handdator

Visa fullständig version : Minimjölk & transfetter


Fredszky
2011-10-24, 19:43
Jag tycker om mjölk och dricker 1-2 liter om dagen, ej homogeniserad eftersom farsan har färgat mig med att små fertpartiklar kan ta sig ut i blodet osv.

Nu är det så att jag vill undvika transfetter från mjölk så då tänkte jag att minimjölk kanske är ett bra sätt? Eller är det dåligt på nåt sätt? Är den homogeniserad förresten?

Ja, jag är nojjig. :em:

Eddie Vedder
2011-10-24, 19:51
Det mesta pekar på att naturliga transfettsyror från mjölk inte kan jämställas med industriellt härdade transfettsyror.

http://traningslara.se/forbudet-mot-transfettsyror-en-kort-kommentar/

Taalamon
2011-10-24, 19:54
All vanlig mjölk är homogeniserad (annars står det speciellt på paketet), för att allt fett skall hålla sig i vätskefasen o inte delvis flyta upp till ytan.

Eddie Vedder
2011-10-24, 20:09
Abstract

During the processing of marketed milk, homogenization reduces fat droplet size and alters interface composition by adsorption of casein micelles mainly, and whey proteins. The structural consequences depend on the sequence of the homogenization and heat treatments. Regarding human health, homogenized milk seems more digestible than untreated milk. Homogenization favors milk allergy and intolerance in animals but no difference appears between homogenized and untreated milk in allergic children and lactose-intolerant or milk-hypersensitive adults. Controversies appear regarding the atherogenic or beneficial bioactivity of some casein peptides and milk fat globule membrane proteins, which might be enhanced by homogenization. In children prone to type I diabetes, early cow's milk consumption would be a risk but no link was observed in the general population and the effect of homogenization has not been studied. In the current context of obesity and allergy outbreaks, the impact of homogenization and other technological processes on the health properties of milk remains to be clarified.

Does homogenization affect the human health properties of cow's milk? Trends in Food Science & Technology. Volume 17, Issue 8, August 2006, Pages 423-437

The theory that consumption of homogenized milk containing active xanthine oxidase is a causative factor in development of atherosclerosis is reviewed. Biologically available xanthine oxidase in consumed milk products may be absorbed in the small intestine and enter the blood stream. However, there appears to be no unequivocal evidence that the absorbed enzyme has any pathological effects that may contribute to development of atherosclerotic heart disease.

Homogenized Milk and Atherosclerotic Disease: A Review. Journal of Dairy Science, Volume 66, Issue 7, July 1983, Pages 1419-1435

Sverker
2011-10-25, 05:48
Det där minns jag:
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=630505&postcount=71

Ola Wallengren
2011-10-25, 07:50
Det mesta pekar på att naturliga transfettsyror från mjölk inte kan jämställas med industriellt härdade transfettsyror.

http://traningslara.se/forbudet-mot-transfettsyror-en-kort-kommentar/

Jag skulle vilja säga att man inte heller kan säga att det finns någon tydlig skillnad mot industriella transfettsyror. Största skillnaden och där med konsekvensen är att dosen man kan få i sig skiljer sig. Det är inte lika lätt att få i sig stora doser transfett från mjölkprodukter.

Eddie Vedder
2011-10-25, 07:56
Jag skulle vilja säga att man inte heller kan säga att det finns någon tydlig skillnad mot industriella transfettsyror. Största skillnaden och där med konsekvensen är att dosen man kan få i sig skiljer sig. Det är inte lika lätt att få i sig stora doser transfett från mjölkprodukter.

Ja absolut. Så kan det mycket väl vara.

mikaelj
2011-10-25, 08:25
Samtidigt säljs CLA som kosttillskott.

Ola Wallengren
2011-10-25, 09:23
Det är mycket som säljs som kosttillskott. De långsiktiga effekerna av högdos CLA-tillskott är inte kända så vitt jag vet. Man har sett positiva så väl som negativa effekter i olika studier.

CLA finns med i nedanstående meta-analys och med avseende på LDL/HDL-kvot va det ingen hälsokur i alla fall.

http://www.plosone.org/article/info%3Adoi%2F10.1371%2Fjournal.pone.0009434

Fredszky
2011-10-25, 10:23
Härligt att minimjölk inte är homogeniserad!

Eftersom det är 30 ggr mindre fett i minimjölk än 3%-ig mjölk, borde inte transfetterna vara något bekymmer där, antar jag. (?)

Eddie Vedder
2011-10-25, 10:36
Härligt att minimjölk inte är homogeniserad!

Eftersom det är 30 ggr mindre fett i minimjölk än 3%-ig mjölk, borde inte transfetterna vara något bekymmer där, antar jag. (?)

Det behöver ju som sagt inte vara ett problem annars heller. Det står ju inte specifikt att den inte är homogeniserad så den borde ju vara homogeniserad. I egenskap av vilken profession/utbildning har din pappa dragit slutsatsen att det är farligt?

Fredszky
2011-10-25, 10:55
Det står ju inte specifikt att den inte är homogeniserad så den borde ju vara homogeniserad.

Oavsett vad man tror och tycker så är inte Minimjölk homogeniserad :D

I egenskap av vilken profession/utbildning har din pappa dragit slutsatsen att det är farligt?
Min pappa har ingen relevant utbildning, jag har ingen relevant utbildning. Men återigen, angående transfetterna, oavsett om det är dåigt eller ej så tänker jag rätt när det borde finnas 30 ggr mindre av transfetterna i minimjölk än vanlig 3%ig mjölk?

Bara för att försäkra mig om att de 0,1% i minimjölk inte är rena transfetter, eller nåt.

Eddie Vedder
2011-10-25, 10:57
Min pappa har ingen relevant utbildning, jag har ingen relevant utbildning. Men återigen, angående transfetterna, oavsett om det är dåigt eller ej så tänker jag rätt när det borde finnas 30 ggr mindre av transfetterna i minimjölk än vanlig 3%ig mjölk?

Bara för att försäkra mig om att de 0,1% i minimjölk inte är rena transfetter, eller nåt.

Då ska ni nog inte dra för stora slutsatser. Det finns mycket antimjölkpropaganda som är lika fanatisk som veganpropaganda och lågkolhydratfanatism.

Men med det sagt så är ju svaret ja, mindre fett totalt innebär mindre fett av de fettsyrorna som finns i fettet. :)

EDIT: Nej den är tydligen inte standardiserad:

Separering och standardisering

Mjölken håller en genomsnittlig fetthalt på 4,3 procent när den kommer in till mejeriet.

I mejeriet separeras den i skummjölk och grädde. Därefter standardiseras mjölken genom att grädde och skummjölk återblandas i lagom proportioner till standardmjölk 3 procent, mellanmjölk 1,5 procent och lättmjölk 0,5 procent.

Minimjölk innehåller mindre än 0,1 procent fett och standardiseras inte.

http://www.svenskmjolk.se/Mjolk-smor-och-ost/Mjolk/Fran-mjolkravara-till-konsumtionsmjolk/