handdator

Visa fullständig version : 2 frågor ang. benträning & diabetes!


hehelol
2011-10-22, 11:39
Tjo!
Topicen måste förvirra er men det är faktiskt två helt olika frågor! So here we go.

Fråga 1: I samband med deffning, kan insulin ha någon negativ påverkan på fettminskningen? (JAG HAR DIABETES!). Jag är säker på att det finns här på forumet, jag har hittat lite, men inte direkt någonting som ger mig det svaret jag vill ha!

Fråga 2: Jag är medveten om att det är bättre att köra tunga vikter med 5x5 under deffning, för att behålla maximal muskelmassa, vilket är vad jag gör. Jag vill dock minska storleken på mina ben, och jag har hört att man fettförbränner mycket när man tränar ben för att det är en så pass stor muskel, så är det inte bättre att köra låga vikter med kanske 20x3 reps? (Jag vill ha mer slanka ben än muskulösa!), eller ska jag bara fortsätta och hoppas på att fettförminskningen gör sin grej på mina ben?

Tack på förhand :)
Mvh

312
2011-10-22, 11:52
Tänkte bara flika in och säga att du inte får "Slanka" eller "Bulliga" muskler beroende på reps. En muskel kan bara bli större eller mindre, inte mer än så. Muskler kan helt enkelt inte formas, förutom just större eller mindre.

Kör 5x5 på ben också, du kommer (förhoppningsvis) hålla kvar benmusklerna, men fettet lär rinna av pga deff.

Sheogorath
2011-10-22, 11:55
Jag kan inte svara på din första fråga, men jag kan komma med en motfråga: om du har insulinberoende diabetes, har du då något annat val än att deffa med insulin (jag förutsätter att du har diabetes typ I)?

Fråga 2: det finns ingen träning som ökar fettförbränningen och det finns ingen träning som bränner fläsk specifikt från benen. Det enda fallet av "riktad förbränning" som är signifikant (vad jag känner till) är konditionsträning som förbränner större andel visceralt fett (ond bukfetma) jämfört med perifert fett (all annan).

hehelol
2011-10-22, 12:38
Tack boys! Och som svar till Sheogorath, jag har typ 1 ja, den som man föds med, så jag måste ta insulin. Var bara nyfiken på om det kan söla ner förbränningen, så ifall att det går dåligt vet jag om det är insulinet eller mitt kostupplägg :)

Olaaa
2011-10-22, 18:45
Det är bättre att köra få typ 5 eller många 16+ om du inte vill fokusera på massbyggning. Visst att antingen blir en muskel större eller mindre, med många eller få reps så bygger man inte lika mycket massa som med 8-12 reps.

z_bumbi
2011-10-22, 18:55
Styrketränar du inte benen så finns det ingen chans att de blir större men väl en chans att de blir mindre och det finns inget som säger att man måste styrketräna hela kroppen. Styrketräningen är "bara" till för att behålla muskelmassan.

hehelol
2011-10-22, 20:18
Har fått de svar jag vill ha tror jag, tack grabbar :)

Lychgate
2011-10-22, 20:58
Fråga 2: det finns ingen träning som ökar fettförbränningen och det finns ingen träning som bränner fläsk specifikt från benen. Det enda fallet av "riktad förbränning" som är signifikant (vad jag känner till) är konditionsträning som förbränner större andel visceralt fett (ond bukfetma) jämfört med perifert fett (all annan).

Snor tråden lite, har du några länkar eller mer om detta? Väldigt intressant nämligen. :)

hehelol
2011-10-22, 22:49
När jag tänker på det fick jag inte ett riktigt svar på insulin frågan! Och lychgates fråga var intressant också :)

Sverker
2011-10-23, 06:37
Du tar insulin för att balansera ditt blodsocker. Det är primärt.

Äter du mindre kommer givetvis blodsockret generellt att sjunka och du kommer att behöva mindre insulin.

Precis som för alla andra är det kaloriter in och kalorier ut som gäller. Har du diabetes måste du alltid tänka på ditt blodsocker.

Sheogorath
2011-10-23, 06:45
Snor tråden lite, har du några länkar eller mer om detta? Väldigt intressant nämligen. :)

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16446745?dopt=Abstract

Enligt Grub (som jag förmodar har tillgång till hela eftersom den här meningen inte finns i abstraktet) skall detta stå att läsa i artikeln:


Regular exercise and improved aerobic fitness may target excess fat accumuation in the abdominal-visceral area to a greater extent than peripheral fat deposits. Even when an exercise program produces no loss in body weight, substantial reductions occur in abdominal subcutaneous and visceral fat.

Sverker
2011-10-23, 06:52
Kan vi tänka oss att fettet där är känsligare för adrenalin men mindre känslig för låga insulinnivåer. Att det krävs stress eller fysiskt arbete för att få loss fettet.

Sheogorath
2011-10-23, 06:57
Kan vi tänka oss att fettet där är känsligare för adrenalin men mindre känslig för låga insulinnivåer. Att det krävs stress eller fysiskt arbete för att få loss fettet.

Ingen aning faktiskt. Det är väl en möjlighet? :) Men just stress höjer väl kortisolnivåerna också vilket intuitivt känns kontraproduktivt för att bli av med bukfett. Jag tänker på alla patienter som långtidsbehandlats med kortison peroralt. De ser ut som tunnor med smala stickor till armar och ben.

Lychgate
2011-10-23, 07:58
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16446745?dopt=Abstract

Enligt Grub (som jag förmodar har tillgång till hela eftersom den här meningen inte finns i abstraktet) skall detta stå att läsa i artikeln:

Myckt intressant, tack Sheo!

stridis
2011-10-23, 08:23
Kan vi tänka oss att fettet där är känsligare för adrenalin men mindre känslig för låga insulinnivåer. Att det krävs stress eller fysiskt arbete för att få loss fettet.

Kanske har en del med blodflödet dit att göra. I mina ögon så är det lättmetaboliserat fett, det både lagras och tas av lätt.

hehelol
2011-10-23, 09:15
Kan nån översätta länken till klarspråk? Vilken form av träning riktar in sig på visceralt fett? haha

tack sverker :)

Sverker
2011-10-23, 09:16
Var har vi "svårmetabolicerat" fett någonstans. Fett som av någon anledning inte ska eller kan släppas ut i blodet för förbränning.

Vi har problemet uppe i en annan tråd just nu om fruktos och fett bildat från fruktos. Jag antog att det mest avgörande är ifall fettcellerna reagerar på adrenalin eller något annat stresshormon. Att personer som inte rör på sig blir fetare därför de aldrig frisätter adrenalin ( extrem vinklat uttryckt ).