handdator

Visa fullständig version : Cardio vid deff inför tävling


mommy
2011-10-23, 18:20
Läser ett par bloggar som tjejer som ska tävla i Luciapokalen (body fitness) skriver. Alla deras träningsupplägg innehåller massor med cardio, morgon och kväll, typ 1-2 timmar varje dag. Är det någon som vet varför? De verkar ändå fått ett upplägg gjort av någon professionell, men i mina öron låter det som självplågeri att träna så mycket cardio när man också tränar mycket styrka (och också ofta har ett heltidsjobb att sköta).

Varför inte bara dra ner på kosten lite mer? Det går ju ändå att få i sig tillräckligt med protein och så slipper man slita massor med timmar som man kan göra nåt mer kreativt av.

Eller finns det någon speciell anledning som gör att de tränar så mycket cardio, finns det någon fördel mot för att dra ner på kalorierna motsvarande cardion alternativt deffa en längre tidsperiod, (12 v är väl inte så länge) när man deffar inför tävling?

Jokester
2011-10-23, 18:43
Beror ju på hur högt man vill ligga i protein. Kan blir rätt jobbigt om man vill ligga på 4-5g/kv under deff om man inte rör på sig lite. Inte så kul att bara köra proteinpulver, torsk och kycklingfilé hela tiden.

mommy
2011-10-23, 18:44
Finns det något som säger att ett sånt högt intag nånsin är relevant?

Fugly
2011-10-23, 18:46
Det kan ju inte vara bra för dina njurar i alla fall.

Pungis
2011-10-23, 18:47
Finns det något som säger att ett sånt högt intag nånsin är relevant?

Nej det finns såvitt jag vet inga studier som visar att över 2gr/kg kv ger bättre resultat

NiHa
2011-10-23, 18:54
Dom flesta som jag känner som tävlar kör ytterst sparsamt med cardio ofta 15 minuter före passet och 15 minuter efter passet typ cykel fast i normalt tempo. Detta för att så mycket som möjligt spara på musklerna. Måste man köra så mycket som 2 timmar om dagen så har man nog inte riktigt haft jättekoll på kosten fast det kanske är annorlunda med bodyfitness fast jag är nog lite tveksam på det. Ju mindre cardio man behöver köra desto bättre är det.

mommy
2011-10-23, 18:58
Dom flesta som jag känner som tävlar kör ytterst sparsamt med cardio ofta 15 minuter före passet och 15 minuter efter passet typ cykel fast i normalt tempo. Detta för att så mycket som möjligt spara på musklerna. Måste man köra så mycket som 2 timmar om dagen så har man nog inte riktigt haft jättekoll på kosten fast det kanske är annorlunda med bodyfitness fast jag är nog lite tveksam på det. Ju mindre cardio man behöver köra desto bättre är det.

:thumbup: Precis så som jag tänker. De har ätardagar och får äta hur mycket de vill på lördag (då de även har vilodag) och så cardiotränar de hur mycket som helst (totalt 13-14 timmars träning/vecka, inte mer än hälften styrka) vilket jag tycker verkar vara ett sjukt onödigt jobbigt upplägg.

Ingen som vet hur de tänker? Eller hur de som lägger upp träningen/kosten tänker?

Pepz
2011-10-23, 18:59
De verkar ändå fått ett upplägg gjort av någon professionell,

inom byggning och fitness finns det många "professionella" som inte har någon faktisk kunskap annat än det de har lärt sig under årens lopp av andra byggare/fitness.
Tyvärr resulterar det för många i abnorma mängder cardio.

men visst för tjejer(ffa) så kan det vara svårt att få det där sista fettet att släppa och att sänka kaloriintaget för mycket är kontraproduktivt.

edit: lössläppta ätardagar är absolut inget jag tycker är bra. att köra högre kolhydratintag och något över balans en dag då och då är kanske bra, men att plåga sig med 1500kcal om dagen för att på lördagen kunna trycka i sig 5000kcal. är dumt när man lika gärna kan ligga på 2000kcal om dagen och troligtvis få samma resultat och må mycket bättre på köpet

mommy
2011-10-23, 19:02
inom byggning och fitness finns det många "professionella" som inte har någon faktisk kunskap annat än det de har lärt sig under årens lopp av andra byggare/fitness.
Tyvärr resulterar det för många i abnorma mängder cardio.

men visst för tjejer(ffa) så kan det vara svårt att få det där sista fettet att släppa och att sänka kaloriintaget för mycket är kontraproduktivt.


Ja, det kanske är så det är.

Det handlar ju dock inte om cardio de sista få veckorna, utan sjukt mycket cardio alla 12 veckor deffar och då har de ju 10-15 kg att bli av med så i början kan det ju inte vara så svårt.

Sheogorath
2011-10-23, 19:19
Ja, det kanske är så det är.

Det handlar ju dock inte om cardio de sista få veckorna, utan sjukt mycket cardio alla 12 veckor deffar och då har de ju 10-15 kg att bli av med så i början kan det ju inte vara så svårt.

Min sambo har för ovana att följa bloggar och hon brukar svära ett par gånger dagligen över de här "professionella" som ger det ena idiotupplägget efter det andra. Jag försöker få henne att se det på mitt lite cyniska sätt: om de här tjejerna inte tar ansvar för sitt eget lärande kan de gott ha det. Det är inte särskilt svårtillgänglig kunskap det här.

Redhaad
2011-10-23, 19:21
Ja, det kanske är så det är.

Det handlar ju dock inte om cardio de sista få veckorna, utan sjukt mycket cardio alla 12 veckor deffar och då har de ju 10-15 kg att bli av med så i början kan det ju inte vara så svårt.

Cardio för vissa är extremt nödvändigt, samt som för andra är det bortkastat med tid. JAg har blivit begåvad med en kropp som såvida jag inte vill ha ökad %KF så kan jag lätt med kalorirestriktion och planering skippa cardio totalt.

Men för vissa och jag tror speciellt tjejer som har en högre %KF kan Cardion vara extremt nödvändig för att få den där sista touchen, i fitness är inte musklerna det viktigaste heller och det finns även professionella bodybuilder som kan köra 45 minuter morgon och 45 minuter på kvällen Cardio inför en tävling.

Om du hamnat på en hög tävlingsnivå bör du ha lärt känna din kropp såväl så du vet hur den fungerar, t.ex. vid hög Cardio och låg Cardio och om tjejerna kör så finns det antagligen en planering bakom detta. Kolla på slutresultatet så får vi se om det är en bra ide.

Tack & Hej!

mommy
2011-10-23, 19:22
Min sambo har för ovana att följa bloggar och hon brukar svära ett par gånger dagligen över de här "professionella" som ger det ena idiotupplägget efter det andra. Jag försöker få henne att se det på mitt lite cyniska sätt: om de här tjejerna inte tar ansvar för sitt eget lärande kan de gott ha det. Det är inte särskilt svårtillgänglig kunskap det här.

Okej, då ska jag sluta fundera på om jag missat nåt viktigt och inse att folk inte kan så mycket som de utger sig för att göra/tror sig kunna. Kör på med mitt upplägg med styrka och det cardio jag känner för/instruerar då och litar på att jag kan det jag håller på med!

Redhaad
2011-10-23, 19:23
Min sambo har för ovana att följa bloggar och hon brukar svära ett par gånger dagligen över de här "professionella" som ger det ena idiotupplägget efter det andra. Jag försöker få henne att se det på mitt lite cyniska sätt: om de här tjejerna inte tar ansvar för sitt eget lärande kan de gott ha det. Det är inte särskilt svårtillgänglig kunskap det här.

Samma med min sambo, dock kollar hon mest kissie [usch hennes stora tuttar, ligger hon på rygg måste hon ju dö] , blondinbella [usch hennes rumpa är ju enorm] o.s.v.

Finns det någon blogg i denna värld som inte är full av idiot upplägg ?

Sheogorath
2011-10-23, 19:27
Okej, då ska jag sluta fundera på om jag missat nåt viktigt och inse att folk inte kan så mycket som de utger sig för att göra/tror sig kunna. Kör på med mitt upplägg med styrka och det cardio jag känner för/instruerar då och litar på att jag kan det jag håller på med!

Det tycker jag. Du är klok nog att ta ansvar för ditt eget lärande tror jag. :)

På tal om ingenting: en kollega hittade ett gammalt inlägg av dig när hon sökte på typ "mammaträning" där du skrev att det inte fanns någon muskel innanför rectus abdominis. Det har nog hänt en del sedan dess. ;)

mommy
2011-10-23, 19:55
Det tycker jag. Du är klok nog att ta ansvar för ditt eget lärande tror jag. :)

På tal om ingenting: en kollega hittade ett gammalt inlägg av dig när hon sökte på typ "mammaträning" där du skrev att det inte fanns någon muskel innanför rectus abdominis. Det har nog hänt en del sedan dess. ;)

Hittade också det inlägget. ;) Jo, det var konstigt formulerat av mig, men det var ändå skumt att påstå att man kan få bukt med mellanrummet i rectus man kan få av en graviditet genom att träna transversus och att träning av rectus skulle göra det värre (artikel från AF). Men vänder man och vrider på det som skrevs kan man ändå få det att stämma, som alltid med AF.

Hur som, jo jag har lärt mig mycket sen dess. Jag lär mig mycket hela tiden. :)