handdator

Visa fullständig version : Volleyboll och axelbesvär


Hades
2011-10-23, 09:24
Tror att detta kan bli något av en utmaning för Kolo att svara på, men jag gör ett försök i alla fall.

Jag spelar volleyboll i en korpenserie lite då och då, men skadar ofta axlarna i samband med match och tänkte kolla om det finns något jag kan göra för att förebygga problemen.

Problemen uppstår främst när jag ska blocka framme vid nät. När jag hoppar upp med full kraft och sträcker armarna uppåt/framåt så bränner det ibland till med skarp smärta inne i axeln (någon del av rotatorkuffen uppfattar jag det som, oklart vilken). Detta känner jag sedan ofta av i mer än en vecka efteråt, och många gym-övningar blir under den efterföljande perioden lidande, speciellt kabelrodd då det brukar kännas som om något liksom hamnar i kläm. Smärtan känns oftast som mest då jag håller armarna rakt upp över huvudet och sedan för dem bakåt, alltså i samma rörelse som skadan uppkommer, och om jag ska försöka lokalisera var det gör ont så är det någonstans inne i bakre delen av axeln.

Jag kan inte direkt något om detta, men det ligger väl nära till hands att tro att det är fråga om någon sorts sträckning av någon muskel?! Är överlag ganska stel i axlarna. Frågan är alltså vad jag kan göra för att det inte ska bli så här. Jag försöker att alltid värma upp axlarna ordentligt före match, men det har hittills inte hjälpt.

Alla tips mottages tacksamt!

MilkmaN
2011-10-23, 16:10
Även jag får en del problem efter att ha spelat beachvolley och upplever en "sträckt" känsla i baksida axel, men även molande värk i rotatorcuffen.

För min del får jag dessa besvär om jag inte är fräsch i axeln när jag börjar spela, jag kan inte ha nedsatt styrka i vare sig bröstrygg, axel eller liknande, för då går det åt skogen. I övrigt tror jag på rörlighetsträning för bröst och axlar, parat med stabilitetsträning för skuldran som helhet. Rörligheten kör jag främst med ett kvastskaft: http://www.stayfitanywhere.com/images/exercises/BroomstickChestOpener_S_E.jpg.

I övrigt använder jag ett otal olika övningar för stabilitet. Googla för instruktionsvideos. Exempelvis:

Scalpular pushups
Scaplular presses
Wall slides
YTWL
Horse Stance
Prone Cobra
Diverse externa rotationsövningar för cuffarna
Armhävningar på fitnessboll

Det har hjälpt mig att undvika skador i regel, men det blir som sagt ändå problematiskt ibland, om jag slarvat med "prehab" träningen eller inte är fräsch i muskulaturen. Artikeln "shoulder savers" innehåller en hel del av övningarna ovan, kolla in den!

Hades
2011-10-24, 19:10
Stort tack för ditt svar!

Ja, antagligen är det en kombination av stelhet och instabilitet i skulderpartiet precis som du skriver. Kör redan i dagsläget flera av övningarna du nämner, men ska lägga lite mer krut på just rörligheten så får vi se om det hjälper. Man märker verkligen att styrketräningen inte är så optimal när det gäller vissa sporter.

Var hittar man artikeln shoulder savers?