handdator

Visa fullständig version : Fett i avföringen


AronP
2011-10-26, 08:23
Okej, lite småvidrig update här nu men det får ni fan ta.

Märkte idag, och antar att det varit så ett tag, att jag skiter fett/olja. I vattnet i toan bildas det såna där oljedroppar som bildas när man häller olja i vatten. Är detta vanligt? Vad beror det på? Ska jag oroa mig,

Förutsättningarna är: diet, låg på fett överlag (ca 80g/dag), på morgonen innan övrig mat intages så intas 9st omega3-kapslar tillsammans med övriga piller och 15g eaa, snart därpå intages ägg och bröd.

Trodde kroppen var duktig på att ta upp allt.

IronBug
2011-10-26, 08:37
Allt jag vet är att hundar som äter fettrik föda (tex märgben) och/eller har pancreasinsufficens får steatorrea. Även människor som käkar Allie, sägs det. Dock är det inte oljedroppar då utan genomgående fet avföring.

mn8eii
2011-10-26, 09:03
Ifall du inte har ett relativt högt fettintag så kan det vara klokt att kolla upp detta om det inte ger med sig. Finns en del tillstånd som resulterar i fettmalabsorption, behöver inte vara allvarligt i sig men om du har problem med att ta upp fett så jan det i sin tur leda till brist på fettlösliga vitaminer.

AronP
2011-10-26, 09:12
Låter ju inte helt bra. Några få veckor kvar på dieten dock så får väl undersöka efter det. Ska kolla om problemet består och även prova att flytta intaget till kvällsmålet istället.

z_bumbi
2011-10-26, 09:15
på morgonen innan övrig mat intages så intas 9st omega3-kapslar tillsammans med övriga piller och 15g eaa, snart därpå intages ägg och bröd.

Trodde kroppen var duktig på att ta upp allt.

Inte för att jag vet om det är orsaken men varför äter du 9 kapslar omega3 och varför äter du dem på tom mage?

AronP
2011-10-26, 09:19
Inte för att jag vet om det är orsaken men varför äter du 9 kapslar omega3 och varför äter du dem på tom mage?
Få i mig lite omega3, läste något vagt om att hög dos omega3 gav vissa positiva effekter. Äter dom på morgonen för att balansera dagsintaget av energi och minska hungern på morgonen.

Jag har också mina tankar kring att det är dom som är boven i dramat.

Ronn
2011-10-26, 09:24
Ta Omega3 ihop med något av dina ordinarie mål istället. Nu vet jag inte hur mycket dina kapslar innehåller med 9 låter inte så farligt, själv petar jag 13 stycken för att nå upp till den mängd DHA/EPA som jag siktar på (1.5g/2g).

Rahf
2011-10-26, 09:28
Omega3 bör intas med måltid. Burkarna brukar även rekommendera att man delar upp intaget under dagen.

Bjern
2011-10-26, 09:29
Vet inte hur relevant det är i frågan, men om jag intar mina omega-3 INNAN frukost rapar jag fiskolja och mår illa. Pröva att inta dina omega-3 tillsammans med din första måltid som förre talare även säger.

AronP
2011-10-26, 09:31
1g kapslar. Dom intas ju vid måltid, dvs frukosten, men direkt före bara. Jag får väl dela upp intaget och ta majoriteten vid middagen istället. Blev mest intresserad av fenomenet och var väl egentligen inte jätteorolig, dom första inläggen ändrade ju dock lite på det.

Rahf
2011-10-26, 09:53
Pröva att åtminstone dela upp det 4/5 - frukost/middag.

Wormzie
2011-10-26, 09:53
Äter du mycket mejeriprodukter? Har för mig att mycket kalcium gör att man får mer fett i avföringen.

Eddie Vedder
2011-10-26, 09:57
Äter du mycket mejeriprodukter? Har för mig att mycket kalcium gör att man får mer fett i avföringen.

Då skulle ju hela svenska folket ha steatorré i princip. Kalcium binder fett i avföringen men det är inget som gör att man skiter olja och det handlar om ganska små fettmängder vid relativt stora kalciumintag.

Så Arons intag av mjölkprodukter är absolut inte orsaken här.

Vunnis
2011-10-26, 09:59
Äter du mycket mejeriprodukter? Har för mig att mycket kalcium gör att man får mer fett i avföringen.

Enligt första posten är det ju knappt någe' kalcium alls till frukost i alla fall och det är väl det som är relevant om något. Fettet binds ju bara till kalcium som intas samtidigt. *rolleyes*

Det logiska verkar ju i alla fall vara att det blir för lite galla som petar isär dina omega-3piller så det kan tas upp ordentligt, eller bara att det intas för mycket fett som slinker igenom för fort hence - ät med någonting annat. Om du bara provar att äta pillren efter frukost, kanske? Det behöver ju inte ens nödvändigtvis vara så att du behöver sprida ut intaget.
Hur mycket innan frukost är det du häller i dig dom?

AronP
2011-10-26, 10:02
Hur mycket innan frukost är det du häller i dig dom?
Hmm tar dom samtidigt som jag steker på äggen så säg 5min innan första tuggan av det hårda brödet och ägget. Ah det påminner mig om att jag äter två ägg till frukost, ytterligare en fettkälla.

Intaget i övrigt på morgonen är: 4st hmb, 4st testobooster, 4st non-stim, 1 multivitamin, 15g eaa, 4 skivor hårt bröd, 2 ägg.

prOtotype
2011-10-26, 10:27
Hmm tar dom samtidigt som jag steker på äggen så säg 5min innan första tuggan av det hårda brödet och ägget. Ah det påminner mig om att jag äter två ägg till frukost, ytterligare en fettkälla.

Intaget i övrigt på morgonen är: 4st hmb, 4st testobooster, 4st non-stim, 1 multivitamin, 15g eaa, 4 skivor hårt bröd, 2 ägg.

Något i dom där som sätter fart på magen extra mycket?

Scratch89
2011-10-26, 10:40
Nu tror jag inte att det är någon fara, men jag skulle nog se över kosten och se till att det inte är någon extrem diet du går på. Jag hade nog inte ätit LCHF tillsammans med PF om jag upptäckte att jag hade fett i avföringen. Om det fortgår så kolla upp om du har någon malabsorption, brist på gallsalter eller reabsorptionen av dessa.

AronP
2011-10-26, 10:55
Inget sätter fart på magen.

80g fett (30% av energiintaget) kan väl knappast ses som LCHF?

Fick råd om lite mer fibrer i maten, ska prova runt lite och utvärdera. Ingen anledning till oro än...får se hur det ser ut efter tävlingen när maten blir normal igen.

IronBug
2011-10-26, 13:57
Du är inte en ung schäfer? I så fall hade du kunnat haft juvenil pancreasatrofi och då hade vi varit tvungna att ta bort dig :/

mn8eii
2011-10-26, 14:38
Som sagt, behöver inte vara något allvarligt men jag tycker du ska kolla upp det om det fortgår.

AronP
2011-10-28, 09:59
Jag flyttade intaget till middagen och har inte upptäckt några problem sen dess.

Scratch89
2011-10-28, 10:18
Jag flyttade intaget till middagen och har inte upptäckt några problem sen dess.

:thumbup: