handdator

Visa fullständig version : Sjukt less på ländryggbesvär facettledsproblematik?


burkmannen
2011-10-21, 23:25
Kön: Man
Ålder: 19
Längd och vikt: 178 cm, 85 kg.

Fick en MR för 2 år sedan och det enda som hittades var dehydrering vid L1-L2.


Smärtbeskrivning: Var gör det ont: I ländryggen runt L1-L2 och ner.

Känns det som att smärtan är djup eller ytlig: Svårt att säga ganska ytlig.

Gör det ont någonstans då du trycker: Ja om någon annan trycker vid L1-L2.

Hur uppkom besvären, plötsligt eller successivt: Successivt av kampsportsträning där jag även fick snapping hip, ont i knän och ont i skuldran.

Är smärtan skarp eller mer dov: Både och. Hugger till när jag lutar mig bakåt och dov vid stillastående och sittande.

Ont hela tiden eller endast vid viss aktivitet: Ont vid stående, tunga lyft, sittande. Det känns bättre vid rehab-övningar speciellt rygglyft eftersom ryggen blir varm men det håller bara i sig medan man har pump. Blir lätt trött i ryggen vid framåtlutande position. Det knakar, klickar, knastar och dunkar i höjd med L1-L2 om jag te.x roterar höften.

Rörelser som smärtar är bakåtlutande, då hugger det till. Framåtlutande speciellt på morgonen då jag är mycket mer stel och öm. På morgonen känns det mest vid sidan av ryggraden och inte mitt i ( Krånglande facettled?). Har haft ont i snart 3 år. Stretching av höftböjare tar bort mycket av stelheten.

Jag är nog ganska kort i höftböjarna och dålig aktivation i hamstrings. Har nog ganska mycket svank och skulle gissa på att jag är lite överrörlig i ländryggen men en stel bröstrygg.

Att ligger ner är skönast, värst är att sitta och långvarigt stående.

Jag kör bara rehab just nu. Jag hann bara köra i 3 månader innan jag for och jobbade på en träindustri då ryggen blev ännu sämre. Mycket "tunga" lyft. Det började hugga i ryggen på morgonen både i framåt och bakåtlutande har jag för mig. Blev bättre på dagen. Det mesta av huggande försvann efter 1 månad men med en större stelhet och värk.

Blir mindre stel i framåtposition av att stretcha gluteus men märker en försämring om jag lägger mig ner på rygg direkt efter.

Provocerar hostning/nysning/krystning dina besvär i ryggen: Nej
Domningar/sockerdrickskänsla i ben eller fötter: Nej
Svårighet att gå på tå eller häl: Nej
Domning i underliv: Nej
Påverkan på blåsa/tarm(svårt att hålla tätt eller tömma): Nej

Har dock börjat få svaga känningar i höger skinka men inte alls mycket. Kan känns om jag börjar gå men försvinner efter något steg. Även vid rygglyft där fötterna är fastlåsta tycker jag att jag får en känsla i rumpan efter kanske 15 reps. Det strålar inte men det är inte samma känsla som pump heller. Dock en mycket svag känsla.

Om jag lutar mig bakåt kan jag även få en svag känsla i skinkan som sedan försvinner. Samma sak om jag genom att skjuta upp ryggen som en katt och sen lutar jag mig bakåt igen.

Har du redan fått diagnos och/eller behandling? Har du påbörjat någon form av rehabträning: Jag håller på att rehabilitera men jag har aldrig under den tid jag rehabiliterat känt någon förbättring. Läkarna hittar ingenting. Den senaste läkaren jag var hos sa dock att vissa symptom tyder på facettledsproblematik men hon är inte säker, men även fast läkarna inte hittar något kan dom inte ge mig en remiss till smärtkliniken i Umeå.

Kan facettleder även ge besvär vid framåtlutande positioner? Kan jag ha fått en diskbutkning?

Övningar jag kör nu är plankan på knän eftersom jag blev mer stel av det vanliga utförandet, sidoplankan, sahrmann övningar, rygglyft och höftlyft/bryggan. Kör detta cirka 6 gånger i veckan.

Något som ser dåligt ut med tanke på att jag har korta höftböjare eller allmänt av min beskrivning? Hur lång tid innan jag ser någon förbättring? 1 år med tanke på att jag aldrig känt någon förbättring under de månader jag kört?

Jag har seriöst varit hos nästan alla i denna stad utan att någon kan ge mig något konkret.

TurningTorso
2011-10-22, 17:33
Jag känner att jag måste svara eftersom jag har/haft samma problematik, på väldigt många punkter iaf. Jag är därför självlärd vilket gör att man är närmre inbillning än utbildning kanske. :)

Reflektioner utan någon inbördes ordning, och säkert många saker du redan tänkt på:

- Dehydrering av diskarna kanske kan vara orsak till smärta....eller inte. I vilket fall tänker jag att man borde se till att ryggen rör sig bra över och under dessa diskar då diskarna säkert inte "håller emot" lika bra som de ska och när du t ex vrider kroppen vrider du mer över L1/L2 än på andra ställen. Rörlighetsövningar för bröstrygg är första tanken. Insåg själv för ett antal år sedan att jag tog ut all rörelse i ländryggen.

-Du nämner korta höftböjare/framåtlutande bäcken osv. Även ont i knäna. Känns som det kan hänga samman och jag skulle satsa mycket på att försöka fixa det. Jag själv var extremt dominant i framsida lår. Hade rövmuskulatur men den förstod inte alltid när den skulle användas. Stretcha höftböjare, stärk mage och baksida lår/röv är väl standardreceptet vilket jag antar att du kör på.

-Hur är rörligheten i höften? Har någon kollat alla håll inkl rotationer?

-Hade/har också problem med plankan. Spänner du arslet när du kör den? Annars är det lätt att hamna i fel position. Om du använder psoas för att stabilisera skulle det kunna förklara att du får ont i ryggen.

-Jag har testat modellen att gå till en sjuhelvetes massa kiropraktorer/sjukgymnaster/naprapater/läkare under ett antal år. Absolut inget ont om dem men det underlättar inte när man får olika bud. Har fått benlängdsskillnadsdiagnoser från 0-20mm med bara dagar emellan besöken. Samma ortoped gick från 20mm till 0mm i anatomisk skillnad vid olika besök. Han verkade dock inte känna till funktionella skillnader så bra. Man får bita ihop och försöka sammanställa åt vilket håll det pekar så att säga.

-Har du testat att "foam rolla" TFL, Rectus femoris för eventuell förbättring?

Som sagt, reflektioner iom att jag ser likheter. Hoppas det kan sätta igång en tanke eller hjälpa till på annat sätt.

burkmannen
2011-10-22, 18:20
Jag känner att jag måste svara eftersom jag har/haft samma problematik, på väldigt många punkter iaf. Jag är därför självlärd vilket gör att man är närmre inbillning än utbildning kanske. :)

Reflektioner utan någon inbördes ordning, och säkert många saker du redan tänkt på:

- Dehydrering av diskarna kanske kan vara orsak till smärta....eller inte. I vilket fall tänker jag att man borde se till att ryggen rör sig bra över och under dessa diskar då diskarna säkert inte "håller emot" lika bra som de ska och när du t ex vrider kroppen vrider du mer över L1/L2 än på andra ställen. Rörlighetsövningar för bröstrygg är första tanken. Insåg själv för ett antal år sedan att jag tog ut all rörelse i ländryggen.

-Du nämner korta höftböjare/framåtlutande bäcken osv. Även ont i knäna. Känns som det kan hänga samman och jag skulle satsa mycket på att försöka fixa det. Jag själv var extremt dominant i framsida lår. Hade rövmuskulatur men den förstod inte alltid när den skulle användas. Stretcha höftböjare, stärk mage och baksida lår/röv är väl standardreceptet vilket jag antar att du kör på.

-Hur är rörligheten i höften? Har någon kollat alla håll inkl rotationer?

-Hade/har också problem med plankan. Spänner du arslet när du kör den? Annars är det lätt att hamna i fel position. Om du använder psoas för att stabilisera skulle det kunna förklara att du får ont i ryggen.

-Jag har testat modellen att gå till en sjuhelvetes massa kiropraktorer/sjukgymnaster/naprapater/läkare under ett antal år. Absolut inget ont om dem men det underlättar inte när man får olika bud. Har fått benlängdsskillnadsdiagnoser från 0-20mm med bara dagar emellan besöken. Samma ortoped gick från 20mm till 0mm i anatomisk skillnad vid olika besök. Han verkade dock inte känna till funktionella skillnader så bra. Man får bita ihop och försöka sammanställa åt vilket håll det pekar så att säga.

-Har du testat att "foam rolla" TFL, Rectus femoris för eventuell förbättring?

Som sagt, reflektioner iom att jag ser likheter. Hoppas det kan sätta igång en tanke eller hjälpa till på annat sätt.

Jag kör mycket bålstabilitet och stretchar dagligen höftböjarna tills de nästan blir ömma. Sitter tyvärr mycket så jag vet inte hur mycket det gör att de tar ut varandra?

Dominant framsida skulle jag nog också gissa att jag har och dålig aktivitet i hamstrings. Kan inte alls spänna baksida lår om jag försöker. Kan få kontakt vid te.x bryggan men inte genom att bara försöka spänna. Kör inte några enskilda övningar för rumpan nu utan bara höftlyft.


Körde lite foam-rolling ett tag men inte längre. Jag vet inte om det är min skuldra som gör bröstryggen stel eller om det är något annat. Jag själv märker inte stelhet i bröstryggen men diverse sjukgymnaster har påpekat att jag är stel där. Vet foam-rolling och sen diverse vrid och böjövningar för bröstryggen. Något mer?

Vad menar du med att använda psoas till att stabilisera vid plankan? Hur tränar man bort det? Kan tänka mig att höftböjarna är ganska aktiva.

Rörlighet i höften har jag ingen aning om och tror inte att sjukgymnasterna har testat det. Det enda jag vet är att jag har snapping hip som inte smärtar men som är störande. Alla jag har besökt har gjort standardtesterna skulle jag säga. Inte så stor skillnad mellan alla besök.

Hur är det att köra sahrmann övningar med korta höftböjare? Brukar stretcha just innan jag gör dom.

Vad är TFL? Jag stretchar rectus femoris ibland men inget annat.

Kan även tillägga att innan kampsporten hade jag absolut noll problem med kroppen och hade aldrig haft känningar. Sen efter några månader av träning med mycket falltekniker och sparkar så började knäna och ryggen smärta.

TurningTorso
2011-10-22, 19:03
Kan du se själv om bäckenet lutar framåt och därvid också mäta förbättringar?

Foam-rolling och vridövningar låter bra. Se till att inte vrida för långt ner bara där ryggproblemen sitter. När jag gör vridövningar och står på knä och händerm så sätter jag en tennisboll eller pinne och klämmer den i höften. Vrider man i ländryggen släpper bollen/pinnen.

Angående psoas och plankan...har för mig att jag läst detta nånstans. Är inte hundra. Vad jag är hundra på är att det blir en enorm skillnad på plankan om man spänner arslet. Testa även att andas ordentligt med magen samtidigt som du är stabil.

TFL är Tensor fascia latae. Den spänner lårfascian på utsidan av låret. Den kan vara iblandad i både "snapping hip" och knäont. Brukar vara öm som attans på mig ibland.

Intressant att du var problemfri innan kampsporten dock. Höll du på med andra idrotter då? Hur länge har du kampsportat och vilken kampsport?

burkmannen
2011-10-22, 19:13
Jag höll på med fotboll och var aldrig skadad eller hade känningar någonstans. Jag hann bara träna i några månader innan kroppen började säga ifrån i form av knävärk, ryggvärk och sockerdricka i skuldran. Det var Hapkido som har mycket falltekniker och rullande övningar som i parkour. Hade även så att knäna högg ett tag, kunde komma när som helst när man gick men nu har det övergått i en värk som kommer ibland efter man gått. Mycket stel i knäna på morgonen också.

Jag tror att bäckenet lutar framåt men har aldrig sett någon förbättring i mindre svank eller så. Stretchningen ger bara tillfällig lindrig och är alltid stel igen på morgonen. Jag vet inte riktigt hur en normal bäckenposition ser ut.

Jag tror att i början så använde jag utsidan av knäna för att ställa mig upp efter fall och diverse. Slutade ned det senare och började stiga upp korrekt. Kan det ha varit det som startade knäproblemen?

Hur är din rygg nu? Hur lång tid brukar man behöva rehabilitera för att bli smärtfri? Jag vet att sen måste man köra "underhålls-rehab" annars försvinner effekten ganska snabbt.

TurningTorso
2011-10-22, 19:25
Fotbollen ger inte världens bästa grund för kampsporten tyvärr. Har ungefär samma erfarenhet.

Min rygg är bättre nu. Måste sköta mig så att säga, men jag räknar med att kunna gå på allt vikter/kampsport osv för fullt vartefter. Just nu är det mest livet som är lite i vägen, inte ryggen.

Googla och youtuba "anterior pelvic tilt" så kan du hitta något om hur man mäter. Du har benutskott på framsidan och baksidan som går att mäta efter.
Det kan nog behövas mycket mer än statisk stretching för att fixa till problemet.

Holabandola
2011-10-23, 12:15
Låter som ryggraden dras/hamnar snett mot bäckenet, pga stela eller korta muskler i ben höftböj etc.

Du säger att du stretchar höftböj, HUR stretchar du dem?
Jag höll nämligen på som du och stretchade som en galning men lyckades aldrig få till dem att bli längre, det är svårt att få till maximal stretch av höftböjarna om man inte använder rätt teknik. Jag började stretcha så här, att sträcka ut armana och lägga foten innåt gör all skillnad i världen på stretch av höftböj. http://www.youtube.com/watch?v=iEbvVwuBnzg

Har du provat göra thomas test?
Du lägger dej på ett bord med bena utanför bordet,lyfter upp och håller i dina knän med armarna och sen läpper ner ett ben och knä mot bordskanten samtidigt som du håller kvar det andra knät. Om du kan nuddda bordskanten med baksidan av ditt lår så är höftböjarna okej, men om du kan få in en hand under låret mellan bord och lår så är de för korta och kommer ge dej problem. sök på youtube om du inte förstår hur jag menar, psoas thomas test. Då får du iallfall svart på vitt om korta höftböjar är ditt problem eller ej.
Har du korta stela höftböjar så är garanterat resten av musklerna i ben stela, stretcha igenom allt, rumpa, lår hamstring.

Risken med att stretcha ut allt är dock att man kan under en tid bli överrörlig i ryggraden, det märks främst genom att du komerm få molande värk på kvällarna, det går över med tiden, men om inet så får du köra bålövningar, sitta på en boll med fötterna i luften är excellent.

burkmannen
2011-10-23, 13:30
Låter som ryggraden dras/hamnar snett mot bäckenet, pga stela eller korta muskler i ben höftböj etc.

Du säger att du stretchar höftböj, HUR stretchar du dem?
Jag höll nämligen på som du och stretchade som en galning men lyckades aldrig få till dem att bli längre, det är svårt att få till maximal stretch av höftböjarna om man inte använder rätt teknik. Jag började stretcha så här, att sträcka ut armana och lägga foten innåt gör all skillnad i världen på stretch av höftböj. http://www.youtube.com/watch?v=iEbvVwuBnzg

Har du provat göra thomas test?
Du lägger dej på ett bord med bena utanför bordet,lyfter upp och håller i dina knän med armarna och sen läpper ner ett ben och knä mot bordskanten samtidigt som du håller kvar det andra knät. Om du kan nuddda bordskanten med baksidan av ditt lår så är höftböjarna okej, men om du kan få in en hand under låret mellan bord och lår så är de för korta och kommer ge dej problem. sök på youtube om du inte förstår hur jag menar, psoas thomas test. Då får du iallfall svart på vitt om korta höftböjar är ditt problem eller ej.
Har du korta stela höftböjar så är garanterat resten av musklerna i ben stela, stretcha igenom allt, rumpa, lår hamstring.

Risken med att stretcha ut allt är dock att man kan under en tid bli överrörlig i ryggraden, det märks främst genom att du komerm få molande värk på kvällarna, det går över med tiden, men om inet så får du köra bålövningar, sitta på en boll med fötterna i luften är excellent.

Jag stretchar som på videon. Får testa thomas test lite senare. Om jag börjar stretcha hamstrings och rumpan kommer jag få ännu mer svank och det vill jag ju inte. Ska väl snarare stretcha framsidan och träna baksidan?

Jag kör bålövningar men får aldrig något resultat. Har också testat att sitta på en boll men gillade inte den övningen.

TurningTorso
2011-10-23, 22:17
Jag tror många gånger att rectus femoris kommer undan lite för lätt och att man skyller mycket på psoas. RF fäster ju alldeles utmärkt för att skapa rotationen framåt i höften dessutom. Psoas bidrar till extern rotation av lårbenet så genom att göra lite varianter av thomas test med utsträckt och roterat ben kan man försöka få fram lite extra information.

Vad kör du för bålövningar nu och hur mäter du resultat? Mindre smärta?

burkmannen
2011-10-23, 22:29
Jag tror många gånger att rectus femoris kommer undan lite för lätt och att man skyller mycket på psoas. RF fäster ju alldeles utmärkt för att skapa rotationen framåt i höften dessutom. Psoas bidrar till extern rotation av lårbenet så genom att göra lite varianter av thomas test med utsträckt och roterat ben kan man försöka få fram lite extra information.

Vad kör du för bålövningar nu och hur mäter du resultat? Mindre smärta?

Jag kör plankan på knä, sidoplankan, sarhmann (du kan googla om du ej vet vad det är), rygglyft och höftlyft. Jag mäter resultat i mindre smärta främst och det har jag aldrig märkt av tyvärr.

Testade att göra Thomas test och jag kunde få hamstrings av vidröra bordet. Inte så mycket men det rörde. Tror mest det är min rumpa som tar emot.

Kan tillägga om jag kör "musslan" så känner jag av höftböjarna eller om det är ljumskarna lite och jag får en konstig känsla i baksida lår eller lite mer på utsidan men fortfarande baksidan. Känns mer desto högre upp jag för knäet.

TurningTorso
2011-10-24, 01:12
Jag antar att du är noggrann med utförandet av övningarna.
Känns som det skulle behövas lite progression. Plankan på knä tar ju inte så mycket som exempel. Även i bryggövningar för röven kan du ju köra med ett ben osv. Lite anti-rotation i form av pallof press eller liknande borde vara bra med tanke på diskarna som var lite dåliga.

Varför musslan gör ont vet jag inte. Kan du känna på gluteus medius under utförandet så att den aktiveras?

burkmannen
2011-10-24, 14:51
Alltså är det inte vanligt att ha dehydrerad disk även för unga personer? Menar man brukar ju inte röntga unga personers ryggar så ofta eftersom man inte brukar ha problem vid så låg ålder.

Jag försöker köra noggrant. Nej plankan på knä tar inte speciellt mycket men då kör jag ju även sarhman som tar mer. Körde vanliga plankan i 3 månader utan resultat också. Körde även enbens-böj och hip-aeroplane utan några resultat.

Rumpan spänns men vet inte om just gluteus medius spänns. X-walking måste väl vara en bra övning för gluteus?

burkmannen
2011-10-25, 13:34
Brukar sitta på knä vid datorn och ha armbågarna på bordet med en rak rygg för tycker det är skönast slipper man värk när man sitter som vanligt. Är detta dåligt för ryggen? Får inte ont utan är skönare än att sitta raklång. Konstig position ja men det är den jag föredrar.

burkmannen
2011-10-28, 01:42
Jag antar att du är noggrann med utförandet av övningarna.
Känns som det skulle behövas lite progression. Plankan på knä tar ju inte så mycket som exempel. Även i bryggövningar för röven kan du ju köra med ett ben osv. Lite anti-rotation i form av pallof press eller liknande borde vara bra med tanke på diskarna som var lite dåliga.

Varför musslan gör ont vet jag inte. Kan du känna på gluteus medius under utförandet så att den aktiveras?

Kan även tillägga att dunket och smällandet jag hör och känner i ryggen vid höftrotation minskas avsevärt med stretch av höftböjare och TFL. Orsak? Jag har dock blivit öm i höftböjaren både när jag stretchar och när jag lyfter upp knäet mot magen. Varför?

burkmannen
2012-05-26, 20:08
Jag bumpar denna eftersom jag har en zillion trådar redan. Jag får aldrig några resultat av min rehabilitering? Om jag drar mig med en gissning skulle jag säga att jag skulle fått samma resultat av att göra rehabiliteringen som att promenera.

Jag har nu kört i 5-8 månader cirka utan några större resultat och den nyaste skadan drog jag på mig för 10 månader sedan. Jag har för mig att Sheograth skrev i en av mina trådar att facettledsproblematik kan man inte göra något åt utan man kan bara göra det bästa av situationen?

Jag har kört/kör plankan, sidoplankan, höftlyft med ett och två ben, rygglyft, stålmannen liggandes på mage där man lyfter motsatt ben och arm, benlyft där man ligger på marken och lyfter benen på olika sätt för att stärka magen, har börjat promenera cirka 1 timme per dag utspritt på dagen för att röra mig mer utöver rehabiliteringen. Jag har även börjat sova på ryggen för att försöka hålla ryggen i en så bra position som möjligt under natten. Kör schemat 6 gånger i veckan dock inte alla övningar jag listade samtidigt utan vissa har jag kört under andra perioder.

Jag vill bli bra någon gång så man kan börja göra saker och slippa smärtan men känns som man trampar på samma ruta. Jag vet inte om jag bara är för otålig? Det kan ju inte ska ta år och dar att få resultat och börja känna sig bättre? Visst jag känner mig såklart bättre sen jag skadade mig men inte nog för att tycka att rehabiliteringen i sig givit resultat.

Har ingen kontakt med en sjukgymnast just nu och jag kan inte se hur det skulle hjälpa mig för jag har träffat så många och ingen kan direkt säga något.

burkmannen
2012-06-01, 17:18
Bump. Jag vet att det inte finns någon quick-fix som botar problemen, men ska det ta såhär lång tid? Det känns som sagt att det är tiden som gjort problemen mindre och inte rehabiliteringen. Känns som jag ligger på plus/minus noll hela tiden och aldrig rör mig framåt.