handdator

Visa fullständig version : Dalig lukt i k'o'k


grisbil3n
2011-10-22, 08:53
Har flyttat in i ett hus som statt tomt i over ett ar. Alla fonster har varit stangda och ventilationen har varit n'a'ra noll antar jag. Det aer lite dalig lukt i koket, inte sarskilt stark men tillr'a'ckligt for att det ska vara irriterande ibland. Har v'a'drat ordentligt i nagra dagar nu och upplever att det blivit bettre men kenns som att lukten kommer tillbaka lite over natten nar det aer st'a'ngt. Lukten aer inte "avloppsaktig" utan mer s'o'taktig och kanske lite fr'a'n. Bor i ett tropiskt land sa kenns som om detta kan vara fuktrelaterat . Det luktar mest i skaputrymmena under diskhon och elplattorna, kanske aer det sa att lukten kommer enbart fran dessa stallen och sprider sig. Upplever aven att det luktar svagt fran resten av skapen i k'o'ket.

Har stellt 5% 'a'ttika i skalar i namnde skaputrymmen och aven 'o'ppet i rummet for att bli av med lukten men vette fan om det hjalper sa mycket. Det forsta jag gjorde var 'a'ven att spraya rengoring torka av i alla skap och pa alla ytor. Men problemet kvarstar ju lite som sagt, vore grymt om nagan hade nan teori och kanske till och med en l'o'sning.

Tack

matlak
2011-10-22, 08:55
sötsliskigt och lite fränt....du har ett lik

Jockefoten
2011-10-22, 08:58
Det kanske ligger något dött djur bakom spisen eller i ventilationstrumman? Har du skorsten till spisfläkten så kan ju något finnas där.
För att säkerhetsställa att det inte kommer ifrån avloppet kan du ju spola den i någon timme.

grisbil3n
2011-10-22, 09:18
Hmm d'o'tt djur, nej det tror jag inte. Det aer ingen spis utan bara tva plattor. Skulle vara i ventilationstrumman som ovanfor fl'a'kten(?) isafall men det tror jag inte. Luktar starkare under diskhon.

begt
2011-10-22, 09:22
Det kanske ligger något dött djur bakom spisen eller i ventilationstrumman? Har du skorsten till spisfläkten så kan ju något finnas där.
För att säkerhetsställa att det inte kommer ifrån avloppet kan du ju spola den i någon timme.

+1 ligger det en död mus nånstans, t.ex. i ugnen, så kan det lukta som hin håle själv.

Olegh
2011-10-22, 09:25
+1 ligger det en död mus nånstans, t.ex. i ugnen, så kan det lukta som hin håle själv.

Alltså mycket värre än vad TS beskriver.

manekin
2011-10-22, 11:57
bara jag som trodde att det här skulle handla om dicken?!?

dream_theater_
2011-10-22, 12:18
Det är möjligt att det kan vara mögel. Stor chans när det inte är någon ventilation.

Cilia
2011-10-22, 14:05
provat att rensa avloppet?

Magganyo
2011-10-22, 14:25
Kan vara skit bakom/under/bredvid spisen om du inte kollat.

grisbil3n
2011-10-23, 11:15
Luktar som sagt inte som avlopp.

Hur far man bort m'o'gel?

dream_theater_
2011-10-28, 21:33
Det får man sanera bort. Antagligen får du ta hjälp av en städfirma, om nu så är fallet. Hur går det?

grisbil3n
2011-10-28, 23:59
Det gar frammat tackar som fragar, har fatt radet att anvenda aktivt kol av en person som aer lite av en expert pa k'o'k sa vi far se. Tydligen sa aer koket ganska gammalt och koptes begagnat fran ett hotell. Sa det aer formodligen sa att det anvents flitigt och sedan bara statt jevligt lange och blivit allm'an'nt sunkigt.

Sheogorath
2011-10-29, 07:10
bara jag som trodde att det här skulle handla om dicken?!?

Nej. Jag gick in här bara för att skriva "Tummen upp om du läste: 'Dålig lukt i ***".

Sheogorath
2011-10-29, 07:11
:thumbup: