handdator

Visa fullständig version : Dispyt med Bauhaus


Spiffy
2011-10-24, 16:38
Köpte igår två stycken bänkskivor på Bauhaus. De skulle enligt paketen vara 2400*500mm.
Eftersom vi bara ville ha de 2150 så kapade vi upp de där på Bauhaus. Står tydligt att man ska kontrollmäta innan man lämnar stället för de accepterar inte byte i efterhand. Ok, vi kontrollmäter, båda är 2150. Kör hem och börjar fixa med dem. Då märker vi att ena skivan är inte 500mm utan 495, dessutom är den skev som satan. Ringer då till Bauhaus och säger att vi vill byta den som är kass.
Nix det går inte nu när den är kapad, för då kan vi inte sälja den vidare.

Ska man verkligen behöva kontrollmäta det måttet som vi inte ens kapade? Samt kolla så att skivan inte är skev?

Akerhage
2011-10-24, 16:40
Stå på dig! In och kräv en ny. Dessa jäkla företag försöker bara smita undan hela tiden. Klart som fasen du inte ska behöva kontrollmäta den sidan som inte är kapad. Det måttet står ju redan på förpackningen.

Spiffy
2011-10-24, 16:42
Stå på dig! In och kräv en ny. Dessa jäkla företag försöker bara smita undan hela tiden. Klart som fasen du inte ska behöva kontrollmäta den sidan som inte är kapad. Det måttet står ju redan på förpackningen.

Ja, jag har inte gett mig än. Ska prata med någon "chef" imorgon.

Fatalist
2011-10-24, 16:43
Du har ju inte orsakat det felaktiga måttet - stå på dig. De kan skriva av dessa som retur och sedan inkurans, så de förlorar inte sååå mycket på att slänga dem ändå.

Akerhage
2011-10-24, 16:44
Låter bra, bara säg åt dem att du inte tänker acceptera det hela samt vilken dåligt budskap du kommer sprida angående deras service så kommer de nog på andra tankar...hoppas det löser sig!

Fatalist
2011-10-24, 17:00
Låter bra, bara säg åt dem att du inte tänker acceptera det hela samt vilken dåligt budskap du kommer sprida angående deras service så kommer de nog på andra tankar...hoppas det löser sig!

Kan vara bra att se till aspekten att det är en människa du pratar med också, att komma med hot och allmänt svensson vs stora företagetbeteende ger kanske inte alltid det bästa resultatet. Säkerligen är han mer benägen att hjälpa dig om du håller det städat och fint så långt in i förhandlingen som möjligt.

rajjan_dammit
2011-10-24, 18:29
Låter bra, bara säg åt dem att du inte tänker acceptera det hela samt vilken dåligt budskap du kommer sprida angående deras service så kommer de nog på andra tankar...hoppas det löser sig!

OT, men hur har det gått med striden mot Telenor eller vad det var, förresten? :MrT: ;)

Blackened57
2011-10-24, 18:34
Jobbar själv på K-Rauta och såna här grejer skall absolut inte vara något problem att lämna tillbaka. Det är dem som har gjort fel och då skall dem stå för det.

Det dem gör är att dem skriver av och slänger den, alternativt säljer den till ett rabbaterat pris. Prata med Försäljninschef eller Byggansvarig så skall du nog se att det löser sig!

Giljotinen
2011-10-24, 18:37
Min erfarenhet är att kunder som är tillräckligt arga ofta får som de vill när det gäller såntdär. Det stämmer att kunden inte får komma med kapade bitar och lämna tillbaka men om det är fel mått angivet så är det nog inga problem. Var det en laminatskiva på metervara eller massiv bit?

Giljotinen
2011-10-24, 18:54
Rekommenderar dock inte att du ska gå in och roida :D
Försök få tag på byggavdelningens avdelningschef och förklara läget. De vanliga anställda har ändå inte befogenhet att fixa sånt där utan att ha hört med avdelningschef eller varuhuschef. Därför får ofta (enligt min uppfattning) kunder som får hjälp av "vanlig" personal sämre service. Personalen förmedlar bara direktiv från någon högre uppsatt och eftersom att chefen då slipper "ta skit" så kan det hända att du inte får lika bra förmåner.

Cilia
2011-10-24, 19:06
Om du hade köpt skivan och inte kapat den på plats hade du då varit tvunget att mäta alla mått innan du gått hem?

Då kan man ju undra varför dom har måttangivelser på sakerna?

Hades
2011-10-24, 19:17
Nä, de har sålt en felaktig vara till dig. Du har inte haft anledning att tro att den skulle vara annat än 500 mm och när det gäller det måttet har du ju inte heller blivit uppmanad att kontrollmäta. Rent juridiskt har du alltså rätt och det är inget snack om saken, de ska avhjälpa felet (vilket kan bli lite knepigt ;)), ge dig en ny vara eller ge dig pengarna tillbaka. Men som flera andra skrivit tjänar man på att initialt vara trevlig och utgå ifrån att de kommer hjälpa dig.

Akerhage
2011-10-24, 19:19
OT, men hur har det gått med striden mot Telenor eller vad det var, förresten? :MrT: ;)

Fortfarande problem, men jobbar på dem, ska dit i veckan och prata lite :)

Men det här tror jag inte kommer bli några problem för TS. Det bör ju inte bli det tycker man, rapportera gärna!

Spiffy
2011-10-24, 19:34
Var det en laminatskiva på metervara eller massiv bit?

Stavlimmad bänkskiva eller vad det nu kallas.

Granatgiraffen
2011-10-24, 19:37
Lägg fram det som Cilia sa så kommer det att gå bra.

Spiffy
2011-10-24, 19:41
Lägg fram det som Cilia sa så kommer det att gå bra.

Då hade det inte varit något problem att byta. Men nu var den kapad, och då försvinner tydligen allt deras ansvar enligt supporttjejen *screwy* (Inte ordagrant så hon sa, men det var vad hon förmedlade)

Blackened57
2011-10-24, 19:43
Då hade det inte varit något problem att byta. Men nu var den kapad, och då försvinner tydligen allt deras ansvar enligt supporttjejen *screwy* (Inte ordagrant så hon sa, men det var vad hon förmedlade)

Fast om dem har kapat fel så måste ju dem ta ansvar för det?
Åk dit och säg att du mätte ut men att dem har kapat fel helt enkelt. Prata som sagt med byggansvarig eller försäljningschef!

Cilia
2011-10-24, 19:48
Då hade det inte varit något problem att byta. Men nu var den kapad, och då försvinner tydligen allt deras ansvar enligt supporttjejen *screwy* (Inte ordagrant så hon sa, men det var vad hon förmedlade)

Men djupet ändrades väl inte när dom kapade längden?

Spiffy
2011-10-24, 19:49
Fast om dem har kapat fel så måste ju dem ta ansvar för det?
Åk dit och säg att du mätte ut men att dem har kapat fel helt enkelt. Prata som sagt med byggansvarig eller försäljningschef!

Ja man tycker ju det. Den delen som inte kapades när jag var där, ska ju såklart vara enligt specifikationen. Sen att den är skev borde ju också göra att jag ska få byta den tycker jag. Oavsett mått.
Ska prata med någon högre upp på lönelistan imorgon.

Spiffy
2011-10-24, 19:50
Men djupet ändrades väl inte när dom kapade längden?

Nä, eller skevheten ;)

kettlebellGuden
2011-10-24, 20:52
Håller helt med om att det är fel på varan. Bara att reklamera. Du hade ingen anledning att förvänta dig skevhet och 495cm. Det är upp till dem att bevisa att det är du som gjort om den 500cm:are du köpte av dem till 495cm. :edit: Samma gäller förstås skevheten.. upp till dem att visa på att den var fin när du köpte den och du har skevat till den.

I värsta fall får du kontakta allmänna reklamationsnämnden.

Spiffy
2011-10-25, 18:07
Sådär, det löste sig rätt smidigt. Fick prata med någon vettigare och det var inga problem att byta den.

fiskebulle
2011-10-25, 18:20
Säker på att du inte kapat snett?

Fartman
2011-10-25, 18:24
Sådär, det löste sig rätt smidigt. Fick prata med någon vettigare och det var inga problem att byta den.

Tänkte direkt att det bör lösa sig om någon vettig får lyssna. Supportbruden lär ju inte ha haft världens koll kan man tänka sig.

Fidelity
2011-10-26, 20:38
Vilket bauhaus köpte du det på? Är mest nyfiken eftersom jag själv jobbar på bauhaus.