handdator

Visa fullständig version : Angående detta med antalet måltider och tid på dygnet.


Lerdric
2011-10-24, 11:06
Det är så att jag går upp vid 13 och äter frukost och sedan kl 15 drar jag till gymmet och runt 19 äter jag en större måltid. Jag äter alltså 2 måltider om dagen. Finns det nåt negativt med det jämnfört med att äta 4-5ggr om dagen?

Och det är väldigt mycket mat att trycka i sig kl 19, så kan ta ca 1-2 timmar i lugn takt. Finns det nåt negativt att äta så sent på kvällen?, eller ska man satsa på att börja tränare tidigare?

vicarious
2011-10-24, 11:11
Det är så att jag går upp vid 13 och äter frukost och sedan kl 15 drar jag till gymmet och runt 19 äter jag en större måltid. Jag äter alltså 2 måltider om dagen. Finns det nåt negativt med det jämnfört med att äta 4-5ggr om dagen?

Troligtvis inte.


Och det är väldigt mycket mat att trycka i sig kl 19, så kan ta ca 1-2 timmar i lugn takt. Finns det nåt negativt att äta så sent på kvällen?, eller ska man satsa på att börja tränare tidigare?

Nej det är lugnt.

Lerdric
2011-10-24, 11:19
Troligtvis inte.



Nej det är lugnt.

Ok tack. Varför jag frågar är för att jag märkt att jag lagt på mig lite mer kroppsfett och ligger på kaloribalans och tänkte om det hade nåt med det att göra.

Har lite svårt att just räkna hur mycket jag bör äta och aktivitesfaktorn. Jag ligger nu på 3800kcal. Jag tränar 5 dar i veckan på gymmet men är arbetslös så gör inget resten av dagen. Och jag är 185cm lång, Vikt 90, 20år. Nån som har nån bättre ut uträckning om hur mycket jag bör äta för att ligga på balans?

vicarious
2011-10-24, 11:23
Ok tack. Varför jag frågar är för att jag märkt att jag lagt på mig lite mer kroppsfett och ligger på kaloribalans och tänkte om det hade nåt med det att göra.

Har lite svårt att just räkna hur mycket jag bör äta och aktivitesfaktorn. Jag ligger nu på 3800kcal. Jag tränar 5 dar i veckan på gymmet men är arbetslös så gör inget resten av dagen. Och jag är 185cm lång, Vikt 90, 20år. Nån som har nån bättre ut uträckning om hur mycket jag bör äta för att ligga på balans?

Går du upp i vikt ligger du inte på kaloribalans. Att du lagt på dig fett beror alltså på att du äter för mycket och beror inte på antalet måltider.

Att räkna på mängden energi man stoppar i sig är hyfsat enkelt. Att uppskatta sin förbrukning är däremot desto svårare. Jag tror inte du gör av med 3800 kcal dagligen om du är arbetslös och bara tränar styrketräning. Runt 3000 kcal är mer rimligt gissar jag.

Lerdric
2011-10-24, 11:25
Går du upp i vikt ligger du inte på kaloribalans. Att du lagt på dig fett beror alltså på att du äter för mycket och beror inte på antalet måltider.

Att räkna på mängden energi man stoppar i sig är hyfsat enkelt. Att uppskatta sin förbrukning är däremot desto svårare. Jag tror inte du gör av med 3800 kcal dagligen om du är arbetslös och bara tränar styrketräning. Runt 3000 kcal är mer rimligt gissar jag.

Min tanke går däromkring också. Du har inte nån formel eller liknande hur man räknar ut det?

exnm
2011-10-24, 12:59
Formel för förbrukning ur Grubs Deff Guide:

Ditt ungefärliga energibehov kan du räkna ut genom den beprövade Harris&Benedict-ekvationen från 1919:

Män: 66.5 + (13.75 x kg) + (5.003 x cm) - (6.775 x ålder)

Kvinnor: 655.1 + (9.563 x kg) + (1.850 x cm) - (4.676 x ålder)

Slutsiffran är ditt BEE, dvs ditt basala energibehov vid vila.

WHITEFOLKS
2011-10-24, 13:46
Går du upp i vikt ligger du inte på kaloribalans. Att du lagt på dig fett beror alltså på att du äter för mycket och beror inte på antalet måltider.

Att räkna på mängden energi man stoppar i sig är hyfsat enkelt. Att uppskatta sin förbrukning är däremot desto svårare. Jag tror inte du gör av med 3800 kcal dagligen om du är arbetslös och bara tränar styrketräning. Runt 3000 kcal är mer rimligt gissar jag.

Du kan inte dra slutsatsen att man inte varit i kaloribalans för att man har gått upp i vikt.

Ronn
2011-10-24, 14:09
Ok tack. Varför jag frågar är för att jag märkt att jag lagt på mig lite mer kroppsfett och ligger på kaloribalans och tänkte om det hade nåt med det att göra.

Du kan inte dra slutsatsen att man inte varit i kaloribalans för att man har gått upp i vikt.

Har man lagt på sig i kroppsfett så ligger man på överskott, speciellt om man tränar.

Som sagt även om du uppskattar din förbrukning via en formel så är det en gisning, man får använda det som utgångspunkt och sen justera efter hur man upplever det i spegeln och på vågen.

Prova istället att utgå ifrån dina 3800kcal och sänk därifrån, dra av 1000kcal och se vad som händer?

vicarious
2011-10-24, 14:11
Du kan inte dra slutsatsen att man inte varit i kaloribalans för att man har gått upp i vikt.

Jo. TS skrev inte att han gått upp i vikt, utan lagt på sig mer fett. Då har man onekligen legat över sin balans.

WHITEFOLKS
2011-10-24, 16:50
Jo. TS skrev inte att han gått upp i vikt, utan lagt på sig mer fett. Då har man onekligen legat över sin balans.

Nej det har man inte onekligen gjort. Stor sannolikhet ja men inte onekligen.

Man kan inte dra definitiva slutsatser om kaloribalansen från andra enheter som fettmängd om man inte har tillgång till alla faktorer som ingår i kaloribalansen. Du kan göra gissningar men inte säga att det till 100% är så.

Lerdric
2011-10-24, 17:12
Jag var överviktig från 14-16års ålder vilket gjorde att jag mådde mycket dåligt över. Så vid 17års ålder gick jag ned i vikt från 85-69kg och vid 18 började jag gymma. Har hållt på i ca 2 år och gått från 69 till 91kg. Men det närmaste månaderna har jag gått in mera seriöst och blivit lite av en optimalidiot men gillart.

Mitt mål är det klassiska bygga muskler men inte lägga på sig fett, vilket jag vet att man bör ligga på överskott för att kunna bygga och då får man räkna med att man lägger på sig fett. Det är därför jag behöver hjälp med att veta lite mer djupgående på hur man på bästa sätt bör äta för att lägga på sig mest med muskler och undvika att man lägger på sig onödigt fett och hur mycket kcal man bör få i sig och hur mycket bör vara protein, fett och kolhydrater.

vicarious
2011-10-24, 17:22
Nej det har man inte onekligen gjort. Stor sannolikhet ja men inte onekligen.

Man kan inte dra definitiva slutsatser om kaloribalansen från andra enheter som fettmängd om man inte har tillgång till alla faktorer som ingår i kaloribalansen. Du kan göra gissningar men inte säga att det till 100% är så.

Redogör gärna för hur det andra tänkbara scenariot kan se ut då? Har man gått upp i fett har man legat på överskott av energi totalt under den mätperioden. Menar du att man kan ha tappat muskler så att kroppskompositionen förändrats?

WHITEFOLKS
2011-10-24, 17:25
Redogör gärna för hur det andra tänkbara scenariot kan se ut då? Har man gått upp i fett har man legat på överskott av energi totalt under den mätperioden. Menar du att man kan ha tappat muskler så att kroppskompositionen förändrats?

Ja precis. Du kan gå upp i fett utan att vara på ett kaloriöverskott. Du kan även ligga på ett kaloriunderskott och gå upp i vikt (iaf teoretiskt).

vicarious
2011-10-24, 17:31
Ja precis. Du kan gå upp i fett utan att vara på ett kaloriöverskott. Du kan även ligga på ett kaloriunderskott och gå upp i vikt (iaf teoretiskt).

Ok då är jag med :) Jag tolkade det dock som att TS totala kroppsvikt även hade ökat. Det är ju isåfall en ökning av både muskler och fett, även om fettet kanske har ökat mest.

Jr.
2011-10-24, 17:54
Ja precis. Du kan gå upp i fett utan att vara på ett kaloriöverskott. Du kan även ligga på ett kaloriunderskott och gå upp i vikt (iaf teoretiskt).

Hur går det till när man ligger på kaloriunderskott och går upp i vikt?

WHITEFOLKS
2011-10-24, 18:17
För att ge ett exempel så det blir övertydligt så kan du ju gå ner 0.5kg i fett och gå upp 1kg i vätska. Vikten har ökat men du har ett kaloriunderskott under perioden.

Det blir egentligen bara olika varianter på det temat, du ersätter något med ett visst antal kalorier med något som har lägre antal kalorier för vikten. Muskelmassa har färre kalorier per viktenhet än kroppsfett osv.

Jr.
2011-10-24, 18:23
Okej! bra med övertydlighet ibland :)