" med övningen och avslutar ett set med sitt max. Tycker det upplägget funkar bäst i nuläget (MEN VANLIGA 5x5 FUNKAR BÄST ATT BÖRJA MED!!!!)

garluch
2011-10-26, 19:24
Starting strength är skitbra! Dessutom är ju frivändningarna en bra inkörsport till de olympiska lyften, om man gillar sånt. Rekomenderas varmt, se bara till att läsa på, sova och äta ordentligt så ger programmet maximal effekt.

frozzon
2011-10-26, 19:37
mer böj! då blir du staaark :D

ravbur
2011-10-26, 23:01
Stronglifts 5*5 verkar vara rätt schysst. bra och simpel progression också :) Vad rekommenderar ni att man börjar på för vikter?