handdator

Visa fullständig version : Tillfällig apati


Minimjölk
2011-10-24, 12:30
Jag är van att ha en massa järn i elden och lever ett aktivt liv. Just nu är det dock en aning mer stressigt än vanligt både privat och på jobbet vilket helt sonika har fått mig smått apatisk. Jag vet egentligen vad jag borde göra men en känsla av otillräcklighet, uppgivenhet och oengagemang sprider sig sakta genom min kropp vilket gör att jag istället gör ingenting eller i alla fall så lite som möjligt för att hålla näsan över vattenbrynet.

Det är på sätt och vis en ganska skön känsla jämfört med alternativet att stressa ihjäl sig över sitt dåliga samvete att jag inte hinner med allt. Min fråga till Kolo-expertisen, är detta någon form av försvarsmekanism för att undvika utbändhet eller tror ni det beror på något annat. jag funderar lite i banorna att om jag utför en viss aktivitet så vet jag redan att den kommer leda till flera följdaktiviteter och någonstans vet jag då kanske att mängden aktiviteter som jag har ig¨ång just nu nått en gräns.
Någon som varit med om något liknande och hur tog ni tag i det?

Jorden går inte under imorgon om jag inte tar tag i det direkt men samtidigt vet jag att jag har minst 25 grejor som jag borde ta tag i. Vissa mer akuta och viktiga än andra.

tjabon
2011-10-24, 12:34
Är i ungefär samma situation.
Ser det som en tillfällig vilopaus.
Jag vet att motivationen och "öset" kommer tillbaka så småningom.

Nitrometan
2011-10-24, 12:44
Starta en tråd om det på kolo och se om nån bryr sig.

Spartansk
2011-10-24, 16:53
Min biologilärare i gymnasiet brukade berätta om en slags fåglar (minns inte vilken) som ägnade sig åt ett av tre olika beteenden varje gång det kom en rovfågel i närheten.

Om rovfågeln var inom farligt avstånd flydde de. Om rovfågeln var utom farligt avstånd retade de den. Men - om rovfågeln var precis mittemellan farligt och ofarligt avstånd, blev fåglarna så förvirrade att de somnade. Det var en mekanism som inte var till någon som helst fördel för fåglarna, utan helt enkelt resultatet av "kortslutning" i hjärnan.

Kanske är det något liknande man upplever när man måste göra många saker samtidigt - hjärnan kortsluts och man blir apatisk?

En annan hypotes är annars att man helt enkelt blir för trött av all stress.

Fugly
2011-10-24, 16:55
Starta en tråd om det på kolo och se om nån bryr sig.

well that was uncalled for...

Pungis
2011-10-24, 16:58
Starta en tråd om det på kolo och se om nån bryr sig.

Du har grym potential för att bli dörrvakt!