handdator

Visa fullständig version : Hur hålla en "intervention"?


booben
2011-10-24, 19:41
Hej!
Vi är tre polare som är lite oroliga för en kompis, vi kallar honom David. David har alltid varit glad i alkoholen, men det har börjat gå över styr nu. Han dricker sjukt mycket och gör dumma saker: för några veckor sen sparkade han en polare och han blir aggressiv och kallar sin flickvän för hora och är allmänt ocharmig. Utöver detta röker han en hel del gräs och även om han inte gör dumma saker då så är det ju inte bra att han är konstant påverkad av någon substans.

Vi vill såklart hjälpa honom ur det här och har tänkt ta ett litet snack med honom. Jag bor inte i samma stad men ska hem i November, vilket gör oss lite planeringstid. Vi har inte direkt tänkt göra någon klassisk, amerikansk intervention-grej med hela hans familj o.s.v., men då vi inte har gjort något liknande förut så tänkte jag att det kunde vara bra med lite tips.

Så: hur tycker ni vi ska göra det? Hur attackerar man något sånt här? Han är själv medveten om att han blir aggressiv på fyllan, men det verkar inte vara en tillräckligt stor drivkraft för att lägga ner. Jag har mina misstankar om att det ligger en depression i grunden, men han har inte sagt något, men det kan ju vara av stolthet eller skam (han är rätt blyg också).

Cilia
2011-10-24, 19:50
Man börjar med att ha hjälp av psykolog eller liknande. Det där är inget man gör på egen hand då kan det bli värre.

Gissar att ni inte är ute efter att skada honom?

Chaaarles
2011-10-24, 19:55
Man börjar med att ha hjälp av psykolog eller liknande. Det där är inget man gör på egen hand då kan det bli värre.

Gissar att ni inte är ute efter att skada honom?

+1

Intervention är verkligen inget man bör göra utan att först prata med någon proffessionell.

booben
2011-10-24, 19:57
Intervention kanske var fel ord, vi vill bara snacka med honom att säga att något är fel och att han inte kan fortsätta dricka sig full hela tiden typ. Men vi ska bara säga "gå till en psykolog" eller?

stridis
2011-10-24, 20:02
En psykolog är en bra grej, men det är vänner och familj han umgås och lever med. De behöver alla involveras på något sätt.

PRound
2011-10-24, 20:02
Det bästa är att sätta sig ner och prata med honom som en vän. Säg bara att du är orolig över honom och att du vill honom väl.

Psykolog är hans eget val, och det måste han själv ta tag i.

fulast
2011-10-24, 20:27
det bästa är att sätta sig ner och prata med honom som en vän. Säg bara att du är orolig över honom och att du vill honom väl.

Psykolog är hans eget val, och det måste han själv ta tag i.

+1

hultman
2011-10-24, 20:40
Jag skulle inte uppskatta om någon försökte läxa upp mig för att jag sysslar med saker denne inte finner konstruktivt. Hur tror du att er vän kommer att reagera på det faktum att ni snackat skit bakom hans rygg och teamat ihop er mot honom?

hurril
2011-10-24, 20:44
Jag skulle inte uppskatta om någon försökte läxa upp mig för att jag sysslar med saker denne inte finner konstruktivt. Hur tror du att er vän kommer att reagera på det faktum att ni snackat skit bakom hans rygg och teamat ihop er mot honom?

Om du hade några så kanske de skulle ha hjälpt dig :)

stridis
2011-10-24, 20:44
Jag skulle inte uppskatta om någon försökte läxa upp mig för att jag sysslar med saker denne inte finner konstruktivt. Hur tror du att er vän kommer att reagera på det faktum att ni snackat skit bakom hans rygg och teamat ihop er mot honom?

Börjar man bli aggressiv så är det dags att ingripa. Även om du uppenbarligen tycker illa om sådana ingripanden.

Cilia
2011-10-24, 20:45
Interventions är seriöst det ska man inte ägna sig åt som amatör.

Jag förstår hur Hultman känner men många gånger låter vi de vi känner med problem hålla på för länge. Många som får hjälp säger sen att de inte kan förstå hur omgivningen kunde låta dom hålla på så länge som dom fick utan att säga eller göra något.

Att prata och visa att visa beteenden inte är ok är att bry sig. Det är jobbigt för stunden men kan hjälpa/rädda den du tycker om.

Trance
2011-10-24, 20:47
Man börjar med att ha hjälp av psykolog eller liknande. Det där är inget man gör på egen hand då kan det bli värre.

Gissar att ni inte är ute efter att skada honom?

Hur i hela friden skulle man få honom till en psykolog utan att prata med honom först?

Man kan ju i och för sig börja med att en ensam person som står närmast försöker snacka med honom.

Cilia
2011-10-24, 20:53
Interventions bygger på ett överraskningsmoment. Personen vet inte om det och till hjälp har man en psykolog. Det gäller att ha med så många som möjligt från en persons omgivning vid tillfället så den inte kan slingra sig.


Jag har ingen aning om om det är det de ska göra. Det där är inte mitt område. Men jag tror på att man bryr sig och lägger sig i om man ser att en person är på väg åt fel håll men man måste också ställa krav.

jens__E
2011-10-24, 20:53
Se på It's Always Sunny In Philadelphia S05E04.

Osten80
2011-10-24, 21:01
Man kan ju i och för sig börja med att en ensam person som står närmast försöker snacka med honom.

Det här.
Upplever han att ni har gaddat ihop er och går på för hårt, kan jag nästan lova er att det kommer att gå åt helvete med det ni försöker åstadkomma.
Förvänta er dessutom inte att speciellt mycket kommer att hända, trots era goda avsikter. Interventioner ser säkert jättebra ut i amerikanska rehab-serier, men i verkligheten är de inte sällan fan så destruktiva för alla inblandade parter..

Lycka till, och försök i alla fall att göra ett bättre jobb än de här lirarna. ;)

9_peSCECc4I

hultman
2011-10-24, 21:11
Om du hade några så kanske de skulle ha hjälpt dig :)

Den där var inte särskilt välriktad :)

Börjar man bli aggressiv så är det dags att ingripa. Även om du uppenbarligen tycker illa om sådana ingripanden.

Jag håller med. Men genom en "intervention" tror jag inte att man löser sådana problem. Hur hade du själv reagerat om viktiga människor i ditt liv försöker läxa upp dig och lära dig hur du ska leva?

Interventions är seriöst det ska man inte ägna sig åt som amatör.

Jag förstår hur Hultman känner men många gånger låter vi de vi känner med problem hålla på för länge. Många som får hjälp säger sen att de inte kan förstå hur omgivningen kunde låta dom hålla på så länge som dom fick utan att säga eller göra något.

Att prata och visa att visa beteenden inte är ok är att bry sig. Det är jobbigt för stunden men kan hjälpa/rädda den du tycker om.

Som sagt, jag håller med. Folk pratar hellre skit bakom ryggen än tar upp problemet med personen i fråga. Det jag kritiserar är tillvägagångssättet, som jag personligen tror kommer skada mer än hjälpa.