handdator

Visa fullständig version : Optidesperat jävel


Masterpan
2011-10-23, 13:58
Hej alla! Som rubriken lite antyder till så sitter jag här och har lite panik över en grej och jag skulle gärna få lite bekräftelse på att jag inte(?) behöver panika.. :D

Det är så att jag kör två bänkpass i veckan, 5 set vardera. Var borta av olika anledningar i typ 20 dagar och kom sedan tillbaka. Drog 80x5 som är mitt personbästa, hade alltså inte tappat någonting!

Problemet är nu då att jag fick en brutal träningsvärk i rattarna och idag när jag skulle köra bänk igen (96 timmar senare) hade jag fortfarande en jäkla träningsvärk. ALlt kändes skit och det slutade med att jag fick upp 80x3.. Slutade med att jag sket i bröst idag

Så borde jag oroa mig över att jag blivit klenare nu eller borde jag på onsdag (1 vecka efter förra passst) vara normal igen?

Tacka Kolozzeum för min optinoja *cupid*

limenka
2011-10-23, 14:10
Du har inte blivit svagare.

Fugly
2011-10-23, 14:17
Om du inte kunde dra upp för att du hade träningsvärk så har du ju inte blivit svagare.

Masterpan
2011-10-23, 14:20
Om du inte kunde dra upp för att du hade träningsvärk så har du ju inte blivit svagare.

Jag menar att jag kanske blev svagare för att jag avbröt återhämtningen eller nåt sånt

limenka
2011-10-23, 14:23
Jag menar att jag kanske blev svagare för att jag avbröt återhämtningen eller nåt sånt

Hur menar du?

Masterpan
2011-10-23, 14:37
Hur menar du?

Att efter ett pass så byggs musklerna upp och man blir starkare, men om man tränar innan man har återhämtat sig så så kommer musklerna inte byggas upp lika mycket som dom skulle.. eller nåt :D

hugok
2011-10-23, 14:37
Hur menar du?

Att 96 timmar inte skulle vara tillräckligt med vila efter uppehållet och att proteinsyntesen blivit negativ pga att träningne i sej bryter ned antar jag att han menar. Lite klyddigt :)

Men till TS, om det var ungefär så som jag beskrev behöver du inte oroa dej något alls :)

*Edit, lite sent inlägg, men det verkar som att jag prickade rätt.

Fugly
2011-10-23, 14:42
Don't worry about it, du kommer (kanske) kunna göra en till rep på 80kg nästa gång.

limenka
2011-10-23, 14:46
Att efter ett pass så byggs musklerna upp och man blir starkare, men om man tränar innan man har återhämtat sig så så kommer musklerna inte byggas upp lika mycket som dom skulle.. eller nåt :D

Aha då förstår jag :thumbup:

Masterpan
2011-10-23, 14:53
Don't worry about it, du kommer (kanske) kunna göra en till rep på 80kg nästa gång.

Menar du då 4 eller 6? Ursäkta min dumhet!

Fugly
2011-10-23, 14:54
Menar du då 4 eller 6? Ursäkta min dumhet!

Vilket det än är så är det ju en ökning från förra passet, men hoppas på 6. Men det kanske inte är så smart att maxa så ofta.

Tolkia
2011-10-23, 14:55
Du kommer garanterat att köra fler dåliga träningspass i ditt liv. För att inte förgås av panik varje gång kan det vara klokt att ha en längre mätskala än tiden från ett pass till ett annat. Vad händer på en månad, på tre månader, på ett år?

mikaelj
2011-10-23, 21:50
Växla mellan tung och lätt bänk, då? Så gör jag. Där lätt bänk innebär att stegra upp till en etta på 90-95, sedan klar. Tung bänk är fler reps och fler set.
Postat via en mobil enhet

Sniggel
2011-10-24, 06:41
Nej nej, ingen fara!

Du fick brutal träningsvärk och därför gick ditt andra pass dåligt. Det är inte ett tecken på att musklerna behövde mer återhämtning. Träningsvärk är inte en indikator på att man behöver vila. Du ska se att nästa vecka kommer gå mycket bättre.
Själv tränar knäböj, bänkpress och rodd ca 4 ggr i veckan (kör inte maxtungt alla gånger, se mikaeljs svar) och det går hur bra som helst jämfört med att tidigare haft en frekvens på 1½-2 ggr i veckan.
Träningsvärken blir dessutom mindre ju oftare man tränar.

Wormzie
2011-10-24, 17:06
Nej nej, ingen fara!

Du fick brutal träningsvärk och därför gick ditt andra pass dåligt. Det är inte ett tecken på att musklerna behövde mer återhämtning. Träningsvärk är inte en indikator på att man behöver vila. Du ska se att nästa vecka kommer gå mycket bättre.
Själv tränar knäböj, bänkpress och rodd ca 4 ggr i veckan (kör inte maxtungt alla gånger, se mikaeljs svar) och det går hur bra som helst jämfört med att tidigare haft en frekvens på 1½-2 ggr i veckan.
Träningsvärken blir dessutom mindre ju oftare man tränar.

Känner du att du blir starkare om du tränar bänkpress 4 gånger i veckan istället för 2? Isåfall kan du ju inte ens få in 48h vila mellan passen. Ifall du tycker att det funkar bra, är det för att öka maxstyrka eller volym eller båda delar? Förlåt om jag är lite nyfiken :)

Westan
2011-10-24, 19:14
Ingen fara, kör på!

Sniggel
2011-10-24, 19:52
Känner du att du blir starkare om du tränar bänkpress 4 gånger i veckan istället för 2? Isåfall kan du ju inte ens få in 48h vila mellan passen. Ifall du tycker att det funkar bra, är det för att öka maxstyrka eller volym eller båda delar? Förlåt om jag är lite nyfiken :)

Ja. Jag orkar inte riktigt förklara utförligt just nu, men jag gör det för att få gå framåt öht, vilket jag verkar göra nu, efter 4 års svajande upp och ner.
Nej 48h vila blir det inte alltid, men alla bänkpass är inte "balls-to-the-wall" heller. Mellan de hårda passen är det längre vila men från ett hårt pass till återhämtning är det oftast bara 24h.

Två pass är återhämtning på låg vikt långt ifrån failure (passar dessutom på att träna extra på utförande). (lätt)
Ett pass är medeltung vikt en bra bit ifrån failure (tränar också utförande). (ej hårt)
Ett pass är styrkeinriktat med lång vila (nära eller till failure) (hårt)
Ett pass är restpause (nära eller till teknisk failure beroende på, inte lika hårt som i DC, men hårt)
Ett pass är uthållighet (långt över vad som är behagligt syremässigt :p, hårt)

Så här ser det ut för bänkpress, men också för knäböj och rodd, fast vilken som är styrkeinriktad, återhämtning osv, roteras.

Att jag inte enbart kör de hårda passen är för att jag lätt verkar tappa "fitness" om jag vilar för länge. Om jag jämt och ständigt (4 ggr i veckan) kör igenom alla övningarna så verkar kroppen vänja sig vid att göra just det, lyfta vikter i dessa övningar. Om jag då alltid kör hårt så kan jag inte återhämta mig, alltså måste vissa av passen vara lättare. Jag får alltså det bästa av två världar, högre frekvens, men utan att tappa intensitet (belastning) på de tunga passen.

Mina senaste 40 pass har 1 varit dåligt och 1 varit hyfsat, resten bra. Vilket är en mycket bättre statistik än vad jag är van vid när jag kör en lägre frekvens (1-1½g / v). Så jag har alltså dels mer än dubbelt så många pass, och fler utav passen går bra än tidigare. Jag tycker det låter logiskt att utvecklingen borde gå bättre då. Både styrkemässigt och muskulärt (tränar för båda).

edit: Kände att jag behövde lägga till att jag jobbat upp frekvensen successivt och rekommenderar inte att man sätter igång och kör en frekvens på 4ggr i veckan direkt. Om man är van vid 1-1½ i veckan kan man t ex börja höja till 2-2½ och se till att varannat eller vart tredje pass är lugnare på något sätt. Så att kroppen får chans att återhämta sig men ändå vänja sig vid frekvent träning.

Wormzie
2011-10-25, 08:10
väldigt spännande upplägg, tack för att du tog dig tid!