handdator

Visa fullständig version : Ont/stramt i vänster hälsena


Alleckz
2011-10-21, 23:31
Hej!

Man, 21 år, 192,5 cm, 105 kg

Har sedan ett par veckor tillbaka haft obehag i vänster hälsena. Den känns liksom stel och det gör ont när jag går, kör stående vadpress och kör knäböj. Smärtan är egentligen inte så farlig, det känns mest stramt och obehagligt. Förutom "smärtan" i hälsenan har det även känts lite obehagligt i vänster knä/knäveck.

Har läst runt lite i andra trådar om hälsenssmärta, och känner igen mig om det där med för korta skor. Dom har jag dock haft i över ett år och smärtan kom nyligen.

Har på senaste tiden försökt jobba upp rörligheten för att kunna gå ATG i knäböj. Efter jag klarade det har jag ökat väldigt mycket i knäböj på kort tid (från typ 130x8 atg till 152,5x6 atg på kanske 2 månader).

Vad kan smärtan bero på? Smärtan sitter ju bara i vänster hälsena, kan det vara så att det vänstra benet är längre än det högre, och på så vis tvingas hälsenan sträckas mer i djup böj? Kan smärtan bero på vadpressen? Har aldrig tidigare haft några känningar/skador i varken vadmuskler eller hälsenor.

Hade tänkt vila helt från träning i en vecka till att börja med. Finns det något annat jag bör göra? Behandla med diklofenak? Uppsöka sjukgymnast? Tips på bra sådan är isåntfall väldigt uppskattat. Tar emot så grymt mycket att behöva ta träningsuppehåll när det går så bra för tillfället :(

Ponera att smärtan går över, vad bör jag göra då för att smärtan inte ska komma tillbaka?

Oerhört tacksam för svar, mvh Alex.

Alleckz
2012-02-11, 13:52
Efter jag startade tråden blev symptomen värre, kunde till slut inte köra knäböj alls. Det var en diskbuktning vid L5 med nervrotspåverkan som gav mina diffusa symptom. Fick en Mc. Kenzie-övning av min sjukgymnast, och sedan var det bra efter en vecka! :hbang:

Har ett lite snedställt bäcken, antagligen pga. benlängdsskillnad som möjligtvis skulle kunna vara orsaken? Skulle kolla upp inlägg till skorna iaf, samt fortsätta med Mc. Kenzie-övningen vid behöv.

Hoppas detta kan hjälpa någon. :)

Popliteus
2012-02-14, 07:46
Kul att du delar med dig trots att du inte fick ngt svar på din frågeställning här :)

killenigrillen
2012-02-14, 07:54
Härligt!

Just att du nämnde både knäsmärta och smärta i hälsenan gav mig tanken att det kunde vara ryggen som spökade. Kul att övningarna fungerade :)

Andy Hug
2016-12-27, 14:43
Bumpar denna då jag har samma problem som du beskriver. Vad är det för övning som du blev rekommenderad och sjukgymnasten ifråga råkar inte ligga i Stockholm?

Scratch89
2016-12-27, 19:02
Har ett lite snedställt bäcken, antagligen pga. benlängdsskillnad som möjligtvis skulle kunna vara orsaken?

Troligen inte. Snedställt bäcken, benlängdsskillnad och sånt där trams är sådant som kiropraktorer och naprapater nämner ofta, men det brukar sällan finnas fog för det.

Scratch89
2016-12-27, 19:04
Bumpar denna då jag har samma problem som du beskriver. Vad är det för övning som du blev rekommenderad och sjukgymnasten ifråga råkar inte ligga i Stockholm?

Den här, vågar jag nog chansa på. :)

wBOp-ugJbTQ

Det kan hjälpa med extensioner i ländryggen för att bli av med besvären men det viktigaste är att man tar reda på vad som orsakat skadan från första början. Om det kommit i samband med en ökad belastning i knäböj får du kolla så du inte över- eller felbelastar. Krummas ryggen i bottenläget får du ett ökad tryck på diskar och kan i förlängningen leda till nervpåverkan ut i benet, möjligen även ett fullständigt diskbråck. Inte kul!