handdator

Visa fullständig version : Zink och kortisol på morgonen


exevision
2011-10-23, 08:45
Zink verkar ju ha en viss sänkande effekt på kortisol:
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/1702661

Jag intar zink på morgonen före träningen pga att jag intar minst kalcium då. Oavsett om zink har bara en liten effekt på kortisolet eller inte alls, så undrar jag om det är något negativt med att sänka kortisolet på morgonen i samband med träning? Kortisolet utsöndras väll för en anledning.

Sniggel
2011-10-23, 10:29
Tänk på att det finns zink i kosten, speciellt kött.

exevision
2011-10-23, 12:30
Jo, det är sant. Men sänkningen av kortisolet kvarstår. Känns ju iof inte konstigt/farligt om sänkningen skulle komma från en mineral och den sänkningen skulle heller inte kunna vara så stor. Eller?

exevision
2011-10-23, 13:02
Kom just på att protein även det sänker kortisolet eller iaf förhindrar att det ökar allt för mycket jämfört med fastande. Så det kan ju omöjligt ha någon stor betydelse med zink och dess eventuella sänkning av kortisolet. Och än mindre vara negativt på något sätt.

exevision
2011-10-23, 14:08
Hittade detta påstående:

Zink har lugnande effekter tack vare att den motverkar aktiveringen av NMDA receptorer i hjärnan.


NMDA receptorer aktiveras av glutamat vilket leder till hög aktivitet och vakenhet i hjärnan,

Zink blockerar jonkanaler i vissa hjärnceller vilket motverkar excitering av cellen och minskar aktiviteten i hjärnan, tag därför ditt zinktillskott innan sängående.

Kanske det är detta som sänker kortisolet?
Kanske smartast om man tar ett tillskott av zink att ta det på kvällen istället för morgonen för att vara så pigg som möjligt under passet.

Eddie Vedder
2011-10-23, 14:18
Jo, det är sant. Men sänkningen av kortisolet kvarstår. Känns ju iof inte konstigt/farligt om sänkningen skulle komma från en mineral och den sänkningen skulle heller inte kunna vara så stor. Eller?

Klart det är dåligt om man rubbar sin hormonbalans från överintag/underintag av näringsämnen. Men som du säger finns det ju inget i normala zinkdoser som kommer rubba det. Jag har inte läst din länk men känns skillnaderna stora och känns studiemetodik och målgrupp relevant?

Hursomhelst är morgontimmarnas kortisolökning främst för att du ska vakna till. Och de minskar ju om du intar en frukost exempelvis. Har du väl vaknat har ju kortisolpåslaget gjort sitt. Att ha konstant låga kortisolnivåer är enbart negativt.

exevision
2011-10-23, 14:39
Tack för svaret Eddie. (jag och min galna opti noja som säkert inte är bra för min träning :smash: )

I studien så gavs det "of 25, 37.5, and 50 mg of zinc and a control group of 14 individuals." och det står inget om hur stor sänkningen av kortisolet var. Bara att "The individuals who ingested zinc showed a significant fall in plasma cortisol, probably caused by the action of this trace element."

Och de fick zink oralt och efter en tolv timmars fasta, iof ingen träning. Men ändå rätt så relevant?