handdator

Visa fullständig version : Ischiasproblem?


spoonchest
2011-10-24, 22:34
Har sedan tre veckor tillbaka haft problem med ländryggen.
Har inte reagerat ordentligt på det förrän förra veckan. Ont får man ibland, och det brukar gå över, men nu börjar det bli påfrestande.
Strax ovanför svanskotan har jag en molande smärta, men bara när jag sitter ner. Rörligheten är det inte större fel på, men att träna går inte längre.
Sitter jag ner en längre stund än 5-10minuter så får jag även ont i framsidan av benen, 5-10cm ovanför knäna.
Jag har hört att problem med ischiasnerven ger en ont i baksida lår, men vad kan detta bero på då?
Ska ringa vårdcentralen imorgon, men vill gärna ha kolos reflektioner över det hela.
Puss och kram.

schabo-labo
2011-10-25, 07:05
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=99979&highlight=ischias

Har också haft problem, fick hjälp i den tråden. Kanske kan hjälpa dig?

Lycka till, det är förjävligt med ischias. Hoppas det går över.

spoonchest
2011-10-25, 08:33
Tack. Din avatar påminner lite om hur man kan se ut ibland. ;)

mommy
2011-10-25, 08:33
Har sedan tre veckor tillbaka haft problem med ländryggen.
Har inte reagerat ordentligt på det förrän förra veckan. Ont får man ibland, och det brukar gå över, men nu börjar det bli påfrestande.
Strax ovanför svanskotan har jag en molande smärta, men bara när jag sitter ner. Rörligheten är det inte större fel på, men att träna går inte längre.
Sitter jag ner en längre stund än 5-10minuter så får jag även ont i framsidan av benen, 5-10cm ovanför knäna.
Jag har hört att problem med ischiasnerven ger en ont i baksida lår, men vad kan detta bero på då?
Ska ringa vårdcentralen imorgon, men vill gärna ha kolos reflektioner över det hela.
Puss och kram.

Det är inte ischias, ischiasnerven innerverar baksida lår och smärta nedanför knäet på baksidan är symtom på ischias. Däremot finns det nerver på framsidan också, låter som femoralisnerven som är i kläm. Det är vanligt med utstrålning vid ryggsmärta och inget farligt. Det finns olika förklaringsmodeller man man är inte riktigt säker på vad som orsakar ett vanligt "ryggskott", eller rygont som folk har mest hela tiden.

Ta kontakt med sjukgymnast så kan du få hjälp.