handdator

Visa fullständig version : Decline bench vs. flat bench


Roggan76
2011-10-25, 07:55
Hur stor skillnad är det på dessa två övningar?

Personligen upplever jag att decline bench är mycket lindrigare mot mina axlar.
Känns som deltorna är mindre inblandade och själva lederna i sig känns bättre.

Och utan att vara påläst i någon form av biomekanik så får jag iaf för mig att decline ger en rörelse som låter bröstmusklerna arbeta mer optimalt än i flat bench.

Kan ju kanske vara att jag har dålig teknik i flat bench men jag upplever nog att mina deltor växer mer än pattarna av det.

Så är decline något att hänga i julgranen ?

Silveta
2011-10-25, 08:00
Många dissar den av en mängd olika anledningar, om du känner det mer i delts än i pecs när du kör flatbench är du säker då på att du drar tillbaka axlarna ordentligt och lägger stången tillräckligt långt ner på bröstet?

Roggan76
2011-10-25, 08:12
Alltså jag känner inte så mycket i deltorna när jag väl kör flat bench, men om jag kollar på hur jag ser ut så är deltorna oproportionerligt stora och pattarna är som köttigast upptill och väldigt lite nertill/in mot mitten.
Det är mer där pattarna möter deltorna som det är tjockt just nu.

Och om jag kör flat och riktigt drar ihop skuldrorna så känns det förjäkla illa i axlarna.
Vet inte varför men det känns som jag drar armarna ur led..

aijou
2011-10-25, 08:51
Nu upprepar jag bara sådant som jag läst av andra. Men jag tror skaderisken är ganska hög i decline bench. Jag läste något om att när man ligger med huvudet lägre än resten av kroppen och har nacken i den onaturliga position som blir i decline bench så finns det tydligen ökad risk för skador på halspulsådern och blodpropp. Detta hände tydligen Fredrik Paulun och man tror att orsaken var denna övningen.

Det var magnetkameran som avslöjade vad som hänt. Tydligt kunde man se en skada på halspulsådern och resterna av en liten blodpropp i hjärnan. Smärtan på min hals berodde helt enkelt på ett trauma, en fysik skada, beroende på en extrem styrketräningsövning utförd med blodet rusande ned till huvudet.

Hämtat från: http://www.viktsnack.se/faq.html#64

Gissar att risken att detta händer är liten. Dock så finns det ju även andra ökade risker med övningen. som t.ex om man får stången över halsen så kan man inte rulla av den. kan tänka mig att risken att svimma är högre när man är delvis uppochner också, men det är bara en gissning. :)

EDIT: Kan tänka mig att nacken och ryggraden belastas lite konstigt också.

Jag föredrar flat bänk.