handdator

Visa fullständig version : Viktminskning, fettot vill bli smalare.


Shaz
2011-10-24, 12:47
Tjena!

Nu är det så att jag för några veckor sedan bestämt mig att jag SKA gå ned i vikt, och det är inom en snar framtid.

Jag har nu sedan några veckor tillbaka gått ut på kvällspromenader där jag gått i rask takt, och jag har även skärt ned på sötsaker (skärt ner är en överdrift, jag har slutat helt) och jag äter i princip väldigt nyttigt.

Jag har börjat tvivla på att jag gör rätt efter att jag läst runt på forumet, och då är min fråga till er, vad är mest effektivt? Jag vill helst inte att mina muskler ska ta stryk heller, därav mitt inlägg här. Jag har tillgång till gym, rätt kost och jag kan också lägga ut pengar till grejer som anses behövas.

Är ute och s.k 'powerwalkar' mellan 7 och kvart över 8 varje kväll, och jag styrketränar INTE.

info om mig:
185cm
19år
130kg :em:

Ursäktar för eventuella stavfel och om jag skrivit i fel del av forumet, eller om jag missat något annat.

Tackar på förhand

mvh

vicarious
2011-10-24, 12:50
Börja styrketräna, se till att du stoppar i dig färre kalorier än din kropp förbrukar (kaloriunderskott) och försök äta proteinrikt.

Varför styrketräna? Då kommer du behålla de muskler du har och viktminskningen kommer bestå till störst del av fett.

Varför kaloriunderskott? Det är ett måste för att gå ner i vikt. Ligger du på minus från kosten tvingar du kroppen att ta energi från dina reserver (fettet).

Varför en proteinrik kost? För att bygga/behålla så mycket muskler som möjligt, samt att protein mättar bäst av de tre makronutrienterna (fett, kolhydrat & protein).

willtjam
2011-10-24, 12:57
Se även till att inte gå ut för hårt i början med träning, godisrestriktioner o.s.v., då man kan ledsna väldigt fort och ge upp. Var inte alltför hård med dig själv.
Tänk på att sånt här tar tid också, så ha tålamod. Lycka till! :thumbup:

Nils.R
2011-10-24, 13:03
Försök även peppa dig själv mentalt, till att börja med sluta att kalla dig själv för "fettot".

Jag inser att det med största sanolikhet är skämtsamt menat men det kan likväl sätta sina spår i motivationen.

Shaz
2011-10-24, 16:10
Tackar för snabba svar!

Vicarious: Tack! Det jag behöver mest hjälp med är nog hur jag ska lägga upp min träning, scheman osv.

Willtjam: Jag har tålamod och jag är villig att träna i princip hur länge som helst bara det visar bra resultat. Jag gör mitt bästa just nu men faktum är ju då att jag inte kan mycket alls vad gäller träning så det är svårt att göra det absolut bästa utav situationen. :)

Nils.R: Jag är riktigt jävla motiverad mentalt så det här med att jag kallar mig själv för saker är ingenting speciellt, blir inte speciellt ledsen om någon kallar mig något då det för det mesta stämmer och har alltid gjort och så tar jag inga påhopp vidare seriöst heller så det är inga problem! :)

vicarious
2011-10-24, 17:28
Mitt tips är att du tränar 2-3 styrkepass i veckan.

Lär dig basövningar och bygg passen runt dessa. Marklyft, knäböj, bänkpress, militärpress, stångrodd med flera. Att lära dig dessa övningar kommer du tjäna på i längden. Fastna inte i maskinträsket.

Shaz
2011-10-24, 17:35
Okej, ska jag styrketräna 2-3 gånger i veckan samtidigt som jag promenixar?
Ska jag hoppa promenaden de dagarna jag styrketränar? Är det bra att ha ett promenadpass på morgonen också tror du?

Samt om jag ska ha någon speciell diet på detta? Har läst runt lite och jag måste nog säga att det finns så himla mycket man kan göra, så jag är väldigt förvirrad just nu.

Shaz
2011-10-24, 17:39
Samt när ska jag äta mina måltider? Förlåt för alla dessa frågor, ska försöka läsa på lite om detta för jag vill verkligen detta, är något så enormt motiverad och har varit i flera månader nu. :D

hehelol
2011-10-24, 17:41
Jag deffar också för tillfället, tränar på gym 5 gånger i veckan, och springer 5 km 1 gång i veckan. Såhär ser mitt träningsschema ut + uppdelning i muskelgrupper:
"Dag 1" Biceps, rygg, underarmar, handleder.
"Dag 2" Bröst, triceps, axlar.
"Dag 3" Ben, mage, traps (nacke).

Försök träna med fria vikter helst! (Skivstång, fri bänkpress, hantlar)

Måndag - vila
Tisdag - "Dag 1"
Onsdag - "Dag 2"
Torsdag - Vila
Fredag - "Dag 3"
Lördag - "Dag 1"
Söndag - Springa (Om jag inte springer på söndagar gör jag det på måndagar istället)

Som sagt, detta tar tid, tro inte att du kommer ha sixpack om 1 månad! Så viktigast här är att ta det lugnt, gör saker du gillar, du kan bränna fett igenom att ha kul, kom ihåg det! Igenom att pressa dig till max det första du gör kommer bara döda din motivation och få dig att sluta. Hitta saker som peppar dig! Jag själv kollar på youtube videos, här är en grym:
http://www.youtube.com/watch?v=abb2eJlCIt8&feature=share

Lycka till!

Shaz
2011-10-24, 17:52
Jag deffar också för tillfället, tränar på gym 5 gånger i veckan, och springer 5 km 1 gång i veckan. Såhär ser mitt träningsschema ut + uppdelning i muskelgrupper:
"Dag 1" Biceps, rygg, underarmar, handleder.
"Dag 2" Bröst, triceps, axlar.
"Dag 3" Ben, mage, traps (nacke).

Försök träna med fria vikter helst! (Skivstång, fri bänkpress, hantlar)

Måndag - vila
Tisdag - "Dag 1"
Onsdag - "Dag 2"
Torsdag - Vila
Fredag - "Dag 3"
Lördag - "Dag 1"
Söndag - Springa (Om jag inte springer på söndagar gör jag det på måndagar istället)

Som sagt, detta tar tid, tro inte att du kommer ha sixpack om 1 månad! Så viktigast här är att ta det lugnt, gör saker du gillar, du kan bränna fett igenom att ha kul, kom ihåg det! Igenom att pressa dig till max det första du gör kommer bara döda din motivation och få dig att sluta. Hitta saker som peppar dig! Jag själv kollar på youtube videos, här är en grym:
http://www.youtube.com/watch?v=abb2eJlCIt8&feature=share

Lycka till!


Hur mycket väger du? Och hur mycket utav det är fett/muskler? Min vikt som jag skrev innan då är stabilt runt 130 kg och jag kan säga det består nog inte mycket utav muskler i alla fall.

Hur långt ska ett gympass vara? Någon speciell kost på det, alltså hur stort underskott ska man ligga på för att göra det effektivt.

Känns som att jag borde sätta mig ned och börja räkna lite.

Sarox
2011-10-24, 17:58
Ha tålamod, detta är en lång resa, lycka till grabben.

hehelol
2011-10-24, 17:59
Endel "bodybuilders" säger ju att man ska köra 45 minuter, för efter det ger man inte sitt bästa, men dom grabbarna tränar ju 3 gånger om dan! Jag kör dock ändå 1h30min, och känner att jag presterar maximalt ändå.

Väger 77 kg för tillfället, började deffen på 83. Har ingen aning om hur mycket som är muskler respektive fett.

Har du en smartphone kan jag bara rekommendera appen "shape up", herregud den är helt MAGISK! Funkar helt sjukt bra.

Shaz
2011-10-24, 18:06
SAROX: Tack så hemskt mycket! Är väl medveten om det och jag är så grymt motiverad så jag ska göra mitt bästa!

hehelol: Okej! 1h-2h låter helt rimligt, men hur kan man vara på gymmet så länge.. Blir oftast klar riktigt fort men det är kanske för att jag planerat så dåligt, detta var dock ett tag sedan.

Din vikt förklarar saken, jag har det lite svårare men jag ska lösa det.
Ska tanka hem appen också, ser lovande ut! :)

Lychgate
2011-10-24, 18:09
Skippa cardio. Alltså förbränningsträning, är man tung blir det lätt tungt för leder och hjärtat. Promenader är helt ok men inte nödvändigt.

Som Vicarious säger: Styrketräna. Det är enormt positivt vid viktnedgång, att skriva allt bra skulle ta ett par timmar. Passen körs med bra tempo(stå inte och ha kafferast i 20 min mellan set) tills musklerna är stimulerade och man är trött. Under deff snittar jag runt 50min-1.5 timme per pass. Rekommenderar även ett schema i 5x5 stil.

När det kommer till maten: Räkna kcal, låter förjävligt i början men efter ett par veckor lär man sig vad olika saker innehåller och man kan höfta säkert mer. Måltidsfrekvens är vilket som, vill du äta små mål kontinuerligt under dagen, vill du äta ett mål mat så gör det.

Vägde 140~kg när jag var 19, 185 cm. Med disciplin går det.

Shaz
2011-10-24, 18:24
Skippa cardio. Alltså förbränningsträning, är man tung blir det lätt tungt för leder och hjärtat. Promenader är helt ok men inte nödvändigt.

Som Vicarious säger: Styrketräna. Det är enormt positivt vid viktnedgång, att skriva allt bra skulle ta ett par timmar. Passen körs med bra tempo(stå inte och ha kafferast i 20 min mellan set) tills musklerna är stimulerade och man är trött. Under deff snittar jag runt 50min-1.5 timme per pass. Rekommenderar även ett schema i 5x5 stil.

När det kommer till maten: Räkna kcal, låter förjävligt i början men efter ett par veckor lär man sig vad olika saker innehåller och man kan höfta säkert mer. Måltidsfrekvens är vilket som, vill du äta små mål kontinuerligt under dagen, vill du äta ett mål mat så gör det.

Vägde 140~kg när jag var 19, 185 cm. Med disciplin går det.

Okej! Samtidigt som jag styrketränar så ska jag ligger på ett kaloriunderskott om jag förstått detta korrekt?

Några fördelar om man mixar styrketräning och cardio?

vicarious
2011-10-24, 19:39
Okej, ska jag styrketräna 2-3 gånger i veckan samtidigt som jag promenixar?
Ska jag hoppa promenaden de dagarna jag styrketränar? Är det bra att ha ett promenadpass på morgonen också tror du?

Promenader är helt valfritt. Det handlar i grund och botten om kaloribalansen. Istället för att promenera 1h kan du dra ner på samma antal mängd kalorier från maten.


Samt om jag ska ha någon speciell diet på detta? Har läst runt lite och jag måste nog säga att det finns så himla mycket man kan göra, så jag är väldigt förvirrad just nu.

Nej det behövs inte. Försök hålla kosten proteinrik.

Samt när ska jag äta mina måltider? Förlåt för alla dessa frågor, ska försöka läsa på lite om detta för jag vill verkligen detta, är något så enormt motiverad och har varit i flera månader nu. :D

Spelar ingen som helst roll. När det passar dig.


Passen körs med bra tempo(stå inte och ha kafferast i 20 min mellan set) tills musklerna är stimulerade och man är trött. Under deff snittar jag runt 50min-1.5 timme per pass. Rekommenderar även ett schema i 5x5 stil.

Varför ska man ha "bra tempo"? Man tränar inte styrketräning för att göra av med energi. Tillräckligt lång setvila anser jag är ett måste för att kunna prestera maximalt i varje set. Behöver inte vara 20 minuter men jag föredrar nog 3-5 minuter iaf.


När det kommer till maten: Räkna kcal, låter förjävligt i början men efter ett par veckor lär man sig vad olika saker innehåller och man kan höfta säkert mer.

Håller inte riktigt med här. Räkna kalorier är aldrig något nödvändigt.

Okej! Samtidigt som jag styrketränar så ska jag ligger på ett kaloriunderskott om jag förstått detta korrekt?

Korrekt.


Några fördelar om man mixar styrketräning och cardio?

För musklerna - nej. För allmänhälsan - ja, säkert. För viktnedgången - nej. Går lika bra att reglera energimängden från kosten.

Cujo
2011-10-24, 19:51
räkna kalorier är psykiskt tillfredsställande för mig. Då vet jag att det går åt rätt håll även om vågen inte håller med varje vecka.

förstår heller inte vad en del av er pysslar med på gymmet om ni är där uppemot 1.5 timme? 1 miljon isolationsövningar eller?

Gissar att en nybörjare som kör stronglift 5x5 eller starting strength kan vara in och ut på 45 minuter.

Shaz
2011-10-24, 19:52
Tackar vicarious!

Finns det någon speciell mängd protein/fett/kolhydrater som man ska sätta i sig dagligen för optimal träning?

Har läst runt lite och alla dessa värden som skrivs stämmer inte så bra om man är så pass överviktig som jag är.

vicarious
2011-10-24, 20:48
Sikta på minst 2g protein per kilogram kroppsvikt.

willtjam
2011-10-24, 20:54
Sikta på minst 2g protein per kilogram kroppsvikt.

Per kg fettfri massa är det väl? Han lär väl ändå inte behöva 260 g protein?

vicarious
2011-10-24, 21:04
Per kg fettfri massa är det väl? Han lär väl ändå inte behöva 260 g protein?

Nej per kilogram kroppsvikt.

willtjam
2011-10-24, 21:07
Nej per kilogram kroppsvikt.

Ah okej. Good to know! Tur att jag inte har varit säker på saken och rekommenderat det till andra. :D

Shaz
2011-10-24, 23:17
Tackar för svar.

Har nu satt ihop ett matschema men jag undrar hur många kalorier jag behöver eftersom jag väger 130kg.

Vad säger ni om detta matschema?
Frukost 07:00 60 gram havregrynsgröt
tunna kalkonskivor + wasa sport knäckebröd

Lunch 12:00: Äter på universitetet så det beror på, men jag räknar med runt 100g ris/pasta, fullkornsalternativ. 250g grönsaker och jag tar självfallet ungefär 150g-200g kött och 150g keso.

Mellanmål 14.00: Banan

Middag 18.00: 100g råris - kokt
250g grönsaker
150-200g kyckling/torsk
100g keso

19.30 - 20.30: Promenad/Powerwalk

Mellanmål 20.30: Knäckebröd med keso på.

Kommer självklart variera lite på kosten eftersom det kommer att bli tråkigt efter ett tag.



Kritik tack, blir det för mycket eller för lite?

Basilm
2011-10-25, 02:16
Kalorieguide: http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881

Män: 66.5 + (13.75 x kg) + (5.003 x cm) - (6.775 x ålder)

"Slutsiffran är ditt BEE, dvs ditt basala energibehov vid vila.

Därefter multipliceras BEE:t med en stress- och aktivitetsfaktor från 1.2 - 2.0, där 1.2 är en dag framför datorn och 2.0 är en idrottsmans dag inom en konditionsgren, och från summan du får fram (som alltså visar det energiintag du behöver för att din kroppsvikt skall vara konstant vid den aktivitetsnivå du anger) drar du av 500 kcal. Det är kaloriintaget som du bör ligga på för att uppnå viktminskningen av ett halv kilo per vecka." (citerat från länken)



Så i ditt fall (130kg) a la ~ 66,5 + 1787,5 + 925,55 - 128,725 *1,2 = 3181 kcal per dygn lägger dig på +/- 0
Så försök att sitta på ca 2650 kcal till en början (500 mindre än vad du behöver för att gå plus minus noll).


Med ditt matschema till hands, om du följer det kommer du ligga långt under 2650kcal per dygn, jag har inte innehållsförteckning för allt du skrivit, samt så beror allt på hur mycke socker/mjölk/smör/dryck etc du har till maten, men en någorlunda kvalificerad gissning av det du skrivit in ditt inlägg....ca 2000-2150kcal skulle jag tippa på (om lunch och middan är "normala" i storleken, a la max 1½dl ris med ca 200g kyckling å grönt).

Jag är ingen expert på kalorier, men räknade kalorier tidigare också, nu höftar jag endast, jag vägde 108kg i April, och väger nu 86kg. Tänker droppa ett par kilo till innan jag på ett mer seriöst plan börjar styrketräna (motionerar endast nu).

Ditt matschema slår mig som ytterst dystert, jag skulle aldrig klara av att följa ditt schema särskilt många veckor. Jag fortsatte att äta normalt, men i mindre mängder, och jag äter fortfarande godis/pizza/hamburgare ca en gång i vecka. Nyckeln är att se till att du förbränner fredagens/lördagens kalorier vid närmaste pass. Från personlig erfarenhet fungerade fredags/lördags "reward" system mycket bra, man längtar till något extra gott på fredagskvällen, man ser bara till att göra upp för dem kalorierna senare/tidigare under veckan för att ligga på ca 3500-4000kcal underskott per vecka (ungefär 0.5kg mindre per vecka, vilket är rekommenderat, se länk ovan!)

Basilm

Lychgate
2011-10-25, 06:16
Harris & Benedict-ekvationen blir dock skev vid stor övervikt. Själv har jag räknat på en lägre kroppsvikt än vad jag egentligen har haft för att få mer "ordentliga" siffror. Mycket handlar om att fettoxidationen, alltså utsöndringen av energi från lagrat fett, ska ge tillräckligt för att undvika att kroppen börjar utvinna från muskelmassa. Siffran på detta är runt 70 kcal per kg fett om dagen. Att behöva äta 2g protein per kg med den kroppstyngden och fettprocenten Shaz antagligen har låter överdrivet.

Man får helt enkelt testa sig fram och inte bli viktnedgångs-kåt utan känna efter hur kroppen orkar med på olika nivåer av energi restriktion. Håll proteinet högt, ät inte skit i rimlig mängd och träna styrka så blir det bra.


Varför ska man ha "bra tempo"? Man tränar inte styrketräning för att göra av med energi. Tillräckligt lång setvila anser jag är ett måste för att kunna prestera maximalt i varje set. Behöver inte vara 20 minuter men jag föredrar nog 3-5 minuter iaf.
Tempo är subjektivt. Man håller en nivå där man som du skriver kan prestera maximalt under förutsättningarna. Känns ett set lätt behöver många inte ta 5 mins vila som det står i vissa scheman. Ansträngningen och stimulering av musklerna är det viktiga.


Håller inte riktigt med här. Räkna kalorier är aldrig något nödvändigt.

Har man noll kunskap om kost och eventuellt ett skev syn på mängd mat man behöver är kcal räknande bra för att veta grundläggande vad saker innehåller. Man behöver inte vara fullständigt nitisk att pricka exakt hur mycket man ska äta varje dag utan efter ett tag går det per automatik att ligga runt sitt mål kcal/protein/etc mässigt.

hehelol
2011-10-25, 06:33
Skriv ner allting i appen, den räknar även protein/fett/kolhydrater, den är grym verkligen (det hjälper om du har en matvåg), se till att använda sökmotorn, finns all möjlig mat i alla möjliga märken. Jag tränar ungefär 1.5h per pass men jag maxar ut mina muskler totalt, så jag har ganska fet träningsvärk efter vardera pass. Sikta på (som någon sa ovan), 5x5, som betyder 5 reps med 5 sets (det visste du nog), det har något att göra med att bibehålla så mycket muskelmassa som möjligt, du behöver inte långa vilopauser mellan setsen pga de få antal reps du kör, så du kan nog klämma in det på en timme skulle jag tro, men jag gillar att ta min tid :)

Håller inte riktigt med här. Räkna kalorier är aldrig något nödvändigt.

Jag som var en nybörjare för något år sen räknade aldrig kalorier, och det gick inte så bra med deffningen kan jag säga (det beror väl på människa till människa), men räkna kalorier hjälpte verkligen, och efter ett tag kunde man de flesta kalorier i måltiderna utan till, och då tog det 1 min att "registrera maten". Men som sagt det är väl inte nödvändigt, men bra är det iallafall.

vicarious
2011-10-25, 09:44
Ditt kostschema ser ganska fettsnålt ut men du kanske äter fett kött :) Man blir inte fet av fett och att bara äta fettsnåla produkter ser jag ingen poäng i.

Ska du nödvändigt räkna kalorier så sikta på 3000 kcal till en början och se vad som händer är mitt tips.

skanker
2011-10-25, 10:53
Tjena!

Nu är det så att jag för några veckor sedan bestämt mig att jag SKA gå ned i vikt, och det är inom en snar framtid.

Jag har nu sedan några veckor tillbaka gått ut på kvällspromenader där jag gått i rask takt, och jag har även skärt ned på sötsaker (skärt ner är en överdrift, jag har slutat helt) och jag äter i princip väldigt nyttigt.

Jag har börjat tvivla på att jag gör rätt efter att jag läst runt på forumet, och då är min fråga till er, vad är mest effektivt? Jag vill helst inte att mina muskler ska ta stryk heller, därav mitt inlägg här. Jag har tillgång till gym, rätt kost och jag kan också lägga ut pengar till grejer som anses behövas.

Är ute och s.k 'powerwalkar' mellan 7 och kvart över 8 varje kväll, och jag styrketränar INTE.

info om mig:
185cm
19år
130kg :em:

Ursäktar för eventuella stavfel och om jag skrivit i fel del av forumet, eller om jag missat något annat.

Tackar på förhand

mvh

Det enklaste är nog att bestämma sig för en förändring, att sedan få den att hålla och inte ge upp är det svåraste.

Så försök att hålla dig till det som funkar för dig, tidsmässigt och intresset. Gör man nåt man inte diggar så mycket så tappar man lätt motivationen.

Så Gillar du att promenixa så go for it. Är du ovan att träna är det super att gå ut lätt och öka successivt. Gillar du att lyfta tungt är det också ett utmärkt sätt att förbränna och det där är individuellt vad och hur olika träningsformer funkar för den enskilde individen.

Så, som sagt, testa och lek lite med sånt du diggar och se till att gör det till en livsstil. För även när målet du satt upp är nått bör du fortsätta ett sunt liv. Dels för att motverka att öka i vikten igen dels för att förlänga din livslängd.

Läs på ordentligt om kosthållning och låt det ta tid, det är grymt pain i början för vissa, (egna erfarenheter) men även där ska du anamma en livsstil.

Kost och träning går hand i hand:)

Fortsätt och kriga på, du är grym!

Shaz
2011-10-25, 15:23
Tackar för eran hjälp.

Just nu (med en början idag) så följer jag mitt schema men jag ska nog öka lite men jag vet inte med vad? Känns som att jag äter ganska mycket ändå.

Jag ska lägga till mer fett men hur kan jag få i mig bra fett? Har inköpt div. saker och så råkade jag köpa med mig lite bacon också, är det bra tro(i små mängder)?

pwte
2011-10-25, 16:39
Tackar för eran hjälp.

Just nu (med en början idag) så följer jag mitt schema men jag ska nog öka lite men jag vet inte med vad? Känns som att jag äter ganska mycket ändå.

Jag ska lägga till mer fett men hur kan jag få i mig bra fett? Har inköpt div. saker och så råkade jag köpa med mig lite bacon också, är det bra tro(i små mängder)?

Avocado, fett kött, fisk är väll några bra källor (osäker på avocado) rätta mig om jag har fel. Sen finns det ju grädde och jordnötssmör. Jag hade ju kört på fisk och kött, då det är mindre kcal/100g i fisk&kött än grädde och jordnötssmör och liknande produkter. Det handlar ju i slutet om kcal in/ut så.


Lycka till och kämpa på!

Shaz
2011-10-25, 16:55
Avocado, skall definitivt inköpas! Att man inte tänkte på det. :)

Ser schemat bra ut förresten? Vad gäller mängder och så, alltså 200g kött vid måltid och så.

Cujo
2011-10-25, 17:03
man måste inta äta en massa fett. den gamla myten om att man ska äta fett för att bränna fett är väl lite sådär när det gäller sanningen.

Käka lite omega 3 tillskott så är du på den säkra sidan. Om du nu inte vill äta fett. Fett i sig är inte farligt.

Känns som att en kraftigt överviktig kille med 40-50% fett kan lägga sig bra lägre än 3000kcal per dag. ½kg viktnedgång i veckan är väl fint och bra för en kille som är mager som det är och vill vara optimal när det gäller att spara muskler, men den situationen befinner sig inte TS i.

Du kan också ignorera den gamla kvällstidningsskrönan att "du går inte ner i vikt för att du äter för lite". Ät så du mår bra, men samtidigt ligger på underskott.

skanker
2011-10-25, 17:18
Shaz skippa allt bröd till en början. Finns bättre kolhydrats källor som mättar dig bättre. Tänk på kvaliteten på det du äter. O räkna kalorier tills du har de i benmärgen. Du kommer lyckas:)

Shaz
2011-10-25, 17:57
Tack för eran hjälp och stöd, det hjälper grymt mycket.

Klockan närmar sig springdags och det är tid att dra, fan känns som att jag skriver blogg nu, haha.

Så schemat är helt okej annars eller?

Cujo
2011-10-25, 18:04
Tack för eran hjälp och stöd, det hjälper grymt mycket.

Klockan närmar sig springdags och det är tid att dra, fan känns som att jag skriver blogg nu, haha.

Så schemat är helt okej annars eller?

sålänge du får i dig tillräckligt med proteiner spelar det ingen större roll hur ditt schema ser ut. Många väljer att äta kyckling broccoli osv för att det ger bra mättnad jämfört med kalorier. Andra väljer att äta det de tycker är godast men inom sin kaloribudget.

Får du i dig tillräckligt med proteiner, ligger på underskott, tränar med vikter så kan du käka knäckebröd tills du spyr om du vill. Eller äta kalaspuffar. Whatever.

Skriv upp vad du äter. Kika runt på näringsvärden via google eller något program och uppskatta hur mycket proteiner du får i dig.

hehelol
2011-10-25, 18:19
Du behöver inte ge upp godsaker, självklart kan du äta bacon om du vill, sålänge det passar i din kaloribudget! (Appen jag gav dig hjälper dig i detta fall)

Exempel på bra fetter: avokado och lax!

young_george
2011-10-25, 18:35
Vet inte om jag skulle rekommendera löpning till någon som väger 130kg och är helt otränad.

Låter som ett väldigt bra sätt att få trasiga knän.


Fattar inte riktigt varför ni alla är så pigga att rekommendera 5x5 åt höger och vänster. All respekt till det schemat (jag kör det själv), men varför ska en nybörjare köra det framför något med högre volym när man jobbar med så låga vikter som personen kommer göra.

Födelar som jag ser det

Det kräver många många många repetitioner för att få in en rörelse bra

En kraftigt överviktig person har sannolikt nedsatt insulinkänslighet och ett bra sätt att öka denna är att tömma muskeln helt på glukogen, det kommer han inte göra vid få reps på en låg vikt.

Får prova en mängd rörelser och kommer kunna belasta sig högre utan att riskera skador (vilket är en hög risk för en nybörjare som kör mer avancerade rörelser som knäböj)

Cujo
2011-10-25, 18:52
Vet inte om jag skulle rekommendera löpning till någon som väger 130kg och är helt otränad.

Låter som ett väldigt bra sätt att få trasiga knän.
Håller helt med. Cykling kan däremot vara okej. Eller simning.


Fattar inte riktigt varför ni alla är så pigga att rekommendera 5x5 åt höger och vänster. All respekt till det schemat (jag kör det själv), men varför ska en nybörjare köra det framför något med högre volym när man jobbar med så låga vikter som personen kommer göra.
Varför ska man köra högreps som nybörjare? Varför ska man köra låga vikter (det gör man de första passen men det stegrar snabbt)?

Födelar som jag ser det

Det kräver många många många repetitioner för att få in en rörelse bra
Uthålligheten är inte på topp för otränade överviktiga. Färre reps = lättare att hålla fokus genom hela setet.

En kraftigt överviktig person har sannolikt nedsatt insulinkänslighet och ett bra sätt att öka denna är att tömma muskeln helt på glukogen, det kommer han inte göra vid få reps på en låg vikt.
Källa på det?
Han kommer inte köra "låg vikt" särskilt länge vid 5x5 eller SS.

Får prova en mängd rörelser och kommer kunna belasta sig högre utan att riskera skador (vilket är en hög risk för en nybörjare som kör mer avancerade rörelser som knäböj)
Låt gå. Men sköter han sig som han ska är skaderisken oerhört låg även vid 5 reps.

skanker
2011-10-25, 20:33
sålänge du får i dig tillräckligt med proteiner spelar det ingen större roll hur ditt schema ser ut. Många väljer att äta kyckling broccoli osv för att det ger bra mättnad jämfört med kalorier. Andra väljer att äta det de tycker är godast men inom sin kaloribudget.

Får du i dig tillräckligt med proteiner, ligger på underskott, tränar med vikter så kan du käka knäckebröd tills du spyr om du vill. Eller äta kalaspuffar. Whatever.

Skriv upp vad du äter. Kika runt på näringsvärden via google eller något program och uppskatta hur mycket proteiner du får i dig.

Nja där är du nog inte helt rätt ute gällande att det är möjligt att äta vad som helst så länge du tränar utan att få negativ effekt eller utebliven effekt. huruvida kroppen hanterar tryckande av kalas puffar är individuellt och ålder, amnesomsattning, känslighet spelar in. Hälsomässigt och för att få bästa resultat är det ett väldigt dåligt förslag. Bröd och socker är inte att rekommenderade, och när killen ligger på den höga vikt han gör är det rådet rent ut sagt katastrofalt.

Cujo
2011-10-25, 20:53
Nja där är du nog inte helt rätt ute gällande att det är möjligt att äta vad som helst så länge du tränar utan att få negativ effekt eller utebliven effekt. huruvida kroppen hanterar tryckande av kalas puffar är individuellt och ålder, amnesomsattning, känslighet spelar in. Hälsomässigt och för att få bästa resultat är det ett väldigt dåligt förslag. Bröd och socker är inte att rekommenderade, och när killen ligger på den höga vikt han gör är det rådet rent ut sagt katastrofalt.
Nu handlar det om vad som är korrekt gällande viktnedgång. Just för sin viktnedgång spelar det ingen roll om han äter kalaspuffar eller äpplen så länge han håller sig inom sin kaloribudget och får i sig tillräckligt med proteiner.

Däremot la jag ju in tidigare i tråden att han skulle äta det han mår bra av. Troligen faller en kalaspuffdiet på det, men det var mest för att illustrera ett exempel tydligt.

Vad är det för fel på bröd om killen gillar bröd? Förstår mig inte på denna hets kring kolhydrater.
Bröd är helt okej så länge han trivs med det, men det kanske mättar sämre än råris. Kanske.


Med andra ord shaz. Krångla inte till det för mycket. Många gånger får man läsa "herregud, äter du pannkaka? Deffar du inte?" eller folk som ställer frågor likt "kan jag äta X då jag deffar?". Svaret är ja, du kan äta vad du vill. Det handlar om kalorier, och om du vill spara muskelmassa (vilket är att rekommendera) ett tillräckligt intag av protein. I övrigt har du rätt fria tyglar, och du får experimentera själv med vad som funkar för dig. Att bygga en diet på förbud funkar för vissa, inte för andra.

hehelol
2011-10-25, 21:43
Varför ska man köra högreps som nybörjare? Varför ska man köra låga vikter (det gör man de första passen men det stegrar snabbt)?

Skulle gissa på för att få in alla rörelser rätt, det är t.ex. lätt att svanka ryggen när man får lite tryck vid biceps, bara för att göra det lite lättare, med lätta vikter kan du lära dig att utföra rörelserna korrekt och undvika skador medans du fortfarande är "orutinerad". Sen är det väl antagligen så att om man aldrig har satt sin fot i ett gym förut ska man inte gå på tunga vikter med få reps direkt, bättre att få hållning kring allting, kanske bygga upp lite styrka innan man ger sig på "få reps-höga sets" metoden, vid deffning. Om han däremot har gymmat förut rekommenderar jag fortfarande 5x5 metoden, helt klart bäst vid deff.

skanker
2011-10-26, 15:51
Nu handlar det om vad som är korrekt gällande viktnedgång. Just för sin viktnedgång spelar det ingen roll om han äter kalaspuffar eller äpplen så länge han håller sig inom sin kaloribudget och får i sig tillräckligt med proteiner.

Däremot la jag ju in tidigare i tråden att han skulle äta det han mår bra av. Troligen faller en kalaspuffdiet på det, men det var mest för att illustrera ett exempel tydligt.

Vad är det för fel på bröd om killen gillar bröd? Förstår mig inte på denna hets kring kolhydrater.
Bröd är helt okej så länge han trivs med det, men det kanske mättar sämre än råris. Kanske.


Med andra ord shaz. Krångla inte till det för mycket. Många gånger får man läsa "herregud, äter du pannkaka? Deffar du inte?" eller folk som ställer frågor likt "kan jag äta X då jag deffar?". Svaret är ja, du kan äta vad du vill. Det handlar om kalorier, och om du vill spara muskelmassa (vilket är att rekommendera) ett tillräckligt intag av protein. I övrigt har du rätt fria tyglar, och du får experimentera själv med vad som funkar för dig. Att bygga en diet på förbud funkar för vissa, inte för andra.

Jag förstod att kalaspuffar var ett exempel för att få fram din poäng. Dock kan jag inte alls hålla med om det ändå. Jag har testat det mesta och varit smal som en sticka och rund som en köttbulle. Av egen erfarenhet vet jag att om jag bara räknar kalorier i det jag äter och då äter sånt jag tycker allra mest om, kommer jag upp i väldigt lite näring och bra mat inom min kaloriebudget.

Jag provade för inte länge sedan att göra precis just så, och hade högt intag av protein, och åt det jag gillar, såsom bröd, pizza m.m. Och jag hade stenkoll på varenda kalori. Men mina resultat både viktmässigt och när det kom till muskeluppbyggnad blev i stort sett inget alls. Jag ökade dock enbart i fett procent.

Så, ja, vilka slags kolhydrater du äter påverkar absolut en viktnedgång. Men som jag sagt tidigare är det beroende på utgångspunkt, känslighet, ålder....
Sem spelar tidpunkten för intaget av dessa också in, som du säkert vet. Att trycka ett äpple eller snabbmakaroner efter träning är väl en smaksak, men att äta fyra smörgåsar till lunch kan väl inte jämföras med ett mål med långsamma kolhydrater protein o grönsaker i mättnadssyfte?

Jag hetsar inte om kolhydraternas påverkan, jag vet hur det funkar där och i hans fall bör han äta långsamma sådana, undantagsfallet är efter ett träningspass.

Förstår verkligen inte ditt resonemang, tycker det är atrt sätta griller i hans skalle om att han kan käka vad som inom en viss gräns, för det är inte helt ok. Du kanske käkar snabba kollisar på morgonen för snabb energi, men sen sjunker ditt blodsocker o vips är du hungrig igen. Och hunger är ingen bekväm känsla.

Nä Shaz, hitta livsmedel som ger maximal effekt när det gällewr näring, proteinmängd och kvalite inför ditt syfte.
Rekommenderar att du äter kolhydrater tidigt på dagen och skippar det till kvällsmat. Då äter du grönsaker och protein. För det säger sig självt, på kvällen behöver du inte samma energikälla som tidigare under dagen. Såvida du inte jobbar natt....

skanker
2011-10-26, 15:54
Nu handlar det om vad som är korrekt gällande viktnedgång. Just för sin viktnedgång spelar det ingen roll om han äter kalaspuffar eller äpplen så länge han håller sig inom sin kaloribudget och får i sig tillräckligt med proteiner.

Däremot la jag ju in tidigare i tråden att han skulle äta det han mår bra av. Troligen faller en kalaspuffdiet på det, men det var mest för att illustrera ett exempel tydligt.

Vad är det för fel på bröd om killen gillar bröd? Förstår mig inte på denna hets kring kolhydrater.
Bröd är helt okej så länge han trivs med det, men det kanske mättar sämre än råris. Kanske.


Med andra ord shaz. Krångla inte till det för mycket. Många gånger får man läsa "herregud, äter du pannkaka? Deffar du inte?" eller folk som ställer frågor likt "kan jag äta X då jag deffar?". Svaret är ja, du kan äta vad du vill. Det handlar om kalorier, och om du vill spara muskelmassa (vilket är att rekommendera) ett tillräckligt intag av protein. I övrigt har du rätt fria tyglar, och du får experimentera själv med vad som funkar för dig. Att bygga en diet på förbud funkar för vissa, inte för andra.

absolut korrekt formel för en viktnedgång, dock ska kroppen även må bra, trots en viktnedgång.