handdator

Visa fullständig version : Äta sent?


mthrl
2004-01-02, 22:34
Hm, nu kommer frågan, spelar det någon roll om jag äter min middag sent som klockan 23?? Om jag ändå lägger mig runt 2. Många säger att det är "dåligt" på något sätt om man äter middag så sent, är det så? Vaknade ca 14.00 idag så det blev en rätt så sen frukost :) (och resten av "matplaneringen").

Pecca
2004-01-02, 22:40
Jag lägger mig kl 02 idag och jag käkar precis innan, då går jag inte på diet så då gör det inget...:thumbup:

drkrupp
2004-01-02, 22:59
Själv äter jag alltid något inom en timme före läggdags. Då slipper jag vakna hungrig.

aliquis
2004-01-02, 23:50
nej, det är ju tre timmar kvar tills du ens somnar.. jag vill inte somna på tom mage.

mthrl
2004-01-03, 00:07
k, tackar för zvaren :bow:

dormin
2004-01-03, 00:47
Ett tips kan ju vara att dra ner på kolhydraterna, framförallt snabba, på sena kvällsmål och kanske basera måltiderna mer på proteinrika livsmedel.

Halib
2004-01-03, 00:47
Tar alltid proteindrink före läggdags...:eating:

kharon
2004-01-03, 09:42
jag käkar alltid ägg och tonfisk precis innan jag lägger mig.

King Grub
2004-01-03, 11:41
Kroppen kan inte klockan överhuvudtaget. Och ett dygn är bara en bekväm tidperiod att räkna med. Du skulle lika gärna kunna räkna med 48 timmar, 4 dygn, en vecka, eller vilken tidsram som helst.

dormin
2004-01-03, 12:03
Kroppen kan inte klockan överhuvudtaget. Och ett dygn är bara en bekväm tidperiod att räkna med. Du skulle lika gärna kunna räkna med 48 timmar, 4 dygn, en vecka, eller vilken tidsram som helst.

Så sant så sant!
Därför blir jag så jävla trött på att höra "inte äta efter 18:00" osv..
Vad jag syftade på va nära läggdags.

goatass
2004-01-03, 12:16
det kvittar alltså, även vid diet om man knäcker en burk tonfisk och keso timmen innan man somnar?

King Grub
2004-01-03, 12:18
Originally posted by goatass
det kvittar alltså, även vid diet om man knäcker en burk tonfisk och keso timmen innan man somnar?

Det är snarare en fördel, så du har aminosyror att tillgå under nattens timmar. Det är det totala energiintaget under en viss tidsperiod, t ex ett dygn eftersom det är praktiskt att räkna med, som är avgörande. Däremot får du ju se till, under deff, att den där tonfisken och keson inte gör att du hamnar på energiöverskott totalt, men det kan du ju planera ut själv utan större problem.

Assazel
2004-01-03, 17:40
som grubb sa så vet inte kroppen vad klockan är utan det är det totala intaget som räknas, MEN det bör nämnas att du bränner långsammare på natten. Så skall du välja lite mat-toppar under dagen så hade jag nog inte lagt den sist.

King Grub
2004-01-03, 17:53
Originally posted by Assazel
som grubb sa så vet inte kroppen vad klockan är utan det är det totala intaget som räknas, MEN det bör nämnas att du bränner långsammare på natten. Så skall du välja lite mat-toppar under dagen så hade jag nog inte lagt den sist.

Visst är förbränningen långsammare under natten, när man sover, men, den långsammare förbränningen är ju en del av dygnets totala förbränning. Alltså egentligen betydelselös i praktiken, så länge man tar den med i beräkningarna när man kalkylerar sitt totala energiintag.