handdator

Visa fullständig version : Börja tävla - i vad?


Nuew
2011-10-23, 13:27
Första inlägget :hbang:

Tjena, jag har nu tränat på gym i drygt 2 år och börjat på senare tid börjat köra seriöst. Jag är 180 cm och när jag började träna vägde jag 78 kg och hade lite fett att ta hand om, men utåt såg jag "biffig" ut enligt andra. Därefter tränade jag hårt och kom upp i 82 kg och la på lite muskler efter det läste jag på som fan om hur man deffar och ligger nu på 75 kg med ganska bra defination men inte så jätte stor.

Kul som det är att styrketräna börjar det kännas som om jag vill tävla inom något om 1-2 år. Jag har kollat på Crossfit men vill gärna ha mer tips på annat. Helst inte ren bodybuilding och kom gärna med länkar till de tävlingar ni tipsar om.

Hörs!

derko
2011-10-23, 13:30
Stats i de tre stora? Bilder?

mikaelj
2011-10-23, 13:43
Styrkelyft! Sök upp närmaste atletklubb i din stad.
Postat via en mobil enhet

willtjam
2011-10-23, 13:46
Athletic fitness? Fitness-5?

limenka
2011-10-23, 14:17
Sl & ol.

Nuew
2011-10-23, 14:21
Stats i de tre stora? Bilder?

Yes, bilder kommer under morgondagen har bara telefonen just nu.

Aldrig maxat men så här har jag kört:

Marklyft och knäböj har jag inte kört allt för länge, innan jag upptäckte det hade jag en massa diskotränar fördommar mot dessa men nu är jag upplyst. Har aldrig maxat men så här har jag kört:

Marklyft: 130 kg 5 reps (enligt 1rm calculator: 146 kg)
Knäböj: 80 kg 8 reps (1RM: 99 kg)
Hantelpress (då jag inte kört bänkpress mer än highrep): 32 kg a 6 reps (1rm: 37)

Kanske inte jätte imponerande men jag har tiden att lägga ner och jag har viljan. I shall conquer

Nuew
2011-10-23, 14:24
Styrkelyft! Sök upp närmaste atletklubb i din stad.
Postat via en mobil enhet

Hade kanske vart något men jag strävar efter en fitness kropp. Ska läsa på dock.

Athletic fitness? Fitness-5?

Ja! Så heter det det här har jag letat efter tackar tackar!

Sl & ol.

Styrkelyft men vad är OL? :em:

limenka
2011-10-23, 14:25
Styrkelyft men vad är OL? :em:

OL är tyngdlyft men såg nu att du strävade efter en fitness kropp :D

Pungis
2011-10-23, 14:25
http://www.fitnessfive.se/ som tidigare nämnts!

zeusden1
2011-10-23, 14:26
Helst inte ren bodybuilding och kom gärna med länkar till de tävlingar ni tipsar om.


Ren bodybuilding som i odopad eller som i faktiskt budybilding?
Är du stark också så kan du tävla i strongman? Bli PT, roligt att jobba med kroppen trots att man inte tävlar.

Vunnis
2011-10-23, 14:29
Hade kanske vart något men jag strävar efter en fitness kropp. Ska läsa på dock.

Vad är definitionen av en fitnesskropp?>.<

130kg finsk sisu
2011-10-23, 14:32
bänkpress och/eller styrkelyft.

mikaelj
2011-10-23, 14:42
Man får en "fitnesskropp" av lågt kroppsfett, inte av att träna högrep på lätta vikter...
Postat via en mobil enhet

ceejay
2011-10-23, 14:42
tyngdlyftning

Nuew
2011-10-23, 14:47
Vad är definitionen av en fitnesskropp?>.<

Jag tänker mig: inte allt för stor, låg BF och funktionell kropp..

http://www.fitnessfive.se/ som tidigare nämnts!

Tror det blir till att läsa på och göra min research, rent spontant tror ni kan kan tävla inom 1 - 2 år?

Ingen som tycker om Crossfit? Någon som tränar eller tävlar?

frogmachine
2011-10-23, 14:48
Man får en "fitnesskropp" av lågt kroppsfett, inte av att träna högrep på lätta vikter...
Postat via en mobil enhet

Fast kör du träning med inriktning och focus på böj/bänk/mark så kommer du troligtvis inte få samma kropp som om du kör mer "fitness/bodybuilding"-inriktad träning

Vunnis
2011-10-23, 14:50
Jag tänker mig: inte allt för stor, låg BF och funktionell kropp..

SL i en lägre viktklass då. Man måste inte väga 120+ för att leka SL.

Fast kör du träning med inriktning och focus på böj/bänk/mark så kommer du troligtvis inte få samma kropp som om du kör mer "fitness/bodybuilding"-inriktad träning
Säkert inte. Men Sewén ser inte obehaglig ut.

Nuew
2011-10-23, 14:51
Man får en "fitnesskropp" av lågt kroppsfett, inte av att träna högrep på lätta vikter...
Postat via en mobil enhet

Absolut! Men det där är "det bästa" jag kan komma på att skriva.. Annars har jag börjat köra perioder där jag börjar med höga reps 10-12 och går ner mot 4 reps.

limenka
2011-10-23, 14:52
Fast kör du träning med inriktning och focus på böj/bänk/mark så kommer du troligtvis inte få samma kropp som om du kör mer "fitness/bodybuilding"-inriktad träning

Jo det kan man väl få hyfsat ändå. Bara att nöta andra övningar också och inte äta som en ko.

Pungis
2011-10-23, 15:12
Jag tänker mig: inte allt för stor, låg BF och funktionell kropp..



Tror det blir till att läsa på och göra min research, rent spontant tror ni kan kan tävla inom 1 - 2 år?

Ingen som tycker om Crossfit? Någon som tränar eller tävlar?

Han? :-P

Alla kan tävla! Man behöver inte vinna :)

Kolla fitnessfives deltävlingar och hur du skulle stå dig i nuläget!

frogmachine
2011-10-23, 17:16
Jo det kan man väl få hyfsat ändå. Bara att nöta andra övningar också och inte äta som en ko.

självklart, menar inte att OL/SL = Fet ko :)

frogmachine
2011-10-23, 17:20
Sewen tränar inte med bara focus på böj bänk mark

mpersson
2011-10-23, 17:25
Bänkpress.

mikaelj
2011-10-23, 17:30
Sewen tränar inte med bara focus på böj bänk mark

...men har tävlar i det. Alltså är han styrkelyftare.

Crocker
2011-10-23, 18:01
Fast kör du träning med inriktning och focus på böj/bänk/mark så kommer du troligtvis inte få samma kropp som om du kör mer "fitness/bodybuilding"-inriktad träning
Ja Kristian Sewén och Martin Berkhan har båda väldigt dåliga fysiker och ser inte alls ut som bodybuilders/fitness?

von huff
2011-10-23, 18:11
styrkelyft så behöver du inte bry om formen

Matsa
2011-10-23, 18:30
Sewen tränar inte med bara focus på böj bänk mark

Nej, han lägger även en del krut på chins och dips. Enlig honom själv är det dock full fokus på prestation.

Det borde förövrigt vara en god idé för aspirerande styrkelyftare att träna mycket chins och andra ryggövningar oavsett om de vill spela fitness eller inte, en stark rygg och baksi är viktigt både för att hålla sig hel och att prestera. Den fåfänge kan lägga till lite isolationsövningar för armarna och axlarna om de släpar (det tar inte så mycket tid och energi att hålla dem på en ok nivå) och vipps så har man förutsättningar för en ganska tilltalande fysik.

Poängen är att man inte behöver försumma allt vad estetik heter bara för att man vill tävla i någon sorts lyftning. Som nybörjare bör man nog ändå träna mer mångsidigt än så. Sen kommer det säkert inte att räcka hela vägen fram till SM final i kroppsbyggning, om det är målet så bör man nog söka andra vägar men nog sjutton går det att kombinera pretanda och estetik. Så småningom kanske man kommer till en nivå där det blir svårt att förbättra sig inom bägge områdena och då får man välja, men den nivån är ganska så hög.

frogmachine
2011-10-23, 19:27
...men har tävlar i det. Alltså är han styrkelyftare.

Han tävlar också i AF. "Alltså är han fitnessare"?

z_bumbi
2011-10-23, 19:38
Poängen är att man inte behöver försumma allt vad estetik heter bara för att man vill tävla i någon sorts lyftning. Som nybörjare bör man nog ändå träna mer mångsidigt än så. Sen kommer det säkert inte att räcka hela vägen fram till SM final i kroppsbyggning, om det är målet så bör man nog söka andra vägar men nog sjutton går det att kombinera pretanda och estetik. Så småningom kanske man kommer till en nivå där det blir svårt att förbättra sig inom bägge områdena och då får man välja, men den nivån är ganska så hög.

En ytterligare synpunkt är att folk har något att tävla i tills de blir tillräckligt stora för att det ska vara lönt att deffa för fitness, AF eller byggning.

Idefi
2011-10-23, 19:41
Träna inför ett ironman triathlon :)

mikaelj
2011-10-23, 19:50
Han tävlar också i AF. "Alltså är han fitnessare"?

Och du, min gode herre, är en groda!

frogmachine
2011-10-23, 19:56
Och du, min gode herre, är en groda!

Got that right

Sniggel
2011-10-24, 06:46
Jag tänker mig: inte allt för stor, låg BF och funktionell kropp..



Tror det blir till att läsa på och göra min research, rent spontant tror ni kan kan tävla inom 1 - 2 år?

Ingen som tycker om Crossfit? Någon som tränar eller tävlar?

Fast kör du träning med inriktning och focus på böj/bänk/mark så kommer du troligtvis inte få samma kropp som om du kör mer "fitness/bodybuilding"-inriktad träning

Om definitionen för fitnesskropp är "inte allt för stor, låg BF och funktionell kropp.."
Så tror jag att odopad SL-träning med koll på kosten (så att man behåller lågt bf) gör en mer funktionell än odopad gym/BB-träning med koll på kosten.

Att sikta in sig på böj bänk och mark är mer funktionellt än att t ex leta kontakt i cable flyes.

the_matsson
2011-10-24, 10:52
Kan man tävla i bara marklyft i SL-sammanhang?

mini
2011-10-24, 10:56
Inte i IPF om man inte kvalar in till Arnolds vad jag vet.

the_matsson
2011-10-24, 11:22
Får väl bli TSC nästa år då ;) http://tacticalstrengthchallenge.se/?page_id=12

Min axel gillar inte riktigt bänkpress...

frogmachine
2011-10-24, 11:29
Om definitionen för fitnesskropp är "inte allt för stor, låg BF och funktionell kropp.."
Så tror jag att odopad SL-träning med koll på kosten (så att man behåller lågt bf) gör en mer funktionell än odopad gym/BB-träning med koll på kosten.

Att sikta in sig på böj bänk och mark är mer funktionellt än att t ex leta kontakt i cable flyes.

Varför tror du de? Och sen när letar bb's "kontakt i cable flyes" di kör väl pressar osv de också.

Då borde alla köra SL-inriktad träning, även pro bbs? eller förändras allt när man dopar sig menar du?

mikaelj
2011-10-24, 11:30
Då borde alla köra SL-inriktad träning, även pro bbs? eller förändras allt när man dopar sig menar du?

Vad är SL-inriktad träning enligt dig?

frogmachine
2011-10-24, 11:56
Vad är SL-inriktad träning enligt dig?

Stort focus på böj bänk mark med komplement, tex militärpress/stångrodd/chins

mikaelj
2011-10-24, 11:58
Stort focus på böj bänk mark med komplement, tex militärpress/stångrodd/chins

Styrkelyftsträning handlar om att öka sitt 1RM för att i tävling sätta en serie knäböj-bänkpress-marklyft. Det är så mycket mer än bara övningarna.

De övningar du listar är sådana som bör ingå i alla former av helt vanlig styrketräning.

Määng
2011-10-24, 12:00
Sumobrottning?

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

frogmachine
2011-10-24, 12:02
Styrkelyftsträning handlar om att öka sitt 1RM för att i tävling sätta en serie knäböj-bänkpress-marklyft. Det är så mycket mer än bara övningarna.

De övningar du listar är sådana som bör ingå i alla former av helt vanlig styrketräning.

Ja jo, jag orkar inte ens förklara mig. Jag har bara ett ord: SL-Konspirationen

orsor
2011-10-24, 12:11
Om definitionen för fitnesskropp är "inte allt för stor, låg BF och funktionell kropp.."
Så tror jag att odopad SL-träning med koll på kosten (så att man behåller lågt bf) gör en mer funktionell än odopad gym/BB-träning med koll på kosten.

Att sikta in sig på böj bänk och mark är mer funktionellt än att t ex leta kontakt i cable flyes.

Bäst att du basunerar ut det här i världsmedia - att vanlig löjlig bb-träning inte ger lika mycket som sl-träning(om man är odopad förstås).

Finns nog en hel del pengar att tjäna på detta.

mikaelj
2011-10-24, 12:13
Blir det SL-träning så fort du har med knäböj, bänkpress och marklyft i ditt träningsprogram, alltså? Fascinerande.

mini
2011-10-24, 12:14
Bäst att du basunerar ut det här i världsmedia - att vanlig löjlig bb-träning inte ger lika mycket som sl-träning(om man är odopad förstås).

Finns nog en hel del pengar att tjäna på detta.

Det finns mer pengar att tjäna på att behålla spetor okunniga så de fortsätter gå till sina PT:s och köra 3x15 i bensparken.

espeto
2011-10-24, 12:14
Crossfit! :D

Ser att du bor i Sthlm, så varför inte komma förbi Crossfit Solid och testa? :)

frogmachine
2011-10-24, 12:16
Blir det SL-träning så fort du har med knäböj, bänkpress och marklyft i ditt träningsprogram, alltså? Fascinerande.

Du är otroligt korkad eller bara trångsynt.

Westan
2011-10-24, 12:22
Kan man tävla i crossfit? Trodde det bara var ett träningssätt (eller hur jag ska förklara det).

frogmachine
2011-10-24, 12:24
Kan man tävla i crossfit? Trodde det bara var ett träningssätt (eller hur jag ska förklara det).

Yup, du kan tävla i crossfit

mikaelj
2011-10-24, 12:26
Du är otroligt korkad eller bara trångsynt.

Blir det SL-träning så fort du har med knäböj, bänkpress och marklyft i ditt träningsprogram, eller inte? Svara på min fråga.

frogmachine
2011-10-24, 12:28
Blir det SL-träning så fort du har med knäböj, bänkpress och marklyft i ditt träningsprogram, eller inte? Svara på min fråga.

Vem har påstått de? NEJ.

Du om någon borde väl veta vad SL-träning är, jag trodde inte jag skulle behöva förklara det för dig.

mikaelj
2011-10-24, 12:32
Vem har påstått de? NEJ.

Du gjorde det:

Om definitionen för fitnesskropp är "inte allt för stor, låg BF och funktionell kropp.."
Så tror jag att odopad SL-träning med koll på kosten (så att man behåller lågt bf) gör en mer funktionell än odopad gym/BB-träning med koll på kosten.

Att sikta in sig på böj bänk och mark är mer funktionellt än att t ex leta kontakt i cable flyes.

Varför tror du de? Och sen när letar bb's "kontakt i cable flyes" di kör väl pressar osv de också.

Då borde alla köra SL-inriktad träning, även pro bbs? eller förändras allt när man dopar sig menar du?

Vilket är helt sant. Du kan bekymra dig om att finputsa detaljer när du har någon muskelmassa att visa upp.

frogmachine
2011-10-24, 12:33
Du gjorde det:





Vilket är helt sant. Du kan bekymra dig om att finputsa detaljer när du har någon muskelmassa att visa upp.

Gjorde jag ej läs ordentligt

martinmartin
2011-10-24, 12:35
Bäst att du basunerar ut det här i världsmedia - att vanlig löjlig bb-träning inte ger lika mycket som sl-träning(om man är odopad förstås).

Finns nog en hel del pengar att tjäna på detta.

Det står inte det. Du behöver lära dig läsa.

espeto
2011-10-24, 12:41
Kan man tävla i crossfit? Trodde det bara var ett träningssätt (eller hur jag ska förklara det).

http://games.crossfit.com :thumbup:

http://sm2011.crossfitnordic.se/

Honken
2011-10-24, 13:10
jag strävar efter en fitness kropp
Träna inför ett ironman triathlon :)

http://americaninlima.com/wp-content/uploads/2008/08/constantino_leoni.jpghttp://www.traintosweatt.com/blog/wp-content/uploads/2010/10/marathoner.png
http://blog.syracuse.com/divots/2009/05/large_071905_IRONMAN7_LL.JPG

Robbmeister
2011-10-24, 15:39
Bäst att du basunerar ut det här i världsmedia - att vanlig löjlig bb-träning inte ger lika mycket som sl-träning(om man är odopad förstås).

Finns nog en hel del pengar att tjäna på detta.

Nu så var det ju inte det han skrev heller. Han pratade om att SL inriktad träning ger mer funktionell styrkan än BB träning med satsning på kontakt.

Är du ett troll eller bara ointelligent? Undrar bara med tanke på att alla dina inlägg går ut på att sprida skit om SL träning genom påståenden som ''man får medicinsbollsmage av böj, styrkelyftare skulle se ut som skit deffade, styrkelyftare har inga muskler'' etc.

Redhaad
2011-10-24, 15:41
Första inlägget :hbang:

Tjena, jag har nu tränat på gym i drygt 2 år och börjat på senare tid börjat köra seriöst. Jag är 180 cm och när jag började träna vägde jag 78 kg och hade lite fett att ta hand om, men utåt såg jag "biffig" ut enligt andra. Därefter tränade jag hårt och kom upp i 82 kg och la på lite muskler efter det läste jag på som fan om hur man deffar och ligger nu på 75 kg med ganska bra defination men inte så jätte stor.

Kul som det är att styrketräna börjar det kännas som om jag vill tävla inom något om 1-2 år. Jag har kollat på Crossfit men vill gärna ha mer tips på annat. Helst inte ren bodybuilding och kom gärna med länkar till de tävlingar ni tipsar om.

Hörs!

Fitness-5, Athletic Fitness och Crossfit är roliga tävlingformer, och vill du inte köra bodybuilding men bli stor så e väl Styrkelyft eller tyngdlyft det du har att välja mellan :)

RassK
2011-10-24, 15:44
"Fitness" för män - nya kategorin från SKKF.org
Ännu osäker på vad det innebär men det bådar ju gott för oss som inte har så mycket muskler eller är bra på varken uthållinghet som styrka :D

Nuew
2011-10-25, 08:34
Fitness-5, Athletic Fitness och Crossfit är roliga tävlingformer, och vill du inte köra bodybuilding men bli stor så e väl Styrkelyft eller tyngdlyft det du har att välja mellan :)

Tack för alla tips, uppskattas!

Personligen känner jag att Fitness-5 eller Crossfit är något att köra på, det lutar sig mer åt Fitness-5 så får vi se om jag någon vacker dag kan tävla i Athletic Fitness :cool:

mikaelj
2011-10-25, 08:40
Sträva efter att bli så stark som möjligt i böj och bänk om du skall tävla i F5...

(hoppsan!)

Honken
2011-10-25, 12:17
Sträva efter att bli så stark som möjligt i böj och bänk om du skall tävla i F5...

(hoppsan!)

oShTJ90fC34