handdator

Visa fullständig version : Hur viktigt med kesainprotein?


energi
2011-10-22, 21:46
Ska börja köra leangains IF diet och han skriver att man ska äta kesain som sista mål. Jag har hört att om man blandar vassle med t.ex fett så blir det som kesain, är det fel? Vet att man kan äta kvarg och ost m.m men hatar allt sådant. :(

lurre86
2011-10-22, 21:59
Varför dom rekommenderar kasein är för att det är långsamt protein. Då tar kroppen upp det under natten under en längre tid.

Vassle=snabbt protein
Kasein=långsamt protein.

Vassle blir inte kasein blandat med fett.

Du behöver inte äta saker du inte gillar.

Bra protein källor

Mjölk
Keso
Ägg
Kyckling
Kött
Fisk

Ät saker du tycker om annars kommer du tröttna.

energi
2011-10-22, 23:36
Är t.ex kyckling med ris, eller köttfärsås med pasta bra som sista kvällsmål? Om jag äter 3 måltider delat på 2200kcal, vad borde de innehålla, alltså innan träning efter och sista mål?

Fugly
2011-10-23, 06:25
Försök att ha så mycket protein som möjligt och ca 100 kolhydrater efter ett pass.

energi
2011-10-23, 12:16
Jag har räknat att med harris metoden att jag behöver 2600kcal för vikbalans. Om jag ska deffa borde jag lägga mig på ca 2100per dag, vore det smartaste att äta 2300 på träningsdagar och 1900 på vilodagar? Eller ska jag bara köra 2100 varje dag?

Crocker
2011-10-23, 12:20
Försök att ha så mycket protein som möjligt och ca 100 kolhydrater efter ett pass.
Men nu gäller leangains, 100g kolisar är i underkant skulle jag gissa.
Minns dock inte martins rekommendationer, så jag kan ha fel.

energi
2011-10-23, 12:28
Vad menas med 100 kolisar är i underkant.Är det att det är för lite?

Nikodemus
2011-10-23, 12:44
Ska börja köra leangains IF diet och han skriver att man ska äta kesain som sista mål. Jag har hört att om man blandar vassle med t.ex fett så blir det som kesain, är det fel? Vet att man kan äta kvarg och ost m.m men hatar allt sådant. :(

Jag tror att tanken bakom detta är att fett generellt tas upp långsamt, och om du äter fett samtidigt som vassle så kommer de tillsammans brytas ner under längre tid än om du bara ätit vassle. Var det något sånt du hade hört? nu gjorde jag mig själv förvirrad :)

Crocker
2011-10-23, 12:57
Vad menas med 100 kolisar är i underkant.Är det att det är för lite?
Ja.

energi
2011-10-23, 13:42
Ja.

ok, men enligt leingains ska man äta 3 stora måltider under 8 timmar. Första målen innan träning ska innehålla 50/50 protein/carbs andra målet ska innehålla mest carbs men lite protein. Och det sista ska innehålla lite carbs och mycket protein. Detta är alltså på träningsdagar. Och på vilodagar ska man byta ut hälften av kolhydraterna mot fett. Har jag förstått allting rätt nu?

vicarious
2011-10-23, 14:26
ok, men enligt leingains ska man äta 3 stora måltider under 8 timmar. Första målen innan träning ska innehålla 50/50 protein/carbs andra målet ska innehålla mest carbs men lite protein. Och det sista ska innehålla lite carbs och mycket protein. Detta är alltså på träningsdagar. Och på vilodagar ska man byta ut hälften av kolhydraterna mot fett. Har jag förstått allting rätt nu?

Man måste inte äta 3 måltider. Jag tror Martin använder ordet "moderat" angående protein i efterträningsmålet.

Ett tips är att anpassa kostupplägget efter sin livsstil och inte tvärtom.

Eddie Vedder
2011-10-23, 14:38
Är det att det är för lite?

Nej det kan man inte bara säga rakt av.

Fugly
2011-10-23, 14:47
Nej det kan man inte bara säga rakt av.

Btw, aproprå ingeting, är 1g kolhydrat = 1g glykogen?

Crocker
2011-10-23, 15:08
Går inte att sätta sådana siffror rakt av Fugly.

energi
2011-10-23, 15:42
Man måste inte äta 3 måltider. Jag tror Martin använder ordet "moderat" angående protein i efterträningsmålet.

Ett tips är att anpassa kostupplägget efter sin livsstil och inte tvärtom.

Jag har en normal livsstil. Hur ska jag göra då?

mn8eii
2011-10-23, 16:21
Går inte att sätta sådana siffror rakt av Fugly.

Hur menar du nu? Glykogen är ju en kolhydrat och man kan absolut beräkna hur mycket energi förbränning av olika sorters kolhydrater ger. Fullständig förbränning av glukos ger 15.7 kJ/g och fullständig förbränning av glykogen ger 17.6 kJ/g t.ex.

Crocker
2011-10-23, 17:38
Hur menar du nu? Glykogen är ju en kolhydrat och man kan absolut beräkna hur mycket energi förbränning av olika sorters kolhydrater ger. Fullständig förbränning av glukos ger 15.7 kJ/g och fullständig förbränning av glykogen ger 17.6 kJ/g t.ex.
Jag vet defintivt hur glykogenesen går till, och såklart kan man beräkna. Men det hela stora beror ju på variabler såsom hur tomt det är och när man åt sist etc.

Att säga att 1g kolhydrat lagras som 1g glykogen känns sådär.

mn8eii
2011-10-23, 18:07
Jag vet defintivt hur glykogenesen går till, och såklart kan man beräkna. Men det hela stora beror ju på variabler såsom hur tomt det är och när man åt sist etc.

Att säga att 1g kolhydrat lagras som 1g glykogen känns sådär.

Fast det har väl ingen påstått? Jag såg inget om inlagring i ursprungsfrågan i alla fall.

Inge Enveten
2011-10-23, 18:41
Btw, aproprå ingeting, är 1g kolhydrat = 1g glykogen?

Ja

Eddie Vedder
2011-10-23, 20:30
Ja

1 gram glykogen är 1 gram kolhydrater ja. Men 1 gram kolhydrater in i munnen är inte 1 gram glykogen per automatik. Och jag tror det är vad han undrar över.

Crocker
2011-10-23, 21:59
Fast det har väl ingen påstått? Jag såg inget om inlagring i ursprungsfrågan i alla fall.
Känns som det var det han syftade på. Kanske har fel?

Toby Asp
2011-10-24, 14:06
Leangains är väl Martin Berkhans egen variant av IF? Ska man köra LG ska man väl göra som martin tycker, annars blir det ju nån random variant av IF bara. Då kan man inte säga åt TS att "du behöver inte..." och "gör som du vill" osv.

energi
2011-10-24, 23:26
Leangains är väl Martin Berkhans egen variant av IF? Ska man köra LG ska man väl göra som martin tycker, annars blir det ju nån random variant av IF bara. Då kan man inte säga åt TS att "du behöver inte..." och "gör som du vill" osv.

Finns det någon stans på svenska? Har ganska svårt för engelskan.

Rahf
2011-10-25, 00:43
Fast det har väl ingen påstått? Jag såg inget om inlagring i ursprungsfrågan i alla fall.

En genomläsning av dialogen som pågår gjorde att jag tolkade frågeställningen precis som Crocker. Alltså om 1g kolhydrat = 1g glykogen vid inlagring.

Toby Asp
2011-10-25, 07:56
Finns det någon stans på svenska? Har ganska svårt för engelskan.

Det vet jag inte. Dock är det väl så att om du kontaktar Martin så coachar han dig mot betalning via internet.