handdator

Visa fullständig version : Över 1500 personer döda och skadade


Harnold
2011-10-24, 21:31
Mer än 1300 som är allvarligt skadade och mer än 239 personer som är döda. Siffror som ganska snabbt ökar i det jordbävningsdrabbade området i sydöstra Turkiet. Lokalbefolkningen gräver för fullt bland ruiner med alla typer av redskap som det får tag på och som går att använda som en spade. Vissa personer använder sina bara händer.

Befolkningen i de kurdiska städerna Wan och Erics är i stort behov av hjälp och det finns fortfarande hopp om att rädda väldigt många som fortfarande ligger långt inne bland ruinerna. Men när folket behöver sin ledare som mest så vänder han ryggen till. Inte nog med att ledaren vänder ryggen till, han nekar dessutom andra att hjälpa offren. Kina, USA, NATO och till och med Japan som har egna allvarliga problem för tillfället finns där och erbjuder sin hjälp för lokalbefolkningen i Wan och Erics. Turkiet vägrar dock ta emot hjälp och den turkiska premiärministern Recep Tayyip Erdogan uppmanade turkisk media att inte uppmärksamma offren som bad om hjälp.

- Rapportera inte om klagomålen från de drabbade om att de inte får någon hjälp, sade Erdogan i sitt TV-tal.

Läs artikeln om händelsen här (http://nyheter24.se/nyheter/utrikes/622541-erdogan-rapportera-inte-om-klagomalen-fran-de-drabbade)

2011 och sådant existerar fortfarande vilket är helt sjukt. Turkiet är helt enkelt en fascistisk stat. Sista gången i mitt liv jag sätter min fot i det landet.

Sheogorath
2011-10-24, 21:33
En gång var jag i Turkiet och då fick vi jättedålig all inclusive.

Harnold
2011-10-24, 21:42
En gång var jag i Turkiet och då fick vi jättedålig all inclusive.

Hehe, jag har också dålig erfarenhet av all inclusive i Turkiet ;)

Sedan kan jag inte påstå att folk utanför hotellet var speciellt trevliga heller. Blev förföljd till mitt hotell för att jag inte köpte en tröja i en butik.

Sheogorath
2011-10-25, 18:30
Hehe, jag har också dålig erfarenhet av all inclusive i Turkiet ;)

Sedan kan jag inte påstå att folk utanför hotellet var speciellt trevliga heller. Blev förföljd till mitt hotell för att jag inte köpte en tröja i en butik.

Faktiskt sjukt otrevliga natives i Alanya. Alla som inte säljer, vill säga. Men de är väl trötta på alla turister som förstört deras fina stad. De släppte förbi landsmän i kön på McDonalds, låtsades som att de inte fått ens beställning osv. Jag återvänder till Turkiet om Sverige går i krig, annars inte.

Tricce
2011-10-25, 18:54
Länken funkar inte för mig, kanske mitt nät som segar? Varför vill dom inte ta emot hjälp?
Vi hade rätt bra all inc när vi var i Turkiet i sommras :D

Patriarch K
2011-10-25, 20:49
Här var det ju sanslöst många som brydde sig :thumbup:
När det dog runt 70 personer i Norge var det hus i helvete (visserligen på andra villkor i och med massmord) och här blir det endast 4 kommentarer och ingen sympatiserar med människorna alls utan säger i stället att de fick dålig service :D

Eddie Vedder
2011-10-25, 20:57
När det dog runt 70 personer i Norge var det hus i helvete (visserligen på andra villkor i och med massmord)

Jag menar inte att på något vis förringa händelsen i Turkiet men just de där kommentarerna som gäller hur vi värderar olika katastrofer olika handlar om helt normala och fullständigt naturliga reaktioner på att det känns mer nära. Det mänskliga psyket är tack och lov inte anpassat för att kunna må lika dåligt av alla katastrofer. Då skulle vi ju gå under allihop, tänk dig ett liv där du reagrerar lika starkt på varenda dödsfall i världen som om det vore någon av dina närmaste. Norska ungdomar känns mer för svenska är turkiska. Precis som turkarna förmodligen mår generellt sämre av något som sker i Cypern är något som sker i Norge.

Sheogorath
2011-10-25, 20:57
Här var det ju sanslöst många som brydde sig :thumbup:
När det dog runt 70 personer i Norge var det hus i helvete (visserligen på andra villkor i och med massmord) och här blir det endast 4 kommentarer och ingen sympatiserar med människorna alls utan säger i stället att de fick dålig service :D

Dom hade fan koriander på allt. ALLT! *grr*

Patriarch K
2011-10-25, 21:06
Jag menar inte att på något vis förringa händelsen i Turkiet men just de där kommentarerna som gäller hur vi värderar olika katastrofer olika handlar om helt normala och fullständigt naturliga reaktioner på att det känns mer nära. Det mänskliga psyket är tack och lov inte anpassat för att kunna må lika dåligt av alla katastrofer. Då skulle vi ju gå under allihop, tänk dig ett liv där du reagrerar lika starkt på varenda dödsfall i världen som om det vore någon av dina närmaste. Norska ungdomar känns mer för svenska är turkiska. Precis som turkarna förmodligen mår generellt sämre av något som sker i Cypern är något som sker i Norge.

Absolut, jag är med på ditt resonemang då jag själv inte "bryr" mig nämnvärt om händelsen. Jag kände bara att det var ett ovanligt lågt intresse vid en sån här stor katastrof. Samtidigt bryr vi oss väldigt mycket om det som händer i USA och vi bryr oss om Japan och Ryssland (fast det är lite för stort liksom Kina) och vi bryr oss om Canada, Oceanien och allt ovanför Italien där det finns I-länder.
På något vis känns det som att man skiter fullständigt i fattiga U-länder och länder med mörkhyade (bortsett från Japan) för vi kan inte relatera till varken fattigdomen, naturkatastroferna, språket eller den mörka befolkningen.

LillSkalman
2011-10-25, 21:07
Jag läste nånstans att det bara var drygt 200 döda och inte 1500 som rubriken till tråden påstår. :)

Eddie Vedder
2011-10-25, 21:12
På något vis känns det som att man skiter fullständigt i fattiga U-länder och länder med mörkhyade (bortsett från Japan) för vi kan inte relatera till varken fattigdomen, naturkatastroferna, språket eller den mörka befolkningen.

Nej precis. Ju mindre man kan relatera till det desto mer distansieras man ifrån det. Jag ser det inte som något dåligt utan helt normalt. Det är naturligtvis ett problem om det leder till att man låter förtryck av människor härja fritt bara för att man inte själv lider av det men det man som individ blir berörd av är - helt naturligt - det som också ligger närmast. Och då pratar jag om emotionell närhet, inte geografisk. Därav reaktioner på saker från USA jämfört med en håla i Vitryssland.

Tricklew
2011-10-25, 21:12
Personligen så bryr jag mig mindre eftersom Turkiet är ett dysfunktionellt skitland, och tyvärr så är jag nog inte ensam om detta. Jag hade varit betydligt mer upprörd, och känslomässigt investerad om detta hände i ett land jag inte finner så avskyvärt. Oavsett hudfärgen på invånarna.

Tex:
Katastrof i Kina/Indien och staten skiter fullständigt i att hjälpa medborgarna, jag är nästan förvånad.
Katastrof i Bhutan: Förfan! Hjälp dom!

Det är inte ett logiskt beslut, och det är hemskt om civilbefolkningen som drabbas av detta, om det inte vore för att det drabbade ett skitland hade jag brytt mig.

Mart|n
2011-10-25, 21:16
Jag läste nånstans att det bara var drygt 200 döda och inte 1500 som rubriken till tråden påstår. :)

Då var det säkert Recep Tayyip Erdogan som justerade ner siffrorna.

Recept Ajja Er-Du-Go ?

stevebc
2011-10-25, 22:18
Lite synd att ett sådant rövhål faktiskt röstas fram.

Doctor Snuggles
2011-10-25, 22:21
Dom hade fan koriander på allt. ALLT! *grr*

Koriander är godaste kryddan någonsin. Fact.

n1tro
2011-10-25, 22:35
Lite synd att ett sådant rövhål faktiskt röstas fram.

har alltid tyckt att du tillhör de skönare här på forumet, o nu e det bekräftat.

helt sjukt alltså. men det förvånar en inte om man är uppväxt och har många av dessa som sina barndomsvänner. de är så de fungerar...

Harnold
2011-10-25, 22:38
För er som inte förstod, inte kan gå in på länken eller av någon annan anledning inte hängde med i topic så handlar tråden om förtrycket av kurder i Turkiet.

Turkiet hjälper inte offren eftersom att jordbävningen drabbat ett kurdiskt område med kurdiska offer. Andra länder som vill räcker ut sin hand och vill hjälpa offren nekas detta av Turkiet, för att det återigen är kurder som drabbats.

Samtidigt så invaderar Turkiet i skrivandes stund Kurdistan i norra Irak som idag är självstyrt och börjar få mer inflytande. Man slår helt enkelt ned kurderna i sin strävan att få ett självständigt land. Att offren som råkar vara kurder inte får hjälp är en ren fascistisk hämnd mot det kurdiska folket.

Harnold
2011-10-25, 22:40
Jag läste nånstans att det bara var drygt 200 döda och inte 1500 som rubriken till tråden påstår. :)

Om inte närmare 300 så är det förmodligen över 300 döda just nu. Ha även i åtanke att turkisk media gör allt i sin makt för att skruva ned dessa siffror och tona ned händelsen.

Harnold
2011-10-25, 23:05
Eftersom att Turkiska regeringen inte tar emot extern hjälp och själv inte bistår de drabbade med förnödenheter som i stunder som dessa är skillnaden mellan liv och död så har den kurdiska befolkningen i norra Irak gjort försök att hjälpa dem.

Man har sammanlagt skickat ungefär 10Miljoner USD till röda halvmånen som är den muslimska motsvarigheten till röda korset för att offren ska kunna få hjälp. Pengarna går dock inte till de behövande.

Här är ett citat:
"På ett direktsänt program på ROJ TV vid 14:00-tiden, uppgav en medborgare i Wan följande: ”Vi tvättar våra döda med vatten från petflaskor! Det som visas på turkisk media stämmer inte överens med verkligheten. De kom hit en dag och gjorde inspelningar, sedan gick dem. AKP har inte gjort någonting för folket här. Vi väntar inte på hjälp från staten längre. Vi förväntar oss ingenting från AKP längre."

Att nära 300 personer dör i en jordbävning är helt okej enligt mig eftersom det inte går att undvika. När 1500 är allvarligt skadade och levande fortfarande finns begravda bland ruinerna och den turkiska regeringen sakta men säkert låter dem dö är helt oacceptabelt. Vidrigt och inhumant. Turkiska regeringen ger inte kurder något land utan förtrycker och förföljer dem. De tar inte ansvar för den kurdiska befolkningen vid dessa tillfällen när statens plikt är att hjälpa offren. Den hjälpen bistår kurderna i ett helt annat land med själva. Hur länge ska detta hålla på?

LeBron
2011-10-25, 23:38
Länken funkar inte för mig, kanske mitt nät som segar? Varför vill dom inte ta emot hjälp?
Vi hade rätt bra all inc när vi var i Turkiet i sommras :D

För att de drabbade är främst kurder, turkarna hatar kurder och kurderna hatar turkarna. :) Sov du på historielektionerna? :D

Grapeman
2011-10-26, 06:46
Jag läste nånstans att det bara var drygt 200 döda och inte 1500 som rubriken till tråden påstår. :)

:D

Sent from mah Desiré using grepptalk.

Harnold
2011-10-26, 10:50
Jag läste nånstans att det bara var drygt 200 döda och inte 1500 som rubriken till tråden påstår. :)

:D

Sent from mah Desiré using grepptalk.

Döda och skadade står det. Har ni problem med läsförståelsen?

Det hade varit betydligt tråkigare om ni hade läst rubriken korrekt från början.

D Andersson
2011-10-26, 11:00
Tragiskt hur de bär sig åt. Man söker konfrontation genom att skicka terrorister (dåligt maskerat som humanitär hjälp) till Gaza, vars befolkning har högre medellivslängd än Turkiet, för att provocera, och hotar i princip att gå i krig med Israel för deras skull. Men när det blir jordbävning i hemlandet är engagemanget betydligt svalare, man väntar några dagar med att tacka ja till hjälp från omvärlden etc.

ChuckTesta
2011-10-26, 11:06
Absolut, jag är med på ditt resonemang då jag själv inte "bryr" mig nämnvärt om händelsen. Jag kände bara att det var ett ovanligt lågt intresse vid en sån här stor katastrof. Samtidigt bryr vi oss väldigt mycket om det som händer i USA och vi bryr oss om Japan och Ryssland (fast det är lite för stort liksom Kina) och vi bryr oss om Canada, Oceanien och allt ovanför Italien där det finns I-länder.
På något vis känns det som att man skiter fullständigt i fattiga U-länder och länder med mörkhyade (bortsett från Japan) för vi kan inte relatera till varken fattigdomen, naturkatastroferna, språket eller den mörka befolkningen.

Så nu är vi rasister för att vi inte bryr oss lika mycket om en jordbävning i Turkiet som ett massmord på 70 ungdomar i Norge?

z_bumbi
2011-10-26, 11:12
Finns det någon källa som bekräftar vägran att ta emot hjälp? Att ett land som drabbas av en katastrof måste utvärdera vilken hjälp som gör mest nytta är ju inget ovanligt och om katastrofen inte är så omfattande så kan hjälp som bara dyker upp utan samordning vara ett större problem än att hjälpen uteblir.

Tricce
2011-10-26, 11:37
För att de drabbade är främst kurder, turkarna hatar kurder och kurderna hatar turkarna. :) Sov du på historielektionerna? :D

Nej men jag visste inte var i Turkiet jordbävningen var, eller jo iof östra så det var isåfall snarare geografi lektionen jag sov på då kanske :D

Nitrometan
2011-10-26, 13:14
Finns det någon källa som bekräftar vägran att ta emot hjälp? Att ett land som drabbas av en katastrof måste utvärdera vilken hjälp som gör mest nytta är ju inget ovanligt och om katastrofen inte är så omfattande så kan hjälp som bara dyker upp utan samordning vara ett större problem än att hjälpen uteblir.

BBC kanske: http://www.bbc.co.uk/news/world-europe-15457897

Turkey will accept offers of aid from foreign countries to cope with the aftermath of the Van earthquake, after initially declining offers of help.

Patriarch K
2011-10-26, 18:01
Så nu är vi rasister för att vi inte bryr oss lika mycket om en jordbävning i Turkiet som ett massmord på 70 ungdomar i Norge?

Nej lol? Det jag sa stämmer, men det behöver inte ha med rasism att göra utan att vi inte kan relatera till den mörka befolkningen då vi själva är vita. Att dela upp människor i brunt och vitt är faktiskt långt från rasistiskt för om man studerar deras hudfärg så är de faktiskt "bruna" och vi är vita - inga konstigheter.