handdator

Visa fullständig version : Rygg,Vader,Ben


TCOG
2004-01-02, 22:52
mitt schema ser ut så här...

mån - bröst,triceps,underarmar
ons - biceps,axlar,mage
fre - rygg,vader
lör eller sön - framsida ben,baksida ben,trapz,mage

fråga 1:

jag vill börja köra vader 2ggr i veckan för att se vad som händer och så en gång lite reps (8-10) en gång många reps (20-30).

fråga 2: för ryggen kör jag:

Marklyft
Latsdrag
Hantelrodd
Skivstångsrodd

Räcker detta? känner att det är för lite....

fråga 3:
för ben kör jag:

benspark
knäböj
sittande hamstring
benspark
liggande hamstring

känns också för lite....kanske borde ha med raka marklyft bara att jag kör marklyft på fredan sen på lör (eventuellt) kanske det inte är bra att köra raka eftervarann.

Är knäböj,benpress,hacklift typ samma sak? bara att knäböj är bättre eller? funderar att fortsätta köra knäböj men att lägga till benpressen eller hackliften också.

Kero
2004-01-02, 22:56
Det vore bra om du skrev hur många set du kör på respektive övning.

TCOG
2004-01-02, 23:24
Originally posted by Kero
Det vore bra om du skrev hur många set du kör på respektive övning.



Marklyft 4-5 set
Latsdrag 3 set
Hantelrodd 3 set
Skivstångsrodd 3-4 set




benspark 3-4 set + uppvärmning
knäböj 4-5 set
sittande hamstring 2 set
benspark 3 set
liggande hamstring 3 set

Jorgen
2004-01-02, 23:32
Fråga ett är väl ingen fråga? :D Testa så märker du om det funkar.
Rygg: Det räcker mer än väl. Jag kör själv för det mesta tre övningar för ryggen. Ex: Mark (ca 7 set), chins (5-7 set), hantelrodd (5-7 set).
Ben: Varför så många övningar på benen? Färre övningar, fler set. Böj, raka mark och hacklift tex. Koncentrera dig på basövningarna.

//jörgen

MunsöHustla
2004-01-03, 17:46
Varför köra 6 set benspark?

Hnke
2004-01-03, 17:47
varför inte?

MunsöHustla
2004-01-03, 18:10
därför det är en rätt onödig isolationsövning som tar lång tid och det finns mycket mer effektiva övningar som tex knäböj, visst ett pat set går väl an men 6 :nono:

King Grub
2004-01-03, 18:11
Originally posted by MunsöHustla
därför det är en rätt onödig isolationsövning som tar lång tid och det finns mycket mer effektiva övningar som tex knäböj, visst ett pat set går väl an men 6 :nono:

Varför skulle man inte kunna överbelasta lårmuskulaturen med benspark?

I förrgår körde jag 12 set knäböj, 4 set frontböj och 7 set benspark. I dag gör det ont. :D

Personliga Persson
2004-01-03, 18:19
Originally posted by MunsöHustla
därför det är en rätt onödig isolationsövning som tar lång tid och det finns mycket mer effektiva övningar som tex knäböj, visst ett pat set går väl an men 6 :nono:

visste inte att en övning kan vara, som du säger, onödig att köra.
varför skulle den vara det ????

MunsöHustla
2004-01-03, 22:45
Originally posted by King Grub


Varför skulle man inte kunna överbelasta lårmuskulaturen med benspark?

I förrgår körde jag 12 set knäböj, 4 set frontböj och 7 set benspark. I dag gör det ont. :D

skillnaden här var att han körde 4 set knäböj jämnfört med 6 set benspark....

Kan vara för mycket predikan av en annan man på ett annat forum som fått en avsky benspark också :whipped:

TCOG
2004-01-04, 23:10
Originally posted by Jorgen
Fråga ett är väl ingen fråga? :D Testa så märker du om det funkar.

//jörgen

jag vill veta var ni tycker jag ska sätta in vadpassen.....just nu så tränar jag

mån: bröst-triceps-underarmar
ons: axlar-biceps-mage
fre: rygg-vader
sön: Ben,mage,trapz

tunga vader kör jag på fre...men vart tycker ni jag skall lägga in det lättare vadpasset. på mån kan jag lägga in det men gör det inget att jag tränat ben på sön sen mån tränar jag vader?

Hnke
2004-01-05, 09:30
lägg in det lätta passet på måndag då.. tycker bara att där e ganska mkt redan, annars ta det på tisdag, på en vilodag

TCOG
2004-01-05, 17:05
Originally posted by Hnke
lägg in det lätta passet på måndag då.. tycker bara att där e ganska mkt redan, annars ta det på tisdag, på en vilodag

orkar inte/tycker det e dumt att gå på en tis och köra vader bara sen gå hem...ska köra nog d på mån...