handdator

Visa fullständig version : snälla hjälp mig, vad är det jag lider av


rajjevettu
2011-10-22, 18:48
Bjuder på särskrivning och ouppdelade rader, det är som det är nu om det är jobbigt att läsa så behöver ni inte läsa, men uppskattar det, gärna kommentera med



Har känt mig helt väck senaste 7 månaderna, jag mår bättre nu men mådde riktigt dåligt innan, nu är det från och till. Mår lite sämre på helgerna

Är liksom inte riktigt pigg i huvudet, lite huvudvärk ibland, ständig frånvarande känsla, som en dröm ibland känns det som


har fått panikattack 2 ggr, kanske 3 vet inte riktigt men en gång fick jag åka ambulans och ta prover och skit, då hittade dom inget.

Då blev man ju lite lugn efter att dom inte hittade något, men man hoppades ju nästan för jag tycker det är riktigt jobbigt att må såhär, inte riktigt glad över något för man tänker ständigt på hur man mår.

Kan tillägga att jag höll på med körkort i sommar men tror inte det kan påverka att jag kan må såhär, har hört att det kan vara press osv, sen tog det slut med min flickvän, men mår bättre efter det faktiskt, har med tid för det som jag behöver.

Jag bryr mig liksom inte typ längre om något, skulle kunna dö ibland känns det som nästan, bryr mig ju inte alls!

Har tränat som fan två veckor och ätit nyttigt, grönsaker frukt osv i mängder, sovit bra också. Då mådde jag lite bättre, men känner ändå att det är där, hur jävla jobbigt som helst, den där känslan att man drömmer och har dålig balans, nojjar över att jag har sjukdomar som kan ta mitt liv, pratar med en psykolog och det ser ju ut som panikångest, men nu tvekar jag faktiskt på om det är det.

Kan någon här som har eller haft panikångest snälla beskriva hur ni kännt! måste få ett slut på detta, eller iallafall må bättre.. ber er eller ni som vet någon som känt likadant, är det ens panikångest?

har jag kanske hamnat i en ond cirkel och får för mig hela tiden att jag mår dåligt men egentligen inte gör det?
tänk om jag har en tumör i hjärnan

Är verkligen den som försöker tänka positivt hela tiden vad som, det har jag gjort speciellt mycket nu senaste tiden, men ibland går det inte

Fatalist
2011-10-22, 18:57
Befogad fråga: röker du cannabis? Inget illa ment.

rajjevettu
2011-10-22, 19:00
nej, har dock testat röka, aldrig mer.. men känt såhär innan jag gjort det

willtjam
2011-10-22, 19:08
Jag skulle säga stress. Det är mina två amatörcents.
Känner igen mig lite faktiskt som jag kände för sex år sen ungefär, då jag fick åka in till akuten p.g.a. andnöd, hjärtklappning och blahablaha för att sen få reda på att allt bara satt i huvudet. Den där jävla inre stressen alltså.
Om du nu inte bryr dig om nåt alls, hitta något som du kan bry dig om! En ny hobby? Satsa hårt på träningen t.ex., då motion är bland det bästa mot stress.
Undvik alkohol också.

rajjevettu
2011-10-22, 19:11
har faktiskt slutat dricka, inte för jag drack mycket innan heller haha, är 18 f.ö

willtjam
2011-10-22, 19:16
Är du stressad? Eller har du mest ångest över att få ångest?

Danne2k
2011-10-22, 19:20
Om du nu inte bryr dig om nåt alls, hitta något som du kan bry dig om! En ny hobby? Satsa hårt på träningen t.ex., då motion är bland det bästa mot stress.
Undvik alkohol också.

Tror inte problemet ligger att han inte har något att "bry" sig om eller fokusera på, även om brist på intressen eller vettiga vardagsaktiviteter kan vara psykiskt tärande, speciellt för någon som inte har någon annan sysselsättning (arbete/studier).

Jag skulle kontakta vårdcentralen. Troligen är du fysiskt frisk men lite prover skadar inte. Prata med en kurator och/eller psykolog kunde nog göra väldigt mycket för dig!

Min mor jobbar som just kurator och hon träffar jättemånga unga som har problem med panikattacker, så det är väldigt vanligt bland unga!

Hursomhelst, detta har hållit på såpass länge att du inte kan blunda för det!

Sandra81
2011-10-22, 19:25
det här är väl din tredje tråd om samma ämne.? har du pratat med läkare om att kanske få hjälp hos en psykolog eller så.. låter ju jättejobbigt.:(

finns ett bra forum annars som heter terapisnack.com.. många i samma situation säkert som kanske kan ge dig råd och tips.. kramis

rajjevettu
2011-10-22, 19:32
jo gjort många trådar på olika sidor, vill hitta svar... jag går hos en psykolog eller va hon nu är, hon har många som kommer och pratar hos henne iallafall

sk0gs
2011-10-22, 19:38
Hur mycket har du som du gör kontinuerligt och gör dig glad?
Kan själv känna så lite upp och ner men när man har kontroll på sin tillvaro så brukar de lugna sig. Med kontroll menar jag att mycket av min ensamtid ersattes av en flickvän, jag sköter träningen och mina studier osv osv...

Å sen såg jag att du hängde på fragbite också, bara de är ju en sån sak jag skulle droppa på en sekund :smash:

;)

rajjevettu
2011-10-22, 19:42
haha, la in samma inlägg på fragbite med, vill ju ha så mycket svar som möjligt, jag håller igång och tränar hela veckan, förutom på helgen, sen har jag slutat dricka med

Pez
2011-10-22, 20:48
haha, la in samma inlägg på fragbite med, vill ju ha så mycket svar som möjligt, jag håller igång och tränar hela veckan, förutom på helgen, sen har jag slutat dricka med
Det du skrivit här, om dina problem och hur du upplever att de påverkar dig - har du berättat alltihop för din behandlare/samtalskontakt?
I sådant fall - hur har denne bemött detta?

Var är det din behandlare arbetar - är det på vårdcentral, ungdomsmottagning, psykiatrisk mottagning..annat?

Kotten
2011-10-22, 21:34
Det du beskriver med frånvaro känsla och overklighetskänslor kallas Derealisation och är ett symtom på ångest och stress, helt ofarligt. Derealisation blir ofta utlöst i samband med en ångestattack eller oro och kan sen hänga kvar väldigt länge, man kan ha det jämt av och till. Det du beskriver är ett klockrent fall av ångest eventuellt depression. En Depression kan utlösa ångest, tvångstankar, hypokondri etc. Allt blir som en ond cirkel och personen i fråga har ofta svårt att tänka realistiskt, personen tänker ofta drastiskt, det värsta om allt.Någonstans finns ett förnuft men tanken "TÄNK OM" brukar förekomma, tänk om det här är cancer, tillslut gör man en liten grej till något stort och sen tror man på det och då förvärras symtomen.Ångestfyllda personer kan känna sig matta och trötta utan anledning, oftast värst på morgonen och bättre på kvällen när det blir mörkt ute. Har det tagits prover och dom var bra så kan du helt lugnt bara tänka att det är psykiskt. Ta kontakt med vårdcentralen och begär att få bli remiterad till psykiatrin där du kan få hjälp med hur du ska tänka, eventuellt få någon medicin till allt känns stabilt.

Spader
2011-10-22, 21:49
Är du sysslolös?

(inte läst allt så sorry om du skrivit det)

Kotten
2011-10-22, 22:10
Ska tilläga att har man en ångestdepression så kan det bli så att man inte riktigt litar på läkare eller på vad folk säger runt omkring en, man vill ha bekräftelse att allt är bra, men man kan inte riktigt tro på det, bara för stunden. Hypokondri är vanligt vid just ångestdepressioner. Det är oxå vanligt att man fastnar i ett beteende,att man måste känna efter, man lyssnar så mycket på kroppens signaler och uppfattar små saker tex muskelryckningar eller andra grejer, saker en icke ångestlagd person inte skulle reflektera över, sen gör gör man det till något onödigt stort. Yrseln du känner är ju enligt dig garanterat en tumör, den sitter säkert där och trycker på hjärnan och växer och växer. Men för en läkare är det solklart fall av ångest.

Lyd mitt råd, ta kontakt med vårdcentralen och begär en remiss till psykiatrin. Vill du att det ska gå ännu fortare åker du till närmaste psykiatrijour mottagning, då får du prata med en psykiater direkt. Ofta kan det då gå snabbare att få en tid, om dom skickar en remiss. Medicin och kbt behandling är nog vad du behöver. Var inte rädd för att ta medicinen om läkaren förespråkar det. Inget vanebildande och man kan trappa ner sen när allt har blivit bättre.

Spader
2011-10-23, 09:41
håller med om allt kotten har skrivit.