handdator

Visa fullständig version : Splitta axel-träningen


Bjern
2011-10-25, 09:57
Tjena, tänkte splitta upp min axel-träning på bröst/rygg-passen. Schemat kommer se ut såhär;
Bröst/Framsida-axlar
Rygg/Baksida och utsida-axlar

Nu till min fråga; Är reversed flies och lateral raises passande på baksida/utsida-axlar? Och på framsida-axlar, är pressar bakom huvudet i smith, och eventuellt framåtlyft med hantel passande? Jag kommer alltså inte köra någon vila mellan dessa 2 pass, men har ganska bra koll på utföranden.

Silveta
2011-10-25, 10:13
Jag hade nog kört utsida axlar på presspasset med tanke på att de brukar ta ganska mycket stryk i militärpress och liknande. Utöver det så borde det funka utmärkt.

Jag kör reverse flies i CC samt facepulls för baksida axlar och precis som du tänkt dig lateral raises för utsidan. Låter som att det kommer funka helt utmärkt.

Ponitus
2011-10-25, 10:15
jag hade nog kört utsida axlar på presspasset med tanke på att de brukar ta ganska mycket stryk i militärpress och liknande. Utöver det så borde det funka utmärkt.

+1

vicarious
2011-10-25, 10:22
Jag hade nog kört utsida axlar på presspasset med tanke på att de brukar ta ganska mycket stryk i militärpress och liknande. Utöver det så borde det funka utmärkt.


+1.

Att jag sen inte gillar pressar för bröst och pressar för framsida axel på samma pass är en annan femma :)

Bjern
2011-10-25, 10:45
Jag hade nog kört utsida axlar på presspasset med tanke på att de brukar ta ganska mycket stryk i militärpress och liknande. Utöver det så borde det funka utmärkt.

Jag kör reverse flies i CC samt facepulls för baksida axlar och precis som du tänkt dig lateral raises för utsidan. Låter som att det kommer funka helt utmärkt.
Face-pulls ska prövas! Tack för svar :)


Att jag sen inte gillar pressar för bröst och pressar för framsida axel på samma pass är en annan femma :)

Är lite utav samma mening, men jag ska iaf ge det en chans :)

Supermicke
2011-10-25, 13:39
Tycker som silvetta med splittningen sen måste jag tipsa om en cool baksida axelövning som jag inte vet namnet på. Man står iaf med hantlar vid sidan av kroppen, sänkta skuldror sen samtidigt som man håller dem sänkta drar man upp hanteln bakom kroppen eller längst med.. som en rodd fast man står rakt upp och drar bak.

Hoppas förklaringen duger, någon annan får kommentera om det är någon övning som är bra. :)

Silveta
2011-10-25, 13:49
Tycker som silvetta med splittningen sen måste jag tipsa om en cool baksida axelövning som jag inte vet namnet på. Man står iaf med hantlar vid sidan av kroppen, sänkta skuldror sen samtidigt som man håller dem sänkta drar man upp hanteln bakom kroppen eller längst med.. som en rodd fast man står rakt upp och drar bak.

Hoppas förklaringen duger, någon annan får kommentera om det är någon övning som är bra. :)

Detdäringa låter väldigt mycket som shrugs tycker jag och borde väl ta mer på traps än bakre delts?

jag kan dock massuppfitta totalt.

Sheogorath
2011-10-25, 13:53
Detdäringa låter väldigt mycket som shrugs tycker jag och borde väl ta mer på traps än bakre delts?

jag kan dock massuppfitta totalt.

Blir både traps, baksida axlar och armbågsböjare ju. Har själv börjat köra den fast i en stående plate-loaded shrug-maskin vi fått in nyligen. Ingen aning vad övning kallas men den smiskar trapsen rätt hårt i alla fall. :)

Supermicke
2011-10-25, 13:56
bränner på som satan iaf :) ganska kort rom tho

Silveta
2011-10-25, 14:08
Blir både traps, baksida axlar och armbågsböjare ju. Har själv börjat köra den fast i en stående plate-loaded shrug-maskin vi fått in nyligen. Ingen aning vad övning kallas men den smiskar trapsen rätt hårt i alla fall. :)

bränner på som satan iaf :) ganska kort rom tho

Jag tror nog inte att jag fattar hur övningen ska gå till :(*cry*

Sheogorath
2011-10-25, 14:10
Jag tror nog inte att jag fattar hur övningen ska gå till :(*cry*

Tänk dig en hantelshrug där du böjer i armbågarna också, typ.

Jag gör det i den här:

http://www.gymleco.se/Produkter/Produktbilder/32_middle.png

Man står inne i maskinen, håller i de smala silverhantagen framför sig och drar uppåt i en shrugsrörelse helt enkelt. Vikterna lastar man på de tjockare pinnarna bakom en. Fint som snus. :thumbup:

Silveta
2011-10-25, 14:12
jajaj så du börjar typ shrugga fast med armarna bakåt en smula och böjda armbågar då?

ska testas nästa dragdag :D

Supermicke
2011-10-25, 14:13
tänk dig du håller i en stång m pronerat grepp bakom ryggen och drar upp den så högt du kan utan att shrugga(tkte det smällde bättre på baksidan då :O). Fast jag tkte det va softare med hantlar.

Sheogorath
2011-10-25, 14:13
jajaj så du börjar typ shrugga fast med armarna bakåt en smula och böjda armbågar då?

ska testas nästa dragdag :D

Korrekto.

Silveta
2011-10-25, 14:14
Korrekto.

testade precis sittande på jobbstolen och det kändes ju faktist fint i både trapz och delts.. nomnom, den ska testas :)

Grazzafukkinrazzi
2011-10-25, 14:22
Nu ser man inte så bra men 1:56 in i klippet, igen 2:07. För att inga missförstånd ska uppstå
NIXIfEDOxwk

Silveta
2011-10-25, 14:25
Nu ser man inte så bra men 1:56 in i klippet, igen 2:07. För att inga missförstånd ska uppstå
NIXIfEDOxwk

vielen dank, inte riktigt som jag uppfattat det men nästan :)

Får testa i böjracket med en EZ stång imorgon ^^

Bjern
2011-10-25, 14:27
Nu ser man inte så bra men 1:56 in i klippet, igen 2:07. För att inga missförstånd ska uppstå
NIXIfEDOxwk

Bra initiativ där Grahn! Kör du den själv?

Grazzafukkinrazzi
2011-10-26, 00:33
Bra initiativ där Grahn! Kör du den själv?

Nej, det är ingen övning jag brukar använda mig utav :)

Bjern
2011-12-04, 18:50
Liten bump; Hur många set bör man lägga på axlarna? Just nu blir det oftast 2 övningar/ca 8 set per del(bak,fram,utsida). Är det overkill?