handdator

Visa fullständig version : Tekniktips hjälp mig! [filmer]


Turfen
2011-10-22, 18:46
Filmer:

Bänkpress:

-WexLOwrSAY

60UK8r-0CwA

Stångrodd:

RSHumVX3jfc

ocI9jlGXDiY

6XG8N4sykqQ

Marklyft:

GsoAELofBHA

nZrp7yN51Tc

Militärpress:

H5Mgm0SWgec


Tips uppskattas! :)


Sent from my iPhone using Tapatalk

mn8eii
2011-10-22, 18:56
Tekniken i både rodden och marklyften bör du verkligen se över. Du krummar länsryggen redan innan du börjar lyfta.

I militärpressen tycker jag att du inte fullföljer rörelsen över huvudet.

Turfen
2011-10-22, 19:03
Annars är det bra eller?

Rodden på 40 kg, hur ser den ut teknikmässigt?


Sent from my iPhone using Tapatalk

mangemani
2011-10-22, 19:03
mjo, du är i behov utav teknik tips.
kika runt i övningsbanken här, på AST tränings sida eller någon annan sida med både rörliga bilder och instruktioner.

Turfen
2011-10-22, 19:05
mjo, du är i behov utav teknik tips.
kika runt i övningsbanken här, på AST tränings sida eller någon annan sida med både rörliga bilder och instruktioner.

Det har jag, väldigt mycket faktiskt.

Så marken, militärpress och rodden är inte bra. Hur är bänken?


Sent from my iPhone using Tapatalk

Loke
2011-10-22, 19:08
Yep, ut med bröstet i mark och rodd. Det gäller även den på 40 kg, ja. Att trycka fram bröstet bör vara ditt primära mål och det kan knappast överdrivas.

mangemani
2011-10-22, 19:10
i mina ögon så var rodden och marken det som såg mest illa ut.
bänken såg väl ok ut, dock så finns det väl lite du kan finslipa på där med, tex, från sidan så ser det nästan ut som du kör smalbänk, alltså armbågarna tok för tätt intill kroppen, men det är lite svårt att se exakt då man inte står där IRL och kan se.

Turfen
2011-10-22, 19:11
Okej tack så hjärtligt för tipsen!


Sent from my iPhone using Tapatalk

mn8eii
2011-10-22, 19:11
Annars är det bra eller?

Rodden på 40 kg, hur ser den ut teknikmässigt?


Sent from my iPhone using Tapatalk

Nej det är ganska långt ifrån bra men det är vad du behöver åtgärda akut för att inte göra illa dig.

Turfen
2011-10-22, 19:13
i mina ögon så var rodden och marken det som såg mest illa ut.
bänken såg väl ok ut, dock så finns det väl lite du kan finslipa på där med, tex, från sidan så ser det nästan ut som du kör smalbänk, alltså armbågarna tok för tätt intill kroppen, men det är lite svårt att se exakt då man inte står där IRL och kan se.

Jag håller ganska smalt grepp för att jag får bäst spänning i ryggen så. Men om jag håller bredare grepp så kan jag nog få ut armbågarna.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Turfen
2011-10-22, 19:15
Nej det är ganska långt ifrån bra men det är vad du behöver åtgärda akut för att inte göra illa dig.

Okej, ska tänka på det nästa gång.
Ut med bröstet i rodd och mark. Bredare grepp i bänk.


Sent from my iPhone using Tapatalk

ceejay
2011-10-22, 19:33
tänk på att ryggen ska vara rak/vara lite svankad.

Turfen
2011-10-22, 19:55
Finns det en rodd som jag kan ha ryggen mer upprätt i? För jag tycker det är jobbigt för ländryggen i denna typen av rodd. Känns som jag kan hantera mer vikt med en rodd där jag inte behöver fokusera på att ha ryggen rak.


Sent from my iPhone using Tapatalk

ceejay
2011-10-22, 20:03
det är bara träna rörlighet, jag föredrar denna rodd
9J4-BugOM8k

annars finns en hel radda olika utföranden med en mer upprätt stil

Turfen
2011-10-22, 20:18
Vart tycker du jag saknar rörlighet? Överallt? :D

Den rodden är ju samma rodd som jag utövar. Alltså den i SL 5x5.

Men jag funderar på att byta till inverted rows, men det kanske inte är lika bra?


Sent from my iPhone using Tapatalk

pialia
2011-10-22, 20:24
Vart tycker du jag saknar rörlighet? Överallt? :D

Men jag funderar på att byta till inverted rows, men det kanske inte är lika bra?


Som de flesta svenskar så är du nog inte superduperrörlig i arselpartiet, det kan bidra till att du inte kan hålla ryggen i neutralt läge. Det kan helt enkelt också vara så att du inte står rätt/spänner rätt muskler. I rodden/marklyftet, testa börja med högre arsel och rakare skenben så kan det kanske lösa sig själv, be någon kolla tekniken alt. lägg upp nya filmer.

Inverted rows:
dvkIaarnf0g
Denna alltså?

Det finns inget som säger att stångrodd är bättre, den enda skillnaden är att det är svårare att reglera motståndet i en kroppsviktrodd. Om du med "inverted" syftar på supinerat grepp så är båda lika bra, dom fyller helt enkelt bara olika funktioner.

TommieS
2011-10-22, 20:29
Bänkpressen: Håll ett bredare grepp så tar det mer på själva bröstet.

Stångrodden: Du behöver verkligen inte stå så där framåtlutad och dessutom måste du tänka på att hålla ryggen rak! Sänk inte stången för fort heller.

Marklyft: Ta bort vikterna från stången och lär dig tekniken annars löper du stor risk att förstöra ryggen inom kort!

Militärpressen: Bredare grepp.

McLR
2011-10-22, 20:32
Militärpressen: Bredare grepp.

Varför?

Sheogorath
2011-10-22, 20:39
Vart tycker du jag saknar rörlighet? Överallt? :D

Den rodden är ju samma rodd som jag utövar. Alltså den i SL 5x5.

Men jag funderar på att byta till inverted rows, men det kanske inte är lika bra?


Sent from my iPhone using Tapatalk

Det är möjligt att det är den övningen du tänkt göra, men du gör den inte så. Din ländrygg är böjd framåt och du har inte korrekt anspänning i baksida lår. Jag skulle föreslå att du lägger ner projektet marklyft och stångrodd ett par veckor för att inte skada dig och tränar på att göra good-mornings. När du kan göra snygga good-mornings kommer du också förstå vad som var fel med dina mark och roddar.

Kan man inte göra good-mornings kan man inte göra några övningar som kräver fällning i höften. Kan man good-mornings har man förutsättningar att lära sig alla de övningarna (knäböj, marklyft, stångrodd, kabelrodd osv).

Turfen
2011-10-22, 20:41
Som de flesta svenskar så är du nog inte superduperrörlig i arselpartiet, det kan bidra till att du inte kan hålla ryggen i neutralt läge. Det kan helt enkelt också vara så att du inte står rätt/spänner rätt muskler. I rodden/marklyftet, testa börja med högre arsel och rakare skenben så kan det kanske lösa sig själv, be någon kolla tekniken alt. lägg upp nya filmer.

Inverted rows:
dvkIaarnf0g
Denna alltså?

Det finns inget som säger att stångrodd är bättre, den enda skillnaden är att det är svårare att reglera motståndet i en kroppsviktrodd. Om du med "inverted" syftar på supinerat grepp så är båda lika bra, dom fyller helt enkelt bara olika funktioner.

förstår inte riktigt hur det kan bli bättre genom att höja arslet. Eller så förstår jag inte vad du menar.

Ja det var kroppsviktrodd jag menade. Om jag inte får bättre teknik på stångrodden så övergår jag till kroppsviktrodd. Vill absolut inte skada mig!


Sent from my iPhone using Tapatalk

Opher
2011-10-22, 20:42
Militärpressen: Bredare grepp.

Varför undrar jag också. Jag föredrar att köra ganska så smalt grepp för att få en större rörelseomfång. Visserligen aktiveras tricepsen också, men då aktiveras deltoidmusklerna i större utsträckning också, kan jag tro.

Skillnaderna mellan brett och smalt grepp i militärpress sägs vara marginellt, så man kan ju köra det grepp man tycker är skönast.

Lovgren
2011-10-22, 20:44
Det första du borde göra är att byta gym för vadsbogymnasiets gym har riktigt dåliga stänger / saker överlag

Shoemaker
2011-10-22, 20:45
har du tittat i övningsbanken?

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=31071

Turfen
2011-10-22, 20:52
Okej tack för alla tips! Ska sänka vikterna på rodd och marklyft och jobba på tekniken.

Sheo, ingen aning hur jag ska utföra goodmornings. :)


Sent from my iPhone using Tapatalk

Turfen
2011-10-22, 20:55
Det första du borde göra är att byta gym för vadsbogymnasiets gym har riktigt dåliga stänger / saker överlag

Vilket gym rekommenderar du då? ;)


Sent from my iPhone using Tapatalk

Sheogorath
2011-10-22, 20:55
Okej tack för alla tips! Ska sänka vikterna på rodd och marklyft och jobba på tekniken.

Sheo, ingen aning hur jag ska utföra goodmornings. :)


Sent from my iPhone using Tapatalk

Good-mornings:

* Stång på axlarna som i knäböj, rumpan skjuts bak med RAK RYGG:

twGoRDaaiMI&

Den rörelsen är grunden i ALL träning av benen med fria vikter. Samt en förutsättning för att kunna göra ordentliga roddar.

Loke
2011-10-22, 21:05
Okej tack för alla tips! Ska sänka vikterna på rodd och marklyft och jobba på tekniken.

Sheo, ingen aning hur jag ska utföra goodmornings. :)


Sent from my iPhone using Tapatalk

Sänkta vikter är i min erfarenhet kontraproduktivt när det kommer till att få in tekniken.

Om du bara trycker fram bröstet och svankar så mycket du orkar så gör du rätt och kan ha minst lika mycket vikt som du har nu.

Det enda skälet till att sänka vikterna är om det skulle visa sig att du faktiskt inte orkar hålla ryggen så, även fast du gör på rätt sätt. Men det är nog något du kommer märka själv.

Turfen
2011-10-22, 21:09
Good-mornings:

* Stång på axlarna som i knäböj, rumpan skjuts bak med RAK RYGG:

twGoRDaaiMI&

Den rörelsen är grunden i ALL träning av benen med fria vikter. Samt en förutsättning för att kunna göra ordentliga roddar.

Tack! Ska försöka mig på den övningen i några veckor och träna teknik i mark och rodd.

Ska good-mornings utföras med lätta vikter? Vad har den övningen för effekt på formen vid mark och rodd?


Sent from my iPhone using Tapatalk

Turfen
2011-10-22, 21:13
Sänkta vikter är i min erfarenhet kontraproduktivt när det kommer till att få in tekniken.

Om du bara trycker fram bröstet och svankar så mycket du orkar så gör du rätt och kan ha minst lika mycket vikt som du har nu.

Det enda skälet till att sänka vikterna är om det skulle visa sig att du faktiskt inte orkar hålla ryggen så, även fast du gör på rätt sätt. Men det är nog något du kommer märka själv.

Okej, men jag tror ändå att jag ska sänka till 60 kg i mark och 40 kg i rodd och köra på det ett tag tills formen sitter.

Har ingen anledning till att stressa med vikterna och vill inte dra på mig skador. :)


Sent from my iPhone using Tapatalk

Metral
2011-10-22, 22:41
Varför?

För att det är med brett grepp de coola grabbarna kör. :D
RLPxwuGUZBY

Nej, men om man ska hålla sig till ämnet så känns det, som de flesta redan påpekat, som att det främst är rodden och marklyften du bör se över din teknik i.
Som många påpekat så bör du undvika att krumma ländryggen, vilket i alla fall jag tycker man uppnår lättast genom att "brösta upp" sig, alltså dra bak axlarna och skjuta ut med bröstet. Mycket mer än så tycker jag inte att man behöver tänka på. Det förutsätter givetvis att man har rörlighet nog att kunna vika i höftleden utan att man på grund av stelhet ändå krummar ländryggen, och då är det antagligen en av höftens extensorer (?) som är stela.
De jag främst skulle satsa på att förbättra rörligheten för då skulle antagligen vara gluteus, hamstrings och/eller adductor magnus.

Angående att sänka dina marklyft till 60kg och stångrodden till 40 tycker jag att du kan gå lägre än så, faktiskt ända till stången, eller "kvastskaftet" som vissa pratar om (en stång modell lättare, som jag förstått det), och nöta teknik, förmodligen behöver teknikträningen även kompletteras med rörlighetsträning.
Eller helt skippa marklyften och roddarna tills du skaffat tillräcklig rörlighet för att utföra övningarna korrekt om det är det enda stället där skon klämmer.

Jag skulle uppskatta om någon mer erfaren kunde granska mitt inlägg, då jag inte är helt säker på att allt jag skrivit är av hög relevans/helt korrekt.

Sheogorath
2011-10-23, 06:33
Som svar på ovanstående: det är sällan rörligheten som är problemet med höftfällning enligt min erfarenhet, snarare koordinationen. Folk KAN helt enkelt inte fälla i höften rent motoriskt. Det krummas i ryggen och skuldran fälls fram och gud vet allt. Att svanka som en anka och skjuta bak ändan faller väl kanske inte alla naturligt.

Det är därför jag tycker att TS ska lära sig good-mornings. Med lite vikt på stången kan man inte göra fel eftersom man faller handlöst framåt.

Och till TS då: good-mornings är en övning för baksida lår. Men poängen med den övningen är i ditt fall inte att träna några specifika muskler utan att få in rörelsen (rumpan bakåt -> rumpan framåt med rak rygg hela tiden). Bottenläget av övningen (se filmen) är utgångspositionen för alla roddövningar och samma rörelse med samtidig böjning i knäna är en knäböj. Samma rörelse med stången framför dig i händerna är ett marklyft.

Turfen
2011-10-23, 09:18
Tack!

Om jag förstått det rätt så spelar det inte så stor roll hur bred fotplaceringen är?



Sent from my iPhone using Tapatalk

Sheogorath
2011-10-23, 09:22
Tack!

Om jag förstått det rätt så spelar det inte så stor roll hur bred fotplaceringen är?



Sent from my iPhone using Tapatalk

I good-mornings? Nej det spelar mindre roll. Poängen är att du ska lära dig att fälla i höften, d.v.s. att skjuta bak ändan så att kroppen åker nedåt/framåt utan att ryggen böjs. Upp med film så ska vi se om du fått det rätt.

iPad
2011-10-23, 09:33
För att det är med brett grepp de coola grabbarna kör. :D
RLPxwuGUZBY

Nej, men om man ska hålla sig till ämnet så känns det, som de flesta redan påpekat, som att det främst är rodden och marklyften du bör se över din teknik i.
Som många påpekat så bör du undvika att krumma ländryggen, vilket i alla fall jag tycker man uppnår lättast genom att "brösta upp" sig, alltså dra bak axlarna och skjuta ut med bröstet. Mycket mer än så tycker jag inte att man behöver tänka på. Det förutsätter givetvis att man har rörlighet nog att kunna vika i höftleden utan att man på grund av stelhet ändå krummar ländryggen, och då är det antagligen en av höftens extensorer (?) som är stela.
De jag främst skulle satsa på att förbättra rörligheten för då skulle antagligen vara gluteus, hamstrings och/eller adductor magnus.

Angående att sänka dina marklyft till 60kg och stångrodden till 40 tycker jag att du kan gå lägre än så, faktiskt ända till stången, eller "kvastskaftet" som vissa pratar om (en stång modell lättare, som jag förstått det), och nöta teknik, förmodligen behöver teknikträningen även kompletteras med rörlighetsträning.
Eller helt skippa marklyften och roddarna tills du skaffat tillräcklig rörlighet för att utföra övningarna korrekt om det är det enda stället där skon klämmer.

Jag skulle uppskatta om någon mer erfaren kunde granska mitt inlägg, då jag inte är helt säker på att allt jag skrivit är av hög relevans/helt korrekt.

Borde nästan finnas luftvikter som är lika stora som 20orna så att det blir samma avstånd till marken om du fattar när man ska öva med stången i marklyft.

TommieS
2011-10-23, 09:39
Varför?

Därför att man med ett bredare grepp får bättre pump i axlarna enligt mig.

göransson
2011-10-23, 09:39
Bänken såg väl ok ut! Marklyften som andra säger ovan du krummar ryggen mycket! In med mycket luft och brösta upp ordentligt så du kan hålla ryggen rak under lyftet!

TommieS
2011-10-23, 09:44
Sänkta vikter är i min erfarenhet kontraproduktivt när det kommer till att få in tekniken.

Om du bara trycker fram bröstet och svankar så mycket du orkar så gör du rätt och kan ha minst lika mycket vikt som du har nu.

Det enda skälet till att sänka vikterna är om det skulle visa sig att du faktiskt inte orkar hålla ryggen så, även fast du gör på rätt sätt. Men det är nog något du kommer märka själv.

Han ska bara sänka vikterna tills han kan tekniken. Sedan är det ju självfallet han han ska återgå till tyngre vikter igen :)

Fishtank
2011-10-23, 09:46
Borde nästan finnas luftvikter som är lika stora som 20orna så att det blir samma avstånd till marken om du fattar när man ska öva med stången i marklyft.

finns 10or på mitt gym
Ganska perfekt då man ska visa nybörjare tekniken.


Som alla andra sagt innan såg marklyften och rodden inte alls bra ut utan du måste se över tekniken om du vill undvika skador.
Finns det inga speglar på ditt gym?

Bänken lyfte du lite snett
Du bör se över så att du lyfter stången rakt för att undvika axelproblem också

pialia
2011-10-23, 10:27
Därför att man med ett bredare grepp får bättre pump i axlarna enligt mig.

För "pump" är ju oerhört relevant i denna tråd.

Metral
2011-10-23, 10:32
Borde nästan finnas luftvikter som är lika stora som 20orna så att det blir samma avstånd till marken om du fattar när man ska öva med stången i marklyft.

Ja, har man tur så har gymmet man tränar på köpt in träningsvikter med officiell diameter eller vad man ska säga, men jag vet inte om alla gör det? På "mitt" gym har vi ett par som väger 5kg styck och det tycker jag är bra att använda.
Om man inte har den turen så skulle man ju helt enkelt kunna palla upp med viktplattor under stången så att den hamnar på rätt höjd?
Min erfarenhet av träningsvikter är att de är... relativt dyra, om man ser till deras vikt.

Fishtank: Ja, "flufftior" eller vad man ska kalla dem brukar funka bra, men i just rodd kan 40kg vara rätt tungt att börja på ändå tycker jag. Bättre att kanske börja med stången och successivt jobba sig uppåt, medan man är uppmärksam på att det är genom styrkeökningar man gör det, inte att man tummar (allt för mycket) på formen genom lyftet.

Tack Sheo, kanske bara jag som alltid haft världens stelaste baksida och därför haft vissa problem med att hålla neutral/svankad rygg samtidigt som jag fäller i höften. :)

TurningTorso
2011-10-23, 10:37
Håller med Sheo om att good mornings är en bra start.

Bästa tipset jag hört när det gäller marklyft (och andra övningar) för att fälla ordentligt i höften när man ska greppa stången är att man tänker sig att någon fäst ett rep runt midjan och drar det rakt bakåt.

Har man svårt att känna när man böjer ländryggen (och ingen hjälp av någon) kan detta vara ett alternativ:

jVNIvb4U-ZA

Turfen
2011-10-23, 11:18
I good-mornings? Nej det spelar mindre roll. Poängen är att du ska lära dig att fälla i höften, d.v.s. att skjuta bak ändan så att kroppen åker nedåt/framåt utan att ryggen böjs. Upp med film så ska vi se om du fått det rätt.

Jag testade att göra goodmoornings här hemma med en kvast och lite vikter. Jag märkte att när jag höll båda benen raka under hela rörelsen så kom jag inte till paralellt mellan golv och rygg utan att krumma ryggen. Men när jag böjde lite med knäna så fick jag ner rumpan och då var jag nästan parallel med golvet och då med rak rygg.

Problemet är alltså att jag inte kan ha raka ben i bottenläget för då kan jag inte hålla ryggen upprätt.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Sheogorath
2011-10-23, 11:23
Jag testade att göra goodmoornings här hemma med en kvast och lite vikter. Jag märkte att när jag höll båda benen raka under hela rörelsen så kom jag inte till paralellt mellan golv och rygg utan att krumma ryggen. Men när jag böjde lite med knäna så fick jag ner rumpan och då var jag nästan parallel med golvet och då med rak rygg.

Problemet är alltså att jag inte kan ha raka ben i bottenläget för då kan jag inte hålla ryggen upprätt.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Du behöver inte ha benen raka. Varken i good-mornings eller rodd. Det viktigaste är att du känner kontakten (stramheten) i baksida lår när du är fälld framåt. Och att ryggen alltid är lätt svankad eller åtminstone utplanad. Aldrig böjd framåt.

Turfen
2011-10-23, 11:26
Bänken lyfte du lite snett
Du bör se över så att du lyfter stången rakt för att undvika axelproblem också
vet ej hur jag ska fixa det iom att mina axlar/skuldror inte riktigt är symmetriska till varandra. Min ena axel är lite framskjuten och instabil medan den andra är helt nornal. Därför är armarna olika långa i utsträckt läge.

Så jag vet inte riktigt hur jag ska pressa rakt då, samma med militärpressen. Där pressar jag lite snett också.



Sent from my iPhone using Tapatalk

Turfen
2011-10-23, 11:30
Du behöver inte ha benen raka. Varken i good-mornings eller rodd. Det viktigaste är att du känner kontakten (stramheten) i baksida lår när du är fälld framåt. Och att ryggen alltid är lätt svankad eller åtminstone utplanad. Aldrig böjd framåt.

Jaha dåså, då förstår jag. Tack!

Ska försöka hitta rätt spänning i baksida lår nu. Återkommer strax!


Sent from my iPhone using Tapatalk

TommieS
2011-10-23, 12:12
För "pump" är ju oerhört relevant i denna tråd.

Ja, eftersom att han vill göra övningen rätt? Med rätt teknik kommer han att känna pumpet. Ta t.ex. biceps som ett exempel. Gör man övningen rätt känner man pumpet i bicepsen, gör man fel känner man det inte. Det är likadant för axlarna.

Metral
2011-10-23, 13:09
Ja, eftersom att han vill göra övningen rätt? Med rätt teknik kommer han att känna pumpet. Ta t.ex. biceps som ett exempel. Gör man övningen rätt känner man pumpet i bicepsen, gör man fel känner man det inte. Det är likadant för axlarna.

Jag känner aldrig pump när jag tränar vad jag vet, någonsin. Utom i underarmarna när jag kör flera övningar i rad som belastar greppet, eller om jag kör strypt träning. Betyder det att all min träning är bortkastad?

Sheogorath
2011-10-23, 13:57
Ja, eftersom att han vill göra övningen rätt? Med rätt teknik kommer han att känna pumpet. Ta t.ex. biceps som ett exempel. Gör man övningen rätt känner man pumpet i bicepsen, gör man fel känner man det inte. Det är likadant för axlarna.

Fast det här är bara trams. Man kan inte göra en bicepscurl utan att belasta biceps.

ceejay
2011-10-23, 14:22
Detta är ett scenario lämpat för brosciencetråden. TommieS utövar broscience!

Matsa
2011-10-23, 14:45
Militärpressen: Bredare grepp.

Ett bredare grepp ställer större krav på rörlighet enligt min erfarenhet, om man vill utföra övningen i fulla rörelsebanan så är ett smalare grepp oftast bättre. Jag tycker att ett förhållandevis brett grepp kan vara skönt ibland som variation och jag använder ofta det på lätta högrepset, men är jag inte försiktig kan jag känna obehag av det och jag skulle inte använda det på tyngre set.

Om man har tillräcklig rörlighet för att hålla hur man vill så skulle jag rekommendera den greppvidd som man är starkast med, frontdeltat får garanterat bra träning oavsett så man kan lika gärna välja den effektivaste stilen.

TommieS
2011-10-23, 16:41
Jag känner aldrig pump när jag tränar vad jag vet, någonsin. Utom i underarmarna när jag kör flera övningar i rad som belastar greppet, eller om jag kör strypt träning. Betyder det att all min träning är bortkastad?

Nej, det menar jag inte. Menar bara att ju bättre du gör övningen desto mer pump kommer du ju att känna. Förstår inte hur du inte kan känna pump när du kör t.ex. biceps och triceps :P

Fast det här är bara trams. Man kan inte göra en bicepscurl utan att belasta biceps.

Nej, det har du rätt i. Men man kan belasta bicepsen i en mycket högre grad genom att utföra övningen rätt.

pialia
2011-10-23, 16:50
Nej, det menar jag inte. Menar bara att ju bättre du gör övningen desto mer pump kommer du ju att känna. Förstår inte hur du inte kan känna pump när du kör t.ex. biceps och triceps :P


http://www.zgeek.com/forum/gallery/files/2/4/8/2/7/tellifserious.jpg

iPad
2011-10-23, 16:59
Ja, har man tur så har gymmet man tränar på köpt in träningsvikter med officiell diameter eller vad man ska säga, men jag vet inte om alla gör det? På "mitt" gym har vi ett par som väger 5kg styck och det tycker jag är bra att använda.
Om man inte har den turen så skulle man ju helt enkelt kunna palla upp med viktplattor under stången så att den hamnar på rätt höjd?
Min erfarenhet av träningsvikter är att de är... relativt dyra, om man ser till deras vikt.

Fishtank: Ja, "flufftior" eller vad man ska kalla dem brukar funka bra, men i just rodd kan 40kg vara rätt tungt att börja på ändå tycker jag. Bättre att kanske börja med stången och successivt jobba sig uppåt, medan man är uppmärksam på att det är genom styrkeökningar man gör det, inte att man tummar (allt för mycket) på formen genom lyftet.

Tack Sheo, kanske bara jag som alltid haft världens stelaste baksida och därför haft vissa problem med att hålla neutral/svankad rygg samtidigt som jag fäller i höften. :)

Jo, det vore grymt att ha träningsvikter men det har jag aldrig sett på något gym jag tränat. Har och andra sidan inte tränat på så många gym men det ska väl vara något väldigt välsorterat gym isåfall.

Men om man höjer upp stången med vikter på marken blir det som marklyft eller blir det mer kronlyft? Har svårt att se dig framför mig men det fungerar säkert som du säger.

iPad
2011-10-23, 17:00
Nej, det menar jag inte. Menar bara att ju bättre du gör övningen desto mer pump kommer du ju att känna. Förstår inte hur du inte kan känna pump när du kör t.ex. biceps och triceps :P



Nej, det har du rätt i. Men man kan belasta bicepsen i en mycket högre grad genom att utföra övningen rätt.

Jag vet inte riktigt om jag är rätt ute nu men vad tusan spelar pump för roll i något avseende förutom att det blir bättre bilder? Är det ett bevis på att man träningen är bra? Jag bara spekulerar som sagt.

Metral
2011-10-23, 19:26
Nej, det menar jag inte. Menar bara att ju bättre du gör övningen desto mer pump kommer du ju att känna. Förstår inte hur du inte kan känna pump när du kör t.ex. biceps och triceps :P

Tja, jag kan inte påstå att jag kör mycket biceps och triceps direkt, men... nej, det brukar råda total avsaknad av pump. Jag mer intresserad av prestationen, sen att jag oftast ligger på låga repsintervall gör nog sin del. Känns inte som att treor i supinerade räckhävningar är det som ger mest pump i biceps där man får kämpa på liv och död varje rep. ;)
På tal om supinerade räckhäv kan jag när jag tänker efter känna någon antydan till pump i biceps av det, om jag maxreppar på kroppsvikt några set eller så. Men annars, not so much. Men men, det är trevligt att träna ändå! :)

Men om man höjer upp stången med vikter på marken blir det som marklyft eller blir det mer kronlyft? Har svårt att se dig framför mig men det fungerar säkert som du säger.

Tänk dig att du lägger vikterna platta på golvet, och låter sedan den delen av stången där du brukar hänga på vikterna vila mot vikterna som ligger på golvet istället för golvet i sig. Det borde orsaka en upphöjning av stången med en viktkakas tjocklek, sen lägger du fler viktkakor på den första för att uppnå rätt höjd. Lätt som en plätt, fast kanske inte den mest optimala användningen av eftertraktade viktkakor. :D

iPad
2011-10-23, 20:10
Tja, jag kan inte påstå att jag kör mycket biceps och triceps direkt, men... nej, det brukar råda total avsaknad av pump. Jag mer intresserad av prestationen, sen att jag oftast ligger på låga repsintervall gör nog sin del. Känns inte som att treor i supinerade räckhävningar är det som ger mest pump i biceps där man får kämpa på liv och död varje rep. ;)
På tal om supinerade räckhäv kan jag när jag tänker efter känna någon antydan till pump i biceps av det, om jag maxreppar på kroppsvikt några set eller så. Men annars, not so much. Men men, det är trevligt att träna ändå! :)



Tänk dig att du lägger vikterna platta på golvet, och låter sedan den delen av stången där du brukar hänga på vikterna vila mot vikterna som ligger på golvet istället för golvet i sig. Det borde orsaka en upphöjning av stången med en viktkakas tjocklek, sen lägger du fler viktkakor på den första för att uppnå rätt höjd. Lätt som en plätt, fast kanske inte den mest optimala användningen av eftertraktade viktkakor. :D

Det borde ju fungera eller så kanske det bara är bäst att köra med stången istället? :D

Turfen
2011-10-23, 20:50
Lite roligt hur denna tråd har spårat ut totalt!

I bänkpressen, om jag inte kan göra något åt min sneda press, dvs att armarna är i olika höjd i utförandet, pga att min ena axel är framåtroterad. Hur länge kommer jag kunna lasta på vikter innan mina Osymmetriska axlar säger stopp?

Är det bättre att övergå helt till hantelpress? Bänkpress är ju roligare...

Määng
2011-10-23, 21:29
När jag bänkpressar så åker armbågarna nästan rakt neråt. När TS bänkar så åker dom ganska mycket framåt. Är det jag eller TS som gör fel?

Edit; kollade lite mer och kom fram till att han nog håller smalare än mig så det är väl därför. Gjorde några luft smal bänk och då åkte armbågarna i ungefär samma bana.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

Metral
2011-10-23, 22:44
Det borde ju fungera eller så kanske det bara är bäst att köra med stången istället? :D
Ja, givetvis. Meningen med att palla upp viktkakor under stången tänkte jag var om man vill träna teknik i marklyft eller pendlay rows, där man startar från höjden stången är på om man har en vikt med officiell diameter på stången.
Så, istället för att lyfta från en höjd man tror är rätt, vända mitt i luften eller så, så får man en fast referenspunkt till vilken höjd man *brukar* starta från när man kör de övningarna, och kan därför lättare vänja in ett rörelsemönster som senare kommer att vara applicerbart även när man börjar lägga på vikter, tänkte jag.
Förlåt för allt OT-prat, jag ska sluta med det nu. Tror jag. ;)

Turfen, angående din bänkpress: om du försöker pressa ner axlarna i bänken aktivt, upplever du ändå samma problem med att dina armar når olika högt? Annars vet jag inte riktigt vad du ska göra åt det...

lurre86
2011-10-24, 08:02
har inte läst alla svar du fått. Du kanske redan fått dessa tips redan.

Börja med att sänk vikterna på marklyften och rodden så du enbart behöver tänka på tekniken.

I marklyftet tänk på att inte rulla fram stången. Ta av dig skorna. Sänk vikten. Brösta upp.

Placera stången nära benen. Ovanifrån ser det ut som att stången är långt bak på foten fast den är då i själva verker ungefär i mitten av din fot.

greppa stången, brösta upp, båltryck. Å lyft.

Börja med låga vikter å stegra.

Du kommer troligtvis att skada dig om du kör med tekniken du har idag.

I stångrodden så sänk vikten å kör kontrollerat.

rooz
2011-10-24, 08:18
Det var mig ett sjujävla tjat om kontakt. Behöver vi ta detta i varenda jävla tråd?

I marken.

1. Ta av skorna, du kommer stå stabilare och bättre utan dessa. Tänk dig att du ska trycka fötterna genom golvet.
2. Svanka lite lätt, tryck fram bröstet.
3. Dra in luft och spänn bålen, a.k.a Buktryck.
4. Dra stången längs med kroppen, nu kommer stången långt ifrån dig och du tappar både styrka & form.