handdator

Visa fullständig version : Knäböj och frontböj


Rullatoralex
2011-10-26, 13:39
Är det bra att variera med knäböj och frontböj eller ska man helst hålla sig till en? Är det bra att te.x köra 1 vecka knäböj, 1 vecka frontböj o.s.v?

Mauriice
2011-10-26, 13:45
Vad skulle det va bra för att krångla sådär...? Håll dig till en som du gillar bara!

Jag körde först frontböj innan jag gick över till knäböj eftersom jag tidigare hade stora problem med att hålla bra form i den övningen. Fick sakta men säkert upp bra teknik i front men kände tyvärr att mina axlar inte tillät mig att lägga på mer vikt. Testade knäböj vilket gick alldeles galant!

Nu är jag helt hooked on squats så för mig finns det inte en tanke på att gå tillbaka till frontböj.

Turbo Rico
2011-10-26, 13:52
Det ena behöver inte utesluta det andra. Har själv blandat frontböj och knäböj friskt senaste åren och ökat en hel del i båda.

limenka
2011-10-26, 14:00
Kör båda :)

bustz0rz
2011-10-26, 14:09
Vad skulle det va bra för att krångla sådär...? Håll dig till en som du gillar bara!

Ja, jävlar vad man krånglar om man varierar lite mellan front- och bakböj.

stemag
2011-10-26, 14:43
Jag börjar oftast med vanlig knäböj, sen avslutar jag med några högrepsare på frontböj för att "gnugga" det sista ur låren.

davvvan
2011-10-26, 14:48
Kört mest frontböj senaste tiden för att jag är så jävla stel, klarar inte av att gå ner nog djupt i knäböj. Men jag jobbar på det, så sakteliga. Det ena behöver inte utesluta det andra.

Mauriice
2011-10-26, 14:52
Ja, jävlar vad man krånglar om man varierar lite mellan front- och bakböj.

Jag tyckte det lät krångligt iaf...Hålla reda på vilken vecka man ska köra front/knäböj och hålla på och byta osv...Låter fortfarande jobbigt i mina öron!

Och varför skulle det va bättre att skifta varje vecka?

frozzon
2011-10-26, 14:59
söndag frontisar

torsdag böjjisar

Endorah
2011-10-26, 15:23
jag kör båda :)

Mina benpass börjas med marklyft, sen frontböj och sen knäböj (fortsätter sedan med lite isolation). byter ibland ordningen på front och knäböj. Gillar inte att träna ben lika mycket, men brukar bli minst ett benpass varannan vecka.

Rickard
2011-10-26, 15:24
Jag tyckte det lät krångligt iaf...Hålla reda på vilken vecka man ska köra front/knäböj och hålla på och byta osv...Låter fortfarande jobbigt i mina öron!

Och varför skulle det va bättre att skifta varje vecka?

Har man någon form utav seriöst intresse av att föra sin träning och resultat framåt loggar man sin träning på något sätt. Post-it, forum, mentalt eller vad som nu passar.

Det är två relativt olika övningar. Och man vill kanske få ut fördelarna av båda.

Mauriice
2011-10-26, 15:45
Har man någon form utav seriöst intresse av att föra sin träning och resultat framåt loggar man sin träning på något sätt. Post-it, forum, mentalt eller vad som nu passar.

Jaha...Och?

Själv har jag varje träningspass sedan Feb uppskrivet i Word-format, petigt indelat efter muskelgrupp, men tycker fortfarande det skulle vara jobbigt att alterera mellan front/böj varje vecka.

Det är två relativt olika övningar. Och man vill kanske få ut fördelarna av båda.

Isf om det är stor betoning på "relativt";)! Köper din senaste mening dock!

Rickard
2011-10-26, 15:51
Jaha...Och?

Själv har jag varje träningspass sedan Feb uppskrivet i Word-format, petigt indelat efter muskelgrupp, men tycker fortfarande det skulle vara jobbigt att alterera mellan front/böj varje vecka.



Isf om det är stor betoning på "relativt";)! Köper din senaste mening dock!

Då är det ju inte värre än att du slänger ett öga i loggen innan passet. Eller?

Det är ju i huvudsak samma muskler som primärt arbetar men belastningen på dessa är olika i olika vinklar. Samt belastningen på sekundära muskler väldigt olika.

Baske
2011-10-26, 20:35
Frontböj kommer sätta mer belastning på framsida än "vanliga benböj". Det är lättare att hålla kroppen upprätt i frontböj då tyngdpunkten flyttas framåt.

I Benböjen kan du hantera större vikt och belastningen på glutterna och hamstrings i djupet ökar jämfört med frontböj.

Övningar som lätt får utrymme i ett träningsschema om du har tillräcklig rörlighet och aktivering

hugok
2011-10-26, 22:23
De flesta har väl två benpass per vecka. Då blir det ju bra om man har ett till böj och ett till frontböj.