handdator

Visa fullständig version : NSD - Dopingrazzia


jikajd
2011-10-25, 14:53
NSD Nyheter

http://www.nsd.se/nyheter/artikel.aspx?ArticleID=6485966

ceejay
2011-10-25, 14:56
Det går tydligen inte att bara bruka aas, det är alltid missbruk enligt polisen. Det kommer ju aldrig hända att det blir legaliserat tyvärr.

Nitrometan
2011-10-25, 14:57
SVD rapporterar om att fyra är gripna i en razzia: http://www.svd.se/nyheter/inrikes/fyra-greps-vid-dopningsrazzia_6579829.svd

Polisen grep på måndagskvällen fyra personer vid en razzia mot flera gym i Luleå. De är misstänkta för dopningsbrott och det kan medföra fängelse upp till två år. Målet med tillslagen var att avslöja användning av otillåtna preparat, så kallade anabola androgena steroider, skriver Norrbottenspolisen i ett pressmeddelande. Polisen i länet har indikationer som pekar på att problemet är utbrett.

Polisen jobbar på tydligen.

Nitrometan
2011-10-25, 14:59
Det går tydligen inte att bara bruka aas.

Jodå, när det används som medicin, på recept av läkare. Vilket är mycket sällsynt i Sverige. Det är inte många tillstånd det används för av våra läkare.

Allt annat bruk är missbruk.

young_george
2011-10-25, 15:03
Jodå, när det används som medicin, på recept av läkare. Vilket är mycket sällsynt i Sverige. Det är inte många tillstånd det används för av våra läkare.

Allt annat bruk är missbruk.

Ja, på samma sätt som att alla som tar dricker en öl i Iran är alkoholmissbrukare.

Arf Pingvin
2011-10-25, 15:28
Om någon av dem senare blir fälld för brott så kommer de vara svartlistade på alla större gym i stan oavsett var de påträffades :thumbup:

Danne2k
2011-10-25, 15:32
Skönt att höra iom. att jag tränar på ett gym med såpass stark antidopingpolicy.

Loke
2011-10-25, 15:34
Ja, på samma sätt som att alla som tar dricker en öl i Iran är alkoholmissbrukare.

Och på samma sätt som en person som delar ut ett slag är en misshandlare.

Vissa saker är dåliga även när de görs i liten omfattning. Vi kan diskutera om det är sant i vissa enskilda fall, men att det är fel i ett fall ger väl knappast stöd åt tanken att det skulle vara fel i ett annat fal. Eller hur?

Osten80
2011-10-25, 15:37
Det här var ta mig fan en av de värsta stavningarna jag sett i en rubrik.

Kischen
2011-10-25, 15:37
Och på samma sätt som en person som delar ut ett slag är en misshandlare.


Då finns det ett offer, en tredje part.

Arne Persson
2011-10-25, 15:43
Det finns nog tyvärr bara en enda utväg för alla nedstämda stackare. Att börja försöka träna utan doping.... Ja, jag vet att det är omöjligt för er... men försök...

:)

mini
2011-10-25, 15:53
Om man nu vill preppa får man väl göra det men hålla sig borta från de anläggningar där man inte är välkommen. Varför grina om det när man vet spelreglerna?

hultman
2011-10-25, 17:09
Det finns nog tyvärr bara en enda utväg för alla nedstämda stackare. Att börja försöka träna utan doping.... Ja, jag vet att det är omöjligt för er... men försök...

:)

De kanske är rädda för att bli snordeffad och brutalstor som du, Arne...

tano
2011-10-25, 17:12
Om man nu vill preppa får man väl göra det men hålla sig borta från de anläggningar där man inte är välkommen. Varför grina om det när man vet spelreglerna?

Antagligen för att ingen vill erkänna att de "fuskar", vilket det antagligen indirekt blir ett erkännande av om man måste hålla sig borta från alla större gym. Trevligt hursomhelst att de åker dit.

Det är lite humor när man ibland får frågan av oinsatta om vad man tror om vissa individer. Ja till 99% är de ju dopade, men har de inte åkt dit så finns det inte så mycket att säga. Brukar svara att antingen är de dopade eller så är de genetiska freaks med de bästa generna i Sverige. För oinsatta är det väl inte lätt att inse hur svårt/omöjligt det är att nå en sådan nivå. Det är väl just det, om det var allmänt känt att fuskarna dopade sig skulle den oinsatta allmänheten bara se dem som drogberoende. För det ses ju, med rätta, inte med så blida ögon i Sverige om man använder droger.
Så länge tvivlet finns så kan de antagligen ändå åtnjuta respekt med sin fysik. Lite irriterande för oss hårt tränande rena atleter att behöva bli uppmätta mot fuskarna, men det är ju iaf skönt att kunna ha ett rent samvete och inte behöva leva i en lögn hela tiden.

Fultjack
2011-10-25, 19:08
Någon som vet vilket/vilka gym dom var på och plockade folk? Jag jobbade kväll igår på Actic men jag såg inte röken av någon polis eller liknande :)

Det verkar satsas rätt mycket på antidoping-arbete här uppe just nu, både från gymmen, norrbottens idrottsförund och polisen! Får se när nästa razzia blir av :)

krellik
2011-10-25, 19:31
Något som jag alltid undrar när jag ser de här trådarna. Det finns ingen risk att man åker på mistagsdoping från förorenade kosttillskott, eller det är ingen reel risk när man talar om de tester som poliserna och gymmen gör?

Tänker mest eftersom de flesta är så positiva till det här, själv hade jag nojjat att något jävla prottepulver skulle inehålla några rester av någon skit...

Nitrometan
2011-10-25, 19:36
De som har åkt dit för "misstagsdoping" har använt endera gråzonstillskott eller tillskott med "väldigt häftiga namn".

Vanliga proteinpulver är ganska säkra.

fulast
2011-10-25, 19:37
JA! Vi måste höja statistiken..... idioti. Bortslösade pengar.

Sheogorath
2011-10-25, 19:48
Och på samma sätt som en person som delar ut ett slag är en misshandlare.

Vissa saker är dåliga även när de görs i liten omfattning. Vi kan diskutera om det är sant i vissa enskilda fall, men att det är fel i ett fall ger väl knappast stöd åt tanken att det skulle vara fel i ett annat fal. Eller hur?

Precis som öl då eller?

Danne2k
2011-10-25, 21:33
Någon som vet vilket/vilka gym dom var på och plockade folk? Jag jobbade kväll igår på Actic men jag såg inte röken av någon polis eller liknande :)

Det verkar satsas rätt mycket på antidoping-arbete här uppe just nu, både från gymmen, norrbottens idrottsförund och polisen! Får se när nästa razzia blir av :)

Ingen aning, jag tränade på LAK fram till 18 tiden igårkväll men såg inget, och det är heller ingen av de högre uppsatta i klubben som verkar veta något.

Så det låter ju hoppfullt, vore trist om det var någon som tränade hos oss som har åkt dit.

Danne2k
2011-10-25, 21:41
om man nu vill preppa får man väl göra det men hålla sig borta från de anläggningar där man inte är välkommen. Varför grina om det när man vet spelreglerna?

+1

egge
2011-10-25, 22:19
4 gripna var minsann ingen hög siffra.

filmjölk
2011-10-25, 22:41
Tänk om de lagt dom resurserna på att plocka in 4 tjackpundare istället, vad mycket vettigare det hade vart. Du snattar inte i en affär för att du använder steroider - det är ganska troligt att du gör det om du är en pundare. Du rånar inte folk för pengar till ryssfemmor - du rånar folk för pengar till tjack. Du snedtänder inte på Undestor och misshandlar din flickvän - det kan du göra på tjack. Etc etc etc.

Det är som att polisen jagar en som plankat i kollektivtrafiken när en seriemördare står bredvid.

pedersen1980
2011-10-26, 00:15
Hoppas alla aas brukare hamna i finkan och bli av med sina fusk muskler!!!

Degpekka
2011-10-26, 00:25
Ingen aning, jag tränade på LAK fram till 18 tiden igårkväll men såg inget, och det är heller ingen av de högre uppsatta i klubben som verkar veta något.

Så det låter ju hoppfullt, vore trist om det var någon som tränade hos oss som har åkt dit.

Sånna tillslag brukar väl oftast skötas av civilklädda poliser från tex narkotika span för att slippa att folk piper iväg så fort dem ser en blåvit bil. :) Kan tänka mig att dem inte vill göra så mkt väsen av sig när dem väl är på plats.

För övrigt tycker jag att det är skönt att det rensas bort från gymmen, för det hör inte hemma där.

jikajd
2011-10-26, 06:51
Det här var ta mig fan en av de värsta stavningarna jag sett i en rubrik.

Det var med flit, lovar!

exnm
2011-10-26, 07:19
Tänk om de lagt dom resurserna på att plocka in 4 tjackpundare istället, vad mycket vettigare det hade vart. Du snattar inte i en affär för att du använder steroider - det är ganska troligt att du gör det om du är en pundare. Du rånar inte folk för pengar till ryssfemmor - du rånar folk för pengar till tjack. Du snedtänder inte på Undestor och misshandlar din flickvän - det kan du göra på tjack. Etc etc etc.

Det är som att polisen jagar en som plankat i kollektivtrafiken när en seriemördare står bredvid.

Lite intressant att många tjackpundare (eller missbrukare av X substans) tänker precis likadant. "Jag gör ju ingen illa" "Jag bestämmer väl själv vad jag gör med min kropp" "Lägg polisens resurser på att fånga mördare och våldtäksmän istället!".

Arf Pingvin
2011-10-26, 08:51
Något som jag alltid undrar när jag ser de här trådarna. Det finns ingen risk att man åker på mistagsdoping från förorenade kosttillskott, eller det är ingen reel risk när man talar om de tester som poliserna och gymmen gör?

Tänker mest eftersom de flesta är så positiva till det här, själv hade jag nojjat att något jävla prottepulver skulle inehålla några rester av någon skit...

Det är därför vår klubb har en policy kring kosttillskott också: http://www6.idrottonline.se/LuleaAK-Styrkelyft/Antidoping/Kosttillskottspolicy/

8x8
2011-10-26, 09:01
lite intressant att många tjackpundare (eller missbrukare av x substans) tänker precis likadant. "jag gör ju ingen illa" "jag bestämmer väl själv vad jag gör med min kropp" "lägg polisens resurser på att fånga mördare och våldtäksmän istället!".

+1

Börje H
2011-10-26, 09:14
Kan tänka mig att dem inte vill göra så mkt väsen av sig när dem väl är på plats.

För övrigt tycker jag att det är skönt att det rensas bort från gymmen, för det hör inte hemma där.

Kan garantera att de skulle synas hos oss :D

Håller med om att det är bra att det rensas lite, men det skulle behövas mycket större insatser för en ordentlig verkan.

derko
2011-10-26, 09:17
Lite intressant att många tjackpundare (eller missbrukare av X substans) tänker precis likadant. "Jag gör ju ingen illa" "Jag bestämmer väl själv vad jag gör med min kropp" "Lägg polisens resurser på att fånga mördare och våldtäksmän istället!".
Känner du många missbrukare? Jag har svårt att se att en pundare som tvingas stjäla/råna för att finansiera sitt missbruk skulle påstå att de inte gör någon annan än dem själv.

Eddie Vedder
2011-10-26, 09:19
Lite intressant att många tjackpundare (eller missbrukare av X substans) tänker precis likadant. "Jag gör ju ingen illa" "Jag bestämmer väl själv vad jag gör med min kropp" "Lägg polisens resurser på att fånga mördare och våldtäksmän istället!".

Ja det är alltid det enklaste sättet att klaga. Vissa har ofta en hel del bra argument i de här diskussionerna tycker jag, Osten80 brukar komma med väldigt tänkvärda argument för sin doping- och drogliberalism.

Men att köra med "låt alla göra vad fan de vill!" eller "lägg pengar på något vettigare!" är inte direkt argument som imponerar. Det där om att det finns viktigare saker är ju ett argument helt i nivå med "tänk på barnen i Afrika" när man vägrar erkänna att det man gjort var fel.

mikaelj
2011-10-26, 09:19
Tänk om de lagt dom resurserna på att plocka in 4 tjackpundare istället, vad mycket vettigare det hade vart. Du snattar inte i en affär för att du använder steroider - det är ganska troligt att du gör det om du är en pundare. Du rånar inte folk för pengar till ryssfemmor - du rånar folk för pengar till tjack. Du snedtänder inte på Undestor och misshandlar din flickvän - det kan du göra på tjack. Etc etc etc.

Det är som att polisen jagar en som plankat i kollektivtrafiken när en seriemördare står bredvid.

*harkel* blandmissbruk?

exnm
2011-10-26, 09:31
Känner du många missbrukare? Jag har svårt att se att en pundare som tvingas stjäla/råna för att finansiera sitt missbruk skulle påstå att de inte gör någon annan än dem själv.

Nej, inte längre tack och lov.
Men man måste dela upp narkotikamissbrukare och i 2 grupper tror jag.

Man måste ju alltså skilja på "pundarna på plattan" som säkerligen begår brott för att finansiera sitt missbruk.

Sen finns det även de som faktiskt har ett jobb, eget hem osv. men även brukar på heltid. De är dessa jag har hört de ovanstående argumenten av.

z_bumbi
2011-10-26, 09:31
Du rånar inte folk för pengar till ryssfemmor

Där är jag inte lika säker som du är även om just ryssar är billigt.

ChuckTesta
2011-10-26, 10:50
Lite intressant att många tjackpundare (eller missbrukare av X substans) tänker precis likadant. "Jag gör ju ingen illa" "Jag bestämmer väl själv vad jag gör med min kropp" "Lägg polisens resurser på att fånga mördare och våldtäksmän istället!".

Det tjackisarna menar är att dom inte skadar någon annan när dom tar tjack. Att göra inbrott och råna folk på pengar till tjack är inte samma sak och inte det det syftas på i det här sammanhanget.

exnm
2011-10-26, 11:04
Det tjackisarna menar är att dom inte skadar någon annan när dom tar tjack. Att göra inbrott och råna folk på pengar till tjack är inte samma sak och inte det det syftas på i det här sammanhanget.

Men det gör inte alla som som tar tjack. Folks bild av de som tar tjack är den där smutsiga pundaren med ticks i ansiktet som står och dealar på plattan, detta är bara de extremt nedgångna och är en minoritet bland användarna.
Det är den här lilla klicken som troligtvis finansierar sitt missbruk genom mindre brott alt. säljer sina mediciner.

SN87
2011-10-26, 19:24
Blir inntressant och höra från vilket/vilka gym dom som åkte dit tränade på. Polisen var då på inpuls och gjorde besök, jag blev förhörd men behövde inte lämna någon stråle.

Fultjack
2011-10-27, 07:50
Blir inntressant och höra från vilket/vilka gym dom som åkte dit tränade på. Polisen var då på inpuls och gjorde besök, jag blev förhörd men behövde inte lämna någon stråle.

En polare sa att det var på Stil dom hade plockat alla fyra :) Kan inte svära på sanningshalten i det dock

Danne2k
2011-10-27, 18:31
En polare sa att det var på Stil dom hade plockat alla fyra :) Kan inte svära på sanningshalten i det dock

Intressant.. undra om någon kan bekräfta detta.

Såg (och pratade) med en kille där en gång som jag hade lite misstankar om någon form av AAS emot, med tanke på hur konstigt han tränade och hur stor han var..

hultman
2011-10-27, 19:51
Intressant.. undra om någon kan bekräfta detta.

Såg (och pratade) med en kille där en gång som jag hade lite misstankar om någon form av AAS emot, med tanke på hur konstigt han tränade och hur stor han var..

Oj, jävlar, har du dopningsmisstankar om en kille på ett gym? Shit, Danne, du är en av få förunnade som eventuellt mött en person som sysslar med AAS.

Förresten så håller jag med om din ena observation. De där prepparna tränar på konstiga vis...

Danne2k
2011-10-27, 20:36
Oj, jävlar, har du dopningsmisstankar om en kille på ett gym? Shit, Danne, du är en av få förunnade som eventuellt mött en person som sysslar med AAS.


http://cache.ohinternet.com/images/d/d7/LOL_WUT_PEAR.jpg



Händer typ aldrig mig iaf.

hultman
2011-10-27, 21:01
Händer typ aldrig mig iaf.

Hade lika gärna kunnat använda den där bilden till dig. Du verkar ju inte ha någon som helst koll på användandet av AAS så det förvånar mig inte att du bara sett EN SÅNDÄRINGA DOPAD en gång i ditt liv.

Sniggel
2011-10-27, 22:00
Haha hultman vad du rage:ar (roidar :P)

Arne Persson
2011-10-27, 22:08
De kanske är rädda för att bli snordeffad och brutalstor som du, Arne...

Det tänkte jag inte på...
Förlåt, det var kanske en dum idé jag kom med...

hultman
2011-10-27, 22:34
Haha hultman vad du rage:ar (roidar :P)

Haha. En av flera anledningar till att jag inte kan kliva på prepptåget. Mitt temperament är illa som det är...

Det tänkte jag inte på...
Förlåt, det var kanske en dum idé jag kom med...

*screwy*

Danne2k
2011-10-27, 22:36
Hade lika gärna kunnat använda den där bilden till dig. Du verkar ju inte ha någon som helst koll på användandet av AAS så det förvånar mig inte att du bara sett EN SÅNDÄRINGA DOPAD en gång i ditt liv.

Jag har hört att man lätt blir våldsam och får problem med temperamentet av AAS...

hultman
2011-10-27, 22:37
Jag har hört att man lätt blir våldsam av AAS...

Oj, du är on fire idag Danne2k. Snacka om att jag blev avslöjad.

Danne2k
2011-10-27, 22:40
Näe men seriöst, sluta bete dig som en jävla översittarfjant.

Vad är det som är så konstigt med att jag inte sett så många som jag haft anledning att misstänka för AAS? Jag har bara tränat i knappt 3 år och mest på ett Friskis & Svettis gym, kanske inte så konstigt då?

wessmen
2011-10-27, 22:45
Näe men seriöst, sluta bete dig som en jävla översittarfjant.

Vad är det som är så konstigt med att jag inte sett så många som jag haft anledning att misstänka för AAS? Jag har bara tränat i knappt 3 år och mest på ett Friskis & Svettis gym, kanske inte så konstigt då?

Spelar väl ingen roll vart man tränar. Är inte så att man sniffar på lite doping och blir Coleman på en-två månader.

Sniggel
2011-10-27, 22:49
Jag var ju inte så lite naiv när jag började träna heller kan jag ju säga. Men så var man iofs rätt ung också och internet var inte lika utbrett (lol va gammal jag kände mig nu).

Danne2k
2011-10-27, 22:51
Spelar väl ingen roll vart man tränar. Är inte så att man sniffar på lite doping och blir Coleman på en-två månader.

Klart det kan spela roll var man tränar. Alla gym är väl inte heller RF-anslutna..

Nej såklart inte, men det har jag väl inte påstått heller?

krubkungen
2011-10-27, 23:16
Låt folk preppa om dem vill, I don´t give a ****.

Danne2k
2011-10-28, 11:22
Låt folk preppa om dem vill, I don´t give a ****.

Ingen har väl sagt något annat?

Men som flera sagt tidigare i tråden, tränar man på ett gym så ska man fan följa reglerna också, vill man preppa får man förflytta sig någon annanstans eller bygga ett eget gym, inte svårare än så direkt.

tano
2011-10-28, 11:31
Ingen har väl sagt något annat?

Men som flera sagt tidigare i tråden, tränar man på ett gym så ska man fan följa reglerna också, vill man preppa får man förflytta sig någon annanstans eller bygga ett eget gym, inte svårare än så direkt.

Fast vi är nog flera som bryr oss, om de kommer påverka oss i slutändan. Men håller de sig bara borta och inte får för sig att börja tävla så visst då kan de få hålla på i sitt källargym bäst de vill.

Remas
2011-11-22, 14:42
http://svt.se/2.34007/1.2610849/dopningsbeslagen_okar AronP är med lite i slutet men tycker snarare att bilden av BB som mannen som blir intervjuar har är väldigt konstig och felvriden

Curls
2011-11-22, 14:51
Vad fan är det här egentligen?

Är det här vad vi betalar polisen för att göra? Patetiskt!

Poxeman
2011-11-22, 14:51
http://svt.se/2.34007/1.2610849/dopningsbeslagen_okar AronP är med lite i slutet men tycker snarare att bilden av BB som mannen som blir intervjuar har är väldigt konstig och felvriden

Mycket märkligt inslag.
Sakligt och bra fram till slutet när den intervjuade (hans namn / profession visas inte) säger att alla kroppsbyggare är dopade. Väldigt märkligt uttalande!

Nitrometan
2011-11-22, 14:54
Är det här vad vi betalar polisen för att göra? Patetiskt!
Nej, vi betalar för att de ska gripa små ISP:er, stoppa fildelning och stänga torrentsajter.

Fultjack
2011-11-22, 14:55
Fick höra idag av en kollega på Actic att en kille som tränar åkt fast för doping nu. Personalen hade misstänkt han länge och han fick pissa tidigare i år och det var positivt.

Lite lokalt Luleå-skvaller bara :)

Danne2k
2011-11-22, 14:57
Fick höra idag av en kollega på Actic att en kille som tränar åkt fast för doping nu. Personalen hade misstänkt han länge och han fick pissa tidigare i år och det var positivt.

Lite lokalt Luleå-skvaller bara :)

:thumbup:

Kul med skvaller!


F.ö. verkade killen i klippet jäkligt blåst, kunde inte svara på enkla frågor och hade konstiga föreställningar om kroppsbyggare..

agazza
2011-11-22, 14:58
Härligt att höra

Morrris
2011-11-22, 15:00
Haha, grymt inslag!

"Nej, det får vi inte säga..."

Curls
2011-11-22, 15:01
Nej, vi betalar för att de ska gripa små ISP:er, stoppa fildelning och stänga torrentsajter.

amen brotha! (andra gången idag;)) Jag menar det, man blir fan uppriktigt besviken på hur saker och ting faktiskt ser ut i samhället. Allt från politiker till hur våra pengar blir omkring strödda på folk som är helt miserabelt patetiska. Jag har inget emot att betala skatt, hög skatt -inga problem alls. Men då vill jag att man ska kunna lita på att Något vettigt faktiskt görs av dom pengarna. Man har knappt råd att utbilda barn/ungdomar eller ta hand om våra äldre men Doping (osv.) är djävulen och roten till alla samhällets problem. Fan usch

Lellee
2011-11-22, 15:06
klippet från svt var ju helt sjukt?! "det finns ju ingen kroppsbyggare som inte använder dopings medel" WTF vad är de för en kommentar? utav personer som faktiskt arbetar i fallet?!

MAXX
2011-11-22, 15:08
Mycket märkligt inslag.
Sakligt och bra fram till slutet när den intervjuade (hans namn / profession visas inte) säger att alla kroppsbyggare är dopade. Väldigt märkligt uttalande!

+1

Väldigt märklig kommentar. Bra att narkotikapolisen var där och rättade honom.

MAXX
2011-11-22, 15:12
Btw. Sjukt bra resultat AronP har fått på ren väg :p

Maod
2011-11-22, 16:20
Haha @ Polisen.

-"Det finns inga kroppsbyggare som inte använder dopningsmedel"
-"Nä det kan du inte säga"
-"Finns det de?!"
-"Det FÅR du inte säga!"

rooz
2011-11-22, 16:24
Btw. Sjukt bra resultat AronP har fått på ren väg :p

Börja inte spekulera i vem som dopar sig och inte tack.

Danne2k
2011-11-22, 16:30
Reporter: "Nu finns det väl en del kroppsbyggare som bygger utan att dopa sig, vad får ni för reaktioner från de?"

Polis: "Det finns det absolut"

Direkt efter.

Polis: "Det finns ju inga kroppsbyggare som INTE använder dopingmedel"



http://lolwut.com/layout/lolwut.jpg

hultman
2011-11-22, 16:33
Beror ju lite på hur man definierar kroppsbyggare. Ska Plucke räknas in så finns det en jävla massa rena sådana.

Juxta
2011-11-22, 16:36
Riktigt roligt uttalande i slutet hahah.

Dom måste filmat 5 minuter innan killen skulle slutat jobbet, hade kanske varit bra med en kopp kaffe innan intervjun.

MAXX
2011-11-22, 16:37
Börja inte spekulera i vem som dopar sig och inte tack.

skrev ju att det var sjukt bra gjort bara mr. forum nazi

Fordon
2011-11-22, 17:02
Vi har lagar som skall följas och just nu är aas olagligt. Utöver det står det:

Polisen samarbetar i ett nätverk med Luleå kommun, Riksidrottsförbundet och samtliga gym i Luleå för att bekämpa dopningen. Här ingår Helex, Inpuls, StiL, Actic, Luleå atletklubb och SSAB:s friskvårdsanläggning.

Så det vore ju ett rent katastrofalt tjänstefel ifall de aktivt skulle ignorera detta. Att man hackar på polisen är onödigt då det ej är dem som bestämmer reglerna. Skäll på politikerna och använd er röstsedel om ni nu vill göra skillnad.

Och för egen del så får alla som dopar sig gärna åka fast. Det gör att jag indirekt ser större ut = win :D

kramfle
2011-11-22, 17:36
Vilket stolpskott till polis om du frågar mig...

Ronn
2011-11-22, 18:35
Kul att få brain fart mitt under en intervju!

luderlasse
2011-11-22, 20:04
själv tycker jag det är ok att de gör stickprov å låter folk pissa men är ju att ta i att göra husransakan

hultman
2011-11-22, 20:31
Vi har lagar som skall följas och just nu är aas olagligt. Utöver det står det:

Så det vore ju ett rent katastrofalt tjänstefel ifall de aktivt skulle ignorera detta. Att man hackar på polisen är onödigt då det ej är dem som bestämmer reglerna. Skäll på politikerna och använd er röstsedel om ni nu vill göra skillnad.

Och för egen del så får alla som dopar sig gärna åka fast. Det gör att jag indirekt ser större ut = win :D

Det är olagligt att gå mot röd gubbe men det renderar inga böter. Vissa brott ser polisen mellan fingrarna för. Och polisen bestämmer hur de arbetar och vad de ska prioritera.

luderlasse
2011-11-22, 21:05
Det är olagligt att gå mot röd gubbe men det renderar inga böter. Vissa brott ser polisen mellan fingrarna för. Och polisen bestämmer hur de arbetar och vad de ska prioritera.

Du kan ju inte jämnställa doping och gå mot röd gubbe :S

Doping är inte så jävla ofarligt som folk säger, är väl rätt rimligt att man inte släpper det fritt

stridis
2011-11-22, 21:12
Alkohol är inte så jävla ofarligt som folk säger, är väl rätt rimligt att man inte släpper det fritt

Du har rätt, det är under restriktioner.

Noob72
2011-11-22, 21:20
Tycker pms e värre än aas

Krogbyggaren
2011-11-22, 21:32
Doping är inte så jävla ofarligt som folk säger, är väl rätt rimligt att man inte släpper det fritt


Det är långt ifrån ofarligt, men det kan absolut ha en plats i samhället, förutsatt att det används ansvarsfullt. Byggareliten är ett bra exempel, deras kranar har kontrakt med labb/Labben sponsrar byggarna och allt sker smidigt utan att döda folk (har inga ''officiella källor'' förutom GH15 och andra x-byggare som har talat ut) Dom är även levande exempel på hur man kan bruka äckligt stora doser av ett flertal droger och fortfarande leva ett hyffsat sunt liv.

Målar man upp massa löjliga lagar som oförstående moralkärringar har kommit på så är det klart att bla Svenska byggare måste beställa droger som har våld osv bakom sig. Så länge anti-drog lagarna finns, så kommer det bara bli värre och ingen av er drogmotståndare har rätten att klaga eftersom ni själva har satt er i skiten.

Poxeman
2011-11-22, 22:25
Målar man upp massa löjliga lagar som oförstående moralkärringar har kommit på så är det klart att bla Svenska byggare måste beställa droger som har våld osv bakom sig. Så länge anti-drog lagarna finns, så kommer det bara bli värre och ingen av er drogmotståndare har rätten att klaga eftersom ni själva har satt er i skiten.

Oj. Detta var det dummaste jag läst på länge.

stridis
2011-11-22, 22:29
Oj. Detta var det dummaste jag läst på länge.

Hur mycket läser du? Så vi andra vet hur vi skall värdera din utsaga.:D

Krogbyggaren
2011-11-22, 23:03
Oj. Detta var det dummaste jag läst på länge.


Du får gärna upplysa mig om vad exakt som är så bra med alla anti-drog lagar.

Clabben
2011-11-22, 23:18
Jag blir mörkrädd när jag läser hur många som är för doping.

Herr Oberst
2011-11-22, 23:22
Mer skrämmande att så många är för alkohol. Optimala vore ju dock om båda grejerna vore förbjudna.

Krogbyggaren
2011-11-22, 23:30
Mer skrämmande att så många är för alkohol. Optimala vore ju dock om båda grejerna vore förbjudna.

Nej, det optimala vore att alla individer skulle få rätten att bruka valfri drog så länge vissa kriterier uppfylls.

Fartman
2011-11-22, 23:33
Jag blir mörkrädd när jag läser hur många som är för doping.

Ja, och jag blir nästan mer upprörd när folk vill förbjuda spriten! :MrT:

Clabben
2011-11-22, 23:35
Nej, det optimala vore att alla individer ska ha rätten att bruka valfri drog så länge vissa kriterier uppfylls.

Ska man bli bäst i byggning så krävs ingen liten dos aas direkt så good luck chuck.

Enligt mig så är doping fusk eftersom det tar sporten till en helt annan nivå och det är omöjligt att lyckas ren, vilket för mig är SKIT.

Har man inte nog med testo i kroppen för att kasta vikter utan steroider så vore man vara född till kvinna istället.

Trance
2011-11-22, 23:36
Ska man bli bäst i byggning så krävs ingen liten dos aas direkt så good luck chuck.

Enligt mig så är doping fusk eftersom det tar sporten till en helt annan nivå och det är omöjligt att lyckas ren, vilket för mig är SKIT.

Men det är väl inget argument för att kasta helt andra personer som inte ens tävlar i fängelse?

Krogbyggaren
2011-11-22, 23:38
Ska man bli bäst i byggning så krävs ingen liten dos aas direkt så good luck chuck.

Enligt mig så är doping fusk eftersom det tar sporten till en helt annan nivå och det är omöjligt att lyckas ren, vilket för mig är SKIT.


Menade mest privatpersoner, tex att jag ska ha rätten att börja kura/röka cannabis imorgon så länge jag kan funktionera i samhället.

Clabben
2011-11-22, 23:42
Men det är väl inget argument för att kasta helt andra personer som inte ens tävlar i fängelse?

Så om dessa personer som inte tänkt tävla inser att dom kan göra rätt bra ifrån sig och ställer upp ändå, är det då ok att kasta dom i fängelset?

Trance
2011-11-22, 23:47
Så om dessa personer som inte tänkt tävla inser att dom kan göra rätt bra ifrån sig och ställer upp ändå, är det då ok att kasta dom i fängelset?

Nej, det rätta är väl de sköter det som andra sporter gör med preparat som de förbjudit. Avstängning i någon form.

Herr Oberst
2011-11-22, 23:50
Nej, det optimala vore att alla individer skulle få rätten att bruka valfri drog så länge vissa kriterier uppfylls.

Jag köper såklart resonemanget. Frågan är bara vilka kriterier som då ska gälla och var gränsen skall gå

Menade mest privatpersoner, tex att jag ska ha rätten att börja kura/röka cannabis imorgon så länge jag kan funktionera i samhället.

Den gränsen till exempel känns ju minst sagt luddig. Pete Doherty och Jay Cutler har säkert sina gränser för vad dom tycker är lagom. Sen finns det säkert många som knarkat livet av sig totalt som ändå tyckt dom "funktionerat" fint i samhället

Krogbyggaren
2011-11-22, 23:50
Så om dessa personer som inte tänkt tävla inser att dom kan göra rätt bra ifrån sig och ställer upp ändå, är det då ok att kasta dom i fängelset?

Verkligen inte. Ingen ska in i fängelset pga drogbruk.

Clabben
2011-11-22, 23:51
Nej, det rätta är väl de sköter det som andra sporter gör med preparat som de förbjudit. Avstängning i någon form.

Jag håller med dig, avstängning på livstid enligt mig om det är uppenbart att det är aas och inte något kosttillskott som råkade innehålla någon liten substans av något.

Krogbyggaren
2011-11-23, 00:19
Jag köper såklart resonemanget. Frågan är bara vilka kriterier som då ska gälla och var gränsen skall gå



Den gränsen till exempel känns ju minst sagt luddig. Pete Doherty och Jay Cutler har säkert sina gränser för vad dom tycker är lagom. Sen finns det säkert många som knarkat livet av sig totalt som ändå tyckt dom "funktionerat" fint i samhället


Jay Cutler har ju bevisat att han kan ligga på stora doser av ett flertal prepp, det funkar för honom. Min poäng är att ''lagom'' är % precis som att 80kg kan vara riktigt tungt för mig i knäböj samtidigt som du värmer upp med den vikten.

Om en individ kan sköta skolan/jobb osv samtidigt som h*n festar på krogen då och då kan man göra likadant med andra droger.

Poxeman
2011-11-23, 07:42
Du får gärna upplysa mig om vad exakt som är så bra med alla anti-drog lagar.

Det var ju inte riktigt det du skrev.


Målar man upp massa löjliga lagar som oförstående moralkärringar har kommit på så är det klart att bla Svenska byggare måste beställa droger som har våld osv bakom sig. Så länge anti-drog lagarna finns, så kommer det bara bli värre och ingen av er drogmotståndare har rätten att klaga eftersom ni själva har satt er i skiten.




Hur mycket läser du? Så vi andra vet hur vi skall värdera din utsaga.:D

För mycket på allmänt iaf.

Nitrometan
2011-11-23, 07:47
Jag köper såklart resonemanget. Frågan är bara vilka kriterier som då ska gälla och var gränsen skall gå
Kanske att man inte bryter mot några lagar? ;)

stevebc
2011-11-23, 08:11
Samtidigt är kroppsbyggning en skönhetstävling och ingen idrott. Finns det t ex ett regelverk mot amfetamin och efedrin i Miss Universum?

Fordon
2011-11-23, 09:25
Samtidigt är kroppsbyggning en skönhetstävling och ingen idrott. Finns det t ex ett regelverk mot amfetamin och efedrin i Miss Universum?
Vad tror du skulle hända om det kom fram att de tävlande har smaskat i sig det under tävlingen?

robbob
2011-11-23, 11:36
Jag läste precis igenom tråden och tycker det är tragiskt med alla som är positiva till doping.

Enligt mig har doping förstört mycket av styrketräning, BB och kraftsporter. Gett dem dåligt rykte och misstänklig gör många som lyckats väl utan att fuska.
Det har skapat perversa skönhetsideal och lurar många tränade att man måste dopa sig för att få muskler eller bli starkare. Det gör att tonåriga små killar läser muskelporrtidningar och luras att träna på sätt som är värdelöst för odopade. Isället för att träna på ett sansat sätt.

Att påstå att doping är ofarligt och att det endast drabbar användarna är kraftigt skitsnack. Förutom skador på kroppen, hjärtattack i tidig ålder mm så riskerar de att bli instabila, agressiva dårar. Så jag tror att det finns många misshandelsfall direkt relaterade till doping, säkert många inom familjen. Det drabbar okända, flickvänner, barn och släktingar.

Nä nolltolerans mot doping inom idrott och bland hobbytränande. Synd bara att dopade missfoster i BB eliten får husera och agera förebilder. Tycker speciellt BB och träningsindustrin, kosttillskottstillverkare, träningstidningar osv skulle rensas upp. Men tills dess så rör jag varken kosttillskott, läser byggarmagasin eller bryr mig om Coleman och allt vad de heter.

Men det är mina åsikter.

Krogbyggaren
2011-11-23, 12:24
Att påstå att doping är ofarligt och att det endast drabbar användarna är kraftigt skitsnack. Förutom skador på kroppen, hjärtattack i tidig ålder mm så riskerar de att bli instabila, agressiva dårar. Så jag tror att det finns många misshandelsfall direkt relaterade till doping, säkert många inom familjen. Det drabbar okända, flickvänner, barn och släktingar

Dom som är idioter på droger är med största sannolikhet idioter när dom är nyktra. Jag känner personer som brukar cannabis, aas, olika centralstimulanter och alkohol. Ingen av dom är luffare som slåss, utan dom är skötsamma och pluggar/jobbar.

Brb ska dricka kaffe nu, mina kusiner får akta sig trotts att dom bor 15 mil härifrån. Jag kommer även förvarna alla mina nära och kära innan första ölen på nyår öppnas.

Det var ju inte riktigt det du skrev.

M*rt*n Kj*llstr*m var en av Sveriges största importerare, han i sig gjorde nog inte allt för mycket dumt, men hans leverantörer i bla Spanien har mord, våld osv bakom sig (se bla operation liquid rapporten + dopingrazziatråden på FB).

Sen så handlar det inte bara om AAS, alla vet nog hur mycket skit som ligger bakom drogimport/export. Bara för att din langare har en leende på läpparna vid köp så betyder det inte att alla bakom honom har samma leende.

stridis
2011-11-23, 12:32
Jag läste precis igenom tråden och tycker det är tragiskt med alla som är positiva till doping.

Att påstå att doping är ofarligt och att det endast drabbar användarna är kraftigt skitsnack. Förutom skador på kroppen, hjärtattack i tidig ålder mm så riskerar de att bli instabila, agressiva dårar. Så jag tror att det finns många misshandelsfall direkt relaterade till doping, säkert många inom familjen. Det drabbar okända, flickvänner, barn och släktingar.

Nä nolltolerans mot doping inom idrott och bland hobbytränande. Men det är mina åsikter.

Dricker du alkohol? För man kan mer eller mindre byta ut doping mot alkohol i den delen av din text som jag citerade.

robbob
2011-11-23, 12:34
Dom som är idioter på droger är med största sannolikhet idioter när dom är nyktra. Jag känner personer som brukar cannabis, aas, olika centralstimulanter och alkohol. Ingen av dom är luffare som slåss, utan dom är skötsamma och pluggar/jobbar.

Brb ska dricka kaffe nu, mina kusiner får akta sig trotts att dom bor 15 mil härifrån. Jag kommer även förvarna alla mina nära och kära innan första ölen på nyår öppnas.



M*rt*n Kj*llstr*m var en av Sveriges största importerare, han i sig gjorde nog inte allt för mycket dumt, men hans leverantörer i bla Spanien har mord, våld osv bakom sig (se bla operation liquid rapporten + dopingrazziatråden på FB).

Sen så handlar det inte bara om AAS, alla vet nog hur mycket skit som ligger bakom drogimport/export. Bara för att din langare har en leende på läpparna vid köp så betyder det inte att alla bakom honom har samma leende.

Jag vet inte om du ignorerar och förminskar problemet för att du är naiv, oinformerad, drogliberal eller pga personliga erfarenheter.

Men när man pratar om drogers/dopings negativa effekters vara eller icket vara så är inte det enskilda fallet relevant. Utan det är effekten på populationen som är intressant.
Bra för dig och din vänner att de inte utvecklat den problematiken. Får hoppas det de klarar sig ifrån det och alla andra biverkningar.

stridis
2011-11-23, 12:35
Menade mest privatpersoner, tex att jag ska ha rätten att börja kura/röka cannabis imorgon så länge jag kan funktionera i samhället.

Så ifall du inte skulle funktionera så har du inte rätten? Om man läser mellan raderna så får man nämligen det intrycket av din text. Den inställningen öppnar för en hel del intressanta och problematiska gränsdragningar.

stridis
2011-11-23, 12:39
JagMen när man pratar om drogers/dopings negativa effekters vara eller icket vara så är inte det enskilda fallet relevant. Utan det är effekten på populationen som är intressant.
Bra för dig och din vänner att de inte utvecklat den problematiken. Får hoppas det de klarar sig ifrån det och alla andra biverkningar.

Rent etiskt så är det en smula problematiskt med gruppbestraffning, så i mitt tycke så behöver det vara väl motiverat att inskränka.

hultman
2011-11-23, 12:39
M*rt*n Kj*llstr*m var en av Sveriges största importerare, han i sig gjorde nog inte allt för mycket dumt, men hans leverantörer i bla Spanien har mord, våld osv bakom sig (se bla operation liquid rapporten + dopingrazziatråden på FB).

Sen så handlar det inte bara om AAS, alla vet nog hur mycket skit som ligger bakom drogimport/export. Bara för att din langare har en leende på läpparna vid köp så betyder det inte att alla bakom honom har samma leende.

Vem i DL har mördat för deras verksamhet? Jämför AAS-branschen med narkotikabranschen så ser du vilka som är elaka och vilka som är gullepojkar.

robbob
2011-11-23, 12:40
Dricker du alkohol? För man kan mer eller mindre byta ut doping mot alkohol i den delen av din text som jag citerade.

Ja jag dricker alkohol. Idag väldigt lite knappt ett glas vin i veckan men jag har varit ung och då dracks det kopiösa mängder. Nu har jag som tur är mognat.

Men oavsett om alkohol ger samma effekter vad har det med doping att göra?

robbob
2011-11-23, 12:50
Rent etiskt så är det en smula problematiskt med gruppbestraffning, så i mitt tycke så behöver det vara väl motiverat att inskränka.

Det du nu citerade avsåg inte bestraffning, dopingens vara eller inte vara.

Utan rörde ifall doping är skadligt eller inte. Undersöker du en population av dopinganvändare kommer vissa att ha utvecklat biverkningar och vissa inte. Sedan måste man reda ut vad som beror på doping och vad som beror på annat. Därefter kan man dra en slutsats och säga att bruk av X kan leda till, Y dock inte Z.

Bara för att en enskild inte drabbats betyder det inte att bruket är ofarligt. Alla drabbas inte av biverkningar och alla inte av samma.

Det var ett svar på min diskussion med Krogbyggaren som jag upplevde använder exemplet med sina brukande vänner som ett argument för att doping inte leder till agressivitet. Utan att det skulle bero på personen.

rooz
2011-11-23, 12:52
Så robbob, alla blir aggresiva vettvilllingar av AAS?

robbob
2011-11-23, 12:58
Så robbob, alla blir aggresiva vettvilllingar av AAS?

Nä det försökte jag förklara i mina senare inlägg. Däremot blir vissa det. Hur många i procent av användarna vet jag inte.

Krogbyggaren
2011-11-23, 13:00
Jag vet inte om du ignorerar och förminskar problemet för att du är naiv, oinformerad, drogliberal eller pga personliga erfarenheter.

Men när man pratar om drogers/dopings negativa effekters vara eller icket vara så är inte det enskilda fallet relevant. Utan det är effekten på populationen som är intressant.
Bra för dig och din vänner att de inte utvecklat den problematiken. Får hoppas det de klarar sig ifrån det och alla andra biverkningar.

Om folk kan bruka en av världens farligaste droger (alkohol) och samtidigt ta ansvar för jobb, familj, skola osv. Då kan samma ansvar appliceras med andra droger. Och eftersom nästan alla toppatleter i världen (ja, jag tror det på fullt allvar) är dopade så sätter dom ett exempel: Ett exempel som säger att det går att bruka AAS utan att döda folk.

Så länge individen tar ansvar så funkar det, oavsett drog.






Så ifall du inte skulle funktionera så har du inte rätten? Om man läser mellan raderna så får man nämligen det intrycket av din text. Den inställningen öppnar för en hel del intressanta och problematiska gränsdragningar.

Exakt.

Precis som att ditt körkort blir indraget av rattfylla, Soc kan ta dina barn om du inte tar hand om dom, du kan få livsstil i fängelset om du dödar folk.
Ett förtroende ges när du föds i ett samhälle, kan du inte sköta dig blir du straffad, samma ska gälla drogbruk.



Vem i DL har mördat för deras verksamhet? Jämför AAS-branschen med narkotikabranschen så ser du vilka som är elaka och vilka som är gullepojkar.

Ett flertal personer i nätet i Spanien vart åtalade för våldsbrott och mord, vet inte detaljerna till 100% eftersom jag inte tänker köpa ett utdrag från det spanska brottsregistret. Ja, narkotikabranschen är värre; Mexico /thread/

robbob
2011-11-23, 13:19
Om folk kan bruka en av världens farligaste droger (alkohol) och samtidigt ta ansvar för jobb, familj, skola osv. Då kan samma ansvar appliceras med andra droger. Och eftersom nästan alla toppatleter i världen (ja, jag tror det på fullt allvar) är dopade så sätter dom ett exempel: Ett exempel som säger att det går att bruka AAS utan att döda folk.

Så länge individen tar ansvar så funkar det, oavsett drog.


.

Nu är jag inte så säker på att folk kan sköta alkohol.
Och att det är ok sålänge individen tar ansvar är ett löjligt påstående. Det upphör så snart ett bruk över går i missbruk. Bara för att du kan fungera i samhället, iallafall utåt, tycker inte jag är bra nog. När det inte fungerar längre då? Eller alla sjukdomar och skador som bruk och missbruk leder till och belastar samhället är det ok så länge man bara kan jobba?
Så en högpresterande missbrukare är enligt ditt sett att se det hela ok, efter som de kan sköta sitt jobb trots missbruket?

Jag får även en känsla av att du anser att missbruk är ett personligt ansvar och något individen kan styra över. Om du tycker så undrar jag hur du ser på alla tobaksanvändare. Jag använder själv snus och är övertygad om att den största delen av tobaksanvändarna är missbrukare då de inte själva kan kontrollera sin användning och utvecklat ett beroende.

Vi vet nog båda två att det går att använda doping utan att döda någon och att det även går att använda alkohol utan att döda någon.

Men har du någonsin varit berusad, av alkohol eller droger? Har du någonsin råkat ut för att du gjort saker du inte skulle gjort nykter?

Det har iallafall jag varit och många med mig. När man är medveten om att det kan hända trots sin i övrigt rekordeliga framtoning är det svårt att köpa att droger/doping osv fungerar sålänge bara individen tar ansvar. Det pågrund av att användandet kan leda till att man agerar på ett oansvarligt sätt.

hultman
2011-11-23, 13:25
Ett flertal personer i nätet i Spanien vart åtalade för våldsbrott och mord, vet inte detaljerna till 100% eftersom jag inte tänker köpa ett utdrag från det spanska brottsregistret. Ja, narkotikabranschen är värre; Mexico /thread/

Ett flertal? Det är ju bara en i DL (med respektive) som överhuvudtaget bott i Spanien. Basen i deras preparat kommer då inte därifrån, och de personer de handlar av är inte med i nätverket per se.

Syftade framför allt på att AAS-marknaden består av jävligt många människor som är snabba att öppna käften när det blåser. Även om de i många fall knappt tjänar något på det. Det är en helt annan mentalitet i narkotikasvängen.

Krogbyggaren
2011-11-23, 16:11
Ett flertal? Det är ju bara en i DL (med respektive) som överhuvudtaget bott i Spanien. Basen i deras preparat kommer då inte därifrån, och de personer de handlar av är inte med i nätverket per se.



Mycket möjligt, felaktig info. Vet bara att det var några som skulle bli åtalade i Spanien (visades på spansk tv, har släkt där) som hade kopplingar till M*rt*n och hela ''ligan''.

Du får jättegärna köpa ett utdrag ur det Spanska brottsregistret så får vi se hur det ligger till:D

Nu är jag inte så säker på att folk kan sköta alkohol.
Och att det är ok sålänge individen tar ansvar är ett löjligt påstående. Det upphör så snart ett bruk över går i missbruk. Bara för att du kan fungera i samhället, iallafall utåt, tycker inte jag är bra nog. När det inte fungerar längre då? Eller alla sjukdomar och skador som bruk och missbruk leder till och belastar samhället är det ok så länge man bara kan jobba?
Så en högpresterande missbrukare är enligt ditt sett att se det hela ok, efter som de kan sköta sitt jobb trots missbruket?

Allt i samhället för med sig någon typ av bieffekt. Jag anser att Alkohol funkar, eftersom det är en minoritet av alla brukare som begår brott och det är ett bra redskap för att ha kul, träffa folk, dansa osv. Dom som ''fuckar ur'' på någon drog är svaga individer som inte borde röra någon drog ö.h.t.

Jag får även en känsla av att du anser att missbruk är ett personligt ansvar och något individen kan styra över. Om du tycker så undrar jag hur du ser på alla tobaksanvändare. Jag använder själv snus och är övertygad om att den största delen av tobaksanvändarna är missbrukare då de inte själva kan kontrollera sin användning och utvecklat ett beroende.

Problemet är att folk inte vill läsa på om droger och ta fullt ansvar för det, när det sen går åt helvete har folk mage att skylla på allt förutom en själv.
Droger ska behandlas med respekt eftersom dom inte är orfarliga.

Vi vet nog båda två att det går att använda doping utan att döda någon och att det även går att använda alkohol utan att döda någon.

Men har du någonsin varit berusad, av alkohol eller droger? Har du någonsin råkat ut för att du gjort saker du inte skulle gjort nykter?

Det har iallafall jag varit och många med mig. När man är medveten om att det kan hända trots sin i övrigt rekordeliga framtoning är det svårt att köpa att droger/doping osv fungerar sålänge bara individen tar ansvar. Det pågrund av att användandet kan leda till att man agerar på ett oansvarligt sätt.

Ja, det är klart jag har gjort saker jag aldrig skulle göra nykter. Tex var jag uppe i över 30h när jag drog min första omgång tjack, jag har ätit på tok för mycket sötsaker när jag rökte cannabis osv osv osv. Jag har aldrig fått en annan personlighet när jag har använt någon drog, folk som får det är idioter och dom bör inte röra droger.

Slutsats; Att skylla på drogen för dina egna misstag är som att skylla på din bil när du kör som en idiot och krockar. Man ska inte sätta sig i en bil och köra 100km/h innan man ens har lärt sig att starta bilen.

stevebc
2011-11-23, 20:34
Vad tror du skulle hända om det kom fram att de tävlande har smaskat i sig det under tävlingen?Eftersom dom moraliserar kring allt möjligt i den tävlinge skulle jag inte bli förvånad om det inte var tillåtet.

Det finns massa dumma och ohälsosamma regler som ingen annan än publiken tjänar på, som exempelvis 24 h invägningstid. Undrar hur mycket skada den regeln har åstadkommit.

luderlasse
2011-11-23, 21:12
Du har rätt, det är under restriktioner.

Rätt ett klassiskt argument som jag har svårt att säga emot, men en skillnad som jag ser det är att en person som missbrukar alkohol oftast inte ses som en förebild men en person som missbrukar hormoner gör det i en ung människas ögon :)

Det är långt ifrån ofarligt, men det kan absolut ha en plats i samhället, förutsatt att det används ansvarsfullt. Byggareliten är ett bra exempel, deras kranar har kontrakt med labb/Labben sponsrar byggarna och allt sker smidigt utan att döda folk (har inga ''officiella källor'' förutom GH15 och andra x-byggare som har talat ut) Dom är även levande exempel på hur man kan bruka äckligt stora doser av ett flertal droger och fortfarande leva ett hyffsat sunt liv.

Målar man upp massa löjliga lagar som oförstående moralkärringar har kommit på så är det klart att bla Svenska byggare måste beställa droger som har våld osv bakom sig. Så länge anti-drog lagarna finns, så kommer det bara bli värre och ingen av er drogmotståndare har rätten att klaga eftersom ni själva har satt er i skiten.

Det har en plats i samhället som "medicin" men jag ser absolut ingen anledning till att en frisk människa under 40 år ska pilla i sig extra hormoner, känns liksom meningslöst att släppa det fritt.

För att man fullt ska förstå faran med doping ska man inte kolla på "bigger faster stronger" och tro att man vet allt, man ska nog läsa medicin och förstå hur de olika hormonerna påvärkar våra organ osv, när du gjort det och fortfarande har samma åsikt så kommer ditt argument väga tyngre, själv har jag inte gjort det och väljer därför att ta det säkra före det osäkra och säga nej. Men håller med om att dopingpropagandan är överdriven och polisen värkar ju pinsamt dåligt pålästa.

Doctor Snuggles
2011-11-23, 21:17
Nä det försökte jag förklara i mina senare inlägg. Däremot blir vissa det. Hur många i procent av användarna vet jag inte.

Jaså? Vad jag vet så är sk "roidrage" inte överhuvudtaget vetenskapligt belagt. Så om vetenskapen inte kan avgöra om så är fallet, så undrar jag hur du kan det.

Trance
2011-11-23, 21:17
Rätt ett klassiskt argument som jag har svårt att säga emot, men en skillnad som jag ser det är att en person som missbrukar alkohol oftast inte ses som en förebild men en person som missbrukar hormoner gör det i en ung människas ögon :)

http://i.imgur.com/uUMNG.jpg



Det har en plats i samhället som "medicin" men jag ser absolut ingen anledning till att en frisk människa under 40 år ska pilla i sig extra hormoner, känns liksom meningslöst att släppa det fritt.

För att man fullt ska förstå faran med doping ska man inte kolla på "bigger faster stronger" och tro att man vet allt, man ska nog läsa medicin och förstå hur de olika hormonerna påvärkar våra organ osv, när du gjort det och fortfarande har samma åsikt så kommer ditt argument väga tyngre, själv har jag inte gjort det och väljer därför att ta det säkra före det osäkra och säga nej. Men håller med om att dopingpropagandan är överdriven och polisen värkar ju pinsamt dåligt pålästa.

Fast det är ganska viktigt att faktiskt motivera väldigt väl om man skall straffa andra för något och basera detta på faktiskt data och vetenskap. Även om man inte är intresserad själv av det.

Hur farligt är det? Kan det jämföras med ridsport som vi låter barn utföra och som orsakar dödsfall och mängder av hjärnskakningar andra skador varje år?

stridis
2011-11-23, 21:24
Jaså? Vad jag vet så är sk "roidrage" inte överhuvudtaget vetenskapligt belagt. Så om vetenskapen inte kan avgöra om så är fallet, så undrar jag hur du kan det.

Finns iaf en studie som visar på hypomani/maniska besvär för en del, samt i andra ökad impulsivitet. I någon studie jag läst så har brukarnas partners skattat ökad aggressivitet...
Sedan så är det antagligen dosberoende så... Vissa preparat är tämligen stygga och ostuderade.

Men klassiskt roidrage som folk tänker sig så är det nog lite annat inblandat även. Amfetamin är en substans som kan ge paranoida tankemönster etc så en mix kan nog göra sitt till...

Krogbyggaren
2011-11-23, 21:35
Rätt ett klassiskt argument som jag har svårt att säga emot, men en skillnad som jag ser det är att en person som missbrukar alkohol oftast inte ses som en förebild men en person som missbrukar hormoner gör det i en ung människas ögon :)



Det har en plats i samhället som "medicin" men jag ser absolut ingen anledning till att en frisk människa under 40 år ska pilla i sig extra hormoner, känns liksom meningslöst att släppa det fritt.

För att man fullt ska förstå faran med doping ska man inte kolla på "bigger faster stronger" och tro att man vet allt, man ska nog läsa medicin och förstå hur de olika hormonerna påvärkar våra organ osv, när du gjort det och fortfarande har samma åsikt så kommer ditt argument väga tyngre, själv har jag inte gjort det och väljer därför att ta det säkra före det osäkra och säga nej. Men håller med om att dopingpropagandan är överdriven och polisen värkar ju pinsamt dåligt pålästa.

Jag är liberal till doping/andra droger för jag anser att det är individens rätt att bruka om så önskas så länge vissa kriterier uppfylls. Jag personligen har inget behov av att börja dopa mig/ta droger på heltid, ingen drog är ofarlig.

Doctor Snuggles
2011-11-23, 22:08
Finns iaf en studie som visar på hypomani/maniska besvär för en del, samt i andra ökad impulsivitet. I någon studie jag läst så har brukarnas partners skattat ökad aggressivitet...
Sedan så är det antagligen dosberoende så... Vissa preparat är tämligen stygga och ostuderade.

Men klassiskt roidrage som folk tänker sig så är det nog lite annat inblandat även. Amfetamin är en substans som kan ge paranoida tankemönster etc så en mix kan nog göra sitt till...

Steget från irritation och ökad aggressivitet till "roid rage" är ganska långt, som sagt.

luderlasse
2011-11-24, 17:31
Jag är liberal till doping/andra droger för jag anser att det är individens rätt att bruka om så önskas så länge vissa kriterier uppfylls. Jag personligen har inget behov av att börja dopa mig/ta droger på heltid, ingen drog är ofarlig.

Jo det är ju lätt att vara liberal när man inte är tillräckligt insatt (jag är inte tillräckligt insatt), off topic, tycker du man ska få bruka tunga droger som rekreation?

Doctor Snuggles
2011-11-24, 17:47
Jo det är ju lätt att vara liberal när man inte är tillräckligt insatt (jag är inte tillräckligt insatt), off topic, tycker du man ska få bruka tunga droger som rekreation?

Frågan inte ställd till mig, men:
Ja. Absolut. Och jag är insatt.

Man kan jämföra det med t.ex. utövandet av MMA. Bara för att det ser farligt och våldsamt ut, betyder inte att det är farligare än andra sporter. Faktum är att det är mindre farligt än de flesta andra sporter där det finns möjlighet till våldsam kontakt med omgivningen, som t.ex. fotboll eller ishockey.

Legalisering av alla droger (med stödåtgärder och reglering) skulle innebära att man drastiskt minskar drogrelaterad problematik, både vad gäller utövares hälsa och organiserad brottslighet, och dessutom sparar en massa pengar på minskad belastning av rättsväsendet, samt ökar statliga inkomster via skatt. Och då behöver man inte ens prata om liberala floskler som individens frihet.

luderlasse
2011-11-24, 18:05
innan denna diskusion spårar till liberalismens vara eller ickevara tänker jag säga en sista grej som gäller alla som är liberala:
Bara för att du är en intelligent individ som kan fatta rationella beslut kring doping eller tyngre droger så betyder inte det att alla är det, tröga människor har svårt att motstå liberalismens frestelser.

Kan tipsa om dokumentären raindeer spotting så förstår ni vad jag menar.

Krogbyggaren
2011-11-24, 18:40
Jo det är ju lätt att vara liberal när man inte är tillräckligt insatt (jag är inte tillräckligt insatt), off topic, tycker du man ska få bruka tunga droger som rekreation?

Hur vet du hur insatt jag är? Jag vet att droger kan vara livsfarligt om man inte behandlar dom med respekt, samma sak med bilar och andra riskabla saker.

Man ska få bruka vilka droger man vill så länge man uppfyller vissa kriterier. Heroin har mindre skadeverkning än Alkohol, just sayin'

innan denna diskusion spårar till liberalismens vara eller ickevara tänker jag säga en sista grej som gäller alla som är liberala:
Bara för att du är en intelligent individ som kan fatta rationella beslut kring doping eller tyngre droger så betyder inte det att alla är det, tröga människor har svårt att motstå liberalismens frestelser.

Kan tipsa om dokumentären raindeer spotting så förstår ni vad jag menar.

Exakt, och dom individerna ska straffas/ges vård eftersom dom inte kan funktionera i ett samhälle.

Sheogorath
2011-11-24, 18:53
innan denna diskusion spårar till liberalismens vara eller ickevara tänker jag säga en sista grej som gäller alla som är liberala:
Bara för att du är en intelligent individ som kan fatta rationella beslut kring doping eller tyngre droger så betyder inte det att alla är det, tröga människor har svårt att motstå liberalismens frestelser.

Kan tipsa om dokumentären raindeer spotting så förstår ni vad jag menar.

Det är en viktig poäng. Ska samhället skydda sina medborgare från sin egen dumhet eller inte? Det är ett starkt argument mot legalisering, det du framför. Just nu väger min vågskål över mot att legalisering (av alla substanser) är olämpligt av praktiska skäl (samhället blir sannolikt en sämre plats för merparten) medan kriminalisering (av personligt bruk) är fullständigt förkastligt av både moraliska och praktiska.

08-dude
2011-11-24, 19:08
Jag är liberal till doping/andra droger för jag anser att det är individens rätt att bruka om så önskas så länge vissa kriterier uppfylls. Jag personligen har inget behov av att börja dopa mig/ta droger på heltid, ingen drog är ofarlig.

Så enkelt kan man resonera om man tror att man lever utanför samhället.

Dock så tycker både jag och en stor del av övriga befolkningen att droger och steroider inte ska legaliseras.

När dagen kommer då du behöver vård för ditt missbruk så finns risken att du tar en plats för en person som verkligen behöver hjälp, ett steroidäckel ska stå sist i vårdkön enligt mig.

Mina skattepengar ska inte användas för att vårda dessa typer av människor.

Sedan känner många även till den kriminella verksamhet som står för distrubitionen av dessa steroider.

Sedan är dessa människor även har förstört ryket för många sporter är också ruttet.

Är du själv steroidmissbrukare ?

08-dude
2011-11-24, 19:17
Fick höra idag av en kollega på Actic att en kille som tränar åkt fast för doping nu. Personalen hade misstänkt han länge och han fick pissa tidigare i år och det var positivt.

Lite lokalt Luleå-skvaller bara :)

Bra jobbat av polisen.

Inte så svårt att se vem som tar steroider. Kombinationen av ung person som är stark och har stretchmark brukar sällan slå fel. Inte heller ovanligt med rakat huvud då DHT nivåerna har slagit i taket.

Krogbyggaren
2011-11-24, 19:23
Så enkelt kan man resonera om man tror att man lever utanför samhället.
Eller när man tror på friheten och att människan kan ta ansvar för sig själv.

Dock så tycker både jag och en stor del av övriga befolkningen att droger och steroider inte ska legaliseras.
Absolut. I ett flertal trådar gnäller du över Sveriges invadrningspolitik, men många tycker den är bra. Nu vet du hur jag resonerar.
När dagen kommer då du behöver vård för ditt missbruk så finns risken att du tar en plats för en person som verkligen behöver hjälp, ett steroidäckel ska stå sist i vårdkön enligt mig.

Nej, eftersom samhället skulle anpassas efter dom nya lagarna skulle det finnas avdelningar som har hand om drogvård.

Mina skattepengar ska inte användas för att vårda dessa typer av människor

Mina skattepengar ska gå till vård som jag behöver, oavsett om jag har ramlat ner från ett tak på fyllan eller blivit påkörd av min granne.


Sedan känner många även till den kriminella verksamhet som står för distrubitionen av dessa steroider.

Japp, därför är legalisering så bra, skulle staten ha bra villkor skulle dom olagliga säljarna slås ut.

Sedan är dessa människor även har förstört ryket för många sporter är också ruttet.
Byggning är precis lika smutsigt som fotboll och basket, skillnaden är preppen och doseringarna.

Är du själv steroidmissbrukare ?

Nej, men jag tror på individens rätt att göra vad den vill med sin kropp.
Bra jobbat av polisen.

Inte så svårt att se vem som tar steroider. Kombinationen av ung person som är stark och har stretchmark brukar sällan slå fel. Inte heller ovanligt med rakat huvud då DHT nivåerna har slagit i taket.
Jo, det kan vara väldigt svårt att se för ett otränat öga. Folk tror på fullt allvar att det bara är byggare som kurar.

08-dude
2011-11-24, 19:35
Eller när man tror på friheten och att människan kan ta ansvar för sig själv.

När det finns människor som tar steroider så fungerar det inte utan då måste det finnas lagar för att hjälpa dom som är intellektuellt svagare.



Nej, eftersom samhället skulle anpassas efter dom nya lagarna skulle det finnas avdelningar som har hand om drogvård.
Inte många medborgare som är villiga att betala mer i skatt bara för att steroidmissbrukarna ska få fritt spelrum. Har du glömt att landet inte är uppbyggt med magi utan med skattemedel ?



Mina skattepengar ska gå till vård som jag behöver, oavsett om jag har ramlat ner från ett tak på fyllan eller blivit påkörd av min granne..
Roligt att du jämför vårdbehov på grund av olyckor med steroidmissbruk.



Byggning är precis lika smutsigt som fotboll och basket, skillnaden är preppen och doseringarna.
Dock så kan du bli mycket duktig med bollen utan steroider. Utan steroider så kommer du inte ha en chans på scenen i de tyngre viktklasserna. Det är faktum. Det spelar ingen roll hur länge du tränar då utvecklingstakten avtar med åren. Sedan kommer du heller inte att ha möjligheten att köra max varje pass år efter år för då kommer skadorna att sänka dig helt.
Been there, done that.



Nej, men jag tror på individens rätt att göra vad den vill med sin kropp.
Jag tror också på det, kanske skicka alla med samma åsikt till en öde ö så få de göra precis vad de vill. Men en person som använder sig av MINA skattemedel har jag full rätt att ställa krav på och jag har också rätt att bestämma hur mina pengar ska användas.

Bygg upp en egen sjukvård så är det helt okej för mig du tar steroider och att du även avsäger dig rätt till rättsväsendet utan få betala den kostnad du skapar med egna medel.

Krogbyggaren
2011-11-24, 19:49
När det finns människor som tar steroider så fungerar det inte utan då måste det finnas lagar för att hjälpa dom som är intellektuellt svagare..

Du tror alltså på fullt allvar att dom som kurar är i regel intellektuellt svagare?


Inte många medborgare som är villiga att betala mer i skatt bara för att steroidmissbrukarna ska få fritt spelrum. Har du glömt att landet inte är uppbyggt med magi utan med skattemedel ?.Roligt att du jämför vårdbehov på grund av olyckor med steroidmissbruk. .

Allt utöver akutvård får betalas ur egen ficka, givetvis. Skatten ska täcka akutfall oavsett anledning. Missbrukare bör få vård och rehabiliteras istället för att få fängelse, så samma kostnad byter bara syfte.





Dock så kan du bli mycket duktig med bollen utan steroider. Utan steroider så kommer du inte ha en chans på scenen i de tyngre viktklasserna. Det är faktum. Det spelar ingen roll hur länge du tränar då utvecklingstakten avtar med åren. Sedan kommer du heller inte att ha möjligheten att köra max varje pass år efter år för då kommer skadorna att sänka dig helt.
Been there, done that..

Ja, olika prepp, inte bara AAS, olika doser. Världseliten är oftast dopade, att spela fotboll är mycket mer än att sparka på en boll.



Jag tror också på det, kanske skicka alla med samma åsikt till en öde ö så få de göra precis vad de vill. Men en person som använder sig av MINA skattemedel har jag full rätt att ställa krav på.

Återigen, skattemedlet ska täcka akutfall oavsett anledning, vilket det redan gör idag. Så dina pengar går redan till missbrukare som ''fuckar upp''. Vill man hålla hälsan i check när man kurar får man bekosta det själv.

08-dude
2011-11-24, 20:13
Du tror alltså på fullt allvar att dom som kurar är i regel intellektuellt svagare?
.

Vad vill du själv benämna personer som förstör sin kropp medvetet ?






Ja, olika prepp, inte bara AAS, olika doser. Världseliten är oftast dopade, att spela fotboll är mycket mer än att sparka på en boll..
Så du menar att vem som helst med kondition och utan bollsinne kan tillhöra världseliten i fotboll ?





Återigen, skattemedlet ska täcka akutfall oavsett anledning, vilket det redan gör idag. Så dina pengar går redan till missbrukare som ''fuckar upp''. Vill man hålla hälsan i check när man kurar får man bekosta det själv.
Om skattepengarna ska täcka allt detta så går det inte att legalisera AAS.

Sjukvården existerar inte för att ge vård till steroidmissbrukar, därför ska de heller inte legaliseras. Det kommer varken ske under min eller din livstid.

Du lever helt enkelt i ett kollektiv. Att några missbrukare ska belasta sjukvården eller rättsväsenden för att de har tagit steroider är bara något som du kan drömma om.

Jag bestämmer vad mina skattepengar ska användas till, så enkelt är det.

Trance
2011-11-24, 20:14
Roligt att du jämför vårdbehov på grund av olyckor med steroidmissbruk.


Fast man borde i alla fall förbjuda saker som är olycksbenägna. Som att köra motorcykel; kan inte förstå att man faktiskt tillåter något sådant på vägarna. Så farligt som det är.

08-dude
2011-11-24, 20:19
Fast man borde i alla fall förbjuda saker som är olycksbenägna. Som att köra motorcykel; kan inte förstå att man faktiskt tillåter något sådant på vägarna. Så farligt som det är.

Hört talas om mc försäkring där FB går in med 20-30 BB för att täcka kostnaderna som kan uppstå ?

Sedan betalar man som bilist även extra skatter som tex. vägskatt.

Steroid försäkring, finns det ?

Kanske inte vort så illa, 10'000kr/mån och 400'000kr i självrisk vid vårdbehov eller vid belastning av rättsväsendet ?

Då kanske även jag skulle rösta ja för ett sådant förslag.

Krogbyggaren
2011-11-24, 20:24
Vad vill du själv benämna personer som förstör sin kropp medvetet ?

Definera förstör, tack.

Cutler, Coleman och resten av Olympiagrabbarna är bevis på att det går att bruka ruskigt stora doser av ett flertal prepp och leva ett hyffsat liv, tjäna pengar, skaffa barn, många av dom har krävande jobb på sidan etc.

Arnold, Haney, Zane, Columbo och andra legender lever fortfarande idag, trotts deras tunga bruk genom massa år.

Folk röker, snusar, dricker, äter skräpmat och trotts det, så är inte alla intellektuellt svagare.




Så du menar att vem som helst med kondition och utan bollsinne kan tillhöra världseliten i fotboll ?

Nej, det sa jag inte. Jag sa att fotboll är mycket mer än att sparka på en boll. Jag tror inte en ren person kommer komma till världseliten av någon riktigt fysiskt krävande sport.




Om skattepengarna ska täcka allt detta så går det inte att legalisera AAS.

Sjukvården existerar inte för att ge vård till steroidmissbrukar, därför ska de heller inte legaliseras. Det kommer varken ske under min eller din livstid.

Hur menar du nu? Sjukvården täcker redan akutfall oavsett om det är sex eller drogrelaterat.

Existerar sjukvården för att ta hand om folk som leker Jackass the movie och bryter ben? existerar sjukvården för tjockisar som inte kan äta nyttigt?

Ännu en gång, kurar man och vill checka in sin hälsa då och då får man stå för det själv. Är det akutfall så täcker skattemedlet det, som det görs idag.

Trance
2011-11-24, 20:28
Hört talas om mc försäkring där FB går in med 20-30 BB för att täcka kostnaderna som kan uppstå ?

Sedan betalar man som bilist även extra skatter som tex. vägskatt.

Steroid försäkring, finns det ?
Kanske inte vort så illa, 10000kr/mån och 250'000kr i självrisk ?

MC-försäkring täcker knappast min polares sjukvårdskostnader eller långvariga frånvaro från arbetslivet. Vägskatten går inte heller till det.

Motorcyklar fyller ingen funktion och det rimliga är att förbjuda dem. Varför skall jag betala massa sjukskrivningar för att folk nöjesåker? Helt absurt.

Angående steroider så skulle man kunna beskatta dem som man gör med alkohol och tobak.

08-dude
2011-11-24, 20:45
Motorcyklar fyller ingen funktion och det rimliga är att förbjuda dem. Varför skall jag betala massa sjukskrivningar för att folk nöjesåker? Helt absurt.

Ja, för visst är man osårbar om man kör bil ?

l4PjSVOnrVg

Nu vill du säkert förbjuda bilar också då de inte är så säkra ?


Hehehe, motorcyklar fyller ingen funktion ?

Jag använder min för nöje, jag pendlar ibland till arbetet, jag upptar mindre plats på vägarna och jag har en förbrukning som motsvarar hälften av en normal bil så miljömässigt är den mycket bättre än en bil.

Sedan att jag steker Ferraris, Lambos och Porschar utan större ansträngning är en stor bonus.


Angående steroider så skulle man kunna beskatta dem som man gör med alkohol och tobak.

Kommer inte heller att ske. Det finns mycket få människor i detta land som anser att en steroidmissbrukare ska få ta deras mormors eller dotters plats i sjukvården.

Det är tydligen vissa här som vill att de ska dela på samma säng och finns det bara en säng så måste en bli utan.

Så vem ska bli utan, din dotter som blivit påkörd av en bil eller steroidmissbrukaren ?

För mig är valet enkelt.

Trance
2011-11-24, 21:13
Ja, för visst är man osårbar om man kör bil ?

l4PjSVOnrVg

Nu vill du säkert förbjuda bilar också då de inte är så säkra ?


Hehehe, motorcyklar fyller ingen funktion ?

Jag använder min för nöje, jag pendlar ibland till arbetet, jag upptar mindre plats på vägarna och jag har en förbrukning som motsvarar hälften av en normal bil så miljömässigt är den mycket bättre än en bil.

Sedan att jag steker Ferraris, Lambos och Porschar utan större ansträngning är en stor bonus.


Självklart så är inte bilar säkra men de är säkrare än motorcyklar. Att du sedan säger saker som att du "steker Ferraris" så verkar det totalt oansvarigt och jag vill inte betala din framtida sjukvård eller att du tar min mormors plats på sjukhuset.

Förbud vore det enda rätta.



Kommer inte heller att ske. Det finns mycket få människor i detta land som anser att en steroidmissbrukare ska få ta deras mormors eller dotters plats i sjukvården.

Det är tydligen vissa här som vill att de ska dela på samma säng och finns det bara en säng så måste en bli utan.

Så vem ska bli utan, din dotter som blivit påkörd av en bil eller steroidmissbrukaren ?

För mig är valet enkelt.

Jag tycker steroidmissbrukare och motorcyklister kan bära en större del av sin egen kostnad så vi kanske har råd med fler sängar. Även fast det inte är direkt så att steroidmissbruk, trots mängden som används, verkar vara någon större kostnad för sjukvården. Det är säkert billigare än motorcyklister.

Eller har du några siffror?

Poxeman
2011-11-24, 21:21
Jag tror inte en ren person kommer komma till världseliten av någon riktigt fysiskt krävande sport.


Kan du backa upp dess anklagelser på något sätt eller är det bara din avundsjuka som gör att du tror att alla som är duktiga på någon sport fuskar?

Greg
2011-11-24, 21:33
Så vem ska bli utan, din dotter som blivit påkörd av en bil eller steroidmissbrukaren ?


För mig är valet enkelt.

Så vem ska bli utan, Hitler som åker snålskjuts på T.A.R.D.I.S och ramlar och bryter sitt ben eller steroidmissbrukaren?

För mig är valet enkelt.

Nitrometan
2011-11-24, 21:37
Hört talas om mc försäkring där FB går in med 20-30 BB för att täcka kostnaderna som kan uppstå ?

FB? Skulle flashback gå in med 20 bodybuilders för att täcka kostnader? :confused:
Det verkar helknäppt.
Motorcyklar fyller ingen funktion och det rimliga är att förbjuda dem. Varför skall jag betala massa sjukskrivningar för att folk nöjesåker? Helt absurt.
Jag känner en kirurg som tycker att motorcyklar är jättebra då de ger många organ till donation.

Nitrometan
2011-11-24, 21:40
Jag tror inte en ren person kommer komma till världseliten av någon riktigt fysiskt krävande sport.
Vilka sporter räknar du som fysiskt krävande? Du vet att det här är ganska kraftiga anklagelser?

08-dude
2011-11-24, 21:41
Självklart så är inte bilar säkra men de är säkrare än motorcyklar. Att du sedan säger saker som att du "steker Ferraris" så verkar det totalt oansvarigt och jag vill inte betala din framtida sjukvård eller att du tar min mormors plats på sjukhuset.

Förbud vore det enda rätta.

Så du anser att chansen att bilisten överlever i filmen jag länkade till ovan är stor ?

Min personliga åsikt är att chansen är mycket liten, men jag kanske har fel ?

En bilist tar ingen plats utan genom försäkringen så täcker det ofta en stor del av kostnaderna.


Jag tycker steroidmissbrukare och motorcyklister kan bära en större del av sin egen kostnad så vi kanske har råd med fler sängar. Även fast det inte är direkt så att steroidmissbruk, trots mängden som används, verkar vara någon större kostnad för sjukvården. Det är säkert billigare än motorcyklister.

En motorcyklist/bilist betalar redan idag stor summor i premier till föräkringsbolagen som d¨står för stora delar av kostnaden vid ett olycksfall.

En steroidmissbrukare är istället en mycket stor kostnad för mig som skattebetalare. Sedan att droghandeln finansierar annan brottslighet är ingen hemlighet.

En steroidmissbrukare är en person som medvetet under en viss tid förstör sin kropp. Det är varken något som en bilist eller motorcyklist gör.


Intressant att du tycker att en steroidmissbrukare har rätt att ta sjukvårdssängar från människor som har varit med i en bil eller mc olycka.

Krogbyggaren
2011-11-24, 21:43
Kan du backa upp dess anklagelser på något sätt eller är det bara din avundsjuka som gör att du tror att alla som är duktiga på någon sport fuskar?

Läs igen och observera att jag skrev ''jag tror''

Men för att förklara varför jag har den teorin.

1: Det handlar om miljoner om året.
2: Doping är populärt.
3: Om du är en atlet som har lagt ner hela ditt liv för att bli bäst i en sport så kommer du nog inte säga ''Nej coach, jag ska höja mitt proteinintag istället, det där är för fuskare'' När evig ära, guldmedaljer, pengar och framförallt din dröm står på spel.
4: Det är inte bara ditt egna val, du har sponsorer, coacher och framförallt fans som röstar för större, starkare och snabbare atleter.
5: I alla sporter som är fysiskt krävande så kommer det hjälpa dig.


Snälla, skippa snacket om avundsjuka, jag är inte ett dugg avundsjuk på världseliten eftersom jag inte vill bli bäst på en sport. Kan dock tänka mig att det är trevligt med alla pengar/damer osv.

Nitrometan
2011-11-24, 21:47
Det finns fysiskt krävande sporter där pengarna inte är speciellt stora.

08-dude
2011-11-24, 21:47
FB? Skulle flashback gå in med 20 bodybuilders för att täcka kostnader? :confused:
Det verkar helknäppt.

20-30 budda builders.

Skicka upp dom till lokalerna i Luleå *spy*

Trance
2011-11-24, 21:49
Läs igen och observera att jag skrev ''jag tror''

Men för att förklara varför jag har den teorin.

1: Det handlar om miljoner om året.
2: Doping är populärt.
3: Om du är en atlet som har lagt ner hela ditt liv för att bli bäst i en sport så kommer du nog inte säga ''Nej coach, jag ska höja mitt proteinintag istället, det där är för fuskare'' När evig ära, guldmedaljer, pengar och framförallt din dröm står på spel.
4: Det är inte bara ditt egna val, du har sponsorer, coacher och framförallt fans som röstar för större, starkare och snabbare atleter.
5: I alla sporter som är fysiskt krävande så kommer det hjälpa dig.


Snälla, skippa snacket om avundsjuka, jag är inte ett dugg avundsjuk på världseliten eftersom jag inte vill bli bäst på en sport. Kan dock tänka mig att det är trevligt med alla pengar/damer osv.

Nu är det självklart så att det är fler som dopar sig än de som åker fast men jag tror du överskattar vad som krävs i dagens idrott. Mario Lemieux rökte t.ex. ända tills han var 22-23 och då hade han spelat i NHL några år och etablerat sig som en av de bästa.

Nu skulle han självklart kunnat dopa sig också men en som röker känns inte som en person som offrar allt för att optimera sina resultat.

Krogbyggaren
2011-11-24, 21:51
Vilka sporter räknar du som fysiskt krävande? Du vet att det här är ganska kraftiga anklagelser?

Sporter där du använder din styrka/snabbhet osv till max. Shit, du har rätt. Inb4 någon tar illa upp.

Nu är det självklart så att det är fler som dopar sig än de som åker fast men jag tror du överskattar vad som krävs i dagens idrott. Mario Lemieux rökte t.ex. ända tills han var 22-23 och då hade han spelat i NHL några år och etablerat sig som en av de bästa.

Nu skulle han självklart kunnat dopa sig också men en som röker känns inte som en person som offrar allt för att optimera sina resultat.

Yes ok, jag står fast vid min teori.

luderlasse
2011-11-24, 22:46
Hur vet du hur insatt jag är? Jag vet att droger kan vara livsfarligt om man inte behandlar dom med respekt, samma sak med bilar och andra riskabla saker.

Man ska få bruka vilka droger man vill så länge man uppfyller vissa kriterier. Heroin har mindre skadeverkning än Alkohol, just sayin'



Exakt, och dom individerna ska straffas/ges vård eftersom dom inte kan funktionera i ett samhälle.

Så man skall alltså om jag förstått dej rätt, låta folk helt frivilligt hoppa på missbrukartåget om dom vill, ett tåg där du som tänkande individ aldrig kommer röra ens med tång, för att sedan hjälpa till å städa upp när tåget spårat ur. Tycker då det känns bättre att skippa tåget så blir alla glada, möjlitgvis kan vi på fredag och lördag köra ett alkotåg tillsammans.

MtotheM
2011-11-24, 23:13
Så du anser att chansen att bilisten överlever i filmen jag länkade till ovan är stor ?

Min personliga åsikt är att chansen är mycket liten, men jag kanske har fel ?

En bilist tar ingen plats utan genom försäkringen så täcker det ofta en stor del av kostnaderna.



En motorcyklist/bilist betalar redan idag stor summor i premier till föräkringsbolagen som d¨står för stora delar av kostnaden vid ett olycksfall.

En steroidmissbrukare är istället en mycket stor kostnad för mig som skattebetalare. Sedan att droghandeln finansierar annan brottslighet är ingen hemlighet.

En steroidmissbrukare är en person som medvetet under en viss tid förstör sin kropp. Det är varken något som en bilist eller motorcyklist gör.


Intressant att du tycker att en steroidmissbrukare har rätt att ta sjukvårdssängar från människor som har varit med i en bil eller mc olycka.

Alla åker ju i 190+ KM/h och krockar.

Droghandeln finansieras av att det är illegalt. Hade det varit legalt så hade den olagliga handeln varit flerfaldigt mindre.

Vad säger du om dom som dricker och röker då? Dom gör samma sak. Sätt skatter som täcker sjukvård på knarket/steroiderna.

Krogbyggaren
2011-11-24, 23:46
Så man skall alltså om jag förstått dej rätt, låta folk helt frivilligt hoppa på missbrukartåget om dom vill, ett tåg där du som tänkande individ aldrig kommer röra ens med tång, för att sedan hjälpa till å städa upp när tåget spårat ur. Tycker då det känns bättre att skippa tåget så blir alla glada, möjlitgvis kan vi på fredag och lördag köra ett alkotåg tillsammans.

Det handlar om att ha rättigheten att kunna bruka om man vill. Staten ska inte få bestämma att man får ta A men inte B osv. Missbrukare kommer alltid finnas, tror knappst det blir fler om vi legaliserar droger eftersom vi kommer ha lagar/regler/, alla kommer inte få köpa hur som helst, utbildningen kommer vara objektiv osv.

När jag pratar om legalisering så pratar jag inte om att man som 12 åring kommer kunna gå in på ica och gå till ''droghyllan'' att shoppa loss.

Sniggel
2011-11-25, 07:08
Av de jag kommit i kontakt med som missbrukat och fått problem med narkotika och som jag fått höra bakgrunden så har jag fått förståelse för "varför" personen gjort det. Frågan är om en lagändring hade påverkat deras liv i endera positiv eller negativ riktning.
Min lilla erfarenhet i ämnet verkar iaf vara att missbruk (problemartad natur, ej enbart juridisk mening) uppstår ffa hos de som har en jobbig uppväxt.

Eddie Vedder
2011-11-25, 07:16
Min lilla erfarenhet i ämnet verkar iaf vara att missbruk (problemartad natur, ej enbart juridisk mening) uppstår ffa hos de som har en jobbig uppväxt.

Min också. Men man måste ju vara väldigt medveten om den väldiga risken för confirmation bias här. Hur många med trygga hemförhållanden (gissar jag) faller inte dit på extremt osunda alkoholvanor i studentåren och som sedan kanske innebär en problematisk relation till spriten resten av livet?

Men de som torskar redan tidigt är ju ofta barn/ungdomar från otrygga förhållanden.

Med "otrygg" menar jag saker som bråkiga hem, skilsmässor, förlust av föräldrar, missbruk, övergrepp etc. Det gäller inte alla och en enskild sak (exempelvis skilsmässa) är i sig inte alltid dåligt etc. etc. (obligatorisk disclaimer;)).

Sniggel
2011-11-25, 07:23
Min också. Men man måste ju vara väldigt medveten om den väldiga risken för confirmation bias här. Hur många med trygga hemförhållanden (gissar jag) faller inte dit på extremt osunda alkoholvanor i studentåren och som sedan kanske innebär en problematisk relation till spriten resten av livet?

Precis. Legalisering av droger innebär ju ökad risk för just sådant. Jag är själv drabbad av detta pga problem med alkohol i släkten. Analyserar man det så kan man se att alkoholen sätter spår långt tillbaka i släkten. Det drabbar ju inte enbart den som har problem med alkoholen utan påverkar ju alla de runtomkring, inte minst de som växer upp med en sådan förälder.

Poxeman
2011-11-25, 07:49
Läs igen och observera att jag skrev ''jag tror''

Att skriva dumheter kan inte försvaras/förklaras med "Jag sa ju att jag tror". Eftersom jag tror annorlunda så har vi en död diskussion om du inte underbygger ditt argument.
(Vilket du gör nedan, bra)


1: Det handlar om miljoner om året.
2: Doping är populärt.
3: Om du är en atlet som har lagt ner hela ditt liv för att bli bäst i en sport så kommer du nog inte säga ''Nej coach, jag ska höja mitt proteinintag istället, det där är för fuskare'' När evig ära, guldmedaljer, pengar och framförallt din dröm står på spel.
4: Det är inte bara ditt egna val, du har sponsorer, coacher och framförallt fans som röstar för större, starkare och snabbare atleter.
5: I alla sporter som är fysiskt krävande så kommer det hjälpa dig.

Snälla, skippa snacket om avundsjuka, jag är inte ett dugg avundsjuk på världseliten eftersom jag inte vill bli bäst på en sport. Kan dock tänka mig att det är trevligt med alla pengar/damer osv.

1. Inte i alla sporter, exempel är min egen sport Triathlon där många lägger ner 20-30 timmar hård träning i veckan utan att kunna sluta sitt vanliga jobb.
2. I vilka kretsar? Knappast inom uthållighetssport.
3. Det tror jag många är berädda att säga. Om någon inom sverigeeliten skulle bli fälld för doping skulle det starta ett mediedrev av sällan skådat slag och det tror jag att man har med i ekvationen. Den eviga äran skulle bli bytt mot skam, guldmedaljen fråntagen, pengar från sponsorer hade behövt betalas tillbaka osv.
4. Det är alltid atletens eget val att bestämma vad som intas.
5. Självklart, det är därför det är förbjudet ;)

Ok. Du är inte avundsjuk.

Krogbyggaren
2011-11-25, 10:29
1. Inte i alla sporter, exempel är min egen sport Triathlon där många lägger ner 20-30 timmar hård träning i veckan utan att kunna sluta sitt vanliga jobb.
2. I vilka kretsar? Knappast inom uthållighetssport.
3. Det tror jag många är berädda att säga. Om någon inom sverigeeliten skulle bli fälld för doping skulle det starta ett mediedrev av sällan skådat slag och det tror jag att man har med i ekvationen. Den eviga äran skulle bli bytt mot skam, guldmedaljen fråntagen, pengar från sponsorer hade behövt betalas tillbaka osv.
4. Det är alltid atletens eget val att bestämma vad som intas.
5. Självklart, det är därför det är förbjudet ;)



1: Där pengarna finns, finns dom dopade atleterna. Eftersom det är en industri så handlar det inte om enskild atlet, valet är inte bara deras, sponsorerna investerar i dig och förväntar sig någon i gengäld.

2: När jag säger doping menar jag inte bara AAS, jag menar allt som står på ''doping'' listan. Det är inte så att jag tror att Zlatan är fullproppad på testo/hgh osv. EPO/stimulanter brukar folk torska för i sporter som din.

3: Jo fast jag pratar inte om tex 130kg Sisu. Utan jag pratar om killar som Benedikt Magnusson, Derek Poundstone. Sen så är testerna ett steg bakom dopingteknologin eftersom man kan ''skräddarsy'' hormoner och tima tester.
Kolla någon intervju med Victor Conte.

4: När det kommer till miljonkontrakt i en miljardsport så tror jag inte att atleterna bestämmer. Coacherna lägger nog upp korten på bordet ganska snabbt och passar det inte får du nog gå. Atleter dopar sig för att tjäna pengar, för att bli en mer komplett atlet, och för att dom är ''tvungna''. Jag tror det är väldigt många som inte har velat dopa sig men det har varit ett måste om dom vill fortsätta i sin sport.

5: Ja exakt, det hjälper, och då kommer såklart folk använda det. Det räcker med att dom ''dumma'' atleterna gör det för att få dom ''goda'' att känna press på sig. För i slutändan vinner genetiken och inte dopingen.

Vill även lägga till att alla atleter i världen, oavsett sport är 100% rena till motsatsen bevisas. Det gäller även Jay Cutler.

mini
2011-11-25, 10:40
3: Jo fast jag pratar inte om tex 130kg Sisu.

Hur gör du dina undantag då? För säger man att alla i världseliten i fysiska sporter är dopade så inkluderar det ju alla. Men du menar alla utom..... vilka då varför då?

Krogbyggaren
2011-11-25, 10:47
Hur gör du dina undantag då? För säger man att alla i världseliten i fysiska sporter är dopade så inkluderar det ju alla. Men du menar alla utom..... vilka då varför då?

Jag pratar om världseliten, dom absolut starkaste/snabbaste/största atleterna i världen. Ja Sisu har världsrekord, men sätt han framför Benedikt Magnusson/Konstantinovs/Ryan Kennelly.. Just sayin'

mini
2011-11-25, 10:59
Jag pratar om världseliten, dom absolut starkaste/snabbaste/största atleterna i världen. Ja Sisu har världsrekord, men sätt han framför Benedikt Magnusson/Konstantinovs/Ryan Kennelly.. Just sayin'

Ok, ja, det är ju enkelt att ta personer ur preppförbund och säga att man måste preppa för att vara världselit. Menar du att de som vinner VM i bänkpress i det största internationella styrkelyftförbundet som också är ett där tester utförs inte är världselit? De som tävlar inom ett förbund som är RF-anslutet är inte sverige-elit eftersom det finns preppare som gymbänkar mer?

Börje H
2011-11-25, 11:02
Sporter där du använder din styrka/snabbhet osv till max.

Ja Sisu har världsrekord, men sätt han framför Benedikt Magnusson/Konstantinovs/Ryan Kennelly.. Just sayin'

Om du hänvisar till kraftsporter där inga tester existerar så vore det väl konstigt om det inte figurerar preparat?

Krogbyggaren
2011-11-25, 11:03
Ok, ja, det är ju enkelt att ta personer ur preppförbund och säga att man måste preppa för att vara världselit. Menar du att de som vinner VM i bänkpress i det största internationella styrkelyftförbundet som också är ett där tester utförs inte är världselit? De som tävlar inom ett förbund som är RF-anslutet är inte sverige-elit eftersom det finns preppare som gymbänkar mer?

Min poäng med hela den här debatten är att atleter kommer dopa sig för att tjäna pengar, för att få ''the edge'', för att försöka nå sin dröm tex.

Om sisu är ren eller inte bryr jag mig inte om eftersom att jag pratar om dom absolut största/starkaste/snabbast atleterna i världen. Den kategorin tillhör inte Sisu.

Om du hänvisar till kraftsporter där inga tester existerar så vore det väl konstigt om det inte figurerar preparat?

Jag har mina teorier, dom är framlagda, du bör se mina åsikter om atleter i kraftsporter.

Nitrometan
2011-11-25, 11:06
Om sisu är ren eller inte bryr jag mig inte om eftersom att jag pratar om dom absolut största/starkaste/snabbast atleterna i världen. Den kategorin tillhör inte Sisu.
Menar du att de som tävlar i det största internationella SL-förbundet (och vinner) inte är starkast? För att det finns folk som inte vill tävla där de blir testade som är starkare?

Nu var det tydligen inte alla sporter det gällde... :(

mikaelj
2011-11-25, 11:08
Krogbyggaren: Känner du till att det finns flera förbund inom t ex styrkelyft? Det största heter IPF. Det är vi anslutna till i Sverige. Ett annat förbund heter WPC, som ofta kallas för "clownförbund" eftersom de ser mellan fingrarna på både doping och regler.

Du kan inte jämföra atleter ur de två förbunden med varandra.

mini
2011-11-25, 11:11
Min poäng med hela den här debatten är att atleter kommer dopa sig för att tjäna pengar, för att få ''the edge'', för att försöka nå sin dröm tex.

Om sisu är ren eller inte bryr jag mig inte om eftersom att jag pratar om dom absolut största/starkaste/snabbast atleterna i världen. Den kategorin tillhör inte Sisu.

Då har du helt plötsligt bara en handfull personer. Det finns ju liksom bara en som är absolut starkast, en som är absolut snabbast osv. Du har själv valt att ta bort alla andra faktorer. Det är lätt att kasta ur sig teorier som man sedan får snida till så att allt leder fram till den slutsats man vill ha. "Alla atleter i världseliten preppar" blir till "Alla atleter i världseliten inom preppsporter i preppförbund preppar". Bra där.
Vi har bevisligen inte samma uppfattning om vad "världselit" är.

130kg finsk sisu
2011-11-25, 11:11
Bah jag gör lika många reps som Kennelly på 400lbs. :)

Men är man atlet om man dopar sig? Kanske kanske inte är mitt svar...

Börje H
2011-11-25, 11:11
Nu har jag inte läst igenom hela tråden, men det finns avhandling från 2003 som är ganska intressant i sammanhanget. Möjligen har den förekommit tidigare:
http://www.rf.se/ImageVault/Images/id_53/scope_128/ImageVaultHandler.aspx

"Under 2003 gjordes 3500 dopingkontroller på svenska idrottare. Endast en halv procent av dessa, tio personer, visade sig vara dopade. Ändå visar en undersökning som Riksidrottsförbundets låtit göra, att nästan var fjärde svensk (22 procent) tror att man måste dopa sig för att tillhöra världseliten. Och ännu fler (27 procent) tror att mer än var tionde svensk elitidrottare är dopad."

Många som inte är insatt i elitidrotten, eller inte heller är elitidrottare själv, verkar tro att det runt alla svenska toppidrottare skall finnas någon form av mystisk stab som håller koll på när tester skall genomföras (som om det gick) och dessutom har man alltid specielgjorda steroider som inte går att upptäcka. Detta har skett länge efterssom det knappt är några svenskar som åker dit på tester. Massvis med pengar finns naturligtvis med i spelet. Massvis.

Om man istället lyfter blicken en smula från handboken i konspirationsteori, som uppenbarligen måste finnas någonstans, så inser man det absurda i tanken. Hur många svenska idrottare/förbund skulle ha dessa resurser? Det är inte många om ens ett enda. Det finns viktigare saker att lägga surt förvärvade pengar på och att hålla sina stjärnor dopingfria är en sådan sak. Sponsorsförlusterna vid ett positivt fall skulle bli grandiosa.

Krogbyggaren
2011-11-25, 11:13
Menar du att de som tävlar i det största internationella SL-förbundet (och vinner) inte är starkast? För att det finns folk som inte vill tävla där de blir testade som är starkare?

Nu var det tydligen inte alla sporter det gällde... :(


Nej dom är inte starkast i världen eftersom dom inte lyfter tyngst, vilken förbund dom tillhör bryr jag mig inte om eftersom diskussionen handlar vilka som är starkast/störst/snabbast OVERALL I HELA VÄRLDEN.

Att vara starkast i världen enligt sitt förbund och vara starkast i världen genom att faktiskt ha lyft mest i världen är två helt olika saker.

Nitrometan
2011-11-25, 11:14
Börje, hur många svenska idrottare blir så rika att den där ekvationen skulle gå ihop?

tano
2011-11-25, 11:17
Nu har jag inte läst igenom hela tråden, men det finns avhandling från 2003 som är ganska intressant i sammanhanget. Möjligen har den förekommit tidigare:
http://www.rf.se/ImageVault/Images/id_53/scope_128/ImageVaultHandler.aspx

"Under 2003 gjordes 3500 dopingkontroller på svenska idrottare. Endast en halv procent av dessa, tio personer, visade sig vara dopade. Ändå visar en undersökning som Riksidrottsförbundets låtit göra, att nästan var fjärde svensk (22 procent) tror att man måste dopa sig för att tillhöra världseliten. Och ännu fler (27 procent) tror att mer än var tionde svensk elitidrottare är dopad."

Många som inte är insatt i elitidrotten, eller inte heller är elitidrottare själv, verkar tro att det runt alla svenska toppidrottare skall finnas någon form av mystisk stab som håller koll på när tester skall genomföras (som om det gick) och dessutom har man alltid specielgjorda steroider som inte går att upptäcka. Detta har skett länge efterssom det knappt är några svenskar som åker dit på tester. Massvis med pengar finns naturligtvis med i spelet. Massvis.

Om man istället lyfter blicken en smula från handboken i konspirationsteori, som uppenbarligen måste finnas någonstans, så inser man det absurda i tanken. Hur många svenska idrottare/förbund skulle ha dessa resurser? Det är inte många om ens ett enda. Det finns viktigare saker att lägga surt förvärvade pengar på och att hålla sina stjärnor dopingfria är en sådan sak. Sponsorsförlusterna vid ett positivt fall skulle bli grandiosa.


+1


Och eftersom svenskarna tävlar i världseliten i många sporter vore det ganska dumt att tro att alla andra var dopade. Däremot finns det några landslag man kan ha misstankar mot, som.vissa sprintlandslag.

Börje H
2011-11-25, 11:18
Börje, hur många svenska idrottare blir så rika att den där ekvationen skulle gå ihop?

Kan inte vara många. Nån promille av samtliga idrottare i hela landet?

edit; lite mer stats. Under 2010 togs 3950 tester av RF. Av dessa var 40 st tester positiva..... 28 var motionärer, 11 elitidrottare...
http://www.rf.se/Vi-arbetar-med/Antidoping2/Statistik/#Procent

Krogbyggaren
2011-11-25, 11:21
Då har du helt plötsligt bara en handfull personer. Det finns ju liksom bara en som är absolut starkast, en som är absolut snabbast osv. Du har själv valt att ta bort alla andra faktorer. Det är lätt att kasta ur sig teorier som man sedan får snida till så att allt leder fram till den slutsats man vill ha. "Alla atleter i världseliten preppar" blir till "Alla atleter i världseliten inom preppsporter i preppförbund preppar". Bra där.
Vi har bevisligen inte samma uppfattning om vad "världselit" är.

Nej, för dom som aspirerar till att bli STÖRST/STARKAST/SNABBAST I VÄRLDEN OVERALL är inte ett fåtal personer.
Skippa förbund hit och dit, snälla.
Bah jag gör lika många reps som Kennelly på 400lbs. :)

Men är man atlet om man dopar sig? Kanske kanske inte är mitt svar...

Det beror på din egna moral. Jag som har accepterat doping i sporter anser att man blir en mer komplett atlet av det. Folket tycker förmodligen detsamma eftersom när dom köper Nike/Adidas osv så röstar dom för en fortsatt utveckling i den stilen.

Det är såklart tråkigt att det har blivit så.

tano
2011-11-25, 11:23
Nej dom är inte starkast i världen eftersom dom inte lyfter tyngst, vilken förbund dom tillhör bryr jag mig inte om eftersom diskussionen handlar vilka som är starkast/störst/snabbast OVERALL I HELA VÄRLDEN.

Att vara starkast i världen enligt sitt förbund och vara starkast i världen genom att faktiskt ha lyft mest i världen är två helt olika saker.

Vilket smart resonemang... Så då spelar det heller ingen roll vilken utrustning som använts? Man kan bara jämföra prestationer under likadana förutsättningar. Är doping tillåtet i en organisation och inte i en annan är deras prestationer inte jämförbara.

Krogbyggaren
2011-11-25, 11:28
Vilket smart resonemang... Så då spelar det heller ingen roll vilken utrustning som använts? Man kan bara jämföra prestationer under likadana förutsättningar. Är doping tillåtet i en organisation och inte i en annan är deras prestationer inte jämförbara.


Det du precis skrev är hela min poäng. Dom som LYFTER TYNGST/ÄR STÖRST/SNABBAST I VÄRLDEN OVERALL är dopade.

Dock är dom rena tills motsatsen bevisas.

Jag ska träna nu, återkommer sen tjoho.

mikaelj
2011-11-25, 11:36
Det du precis skrev är hela min poäng. Dom som LYFTER TYNGST/ÄR STÖRST/SNABBAST I VÄRLDEN OVERALL är dopade.

Men då är de inte atleter längre vilket gör ditt konstaterande för oss andra lika intressant som utspädd minimjölk.

Akta halmgubben. Den har också känslor.

stridis
2011-11-25, 11:55
Bah jag gör lika många reps som Kennelly på 400lbs. :)

Men är man atlet om man dopar sig? Kanske kanske inte är mitt svar...

Klart man är en atlet, en fuskande sådan. Fast det är klart, jag är genomsyrad av ädel tävlan inställning, idrotten som positiv kraft faller annars till showbusiness.

A
Droghandeln finansieras av att det är illegalt. Hade det varit legalt så hade den olagliga handeln varit flerfaldigt mindre.

Det är min stående förhoppning. Tillsammans med fiskal punktmarkering på buset så lär det svida, utan snabba cash, varför hålla på med organiserad brottslighet? Med tanke på att just droghandel har sådan extrem lönsamhet.

Min också. Men man måste ju vara väldigt medveten om den väldiga risken för confirmation bias här. Hur många med trygga hemförhållanden (gissar jag) faller inte dit på extremt osunda alkoholvanor i studentåren och som sedan kanske innebär en problematisk relation till spriten resten av livet?


Chalmers och en massa andra skolor borde ta supandet mer på allvar, det vore tacknämligt.

Poxeman
2011-11-25, 12:57
Jag tror inte en ren person kommer komma till världseliten av någon riktigt fysiskt krävande sport.



Nej, för dom som aspirerar till att bli STÖRST/STARKAST/SNABBAST I VÄRLDEN OVERALL är inte ett fåtal personer.
Skippa förbund hit och dit, snälla.


Nu är det dags för dig att definera vilka sporter du pratar om.
För mig veterligen är det väldigt stor skillnad på de två citaten ovan.

Doctor Snuggles
2011-11-25, 13:41
Det är en viktig poäng. Ska samhället skydda sina medborgare från sin egen dumhet eller inte? Det är ett starkt argument mot legalisering, det du framför. Just nu väger min vågskål över mot att legalisering (av alla substanser) är olämpligt av praktiska skäl (samhället blir sannolikt en sämre plats för merparten) medan kriminalisering (av personligt bruk) är fullständigt förkastligt av både moraliska och praktiska.

Förutsättningen är då att kriminalisering verkligen hindrar folk från att bruka droger, och att denna siffra är såpass stor att den uppväger de nackdelar som kriminaliseringen medför.

Doctor Snuggles
2011-11-25, 13:46
Så man skall alltså om jag förstått dej rätt, låta folk helt frivilligt hoppa på missbrukartåget om dom vill, ett tåg där du som tänkande individ aldrig kommer röra ens med tång, för att sedan hjälpa till å städa upp när tåget spårat ur. Tycker då det känns bättre att skippa tåget så blir alla glada, möjlitgvis kan vi på fredag och lördag köra ett alkotåg tillsammans.

Och hur exakt har du tänkt att vi ska skippa tåget? För kriminalisering funkar bevisligen inte särskilt bra. Man kan sticka huvudet i sanden hur mycket man vill, men droger försvinner inte. Bättre att minska skadeverkningarna istället för att lagstifta utifrån "moral"

aijou
2011-11-25, 13:57
Och hur exakt har du tänkt att vi ska skippa tåget? För kriminalisering funkar bevisligen inte särskilt bra. Man kan sticka huvudet i sanden hur mycket man vill, men droger försvinner inte. Bättre att minska skadeverkningarna istället för att lagstifta utifrån "moral"

Dock så tror jag att betydligt fler varit missbrukare om alla droger var lagliga och lättillgängliga. Så jag vill nog ändå påstå att en lagstiftning fungerar betydligt bättre än inget alls.

Krogbyggaren
2011-11-25, 14:11
Nu är det dags för dig att definera vilka sporter du pratar om.
För mig veterligen är det väldigt stor skillnad på de två citaten ovan.

När jag sa världseliten menade jag dom som är störst/starkast/snabbast i världen OVERALL alltså; Den absoluta Världseliten av atleter som presterar bäst.

Ett exempel: En person vinner titeln ''Värdelns bästa bodybuilder'' i ett rent förbund. Hipp hurra för honom, absolut. Han är bäst i världen INOM SITT EGET FÖRBUND OCH DESS REGLER.

Men han är INTE världens bästa byggare på planeten, det är Phil Heath, eftersom den bästa bodybuilden i världen utses i Mr Olympia.

Jag förstår hur ni resonerar, verkligen det gör jag. Men som jag sa ifrån inlägg 1, DEN ABSOLUTA VÄRLDSELITEN AV ATLETER (Snabbast/starkast/störst på planeten) är dopade och dom som jagar samma titel i samma tävling är också dopade.

mikaelj
2011-11-25, 14:12
I definitionen av atlet ingår ren. Du får byta namn från atlet till clown, eller vad du nu vill, så är jag med på vad du pratar om.

Krogbyggaren
2011-11-25, 14:19
I definitionen av atlet ingår ren. Du får byta namn från atlet till clown, eller vad du nu vill, så är jag med på vad du pratar om.

I den gamla definitionen av Svensk ingår inte en svart hudfärg, idag har definitionen ändrats. Dessutom så är alla atleter rena tills motsatsen bevisas, rent juridiskt.
Dagen dom torskar för doping kan jag börja kalla dom Clowner.

http://www.blogcdn.com/www.urlesque.com/media/2010/06/1-1277407026.gif

Poxeman
2011-11-25, 14:28
När jag sa världseliten menade jag dom som är störst/starkast/snabbast i världen OVERALL alltså; Den absoluta Världseliten av atleter som presterar bäst.

Ett exempel: En person vinner titeln ''Värdelns bästa bodybuilder'' i ett rent förbund. Hipp hurra för honom, absolut. Han är bäst i världen INOM SITT EGET FÖRBUND OCH DESS REGLER.

Men han är INTE världens bästa byggare på planeten, det är Phil Heath, eftersom den bästa bodybuilden i världen utses i Mr Olympia.

Jag förstår hur ni resonerar, verkligen det gör jag. Men som jag sa ifrån inlägg 1, DEN ABSOLUTA VÄRLDSELITEN AV ATLETER (Snabbast/starkast/störst på planeten) är dopade och dom som jagar samma titel i samma tävling är också dopade.

Aha. Så det var inte ens en SPORT du pratade om?

Då förstår jag verkligen inte var de pengarna du pratade om tidigare skulle komma från.
För var finns den som betalar stora pengar till "SNABBAST PÅ PLANETEN, EJ TÄVLANDE I NÅGON SPORT"?
Du har målat in dig i ett hörn. Ett hörn som luktar brunt.

Krogbyggaren
2011-11-25, 14:35
Aha. Så det var inte ens en SPORT du pratade om?

Då förstår jag verkligen inte var de pengarna du pratade om tidigare skulle komma från.
För var finns den som betalar stora pengar till "SNABBAST PÅ PLANETEN, EJ TÄVLANDE I NÅGON SPORT"?
Du har målat in dig i ett hörn. Ett hörn som luktar brunt.

HAHA asså wat, snacka om att inte kunna resonera nyktert.


Hint; Usain Bolt

Poxeman
2011-11-25, 14:38
HAHA asså wat, snacka om att inte kunna resonera nyktert.


Hint; Usain Bolt

Fast Usain Bolt är ju bara bäst på en (eller kanske två) gren, han står sig slätt på längre distanser. (Dessutom är han ju inte fälld för doping)

Återigen undrar jag vilka sporter det är som räknas.

robbob
2011-11-25, 14:44
Och hur exakt har du tänkt att vi ska skippa tåget? För kriminalisering funkar bevisligen inte särskilt bra. Man kan sticka huvudet i sanden hur mycket man vill, men droger försvinner inte. Bättre att minska skadeverkningarna istället för att lagstifta utifrån "moral"

Det var ett ovanligt dumt argument. Det är som att säga att det är dags att avkriminalisera stöld efter som att kriminaliseringen inte fungerar tillräckligt bra. Stölder begås ju trots att det är förbjudet.

Om du tillhör skaran som tror att doping och drogbrott är offerlösa brott tycker jag du ska fundera på anhöriga som drabbas.

Krogbyggaren
2011-11-25, 14:46
Fast Usain Bolt är ju bara bäst på en (eller kanske två) gren, han står sig slätt på längre distanser. (Dessutom är han ju inte fälld för doping)

Återigen undrar jag vilka sporter det är som räknas.


Alla atleter är rena, tills motsatsen bevisas, rent jurdiskt.

Jag ska summera min poäng jävligt enkelt nu så du inte behöver hetsfråga 242 gånger till:


Dom som vill tjäna pengar, dom som vill bli bäst, dom som spelar i ett lag som har miljondollars kontrakt bakom sig.

Vad som sker i rena förbund skiter jag i, dom som tävlar för att bli bästa fotbollslaget i världen, bästa sprintern i världen , bästa byggaren i världen , bästa cyklisten i världen osv osv osv kommer (enligt min teori) dopa sig för att vinna.
När jag säger doping menar jag inte bara AAS, utan allt som är dopingklassat och ger ett övertag.

Människan kommer göra allt för att vinna när dom har dedikerat hela sina liv åt den drömmen.

robbob
2011-11-25, 14:54
Alla atleter är rena, tills motsatsen bevisas, rent jurdiskt.

Jag ska summera min poäng jävligt enkelt nu så du inte behöver hetsfråga 242 gånger till:


Dom som vill tjäna pengar, dom som vill bli bäst, dom som spelar i ett lag som har miljondollars kontrakt bakom sig.

Vad som sker i rena förbund skiter jag i, dom som tävlar för att bli bästa fotbolls laget i världen, bästa sprintern i världen , bästa byggaren i världen , bästa cyklisten i världen osv osv osv kommer (enligt min teori) dopa sig för att vinna.
När jag säger doping menar jag inte bara AAS, utan allt som är dopingklassat och ger ett övertag.

Människan kommer göra allt för att vinna när dom har dedikerat hela sina liv åt den drömmen.

De som väljer att tävla i rena förbund, strävar inte de efter att bli bäst? Det finns nog många som anser att dopade resultat inte räknas. Jag tycker inte att en dopads resultat är något att imponeras av. Jag är imponerad av atleter som presterar rena. De som har modet att ta den svåra och, enligt mitt tycke, den rätta vägen.

Krogbyggaren
2011-11-25, 14:58
De som väljer att tävla i rena förbund, strävar inte de efter att bli bäst? Det finns nog många som anser att dopade resultat inte räknas. Jag tycker inte att en dopads resultat är något att imponeras av. Jag är imponerad av atleter som presterar rena. De som har modet att ta den svåra och, enligt mitt tycke, den rätta vägen.


Jo dom strävar efter att bli bäst i deras förbund, dom kan aldrig bli bäst i världen overall efter som det totala resultaten är mindre än dom dopade. Och eftersom dom dopade är rena till motsatsen bevisas, så blir ju hela den här grejen så mysig att diskutera.

Jag imponeras av dopade atleter eftersom dom gör saker som är otroligt mycket coolare. Men samtidigt tycker jag det är riktigt äckligt hur samhället har utvecklats. Byggning är ett perfekt exempel.

stridis
2011-11-25, 15:02
Om du tillhör skaran som tror att doping och drogbrott är offerlösa brott tycker jag du ska fundera på anhöriga som drabbas.

På vilket sätt drabbas de? Att vara en skitstövel är liksom inte enbart dopingens fel och det finns lagrum som reglerar beteenden(misshandel o dyl). Så behövs morallagen? Jag kan dra upp avsaknaden av morallagar när det gäller alkohol (Min mormor dog av delirium dvs alkoholabstinens, men inget de nordiska länderna tycker skall lagstiftas emot tydligen), något som muslimska länder kan ha däremot. Så där ligger nivån när det gäller morallagar, eller nej det gör den inte, hycklande nog så kriminaliseras lättare droger och doping.

Ofrivillig barnlöshet tror jag inte är vad alla slår sig för bröstet om skanderar emot, så du får gärna precisera hur anhöriga drabbas som inte gott nog tas om hand på andra ställen i lagboken.

robbob
2011-11-25, 15:04
Jo dom strävar efter att bli bäst i deras förbund, dom kan aldrig bli bäst i världen overall efter som det totala resultaten är mindre än dom dopade.

Jag imponeras av dopade atleter eftersom dom gör saker som är otroligt mycket coolare. Men samtidigt tycker jag det är riktigt äckligt hur samhället har utvecklats. Byggning är ett perfekt exempel.

Vad är det i samhällets utveckling som du tycker är äckligt och vad tänker du om byggning? Utveckla gärna.

OBS! Detta är en fråga av genuint intresse av din åsikt och inte en del i min tidigare argumentering.

stridis
2011-11-25, 15:06
Det var ett ovanligt dumt argument. Det är som att säga att det är dags att avkriminalisera stöld efter som att kriminaliseringen inte fungerar tillräckligt bra. Stölder begås ju trots att det är förbjudet.


Nej, den liknelsen är gravt assymmetrisk vad gäller offer- gärningsman. För övrigt så kanske det blir så när det gäller piratkopiering.;)

robbob
2011-11-25, 15:13
På vilket sätt drabbas de? Att vara en skitstövel är liksom inte enbart dopingens fel och det finns lagrum som reglerar beteenden(misshandel o dyl). Så behövs morallagen? Jag kan dra upp avsaknaden av morallagar när det gäller alkohol (Min mormor dog av delirium dvs alkoholabstinens, men inget de nordiska länderna tycker skall lagstiftas emot tydligen), något som muslimska länder kan ha däremot. Så där ligger nivån när det gäller morallagar, eller nej det gör den inte, hycklande nog så kriminaliseras lättare droger och doping.

Ofrivillig barnlöshet tror jag inte är vad alla slår sig för bröstet om skanderar emot, så du får gärna precisera hur anhöriga drabbas som inte gott nog tas om hand på andra ställen i lagboken.

Det vet du också att anhöriga drabbas av problematiken runt drog och dopingmissbruk på samma sätt som de drabbas av problematik rörande alkoholmissbruk.

Sedan kan man välja att tycka att det är individen eller drogen som är problemet.

Jag anser att droger och doping skapar problem och vi inte behöver dem i samhället. Jag vet att alkohol också skapar bedrövliga problem, speciellt pga av den utbredda användningen. Men bara för att alkohol är lagligt behöver man enligt min åsikt inte skapa fler problem genom att legalisera fler droger.

robbob
2011-11-25, 15:15
Nej, den liknelsen är gravt assymmetrisk vad gäller offer- gärningsman. För övrigt så kanske det blir så när det gäller piratkopiering.;)

Det beror väl också på hur mycket man månar om offret?

Krogbyggaren
2011-11-25, 15:15
Vad är det i samhällets utveckling som du tycker är äckligt och vad tänker du om byggning? Utveckla gärna.

OBS! Detta är en fråga av genuint intresse av din åsikt och inte en del i min tidigare argumentering.


Att byggning gick ifrån det här: http://metrobloggen.se/metrobloggen/media/58617/FrankZane.jpg

Till det här: http://www.fitnessweights.org/wp-content/uploads/2009/12/ronnie-coleman-back.jpg

Att kvinnobyggning gick från det här:http://workout911.com/wp-content/uploads/2010/07/RachelMcLish.jpg


Till det här: http://i.b5z.net/i/u/230085/i/Lisa_Aukland_Pro_IFBB_Bodybuilder_Female_f_ezr.jpg


Edit; Byggning idag är coolt som fan, men skönheten i det dog efter 80 talet. Och att det bara blir mer och mer droger i det är äckligt.

robbob
2011-11-25, 15:25
Edit; Byggning idag är coolt som fan, men skönheten i det dog efter 80 talet. Och att det bara blir mer och mer droger i det är äckligt.

Där delar vi åsikt. Jag tycker dock inte alls att dopad byggning är coolt (jag är osäker hur du menar rörande den). Det är en av anledningarna till att jag snöat in på byggare och stärkemän fram till och med 50-talet. Dvs innan dopingen börjar förändra allt.

Det är också en av anledningarna till att jag är mot doping. För att de förstör sporter, vilket är väldigt tydligt i dagens Elit, Elit BB.

Krogbyggaren
2011-11-25, 15:35
Där delar vi åsikt. Jag tycker dock inte alls att dopad byggning är coolt (jag är osäker hur du menar rörande den). Det är en av anledningarna till att jag snöat in på byggare och stärkemän fram till och med 50-talet. Dvs innan dopingen börjar förändra allt.

Det är också en av anledningarna till att jag är mot doping. För att de förstör sporter, vilket är väldigt tydligt i dagens Elit, Elit BB.

Det är coolt, i syftet att dom ser ut som något misslyckat experiment. Att en människa kan bli så muskulös är helt otroligt. Men, som jag sa innan, skönheten dog eftersom folk var så hungriga efter större atleter och det är precis det som händer (i min mening) med andra sporter.

Folk ser en person lyfta 100kg. Direkt efter vill dom se någon som lyfter 120kg. Atleterna och sponsorerna ser att det är 120kg som kommer ge dom pengar, så dom gör det som krävs för att nå 120kg.

Samma sak sker med teknologi, jag tycker faktiskt folk ''glömmer'' att stanna upp och njuta av det dom precis har köpt. Många vill ha uppgraderingen på direkten, och företagen är tvungna att leverera, fan det känna som att det kommer nya Wow-expansioner och Iphones varje vecka.

Doctor Snuggles
2011-11-25, 16:05
Dock så tror jag att betydligt fler varit missbrukare om alla droger var lagliga och lättillgängliga. Så jag vill nog ändå påstå att en lagstiftning fungerar betydligt bättre än inget alls.

Du tror, ja. Men vad har du för belägg? Vad vi sett från andra länder så verkar tendensen vara tvärtom, särskilt vad gäller tunga droger. Känner du många som skulle börja skjuta heroin om det var lagligt, menar du?

Doctor Snuggles
2011-11-25, 16:13
Det var ett ovanligt dumt argument. Det är som att säga att det är dags att avkriminalisera stöld efter som att kriminaliseringen inte fungerar tillräckligt bra. Stölder begås ju trots att det är förbjudet.

Om du tillhör skaran som tror att doping och drogbrott är offerlösa brott tycker jag du ska fundera på anhöriga som drabbas.

Du läser in saker som jag inte säger. Däremot så har hårdare och hårdare straff mot narkotika haft motsatt effekt. Vi har förlorat "kriget mot droger".

Stöld är uppenbarligen något helt annat då man där avsikten är att begå ett brott mot någon annan person. Anhöriga drabbas av motorcykelolyckor också. Ska vi förbjuda motorcyklar?

aijou
2011-11-25, 16:47
Du tror, ja. Men vad har du för belägg? Vad vi sett från andra länder så verkar tendensen vara tvärtom, särskilt vad gäller tunga droger. Känner du många som skulle börja skjuta heroin om det var lagligt, menar du?

Ja, det tror jag. Har inga specifika belägg förutom mina egna spekulationer. :)

Och självklart så kan jag inte veta vilka som skulle börja skjuta heroin om det var lagligt. Men jag tror att det är fler som skulle komma dit så småningom när de tröttnat på de lättare drogerna som de började med för att det var lagligt och lättillgängligt och därmed helt ok moraliskt sett för många.

Det är som sagt vad jag tror. Finns säkert många som inte tror likadant.

stridis
2011-11-25, 17:08
Och självklart så kan jag inte veta vilka som skulle börja skjuta heroin om det var lagligt. Men jag tror att det är fler som skulle komma dit så småningom när de tröttnat på de lättare drogerna som de började med för att det var lagligt och lättillgängligt och därmed helt ok moraliskt sett för många.


Det är relativt få som testar heroin, då det har ett dåligt rykte. Men det vore väl trevligt ifall färre svenska heroinister dog och färre av dem som får hepatiter och kanske även reduktion av HIV-smitta, som vi kan uppnå genom ändring i drogpolitiken? Liten mening med att rädda folk ifrån droger ifall de hunnit bli totalt trasiga och sjuka.

Doctor Snuggles
2011-11-25, 17:10
Ja, det tror jag. Har inga specifika belägg förutom mina egna spekulationer. :)

Och självklart så kan jag inte veta vilka som skulle börja skjuta heroin om det var lagligt. Men jag tror att det är fler som skulle komma dit så småningom när de tröttnat på de lättare drogerna som de började med för att det var lagligt och lättillgängligt och därmed helt ok moraliskt sett för många.

Det är som sagt vad jag tror. Finns säkert många som inte tror likadant.

Det verkar dock inte att så är fallet. Problemet t.ex. med stigmatisering och kriminalisering är att missbrukare inte söker vård. I portugal har dekriminaliseringen av alla droger lett till att missbruket av heroin halverats.
Varför skulle medelsvensson tröttna på lättare droger? Holland vände t.ex. trenden med tungt drogbruk efter de "legaliserade" cannabis, och har nu en av de lägsta siffrorna i världen. Och då är det EXTREMT lätt att få tag på tyngre droger i Amsterdam, och långt från lika stigmatiserat som här.
Har man tendenser till missbruk så gör det dessutom knappast någon skillnad om det är moraliskt rätt eller inte. Då är det bättre att man ökar möjligheterna till vård samtidigt som man avkriminaliserar/destigmatiserar - missbruk är ett hälsoproblem och inte ett kriminalitetsproblem.

aijou
2011-11-25, 17:13
Det är relativt få som testar heroin, då det har ett dåligt rykte. Men det vore väl trevligt ifall färre svenska heroinister dog och färre av dem som får hepatiter och kanske även reduktion av HIV-smitta, som vi kan uppnå genom ändring i drogpolitiken? Liten mening med att rädda folk ifrån droger ifall de hunnit bli totalt trasiga och sjuka.

Jag håller såklart med dig men jag tvivlar på att bästa lösningen är att legalisera droger. :)

bubbe
2011-11-25, 20:23
Det verkar dock inte att så är fallet. Problemet t.ex. med stigmatisering och kriminalisering är att missbrukare inte söker vård. I portugal har dekriminaliseringen av alla droger lett till att missbruket av heroin halverats.
Varför skulle medelsvensson tröttna på lättare droger? Holland vände t.ex. trenden med tungt drogbruk efter de "legaliserade" cannabis, och har nu en av de lägsta siffrorna i världen. Och då är det EXTREMT lätt att få tag på tyngre droger i Amsterdam, och långt från lika stigmatiserat som här.
Har man tendenser till missbruk så gör det dessutom knappast någon skillnad om det är moraliskt rätt eller inte. Då är det bättre att man ökar möjligheterna till vård samtidigt som man avkriminaliserar/destigmatiserar - missbruk är ett hälsoproblem och inte ett kriminalitetsproblem.

Sökte på portugal och drogpolitik och fick fram detta dokument med statistik, ser inte ut som en halvering. Snarare en ökning även om den är ganska liten.
http://www.pelleolsson.se/Internationellt/Portugal_fakta_NF2011_1.pdf

Sen såg jag att det stod lite mer om politiken här, http://www.pelleolsson.se/Internationellt/Genoros_satsning_Portugal_NF2011.pdf

luderlasse
2011-11-25, 21:14
Hur vet du hur insatt jag är? Jag vet att droger kan vara livsfarligt om man inte behandlar dom med respekt, samma sak med bilar och andra riskabla saker.

Man ska få bruka vilka droger man vill så länge man uppfyller vissa kriterier. Heroin har mindre skadeverkning än Alkohol, just sayin'



Exakt, och dom individerna ska straffas/ges vård eftersom dom inte kan funktionera i ett samhälle.


Om vi tar en tjackmissbrukare som exempel, dom kan bli ganska farliga när dom får psykoser eller är höga, om vi då försöker få folk att inte få tag i tjack så slipper vi straffa dom och vi slipper en massa folk som blir utsatta för våld för att nån tjackmissbrukare trodde dom var förföljda eller nått. tror nog jag fått ut allt jag vill i denna debatt.

stridis
2011-11-25, 21:28
Om vi tar en tjackmissbrukare som exempel, dom kan bli ganska farliga när dom får psykoser eller är höga, om vi då försöker få folk att inte få tag i tjack så slipper vi straffa dom och vi slipper en massa folk som blir utsatta för våld för att nån tjackmissbrukare trodde dom var förföljda eller nått. tror nog jag fått ut allt jag vill i denna debatt.

Tjack är ingen lätt drog och likt alkohol främjar våldstendenser. Här i Sverige lär ju det dröja evinnerliga tider innan vi legaliserar eller avkriminaliserar alla droger.

Hur skall införseln av droger till Sverige fås att minska?

Doctor Snuggles
2011-11-25, 21:31
Sökte på portugal och drogpolitik och fick fram detta dokument med statistik, ser inte ut som en halvering. Snarare en ökning även om den är ganska liten.
http://www.pelleolsson.se/Internationellt/Portugal_fakta_NF2011_1.pdf

Sen såg jag att det stod lite mer om politiken här, http://www.pelleolsson.se/Internationellt/Genoros_satsning_Portugal_NF2011.pdf

Står inget om missbruk av heroin där. Nej, testa någon gång är inte ekvivalent med missbruk.
Jag är inte säker på att de där siffrorna stämmer heller, finns ingen direktlänk till den faktiska källan.
Detta har redan avhandlats i diverse narkotikatrådar, och jag orkar inte dra fram alla länkar igen.

Poxeman
2011-11-25, 21:38
Jag ska summera min poäng jävligt enkelt nu så du inte behöver hetsfråga 242 gånger till:


Dom som vill tjäna pengar, dom som vill bli bäst, dom som spelar i ett lag som har miljondollars kontrakt bakom sig.

Vad som sker i rena förbund skiter jag i, dom som tävlar för att bli bästa fotbollslaget i världen, bästa sprintern i världen , bästa byggaren i världen , bästa cyklisten i världen osv osv osv kommer (enligt min teori) dopa sig för att vinna.
När jag säger doping menar jag inte bara AAS, utan allt som är dopingklassat och ger ett övertag.

Människan kommer göra allt för att vinna när dom har dedikerat hela sina liv åt den drömmen.

Bra då slipper jag fråga mer.
Du har alltså en teori om att alla som verkligen vill bli bäst kommer dopa sig.

Det är jag helt övertygad om att du har fel i. Med så många dopingtest som tas efter varje tävling och under träningsperioder av dopingpolisen (som också har rätt rejäl budget) så hade vi haft bra mycket fler dopingfall än vad som är fallet.

ceejay
2011-11-25, 21:54
Bra då slipper jag fråga mer.
Du har alltså en teori om att alla som verkligen vill bli bäst kommer dopa sig.

Det är jag helt övertygad om att du har fel i. Med så många dopingtest som tas efter varje tävling och under träningsperioder av dopingpolisen (som också har rätt rejäl budget) så hade vi haft bra mycket fler dopingfall än vad som är fallet.

Och jag är övertygad om att du har fel, för att bli bäst i de flesta kategorier måste man dopa sig.

stridis
2011-11-25, 21:55
Och jag är övertygad om att du har fel, för att bli bäst i de flesta kategorier måste man dopa sig.

Nå kommer det bli en longdriving-världsmästare av dig?:devil:

ceejay
2011-11-25, 21:59
Nå kommer det bli en longdriving-världsmästare av dig?:devil:

Haha. Det som är bra med longdriving är att det inte bara är hastighet som spelar roll... :) Killen som är snabbast i världen kom inte till tv-finalen nu på Vm.

robbob
2011-11-25, 22:57
Du läser in saker som jag inte säger. Däremot så har hårdare och hårdare straff mot narkotika haft motsatt effekt. Vi har förlorat "kriget mot droger".

Stöld är uppenbarligen något helt annat då man där avsikten är att begå ett brott mot någon annan person. Anhöriga drabbas av motorcykelolyckor också. Ska vi förbjuda motorcyklar?

Men nu är jag inte så säker på att det är de hårda straffen som är problemet. Inte för att det betyder att förändringar i straffsatser inte kan göra skillnad. Ex kanske en kraftig straffrabatt kunde införas mot att "missbrukaren" genomgår behandling med stykande av pricken efter genomförd lyckad behandling. (Nu spånar jag vilt.)
Snarare än straffsatsen är det avsaknaden av bra Harm reduction, för att använda ett ord populariserat av liberaliseringsivrare, som är problemet. Ex motståndet mot sprutbytesprogram. Det kommer sig av att Sverige har en väldigt moraliserande syn på drogmissbruket.
Men det i sin tur behöver inte betyda att det inte går att kombinera förbud med utökad hjälp. Det tror jag är den bästa lösningen.

När det gäller synen att "kriget är förlorat" så ska vi inte glömma att synen på droger tenderar att vara cyklisk. Nu är relativt många för droger, men var så säker på att det kommer att skifta med tid. För att senare skifta igen.
Och igen. Och igen...

Jag tycker inte att vi ska förbjuda motorcyklar, där finns det andra verktyg att använda för att minska olyckorna om man nu anser de vara alarmerande många eller allt för allvarliga. Ex attitydförändringar, skatter, försäkringspremier, lagstiftning rörande effekt, utökade trafikkontroller, bötesbelopp, mötesfria vägar mm.
Självklart är inget system idiotsäkert.