handdator

Visa fullständig version : beskriv ångest


rajjevettu
2011-10-25, 09:40
Klaga inte på uppdelning eller stavfel

Vet inte hur många trådar jag gjort på olika sidor och beskrivit hur jag känner, men aldrig fått svar av någon som känner som jag, eller känner igen symptomen



__________________________________________________ _________


Jaha då sitter jag här vid enda stället jag känner mig ganska säker och trygg, i mitt rum vid datan.


Åkte hem från praktiken nyss för jag hade halsbränna och höll på och spy, sen fick jag andningsproblem och lite hjärtklappning..





Säkert folk som känner igen mig nu när jag kommer beskriva hur jag känner dagligen


Går hos en psykolog och pratar och efter allt som hänt med mig så har vi kommit fram till panikångest, tagit ekg, blodtryck och allt var bra.


men börjar tveka på att det är panikångest eller någon slags ångest, vet inte om det är något slags påslag att man börjar tro så mycket värre saker än vad det egentligen är


Känner mig liksom helt borta konstant hela dagen, frånvarande i huvudet. Känns som världen är på låtsas, som jag drömmer!
Allt känns värdelöst! Lägg märke till att jag verkligen känner mig väck i huvet!! som jag är lite full hela tiden, som om jag inte finns, som allt är påhittat allt är helt jävla meningslöst huvudet hänger inte med helt


Detta är riktigt jobbigt psykiskt, känns som det skulle kunna vara en hjärntumör, det är iallafall det jag får för mig att det är, riktigt svårt att försöka tänka att det inte är det. Har ju inga problem att läsa eller koncentrera mig. Ska göra någon test på torsdag typ reflexer och känsler så ska han avgöra om jag ska göra en hjärnröntgen, ifall något är fel


Har haft lite problem med psykiska problem nästan hela livet, så som tvångstankar, och rädsla att sova och inte vakna och massa skit, vet inte om detta är ännu en sak som jag förrvärrat..


Är det någon som känner igen sig?

Morrris
2011-10-25, 09:48
Jag känner igen dig i det du skriver om frånvarokänslan. Ger inte psykologsamtalen något?

rajjevettu
2011-10-25, 09:53
dom ger lite, fått någon avslappningsövning så jag inte rycker till när jag sover, sådär när man blir rädd

xodd
2011-10-25, 10:18
Det du beskriver är inget som är unikt för dig. Finns massor av människor som har precis samma bekymmer. En upplevelse av frånvaro från verkligheten. Ångest som inte alltid går att härleda till något specifikt.

Det viktigaste och bästa tipset man kan ge i dessa situationer är att det finns hjälp att få, bara man kommer till insikten att man måste ha hjälp. Detta verkar du ha gjort. Du beskriver att du går hos en psykolog och beskriver även något som jag på närmst tolkar som en läkarkontakt(?). Lägg din tillit till dom, även om det kan vara svårt.

Tottie
2011-10-25, 10:36
Jag känner igen vissa delar som Du beskriver. Jag tror det är ångest och nedtryckta känslor som spökar. Du är på rätt spår genom att söka hjälp. Jag kan även rekommendera Dig att söka upp självhjälpsgrupper, där Du kan träffa andra med liknande problem och lära Dig av dom hur dom hanterar sin ångest. Det har hjälpt mig jättemycket, helt ovärderligt!

knazcandy
2011-10-25, 10:52
Jättebra att du har tagit dig för att söka hjälp ang dina problem. Hur länge har du gått hos psykolog? Psykiatrisk hjälp tar tid men det vet du nog säkerligen redan.

Mitt tips är, när du mår som du gör och när det är som värst är att ändå göra en del av de saker som du gör på dagarna, träna, städa lite o sådana saker. Om man har problem med ångest så har man också en tendens att fastna i det eftersom man inte kan sluta tänka på det o ju mer du tänker desto värre blir det oftast. Man hamnar i någon konstig bubbla. Fokusera på något att göra, tänka på men som ändå inte kräver att du uppfattar allt.. tex en lång promenad eller sätt på en film bara för att distrahera tankarna från ångesten o dessa frånvarokänslor.

Det funkar kanske inte varje gång men för varje gång du lyckas kontrollera den är ändå ett steg framåt.

rajjevettu
2011-10-25, 10:56
Har varit där typ 4 ggr tror jag, okej tack för tipsen!

Otto P
2011-10-25, 11:02
Kollat in denna community?
http://www.sps.nu/

OBS, den kan även förvärra saker :)

rajjevettu
2011-10-25, 11:21
otto p, tack blev medlem:)

Kotten
2011-10-25, 14:56
Såg du vad jag skrev i din andra tråd ?. Förstår inte riktigt vad det är för svar du söker. Bättre än det jag gav dig kan du inte få

Kotten
2011-10-25, 15:08
Derealisation kallas det du upplever och det blir värre av ångest. Ångesten gör att Derealisationen blir värre. Såna känslor har inget med tumörer att göra. Sen kan inte en psykolog hjälpa dig, du ska ta hjälp av en psykiatriker. Som jag skrev innan man söker bekräftelse men kan inte lita på det. Läs det jag skrev i den andra tråden. Kan nästan garantera dig att det inte är många som vet mer än mig om sånt här på detta forum. Skicka PM om du vill snacka lite mer ingående så kan jag lova att jag nästan kan berätta precis hur du tänker och känner.