handdator

Visa fullständig version : z-stången istället för rakstång


jovas
2011-10-26, 15:17
Har haft å får ont i underarmen av rakstången.

Å jag har testat det mesta för att bli av med smärtorna.

Har stretchat varje morgon och och kväll ordentligt.
Vilat ifrån övningar som gör ont mm.

Men hur jag än gör så gör det ont när jag börjar med rakstången.

testar olika varianter, inte greppa för hårt mm.

Men när jag kör z.stång så känns det inget.

Kan jag inte bara köra z-stången då? å skita helt i rakstången?

varför jag frågar är för att några av er på kolo har sagt att z-stången orsakar att man sedan får ont?

aijou
2011-10-26, 15:28
Fick också det en period men det gick över. Klart du kan köra med Z-stången men då känns det ju mest som att du flyr från problemet istället för att ta tag i det. Det jag tror är den bästa lösningen är att fortsätta köra med rak stång så ska du se att det blir bättre med tiden.

Under hur lång tid har du fått ont av rak stång?

jovas
2011-10-26, 15:40
Fick också det en period men det gick över. Klart du kan köra med Z-stången men då känns det ju mest som att du flyr från problemet istället för att ta tag i det. Det jag tror är den bästa lösningen är att fortsätta köra med rak stång så ska du se att det blir bättre med tiden.

Under hur lång tid har du fått ont av rak stång?



vet inte om de kommer bli bättre.

förut så vilade jag 2 månader, kom tillbaka fick ont ingen.

första gången jag fick ont va för 1 år sedan. å varje gång jag testar rakstång gör de ont.

å kör jag ett ordentligt set så gör de ont även ´nån dag efter om jag håller en tung matpåse eller liknande.

känns inge bra att fortsätta köra å hoppas att smärtan försvinner när det egentligen kan bli värre.

aijou
2011-10-26, 15:47
vet inte om de kommer bli bättre.

förut så vilade jag 2 månader, kom tillbaka fick ont ingen.

första gången jag fick ont va för 1 år sedan. å varje gång jag testar rakstång gör de ont.

å kör jag ett ordentligt set så gör de ont även ´nån dag efter om jag håller en tung matpåse eller liknande.

känns inge bra att fortsätta köra å hoppas att smärtan försvinner när det egentligen kan bli värre.

Låter ju inte bra. :( tror inte jag är kvalificerad att hjälpa dig då. Jag skrev bara vad som funkat för mig då jag har haft liknande problem.

olle lindblad
2011-10-26, 15:49
Var på underarmen sitter smärtan?

jovas
2011-10-26, 15:53
Var på underarmen sitter smärtan?


det gör ont när jag lyfter något om handflatan är uppåt emot taket.
Längs höger sidan.

Gör extra ont precis när jag släpper stången.

Stefan J
2011-10-26, 16:01
det gör ont när jag lyfter något om handflatan är uppåt emot taket.
Längs höger sidan.

Gör extra ont precis när jag släpper stången.

Har haft exakt samma problem alla 15 år jag tränat. Bara kör på med Z-stång om det känns bra. Du bygger inte precis några biceps när du får lägga ner bicepsträningen helt pga smärtor. Du bygger biceps av Z-stång även om det inte klassas som helt optimalt. Valet mellan hyfsad och ingen bicepsträning är enkel. Sedan är det ju inget fel på pullups/chins heller. Eller hantelcurls. Ingen mening med att plåga sig med rak stång om det gång på gång inte funkar trots att du stretchar, vilar etc. Det finns ju gott om andra övningar.

r1kkie
2011-10-26, 16:39
det gör ont när jag lyfter något om handflatan är uppåt emot taket.
Längs höger sidan.

Gör extra ont precis när jag släpper stången.

Längs högra sidan på vänster eller högerarmen? Kan vara en väsentlig skillnad.

Matsa
2011-10-26, 16:53
Jag har med lidit av det problemet till och från, jag känner igen det du säger att det gör som ondast precis när man släpper stången. Jag har dock fått ont även av EZ-stången vissa perioder. Det som har hjälpt mig är att träna pronation och supination i fullt ROM, som på den här filmen:

2lpJ_8jceAA

Bäst tycker jag det är om man har hantlar som man kan skruva isär och bara ha vikter på ena sidan, annars funkar vilken järnpinne som helst. Hammare/slägga borde vara utmärkt. På Workout Center i Gävle har de en maskin där man kan träna den rörelsen och den är helt outstanding, jag känner inget obehag alls i underarmarna numera.

Det kan ju vara värt ett försök i alla fall.

äppelpaj
2011-10-26, 17:09
+1 på videon ovan, hjälpte mig när jag hade problem.

Ponitus
2011-10-26, 17:17
Tack för videon. Har lite problem med. Ska se ifall det kan lösas med den övningen ifrån videon!

Spartansk
2011-10-26, 17:20
För övrigt borde det heta M-stång, eller W-stång...

http://www.budo-fitness.cc/os2/images/SBI-34152-Z.jpg

madballz
2011-10-26, 17:32
För övrigt borde det heta M-stång, eller W-stång...

http://www.budo-fitness.cc/os2/images/SBI-34152-Z.jpg

Stången på mitt gym är mer böjd, som ett Z, den där var ju knappt böjd :)

Fishtank
2011-10-26, 17:32
Frågan är väl, Varför är rak stång bättre?

robbob
2011-10-26, 17:55
För övrigt borde det heta M-stång, eller W-stång...

http://www.budo-fitness.cc/os2/images/SBI-34152-Z.jpg

Heter de inte EZ-curl stång och det står för Easy-curl?

McLR
2011-10-26, 17:59
Frågan är väl, Varför är rak stång bättre?

Mina handledssmärtor slutade i samband med att jag slutade med EZstång

Victuhh
2011-10-26, 18:01
Gör extra ont precis när jag släpper stången.

hej, har haft exakt samma problem som dig mina 2 år, smärtan kommer och går lite grann.. när jag känner att jag börjar få ont igen kör jag lätt någon vecka med någon övning jag kan göra (tex hammercurl! - ingen smärta alls) och ibland bamsecurls och köra med lätta hantelvikter.

Detta fungerar för mig och jag brukar kunna köra på som vanligt igen efter ett tag :);)

Fishtank
2011-10-26, 18:32
Mina handledssmärtor slutade i samband med att jag slutade med EZstång

Ja men förutom för handlederna självklart

Arne Persson
2011-10-26, 18:47
För att berika er med lite aktuell livsnödvändig fakta:D så sätter jag här in en bild på det mkt kraftiga ursprunget på M. pronator quadratus hos en neandertalare (Homo sapiens neandertalensis alt. Homo neandertalensis). Bilden föreställer distala höger ulna (armbågsbenet). En anledning till att dom var otroligt starka i pronatorerna var troligen för att dom fick motbalansera deras biceps- och supinatorstyrka som bör ha varit extraordinär.
Anledningen till mitt lilla inlägg är att problem här på tråden troligen består till största delen på strama pronatorer.

Pungis
2011-10-26, 19:03
Jag hade kört tunga lyft med z-stång och lätta med rak. Jobba med problemet samtidigt som biccarnas utveckling slipper lida..

spaffen
2011-10-26, 21:43
Jag får när jag släpper stången OM jag släpper snabbt. Testa att lägga ned stången och släppa "sakta". Dvs gradvis lätta på greppet när setet är klart.
Det plus stretch tog bort min smärta.

Wormzie
2011-10-26, 21:51
För att berika er med lite aktuell livsnödvändig fakta:D så sätter jag här in en bild på det mkt kraftiga ursprunget på M. pronator quadratus hos en neandertalare (Homo sapiens neandertalensis alt. Homo neandertalensis). Bilden föreställer distala höger ulna (armbågsbenet). En anledning till att dom var otroligt starka i pronatorerna var troligen för att dom fick motbalansera deras biceps- och supinatorstyrka som bör ha varit extraordinär.
Anledningen till mitt lilla inlägg är att problem här på tråden troligen består till största delen på strama pronatorer.

Härligt med sådana förtydliganden :) Hade det legat och dammat i skrivbordslådan länge sen det var framme senast?

Arne Persson
2011-10-26, 21:58
Härligt med sådana förtydliganden :) Hade det legat och dammat i skrivbordslådan länge sen det var framme senast?

Nix, har ett litet trevligt monterskåp med allt benigt samlat. :)

krappen
2011-10-26, 22:05
Hade liknande problem i början och vad jag kan minnas så var det bara en överansträngning. Jag lade av med ez stången och körde hantelcurls istället tills jag hade byggt upp lite styrka och stabilitet i handlederna och underarmarna. Sänkte dessutom vikterna väsentligt.

Langster
2011-10-26, 22:46
Jag har skrivit det förr, ni får ont för att ni håller för hårt i stången. Slappna av i greppet så försvinner smärtan.
Man behöver inte krama stången tills man får kramp, det går bra att bara låta den vila lite lätt i händerna.

Fartman
2011-10-26, 23:18
Laborera lite med greppvidden kan också vara en idé, håller man lite bredare så blir det av någon anledning mindre jobbigt för handleden.

Proxy
2011-10-26, 23:32
Damn you Arne, beating me to it. :D

Problemet blir bara värre när du tränar med ez-stång. Det är tydligen inte dina flexorer som är stela, utan dina pronatorer.
Du avlastar pronatorerna temporärt med ez-stången, men dom hamnar i ett förkortat läge (det är därför ni inte heller för ont av hammarcurls), vilket gör att dom också blir stelare. Även om du undviker smärtan temporärt så gör du dig själv alltså inte en tjänst.
Vila kommer inte heller att göra dig mycket, för faktumet kvarstår att du har för stela pronatorer, och det botar du inte genom vila.

Botemedlet är att bli avslappnad och rörligare. Inga krampaktiga grepp, inga ez-stänger i bicepsträningen, alltid dorsalflexerat i tricepsövningarna och pressarna, och korrigerande stretchning.
Undvik därtill för tunga vikter som ger ett krampaktigt grepp, släpp egot och kör mer avslappnad och fokuserat ett tag.

jovas
2011-10-27, 08:07
här avr det mycket svar=)

För att förtydliga, på vänster armen gör det ont längs högersidan. och på högerarmen längs vänster sidan.

men mest smärta i vänster.

Det gör ont både när jag lyfter och släpper vikten.

gr8boy
2011-10-27, 10:22
Jag brukar alltid köra Z stången, känns mer naturlig. (Har ej ont)
Ger den mycke sämre biceps träning än rak stång eller vadå?

Arne Persson
2011-10-27, 10:37
Jag brukar alltid köra Z stången, känns mer naturlig. (Har ej ont)
Ger den mycke sämre biceps träning än rak stång eller vadå?

Klart sämre för biceps eftersom du märkbart försämrar supinationen. Sämre för proantorerna eftersom dessa jobbar i förkortade lägen vilket kan medföra problem vid supination.

gr8boy
2011-10-27, 10:39
Och vad betyder det på svenska??
Blir rak stång imon då!

Klart sämre för biceps eftersom du märkbart försämrar supinationen. Sämre för proantorerna eftersom dessa jobbar i förkortade lägen vilket kan medföra problem vid supination.

Rahf
2011-10-27, 10:50
Och vad betyder det på svenska??
Blir rak stång imon då!

Muskler i underarmen blir stela; du får problem med full rörlighet; biceps jobbar inte i samma utsträckning. Ett förenklat test är att jämföra skillnaden i muskelkänsla mellan hammercurls och vanliga hantelcurls.

Väldigt förenklad beskrivning.

Jag har inte haft ett enda problem sen jag slutade helt med EZ-bar för några år sedan. Bör nämnas att jag inte tränar alltför mycket biceps heller, men när det sker så känner jag inget.

Arne Persson
2011-10-27, 10:50
Och vad betyder det på svenska??
Blir rak stång imon då!

Supination är, i detta fall att, tummen vrids utåt så att handflatan pekar uppåt.
Pronation är det motsatta.

Skall såklart stå pronatorerna i mitt tidigare inlägg...:)

filmjölk
2011-10-27, 10:55
Supinationen gör mycket för biceps brachii. Jag kan inte supinera höger hand utan att forcera med hjälp av andra handen (har aldrig kunnat), tom ez-stång är obehagligt. Jag kör med hantlar istället, och då inte jag kan supinera på höger, bara på vänster har vänster biceps brachii utvecklats mycket mer än höger, trots att jag är högerhänt. Det syns tydligt, och märks tydligt med måttband. Märktes tydligt i en såndär bodycomposition med ström med, vänster arm har typ ett kvarts kg (det är vikten av 2 kycklingfileer) mer kött än höger arm, och triceps är visuellt lika stor på båda, så 250g biceps brachii mindre pga avsaknad av supination.

Då jag ser vad full supination gjort för min vänster arm, vet jag genom empiriska bevis:) att rakstångscurl är öfverlägsen ez-stång för bicepsutveckling.

Sheogorath
2011-10-27, 11:00
Supinationen gör mycket för biceps brachii. Jag kan inte supinera höger hand utan att forcera med hjälp av andra handen (har aldrig kunnat), tom ez-stång är obehagligt. Jag kör med hantlar istället, och då inte jag kan supinera på höger, bara på vänster har vänster biceps brachii utvecklats mycket mer än höger, trots att jag är högerhänt. Det syns tydligt, och märks tydligt med måttband. Märktes tydligt i en såndär bodycomposition med ström med, vänster arm har typ ett kvarts kg (det är vikten av 2 kycklingfileer) mer kött än höger arm, och triceps är visuellt lika stor på båda, så 250g biceps brachii mindre pga avsaknad av supination.

Då jag ser vad full supination gjort för min vänster arm, vet jag genom empiriska bevis:) att rakstångscurl är öfverlägsen ez-stång för bicepsutveckling.

Detta är mkt intressant. Arne kommer bli glad. :D

Arne Persson
2011-10-27, 11:12
detta är mkt intressant. Arne kommer bli glad. :d

Mkt glad!:)

doakes
2011-10-27, 11:13
Jag hade liknande/samma problem med rakstångscurl, fick även alltid väldigt ont när jag lade ner stången efter övningen. Glömde dock att jag hade haft detta problem innan jag såg tråden, för de senaste månaderna har det inte gjort ont allt, kommer inte ens ihåg när det slutade.

jovas
2011-10-28, 16:17
Kanske är de som du Arne säger då. Men smärtan kan jag känna om jag tex trycker upp en dörr med handflatan emot dörren å fingrarna uppåt. Då känns de ibland. Kan de va så? Eller om jag stretchar underarmen där jag drar fingrarna bakåt så känns det.

ceejay
2011-10-28, 17:29
undrar hur en tråd om detta kan bli så lång, när det egentligen inte känns som något svårt att förbättra.

Stretcha pronatorerna då!? zstång suger rakstång äger kör på.

jovas
2011-10-28, 17:57
undrar hur en tråd om detta kan bli så lång, när det egentligen inte känns som något svårt att förbättra.

Stretcha pronatorerna då!? zstång suger rakstång äger kör på.


Hur stretchar man dom?

nyrjoh
2011-10-28, 19:22
Lite tips om hur man kan försöka komma åt besvären(skrivit det som svar tidigare på denna typ av besvär):
http://www.netterimages.com/image/48890.htm
Kan vara stelhet, överbelastning i pronator quadratus som du känner av när du kör med rak stång, muskeln precis nedanför handleden på bilden i länken. Det blir extra belastning på den om den är stel och du tränar i fullt supinerat läge. Börja köra supination/pronations träning genom att hålla i ytterläget på hantel eller metall handtag. Armbåge i 90° och så roterar du underarmen från ytterläge till ytterläge. Börja med så pass lätt belastning att du gör 8-10st utan större problem, 1-3set. Stretcha ut pronatorerna genom att hålla i en pinne eller liknande och ge tryck med andra handen så att underarmen går ut mot full supination, håll 30-60 sek 2-3ggr. 2-3 dag under en period, säg 2-4 veckor. Det får kännas lite när du tränar och stretchar men gör det mer ont säg nästa dag får man ta det lite lugnare med både stretch och träningen. Kör på lättare vikter under en period tills besvären avtar. Undvik EZ-stången i framtiden så blir du ej stel i pronatorerna.

jovas
2011-10-28, 19:50
Lite tips om hur man kan försöka komma åt besvären(skrivit det som svar tidigare på denna typ av besvär):
http://www.netterimages.com/image/48890.htm
Kan vara stelhet, överbelastning i pronator quadratus som du känner av när du kör med rak stång, muskeln precis nedanför handleden på bilden i länken. Det blir extra belastning på den om den är stel och du tränar i fullt supinerat läge. Börja köra supination/pronations träning genom att hålla i ytterläget på hantel eller metall handtag. Armbåge i 90° och så roterar du underarmen från ytterläge till ytterläge. Börja med så pass lätt belastning att du gör 8-10st utan större problem, 1-3set. Stretcha ut pronatorerna genom att hålla i en pinne eller liknande och ge tryck med andra handen så att underarmen går ut mot full supination, håll 30-60 sek 2-3ggr. 2-3 dag under en period, säg 2-4 veckor. Det får kännas lite när du tränar och stretchar men gör det mer ont säg nästa dag får man ta det lite lugnare med både stretch och träningen. Kör på lättare vikter under en period tills besvären avtar. Undvik EZ-stången i framtiden så blir du ej stel i pronatorerna.

Tack för ditt svar:)
Men de är ju inte där det gör ont där det röda vAr markerat.

Det är ju mer längs armen på sidan.

jovas
2011-11-18, 08:38
en fråga angående det här.

jag har nu börjat strectha handen/underarmen båda i supinerat & pronerat läge.

Kör även rakstång men enbart med stången 20 kilo. Dock så gör de ont när jag lyfter den och även efter som idag har jag känningar.

Ska jag fortsätta köra stången ändå?

Rahf
2011-11-18, 08:41
Vad är din arbetsvikt i bicepscurl?

Det är obehagligt och lite smärtsamt innan man fått rätsida på rörligheten. Testa att börja träna tyngdlyftning så blir det 'roligt' när man ska jobba upp rörlighet för ryck :D

jovas
2011-11-18, 08:41
Vad är din arbetsvikt i bicepscurl?

30 kg

Rahf
2011-11-18, 08:42
Då snackar vi ändå en duglig vikt som du jobbar på när det är 20kg. Fortsätt stretcha och jobba på det.

jovas
2011-11-18, 08:46
Då snackar vi ändå en duglig vikt som du jobbar på när det är 20kg. Fortsätt stretcha och jobba på det.

okej!

men jag ska fortsätta med stången trots att de gör ont?

som sagt gör ont även idag om jag tex lyfter något halv tungt eller vrider armen i vissa rörelser.

Å om jag har handflatan uppåt å trycker me andra handen neråt å håller emot, de ska vi inte tala om hur de känns.

fast jag tog nyss en störra penna å höll i handen och tog tag i pennan med andra och vred för att stretca ut. och efter jag gjort det direkt om jag då trycker med andra handen å ger motstånd så gör de inte så ont.

men sen efter nån minut gör de de igen.

men då känns de ju som att de hjälper. trots att de bara just nu handlar om 15 sekunder=)

jovas
2011-11-19, 01:31
Bump

Filthy
2011-11-19, 02:23
Väldigt intressant. Tog upp det här för ca 7 år sen här och fick då rådet att köra med EZ-stång har jag för mig vilket jag gjort.
Dags att byta tillbaka då. Kommer nog göra ännu ondare nu.

Edit: Varför bumpade du den mest överbesvarade tråden genom tiderna?

Rahf
2011-11-19, 02:45
För att han fortfarande är osäker, och vill konstant få råd och svar.

Tålamod, Jovas.

Arne Persson
2011-11-19, 08:58
Väldigt intressant. Tog upp det här för ca 7 år sen här och fick då rådet att köra med EZ-stång har jag för mig vilket jag gjort.
Dags att byta tillbaka då. Kommer nog göra ännu ondare nu.

Edit: Varför bumpade du den mest överbesvarade tråden genom tiderna?

Då fick du garanterat inte rådet mig. Mycket möjligt att du kommer at få lite känningar i början, dina pronatorer lär ju vara skönt förkortade vid det här laget.