handdator

Visa fullständig version : Koffein utan tolerans?


Purren
2011-10-22, 11:24
Om man förtär koffein i dess olika former regelbundet bygger man ju upp en viss nivå av tolerans.

Nu kom jag att undra hur "ofta"/hur mycket koffein man kan inta utan att man bygger upp tolerans?

Finns det några studier på det eller liknande?

T.ex. tar man 200mg varannan dag är det för "långt" emellan för att kroppen ska minnas det.

Purren
2012-06-16, 19:57
Om man förtär koffein i dess olika former regelbundet bygger man ju upp en viss nivå av tolerans.

Nu kom jag att undra hur "ofta"/hur mycket koffein man kan inta utan att man bygger upp tolerans?

Finns det några studier på det eller liknande?

T.ex. tar man 200mg varannan dag är det för "långt" emellan för att kroppen ska minnas det.

Blev nyfiken på det här så jag tänkte att jag skulle söka, och se där, har redan gjort en post om detta. Någon som kan klargöra detta?

aijou
2012-06-17, 14:36
Vad jag har hört så bygger man faktiskt inte upp tolerans mot koffein utan man vänjer sig bara vid känslan.

King Grub
2012-06-17, 15:32
Pratar du ergogen effekt så får även vana kaffedrickare/koffeinbrukare fortsatt sådan.

clappen
2012-06-17, 15:40
jag dricker flera liter lightläsk som innehåller koffein, och jag känner t.ex. inte ett skvätt från PWO's, koffeintabs osv. Antar att jag byggt upp en sjuk tolerans mot detta, vettefan om det är nyttigt eller ej.

Birkharju
2012-06-17, 15:43
jag dricker flera liter lightläsk som innehåller koffein, och jag känner t.ex. inte ett skvätt från PWO's, koffeintabs osv. Antar att jag byggt upp en sjuk tolerans mot detta, vettefan om det är nyttigt eller ej.

Om du hela tiden dricker koffeinhaltiga drycker så är det ju ditt normala tillstånd.

clappen
2012-06-17, 15:51
Om du hela tiden dricker koffeinhaltiga drycker så är det ju ditt normala tillstånd.

Nja, men frågan är om det är bra/dåligt att bygga upp en sådan tolerans. Jag stoppar ju ändå i mig mycket koffein dagligen, inte direkt så att jag bajsar ut den. Så det är ju inte mitt "normala tillstånd" direkt.

Birkharju
2012-06-17, 15:59
Nja, men frågan är om det är bra/dåligt att bygga upp en sådan tolerans. Jag stoppar ju ändå i mig mycket koffein dagligen, inte direkt så att jag bajsar ut den. Så det är ju inte mitt "normala tillstånd" direkt.

Koffein har ju en halveringstid på 3-4 timmar. Om du hela tiden får i dig koffein utan att effekten någon gång(förutom under natten) försvinner ur kroppen är ju det ditt normala tillstånd. Nu vet jag ju inte hur det ligger till hos dig. Jämför det med en person som har sitt morgonkaffe och koffeintabletter innan träningen vid 16.00 där effekten hinner försvinna innan man får den igen. Det är lättare att känna skillnad.

Hoppas du förstår vad jag menar, för det gör jag inte själv. Behöver kaffe cofffee

samsam
2012-06-17, 16:59
Går ej. Hitta en potent dopamine reuptake inhibitor istället.
För mig har "varannan dag" funkat bäst vad gäller koffein, oavsett dos.

Purren
2012-06-17, 22:12
Pratar du ergogen effekt så får även vana kaffedrickare/koffeinbrukare fortsatt sådan.

Men har för mig att jag har läst att vana kaffedrickares koncentrationsförmåga/prestationsförmåga (eller något liknande) var densamma som en person som inte dricker kaffe överhuvudtaget.

Dvs att den positiva effekten endast är tillfällig, efter ett tag av konsumtion anpassar sig kroppen till koffeinet och kommer att kräva det för att hamna på sin basnivå.

Vill du förtydliga lite?