handdator

Visa fullständig version : Harris-Benedict ekvationen?


StampChamp
2011-10-26, 11:08
Tjena,

Jag har tänkt på detta med just Harris-Benedict hur bra den egentligen fungerar, tycker den har fungerat rätt bra för mig men då har jag valt ganska hög aktivitetsnivå, annars tror jag själv att det kan bli för lite om man har bra med muskler?

I alla fall, polaren jag tränar med väger ungefär 84kg och är 187cm, jag har exakt samma vikt och längd. Men skillnaden är att jag ligger på 9-10% fettprocent efter senaste kalipermätningen och han ligger på 14%. Men utgår vi från denna ekvation ska jag och han äta lika mycket?

Visst borde jag förbränna mer energi än honom med tanke på att min kropp består av mer muskler än honom? Kan man ta denna ekvation på nåt sätt med sin fettprocent?

Vad tycker ni om ekvationen? För mig har den som sagt funkat bra men då har jag tagit ett högre aktivitetsfaktor.

Hur brukar ni räkna? Har ni någon annan formel eller liknande?

Nils.R
2011-10-26, 11:27
Du kan ju lättast göra som så att du utgår från formeln men justerar manuellt utifrån resultaten.

Ola Wallengren
2011-10-26, 11:34
Skillnaden i energiförbrukning på fettväv och muskler är inte så stor, ca 8 kcal/kg. Utgår vi från ditt exempel så skulle det teoretiskt skilja ungefär 30 kcal/dag mellan er.
Med tanke på att den individuella variationen i REE är hyfsat stor (ca +/- 25% i extremerna) så är just kroppsammansättningen en ganska liten faktor i sammanhanget.

StampChamp
2011-10-26, 12:44
Skillnaden i energiförbrukning på fettväv och muskler är inte så stor, ca 8 kcal/kg. Utgår vi från ditt exempel så skulle det teoretiskt skilja ungefär 30 kcal/dag mellan er.
Med tanke på att den individuella variationen i REE är hyfsat stor (ca +/- 25% i extremerna) så är just kroppsammansättningen en ganska liten faktor i sammanhanget.

Bra då behöver jag inte tänka så mycket på det, tack för svaret. Men om vi säger att jag jämför mig med en som har 22% blir ju skillnaden runt 100kcal, inte heller något att bry sig om.

Jag fortsätter med ekvationen och anger en högre aktivitetsfaktor, verkar ha hittat rätt i alla fall.

Men kan det inte skilja lite mer när man ska sätta aktivitetsfaktorn då beroende på hur mycket fett och muskler man har? Just basala energibehovet verkar ju inte skilja nåt, men aktivitetsfaktorn?

Eddie Vedder
2011-10-26, 13:15
Vad tycker ni om ekvationen? För mig har den som sagt funkat bra men då har jag tagit ett högre aktivitetsfaktor.

Om det funkat bra för att du tagit en hög så är det ju inte ekvationen som är bra utan du som uppskattat korrekt.

Sniggel
2011-10-26, 14:29
Bra då behöver jag inte tänka så mycket på det, tack för svaret. Men om vi säger att jag jämför mig med en som har 22% blir ju skillnaden runt 100kcal, inte heller något att bry sig om.

Jag fortsätter med ekvationen och anger en högre aktivitetsfaktor, verkar ha hittat rätt i alla fall.

Men kan det inte skilja lite mer när man ska sätta aktivitetsfaktorn då beroende på hur mycket fett och muskler man har? Just basala energibehovet verkar ju inte skilja nåt, men aktivitetsfaktorn?

Att du har mer muskler än honom spelar nog större roll på att du lättare förbrukar energi när du tränar pga att du är mer vältränad (lyfter tyngre vikter).
Detta kan man dock ta viss hänsyn till. Jag tror iaf att detta spelar långt större roll än hur mycket basförbrukningen ökar.

pejo
2011-10-26, 14:52
Det vore kanske bättre att använda Cunningham, Katch-McArdle eller någon annan ekvation som tar hänsyn till att muskler förbrukar mer energi än fett.

StampChamp
2011-10-27, 11:11
Om det funkat bra för att du tagit en hög så är det ju inte ekvationen som är bra utan du som uppskattat korrekt.

Haha det är sant. Jag tror många underskattar sin aktivitetsnivå, speciellt om man är tränad.. tror man ska ligga en aning högre om man är bra tränad när det kommer till aktivitetsnivån!

Sniggel
2011-10-27, 13:46
Haha det är sant. Jag tror många underskattar sin aktivitetsnivå, speciellt om man är tränad.. tror man ska ligga en aning högre om man är bra tränad när det kommer till aktivitetsnivån!

Tycker det verkar standard att folk här på forumet underskattar sin aktivitetsnivå rejält.

"Tränar styrka 4 ggr i veckan och kondition 3 ggr, för övrigt gör jag inte så mycket så jag uppskattar min aktivitetsnivå till 1.4"

"Tränar 3 ggr styrka i veckan och 2 ggr cardio, jobbar på lager och har nog en aktivitetsfaktor på 1.6"

Tror det beror på att folk ofta är obefogat rädda för att bli feta och därför underäter och går miste om att kunna prestera maximalt.
Går man upp 2 kg (glykogen, vätska osv) på en vecka för att man ökat kalorierna till en vettig nivå så tror man helt plötsligt att man har ett kaloriöverskott på 1000-2000 kcal när det i själva verket kanske är 500 i början av veckan och 200 i slutet av veckan när kroppen anpassat sig från att tidigare ha underätit och helt plötsligt börjat prestera bättre.
Ytterligare en vecka senare är kaloriöverskottet 100 kcal/dygn och då har den snabba viktökningen avtagit.