handdator

Visa fullständig version : Magträning m.m


dppett
2011-10-25, 19:41
Hej mitt första inlägg här.

Har ett par funderingar, jag inte fått riktigt besvarade.

Får inte mina magmuskler att synas tillräckligt. Det är mycket prat angående deffningen inom detta men jag är smal (180 cm 65kg) och har egentligen inget att deffa. Är det bara träna på och sköta kost så får jag bättre konturer snart?

Andra funderingen är angående armar. Mina armar växter men jag får inte den formen jag vill ha. Armarna liksom bara växer utan muskulösa konturer. Vad göra? Eller vad beror det på? Behövs de kanske tränas ännu mer för de verkligen ska synas?

Hoppas någon kan ge någon bra förklaring och tips! Tack

henrikl
2011-10-25, 20:07
Syns inte musklerna som du vill så har du för mycket kroppsfett i förhållande till muskelvolymen. Alltså måste du minska i kroppsfett eller öka i muskelstorlek.

vicarious
2011-10-25, 20:22
Upp med en bild så får vi se.

Degpekka
2011-10-25, 20:27
Sen finns det ju dem som kan ha väldigt lite kroppsfett och inga synliga rutor trots det, och då har det med genetik att göra. Vissa har väldigt djupa rutor vilket gör att dem syns trots en del kroppsfett, och andra har tvärt om.

Dakke
2011-10-25, 20:31
Sen finns det ju dem som kan ha väldigt lite kroppsfett och inga synliga rutor trots det, och då har det med genetik att göra. Vissa har väldigt djupa rutor vilket gör att dem syns trots en del kroppsfett, och andra har tvärt om.

Fast det har ju mycket med magträning att göra också.

Rikard Jansson
2011-10-25, 20:34
träna magen mycket

Degpekka
2011-10-25, 21:03
Fast det har ju mycket med magträning att göra också.

Jasså? Hur ska du ändra din genetik genom träning? Du kan träna hur mkt du vill utan att få några direkta rutor om du har väldigt ytliga senstråk.

ChrisA
2011-10-25, 21:10
Jasså? Hur ska du ändra din genetik genom träning? Du kan träna hur mkt du vill utan att få några direkta rutor om du har väldigt ytliga senstråk.

Jo fast om musklerna blir större så syns de ju mer eller hur? Så träning kan påverkar hur mycket de syns. Om biceps a är större än biceps b så kommer den synas mer.

Rikard Jansson
2011-10-25, 21:15
n00b (no offense): hur får jag magrutor!?!?!?

kolozzeum: gå ner i fettvikt

n00b: men jag är 200 cm lång och väger 49 kg

kolozzeum: ah. ändå så får du nog gå ner lite i vikt, eller öka muskelmassan

n00b: ah, så om jag kör situps kanske?

kolozzeum: NAE. Knäböj och marklyft är optimalt för att träna magen

alternativ 1:

n00b: jaha, då kör jag väl det då...

*10 år senare*

n00b: har kört knäböj och marklyft nu, har inga magrutor än

alternativ 2:

n00b: men han där kör ju situps, han har ju magrutor som fan...

kolozzeum: GE FAN I BROSCIENCE. KÖR NU FÖR HELVETE DJUPA BÖJ OCH MARKLYFT!

alternativ 3:

n00b: men han där kör ju situps, han har ju magrutor som fan...

kolozzeum: haha, du kan ju för fan inte ta exempel från en dopad bodybuilder, din jävla idiot. vad dom gör har inget som helst med att göra vad du gör. Gå nu
till gymmet och kör knäböj och marklyft.

Nu har det inte blivit såhär i den här tråden än, men vill försöka hinna före.

Träna magen mycket

dppett
2011-10-25, 21:38
Tack för tipsen! Jag ska träna på. tack

Redhaad
2011-10-25, 21:44
n00b (no offense): hur får jag magrutor!?!?!?

kolozzeum: gå ner i fettvikt

n00b: men jag är 200 cm lång och väger 49 kg

kolozzeum: ah. ändå så får du nog gå ner lite i vikt, eller öka muskelmassan

n00b: ah, så om jag kör situps kanske?

kolozzeum: NAE. Knäböj och marklyft är optimalt för att träna magen

alternativ 1:

n00b: jaha, då kör jag väl det då...

*10 år senare*

n00b: har kört knäböj och marklyft nu, har inga magrutor än

alternativ 2:

n00b: men han där kör ju situps, han har ju magrutor som fan...

kolozzeum: GE FAN I BROSCIENCE. KÖR NU FÖR HELVETE DJUPA BÖJ OCH MARKLYFT!

alternativ 3:

n00b: men han där kör ju situps, han har ju magrutor som fan...

kolozzeum: haha, du kan ju för fan inte ta exempel från en dopad bodybuilder, din jävla idiot. vad dom gör har inget som helst med att göra vad du gör. Gå nu
till gymmet och kör knäböj och marklyft.

Nu har det inte blivit såhär i den här tråden än, men vill försöka hinna före.

Träna magen mycket

och om TS vill träna magen mycket är marklyft, knäböj och även bänkpress i viss mån mycket bra övningar :thumbup:, annars plankan och övningen-där-du-hänger-i-en-ställning-på-en-vägg-med-benen-fast-och-överkroppen-rörande-som-en-hängande-situps tycker jag ökat min bålstyrka.

Skulle inte rekommendera crunches, situps, leg raises, reverse crunches och varianter av dem övningarna för någon, gör dem om du tycker dem är jätte roliga annars ser jag ingen anledning :),

Redhaad
2011-10-25, 21:47
Jo fast om musklerna blir större så syns de ju mer eller hur? Så träning kan påverkar hur mycket de syns. Om biceps a är större än biceps b så kommer den synas mer.

Den syns men att påverka din genetiska muskeluppbyggnad så behöver du göra det på genetisk nivå och det känns mer jobb än det är värt och vissa kan träna hela livet utan att få biceps som Kai Greene t.ex. medans andra lägger ner hälften så mycket jobb och utvecklas bättre.

Sen hur mycket man tror på det är upp till dig, jag personligen anser att din genetik inte ska spela någon roll utan det är hur mycket jobb du är villig att lägga ner på att komma dit du vill men isåfall bör du vara på gymmet och jobba pået och inte sitta på kolo och klaga över de :thumbup:

Dakke
2011-10-25, 21:47
och om TS vill träna magen mycket är marklyft, knäböj och även bänkpress i viss mån mycket bra övningar :thumbup:, annars plankan och övningen-där-du-hänger-i-en-ställning-på-en-vägg-med-benen-fast-och-överkroppen-rörande-som-en-hängande-situps tycker jag ökat min bålstyrka.

Skulle inte rekommendera crunches, situps, leg raises, reverse crunches och varianter av dem övningarna för någon, gör dem om du tycker dem är jätte roliga annars ser jag ingen anledning :),

Crunches växer rutorna bäst av :) För mig iaf.

Redhaad
2011-10-25, 21:51
Crunches växer rutorna bäst av :) För mig iaf.

Och anser du att det är så är jag glad för din skull, har du hittat en metod som funkar för dig. :thumbup:

jag personligen höll på och gjorde 100+ crunches på raken och märkte ingen skillnad pass efter pass efter pass. Men sen började jag marklyfta och lärde mig knäböja på riktigt. Idag har jag den bästa bålstyrkan någonsin samt ett redigt sexpack och har inte gjort en situps på x antal månader, men det är då min åsikt :)

bustz0rz
2011-10-25, 22:06
Och anser du att det är så är jag glad för din skull, har du hittat en metod som funkar för dig. :thumbup:

jag personligen höll på och gjorde 100+ crunches på raken och märkte ingen skillnad pass efter pass efter pass. Men sen började jag marklyfta och lärde mig knäböja på riktigt. Idag har jag den bästa bålstyrkan någonsin samt ett redigt sexpack och har inte gjort en situps på x antal månader, men det är då min åsikt :)

Alltså, vad skriver du för dravel egentligen?


Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

ChrisA
2011-10-25, 22:08
Den syns men att påverka din genetiska muskeluppbyggnad så behöver du göra det på genetisk nivå och det känns mer jobb än det är värt och vissa kan träna hela livet utan att få biceps som Kai Greene t.ex. medans andra lägger ner hälften så mycket jobb och utvecklas bättre.

Sen hur mycket man tror på det är upp till dig, jag personligen anser att din genetik inte ska spela någon roll utan det är hur mycket jobb du är villig att lägga ner på att komma dit du vill men isåfall bör du vara på gymmet och jobba pået och inte sitta på kolo och klaga över de :thumbup:

Vem har pratat om att ändra på generisk nivå?? Ts klagar över att rutorna inte syns trots att han är smal och jag skrev att han helt enkelt måste träna mage så att de växer och därför också kommer synas mer. Förstår inte varför det är så mycket snack om gener, på senare tid pratar alla här om det och får de olika trådskaparna att tro att det är lika bra att skita i träning för de har inte rätt gener då de inte är födda med 6-pack och stora armar. Träning tar dig långt och gener spelar nog större roll när du är på elitnivå, inte om du bara vill ha lite större magrutor.

Så även om vi verkar vara på samma nivå gällandes att han bör träna tycker jag det här snacket om gener är irrelevant i just det här fallet. Ha det gott

Mjölkprotein
2011-10-25, 22:11
n00b: men han där kör ju situps, han har ju magrutor som fan...

kolozzeum: haha, du kan ju för fan inte ta exempel från en dopad bodybuilder, din jävla idiot. vad dom gör har inget som helst med att göra vad du gör. Gå nu
till gymmet och kör knäböj och marklyft.

Nu har det inte blivit såhär i den här tråden än, men vill försöka hinna före.

Träna magen mycket

Hahahaha :laugh: !

Håller faktiskt med ovan, även fast det var väldigt humoristiskt. Kör tunga basövningar och (valfritt) lägg till situps om det nu är så jävla bra (brukar göra det ibland, men med vikt förstås, vette fasen om det gör nån skillnad...) men

basövningar = magrutor. Punkt slut :hbang:

Dakke
2011-10-25, 22:17
Och anser du att det är så är jag glad för din skull, har du hittat en metod som funkar för dig. :thumbup:

jag personligen höll på och gjorde 100+ crunches på raken och märkte ingen skillnad pass efter pass efter pass. Men sen började jag marklyfta och lärde mig knäböja på riktigt. Idag har jag den bästa bålstyrkan någonsin samt ett redigt sexpack och har inte gjort en situps på x antal månader, men det är då min åsikt :)

Du gjorde 100 crunches per pass? Körde du med maximal kontakt och vikter så du inte orkade mer än 10 repetitioner per set? Vill man ha en stark mage bör man träna den separat. :)

Degpekka
2011-10-25, 22:40
Jo fast om musklerna blir större så syns de ju mer eller hur? Så träning kan påverkar hur mycket de syns. Om biceps a är större än biceps b så kommer den synas mer.

Men vart vill du komma? du kommer fortfarande inte få mer synliga rutor för det. Vi pratar inte om storleken på muskeln utan avsaknade av rutor pga väldigt ytliga senstråk.

Redhaad
2011-10-26, 15:25
Alltså, vad skriver du för dravel egentligen?


Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

Detta..

Och anser du att det är så är jag glad för din skull, har du hittat en metod som funkar för dig.

jag personligen höll på och gjorde 100+ crunches på raken och märkte ingen skillnad pass efter pass efter pass. Men sen började jag marklyfta och lärde mig knäböja på riktigt. Idag har jag den bästa bålstyrkan någonsin samt ett redigt sexpack och har inte gjort en situps på x antal månader, men det är då min åsikt

Redhaad
2011-10-26, 15:28
Vem har pratat om att ändra på generisk nivå?? Ts klagar över att rutorna inte syns trots att han är smal och jag skrev att han helt enkelt måste träna mage så att de växer och därför också kommer synas mer. Förstår inte varför det är så mycket snack om gener, på senare tid pratar alla här om det och får de olika trådskaparna att tro att det är lika bra att skita i träning för de har inte rätt gener då de inte är födda med 6-pack och stora armar. Träning tar dig långt och gener spelar nog större roll när du är på elitnivå, inte om du bara vill ha lite större magrutor.

Så även om vi verkar vara på samma nivå gällandes att han bör träna tycker jag det här snacket om gener är irrelevant i just det här fallet. Ha det gott

Ja och jag anser att det tränas mycket bättre vid tunga basövningar än att göra massvis med crunches och dylikt. Vissa har faktiskt den genetiken att de har synliga magrutor vid 12% BF medans andra kanske behöver 8% BF [ett exempel bara] innan de får synliga pga deras genetik.

Många av proffsen utför fortfarande crunches och liknande och påstår att det hjälper så jag förkastar inte det men jag säger att jag aldrig skulle rekommendera det till någon såvida de inte absolut anser att de behöver det.

Redhaad
2011-10-26, 15:31
Du gjorde 100 crunches per pass? Körde du med maximal kontakt och vikter så du inte orkade mer än 10 repetitioner per set? Vill man ha en stark mage bör man träna den separat. :)

Jag tror jag gjorde över 100 crunches och det gjorde jag på 1 set och kontakt kan man ju säga att jag hade, spände magen allt jag kunde och sen explosiva rörelser 20 rep och 10 långsamma och sen repetion och när man hade galen pump i magen så hade jag sjuka magrutor men sen försvann pumpen och då även magrutorna och inget syntes efteråt, efter jag bytt till basövningar och kör tyngre så har jag upplevt mycket bättre utveckling och dessutom styrka.

aijou
2011-10-26, 16:08
Tänker inte gå in i någon debatt för eller emot magövningar, utan tänker bara skriva vad jag kör och vad jag tror funkar.

Jag brukar oftast köra tunga magövningar där jag inte orkar fler än 10 eller max 15 reps per set. Några exempel kan vara cable crunches, hängande benlyft (med vikt om det behövs), vanliga crunches (med vikt) och plankan.

Jag tror defenitivt att tunga basövningar kan bygga bra bålstyrka och blir man riktigt stark i basövningarna så har man garanterat även en stark och muskulös bål. Men jag föredrar ändå att isolera magen med några sett ett par ggr i veckan.

Degpekka
2011-10-27, 13:50
Tänker inte gå in i någon debatt för eller emot magövningar, utan tänker bara skriva vad jag kör och vad jag tror funkar.

Jag brukar oftast köra tunga magövningar där jag inte orkar fler än 10 eller max 15 reps per set. Några exempel kan vara cable crunches, hängande benlyft (med vikt om det behövs), vanliga crunches (med vikt) och plankan.

Jag tror defenitivt att tunga basövningar kan bygga bra bålstyrka och blir man riktigt stark i basövningarna så har man garanterat även en stark och muskulös bål. Men jag föredrar ändå att isolera magen med några sett ett par ggr i veckan.

Tycker det låter klokt! :)

Nutrid
2011-10-27, 14:20
Som någon/några tidigare sagt så beror det helt på. Men om du ser ut som en sticka och har lite BF så finns det ingen anledning att fortsätta ligga på kcal underskott om målet är att ha synliga magrutor för då behöver du mest troligen bygga upp en del.

När det gäller armarna så är det svårt att säga men jag skulle tipsa om att ligga på ett litet överskott och köra på i några månader för att sedan deffa med ett högt proteinintag. Gör du rätt och allt går vägen så kommer du på det sättet att ha snyggare armar och självklart en mer vältränad mage som tydligt visar magrutorna (ifall generna och allt annat är på sin plats det vill säga).

frozzon
2011-10-27, 14:43
fast mark och knäböj tar väl mer på sidomagmusklerna pga att man måste hålla balans, att tröka ut magen tar väl helelr inte särskilt mycket på rutorna? DRAGON FLYES FOR LIFE och mark/böj =optimal mage.

kaer
2011-10-27, 14:55
Skulle inte rekommendera crunches, situps, leg raises, reverse crunches och varianter av dem övningarna för någon, gör dem om du tycker dem är jätte roliga annars ser jag ingen anledning :),

Kan inte hålla med, tycker hanging leg raises och reverse crunches har lyft min magträning.

Nutrid
2011-10-27, 15:07
Öh varför inte crunches?

mpjby
2011-10-27, 15:22
Visst blir man starkare i bålen av basövningar.
Jag blev starkare i basövningar av att träna mage.

Har sällan fått träningsvärk eller liknande i bål av böj/mark. Skulle gissa på att det beror på den relativt korta delen av utförandet (spec. böj) där magen verkligen får jobba tungt till skillnad från bålövningar där det oftast är bra mycket större TuT.