handdator

Visa fullständig version : Lite intelligenta och professionella råd sökes:)


skanker
2011-10-24, 08:14
Hej!

Jag söker lite feedback gällande min träning och upplägget.

Jag är en kvinna, väger runt 56 kg, är 166cm lång. Har tränat i två år, från början var det enbart för en viktnedgång då jag exploderat i en medicinskt framkallad fetma. Ökade då från 52 kg till 74kg på tre månader. Slutade med medicinerna och började köra massa cardio och funktionell träning.

I vintras började jag med seriös styrketräning. Har haft många avbrott eftersom jag lyckas vara förkyld och sjuk under halva året.
Har absolut fått resultat.

Nu till mitt dilemma;

När jag gick ner i vikt har det minskat massor på midjemåttet (min kroppsform är ett gigantiskt äpple) och det stannar på 84 cm över den tjockaste nedre delen. Runt smalaste parten är jag på 70 cm.

Men 84 cm är way to much och jag måste bli av med det.

Sedan början av sommaren har jag legat på kalorieöverskott och petat i mig det mesta, förutom skräp mat och socker. Har kört runt 5-6 dagar med styrka och minst två-tre pass HIIT varvat med lågintensivträning (PW).

Hade alltså hoppats på ett lyckat två i ett koncept och minska i fettprocent samtidigt som muskler byggdes. Resultatet blev att midjemåttet ökade.

Böt då taktik och sedan runt en månad tillbaka ligger jag på kcal underskott. Vid bytet var vikten på 60 kg. (Har inte fastna i vikt träsket, är medveten om hur lite den betyder, går utefter mina mått, men en liten fingervisning enbart).

I dag ligger jag på 56 kg och är kanske en-två centimeter mindre runt midjan.
Så min taktik nu är alltså att fortsätta med hård styrka, HIIT och underskott tills magen är fett fri.

Jag får i mig dagligt protein, kasein till natten,omega 3, vitaminer, bcaa, och kreatin.

Nu vill jag veta hur ni tycker jag ska fortsätta. För jag minskar mer o mer på ben, rumpa, rygg och armar. I stort sett överallt förutom runt magen. Nästan så jag känner mig som ett anorexifall med en uppsvälld mage och ben som en stork.

Så vad tycker ni, ska jag fortsätta pressa till magen är borta och stå ut med den andra förlusten och styra upp det så fort som magen är i form?

Kost mässigt vet jag hur jag bör o ska äta så det är inget problem.
Ska tillägga att jag är i mina bästa år, alltså 29:)

Hoppas jag inte tröttat ut er:)

LeBron
2011-10-24, 08:51
Svårt att säga utan en bild på magen/kroppen. Syns dina revben när du är avslappnad med armarna hängandes längs kroppen hade jag nog slutat gå ned i vikt, men det är allt jag kan säga utan att se själva 'problemet'. Bra jobbat so far! :)

2-3g protein/per kilo kroppsvikt per dag brukar vara något de flesta går efter när de deffar och försöker bygga/behålla så mycket som möjligt, prova det.

willtjam
2011-10-24, 09:01
Magen är det sista som försvinner, så håll ut! Men är du verkligen för smal som LeBron säger så kanske du borde byta "riktning".

skanker
2011-10-24, 09:23
Well thank u! Här e magen, fet o dann, men sjysst av er båda för svaren:)

Shpendi
2011-10-24, 10:18
Magen ser helt ok ut faktist, tycker att du bör fokusera på helheten och inte bara en del. Nu kan man inte avgöra för mycket av endast en bild, men det som jag tycker du borde göra är att kanske hålla dig på kaloribalans o "bygga" nedre delen av kroppen , samt lite överkropp.

Detta är dock min åsikt och du måste ju vara nöjd med dig själv så det är i slutänden din åsikt som är viktigast, men tänk på att de flesta killar inte gillar spinkiga brudar! :)

skanker
2011-10-24, 10:36
Absolut Shpendi, spinkigt är lika med fult, jag instämmer :) Jag vill inte va det, men prio ett är att bli rippad på magen och underhåller fortsätter såklart på resten av kroppen. Kör två pass i veckan med fokus på framsida lår ex.

Men att vara vältränad på hela kroppen förutom lilla magen är ju liksom inte nice:( men jag tror att du har helt rätt i ordet "kaloribalans". Krigar helt enkelt vidare:)

Och ska väl tillägga att jag haft en unge där inne oxå, så det kan väl påverkat oxå...

Ronn
2011-10-24, 12:34
Definitivt ser det "normalt" ut men ska inte lura dig heller eftersom det inte ser rippat ut vilket är det du vill, för det måste du gå ner ytterligare i fett %, personligen skulle jag dock skippa HIIT och bara inkludera lågintensiv kondition om något för att minimera muskelförlusten om du nu ska deffa, 56kg är inte så mycket så var rädd om den muskelmassa du har.

mini
2011-10-24, 12:48
Det kan vara svårt att få en rippad mage om du varit överviktig och dessutom fött barn. Jag tror att du ska ha lite tålamod. Huden måste få dra ihop sig, musklerna stärkas osv. Träna på, ligg på kaloribalans och utvärdera om ett par månader kanske?

skanker
2011-10-24, 13:30
Definitivt ser det "normalt" ut men ska inte lura dig heller eftersom det inte ser rippat ut vilket är det du vill, för det måste du gå ner ytterligare i fett %, personligen skulle jag dock skippa HIIT och bara inkludera lågintensiv kondition om något för att minimera muskelförlusten om du nu ska deffa, 56kg är inte så mycket så var rädd om den muskelmassa du har.

jaaa om du hade sagt att det där e en jävla rippad brud hade jag undrat om du hade öl glasögon på dig....

Ronn
2011-10-24, 14:10
jaaa om du hade sagt att det där e en jävla rippad brud hade jag undrat om du hade öl glasögon på dig....

Hehe kanske det men många skulle nog säga äsch det ser bra ut du är bara nojjig, men vll man vara rippad så vill man.

LeBron
2011-10-24, 15:56
Tycker det där ser ganska perfekt ut för en tjej :-). Träna på med en hög-protein kost så blir det ännu bättre, det klarar du! :thumbup:

skanker
2011-10-24, 18:10
Tycker det där ser ganska perfekt ut för en tjej :-). Träna på med en hög-protein kost så blir det ännu bättre, det klarar du! :thumbup:

men tack, det var em nice boost:) klart jag kör på:)

skanker
2011-10-25, 10:30
Det kan vara svårt att få en rippad mage om du varit överviktig och dessutom fött barn. Jag tror att du ska ha lite tålamod. Huden måste få dra ihop sig, musklerna stärkas osv. Träna på, ligg på kaloribalans och utvärdera om ett par månader kanske?

men tycker du jag ska ligga på underskott kcal mässigt och köra tills det sista runt magen ger med sig eller ska jag ligga på "normalt" intag och fortsätta med cardio o naturligtvis styrkan?

Håller ju på att bli så smal så att man nästan inte ser mig från sidan, med undantag av putmagen:) Har dock märkt att med hjälp av kreatin o högt proteinintag och strikt kosthållning och självfallet konsekvent styrketräning, funkar det utmärkt att bygga på lite muskler under deff för min del.

Kreatinet la jag till igen efter ett långt uppehåll, och är inne på 5 dagen av bruk. Medveten om pumpeffekten, så huruvida detär vätska eller äkta vara är svårt att definiera, men so be it:)