handdator

Visa fullständig version : Tråden för oss över 60 som tränar, eller ska börja...


Maxi84
2011-10-25, 12:55
Hej, har sökt men inte funnit någon tråd för oss över 60. Vi kanske inte har samma optinoja som många andra här på forumet.
Om man nu får ha en tråd för oss gamlingar ??
…sökte på forumet och hittade ingen så jag gör ett försök.

Vi som tränar för att hålla oss lite lagom i form och tycker det är helt ok att inte öka i vikter och intensitet varje gympass.

Detta är, eller blir, ingen journal utan jag tänkte mig att vi som är lite till åren kan utbyta lite erfarenheter och sporra varandra….

Lite bakgrund om mig
Född 1948 (jävlars så gammel)
Man
Längd 184 cm
Vikt 88 kg (ligger rätt stadigt där)

Började träna för lite drygt tre år sedan. (3 mån före jag fyllde 60)
Hade aldrig satt min fot på ett gym tidigare. Var iofs rätt aktiv i unga år med fotboll och bandy. I mer vuxen ålder blev det badminton samt lite löpning i skogen av och till.

Men efter 45 har det blivit mest tv-soffan….

Tränar idag 2-3 ggr i veckan (mest 2) men känner att det faktiskt gör nytta.

Vi började tillsammans, kompisen och jag och det passar oss väldigt bra.
Rätt lika i kroppsbyggnad och vikt och ungefär jämnstarka. (Dock är han 5 år yngre o liiite svagare så han får stå ut med en del gliringar) :)

Måndagsträningen...

Bänkpress
1x10 x 30 kg (uppvärmning)
1x10 x 40 kg
1x10 x 50 kg
3x10 x 60 kg
1x10x70 kg (om vi orkar)
1x ? x 75/80 kg (brukar bli max 1 eller 1,5 ;)

Liggande hantelpress
3 x 10 x 22 kg/hantel
1 x 10 x 24 kg/hantel
1 x ? x 30 kg/hantel


Chrunches för magen i kabeln
(knäna på pall för att försöka koppla bort bål och ben)

Militärpress
3 x 10 x 40 kg

Sidolyft med hantlar
3 x 10 x 14 kg (rätt strikt med långsam nergång)
Som avslutning blir det lite ”fritt val”, oftast biceps o triceps.


Torsdagar blir det rygg o ben

Kronlyft (vi vågar oss inte riktigt på marklyft)
1x10x90 kg
1x10x100 kg
1x10x110 kg
Sen kör vi upp lite individuellt.


Sittande kabeldrag framför huvudet
1x10x65 kg
1x10x70 kg
1x10x80 kg + lite mer individuellt.

Chrunches i kabel för magen

Knäböj (här har vi just startat och känner oss för lite)
Vi skall försöka utveckla vår benträning lite mer allt eftersom…

Sedan avslutar vi som vanligt med lite ”fria övningar” för biceps och triceps. Vi försöker få till lite variation jämfört vad vi gjorde tidigare träning.

Vi tränar på ett privat gym med i stort sett inga maskiner. Det finns hantlar i mängder, skivstänger, rack, cable, smithmaskin och en del annat. Vissa maskiner finns det för benen men inget märkvärdigt.
Ska försöka ta nåra foton….

Har ju sett en del av inläggen här som handlar om ”gamlingar” på gym som mest är i vägen och pratar bort en timme men tror, och hoppas inte vi tillhör den kategorin…:em:

Det är ett litet gym så alla måste liksom samarbeta för att det skall fungera. Och fungerar gör det frånsett musiken ;)..men det är bara att bita ihop o inte lyssna.
Bäst är ju förstås om vi är först där. Då bestämmer vi och det blir mycket ”pensionärsrock”. D v s mycket 60-70-80 tal. Dock inte dansband det är väl de flesta allergiska mot.

Lite krämpor av träningen har vi haft till och från..just nu håller jag på att försöka reparera ena axeln. Gör övningar för rotatorcuffarna inför varje pass, stående med 5 kg hantlar. Ibland avslutar jag passet med övningen sittande i cable med drag fram till bröstet.

Ja det var lite om vad vi gör på våra gympass…

Feel free att skriva vad ni vill..erfarenhetsbyte mår väl alla bra av.
Finns säkert en hel del "äldre" som kan dela med sig av sina erfarenheter och tips till oss snart pensionärer...


Och, ok, även ni som är yngre ”gymstridisar” är välkomna :)


Blev nog lite långt detta men lovar att hålla mig kortare i framtida inlägg...

Maxi84
2011-10-25, 13:27
Tack Piranha. Dock ljuger den trådtiteln du valde...känner mig oftare som mjukost :em:

Maxi84
2011-10-26, 17:38
Idag blev det en kort extrasväng till gymet. I regn o rusk

Något blev det, o ensam var jag

3 x 10 x 26 kg hantelpress på rak bänk

3 x 10 x 25 kg stående flyes i cable

3 x 10 x 45 kg z-stång, biceps i cable

Några halvvissa magcrunches

Tränade teknik med enbart stång i knäböj. Ska försöka ta lite hjälp av någon som är erfaren.

Tänkte lägga in en bild som jag la in i dagsformstråden för nåra månader sedan...Är nog ingen större skillnad mot idag..

Maxi84
2011-10-27, 19:03
Torsdag kväll, K och jag helt ensamma på gymet. Fick bestämma musiken själva..Blev mycket Bruce och Rod :em:

Började med uppvärmningen för rotatorcuffarna. K körde roddmaskin

Sedan följde
Kronlyft 1 x 10 x 80 kg, 1 x 10 x 90 kg, 1 x 10 x 90 kg (K)
1 x 10 x 110 kg för mig

Sittande rodd i cable 1 x 10 x 65, 1 x 10 x 70, 1 x 10 x 80 (den sista fick vi gunga bakåt för att klara...

Good mornings 3 x 10 x 40 kg (tror jag)

Crunches i cable för magen

Knäböj 2 x 10 x 40 kg, 1 x 10 x 50 kg (fortfarande osäkra på tekniken men det känns ordentligt i låren nu iaf)
Och ja, vi försökte vara explosiva i uppåtfasen :)

Avslutade med lite biceps och tricepsövningar

1 timme och 10 minuter allt som allt...

Nu dags för några kokta ägg med makrillfiléer...mums !

kwame
2011-10-27, 19:05
Bra form för din ålder helt klart!

wo0ord
2011-10-27, 19:06
Riktigt vass fysik för en man upp i åren! *thumbs up*

Maxi84
2011-10-27, 19:13
Tack för stöttningen...

Känns inspirerande !

En sak jag glömt att berätta är att jag har psoriasis. Dock inte artrit ännu i alla fall. (alltså pso som sätter sig på lederna)
Men tyvärr skickades jag vid 18 års ålder till en kvacksalvare till läkare och han gav mig p-piller, ja ni läste rätt, p-piller !
Han ansåg att psoriasis var orsakat av någon slags hormonförändring som kunde avhjälpas med p-pillerl,
Dum som jag var käkade jag dessa i några månader till jag började få antydan till tuttar...
Slutade äta pillren men tuttarna gick inte tillbaka så nu ser det ut som jag har gyno, eller ja, det har jag väl men inte orsakat av träning eller något annat !

Operation har jag funderat på men va fan, är man så gammal som jag och har levt med det så länge kan jag väl fortsätta ett tag till.

Så, om jag lägger in fler bilder så vet ni vad "tuttarna" beror på :em:

Maxi84
2011-10-31, 20:31
Blev faktiskt ett pass idag på cirka 75 min.
Uppvärmning med rotatorcuff-övning

Bänkpress
1x10x40 kg
1x10x50 kg
1x5x70 kg
2,5x80 kg (fick inte upp en trea där...)

Militärpress
3 x 12 x 45 kg

Chins
3 x 5 med lite hjälp

Knäböj
2 x 10 x 40 kg
1 x 10 x 50 kg
Här är det fråga om teknikträning då vi är lite osäkra men hoppas hjälp kommer på torsdagsträningen.

Crunches i cable. Fullt magasin (kommer inte ihåg hur mycket) och knäna på pallen,

Avslutar med diverse biceps o tricepsövningar.

Passet kändes gött och det suger i axlar och armar nu...

Men måste klara 80 x 5 i bänken snart ;)

Maxi84
2011-11-04, 09:00
Gårdagens pass blev så där...Fan vet om inte åldern påverkar lite men vi körde rygg iaf...
Kronlyft
Sittande rodd
Nån konstig dragmaskin för rygg (ska ta bild nån gång) men den känns...

Magstolen (får väl ta en bild på den med)

Benböj i smith (fick tipset att börja med den)

Avslutade med diverse biceps och tricepsövningar som vanligt.

Helgen är snart här. Ska bli Haloween-kalas i morrn.
Ska ha lite whisky-provning med diverse Islay-whisky samt jämföra med Highlandare..Ska bli trevligt.

Maxi84
2011-11-08, 21:48
Hoppat över att redovisa något pass ...
Men idag körde vi bröst iaf,,

Liggande hantelpress körde ungefär vikter som vanligt men fick till en 32 kg 5 ggr i alla fall som sista rep.

körde även bröst i cable (vet inte vad övningen heter)

Militärpress där sista 10 repsen var på 40 kg (använde stång)

Crunches för magen samt diverse biceps o tricepsövningar.

Vad vi nu funderar på är om man i vår ålder inte kan vänta oss några ökningar (har som sagt tränat i 3,5 år nu) eller om man skall försöka hålla focus på att bibehålla styrkan (men ändå försöka öka lite på vikterna iaf)

Sen det där med antal reps...vi har kört ganska konstant på 3 x 10 men funderar nu på att ändra det.

Frågan är bara till vad..undrar om all variation är bra eller om det är så att vid vår ålder något speciellt skall till...

Vi är ju inte 20 - 40 längre och kan väl inte förvänta oss några större ökningar längre ?

noob76
2012-06-26, 23:52
Hur går det ?