handdator

Visa fullständig version : Hur påverkar salt kroppen akut?


Trashcan
2011-10-21, 18:22
Det vore ju konstigt om det inte redan finns en tråd som behandlar detta, men jag hittade ingen i alla fall.

Frågan är alltså vad vanligt salt(eller natrium) har för akuta effekter på kroppen. Menar då alltså inte hjärtsjukdomar osv, utan vad som händer på kort sikt, ett par dagar/timmar typ. Har det någon inverkan på prestation, hur blir det egentligen med vätska i kroppen osv. Tack!

Edit: Jag har för mig att den vätska man lade på sig vid användning av kreatinmonohydrat räknades som något bra. Minns inga detaljer men det var något om vätska i muskler och leder som ger bra tryck och skydd. Går detta att relatera till koksalt?

Fugly
2011-10-21, 18:47
Du lagrar mer vätska och får en högre kroppsvikt. Kreatin tror jag lagrar vatten i musklerna så att det ser ut som mer muskler men det är bara vatten, kan dock inte relateras med koksalt då det är överallt.

Sverker
2011-10-21, 18:55
Akut binder koksaltet tills sig vatten i kroppen. Vattnet binds upp främst från blodet. Därefter kommer saltet, med vattnet, att sippra ut i vätskan kring musklerna och under huden.
Hjärtat ökar blodtrycket för att öka filtreringen av blodet genom njurarna. Saltet som filtreras av i urinen tar med sig vatten i urinen.


Alltså blir du uttorkad:(

watertouch
2011-10-21, 19:30
Akut binder koksaltet tills sig vatten i kroppen. Vattnet binds upp främst från blodet. Därefter kommer saltet, med vattnet, att sippra ut i vätskan kring musklerna och under huden.
Hjärtat ökar blodtrycket för att öka filtreringen av blodet genom njurarna. Saltet som filtreras av i urinen tar med sig vatten i urinen.


Alltså blir du uttorkad:(

Hmm hur pass utorkad, går nämligen på en medicin som sänker blodtrycket som biverkning och då ska man antingen extra salta maten lr köpa Natriumkloridkapslar 0.5g 1-3 kaps 3 gånger dagligen..

Öka vätske intaget?

Kreatin kan det hjälpa nått?

mn8eii
2011-10-21, 19:57
Akut binder koksaltet tills sig vatten i kroppen. Vattnet binds upp främst från blodet. Därefter kommer saltet, med vattnet, att sippra ut i vätskan kring musklerna och under huden.
Hjärtat ökar blodtrycket för att öka filtreringen av blodet genom njurarna. Saltet som filtreras av i urinen tar med sig vatten i urinen.


Alltså blir du uttorkad:(

Fast det där blev lite bakochfram och är inte riktigt korrekt.

All vätska som finns i våra kroppar kan delas upp i 2 delar, intracellulärt och extracellulärt. Intracellulärt är precis som det låter, i våra celler. Extracellulär vätska finns antingen interstitiellt eller i vår blodplasma. Hur volymen i de olika rummen regleras är ett kapitel i sig som Frank Starling var väldigt duktig på, men gravt förenklat så beror den på skillnader i osmolaritet mellan rummen.

Natriumjoner står för ~90% av de osmotiskt aktiva extracellulära soluterna. Det medför att den extracellulära volymen framförallt bestäms av mängden Na. När vi intar stora mängder NaCl kommer ökningen i osmolariteten extracellulärt medföra att intercellulärvolymen minskar och extracellulärvolymen öker, vatten flödar ut från cellerna och samlas extracellulärt. Detta är vad vi vardagligt kallar, salt binder vatten.

Eftersom blodplasman ingår i det extracellulära rummet så kommer blodvolymen att öka, detta i sig medför ett akut höjt blodtryck. I en njurfrisk individ kommer dock njurarna snabbt att reglera detta, väldigt snabbt. Detta gör de genom att öka den glomerulära filtrationen (GFR) och bilda mer primärurin, vilket innebär en minskning av extracellulärvolymen. Kroppen ökar inte blodtrycket för att öka GFR, den ökar GFR för att sänka blodtrycket. Hur detta fungerar är också det extremt finurligt.

watertouch
2011-10-21, 20:44
Vänta va... Så det jag läst om min medicin på nätet. Att man ska äta extra Salt/natrium det håller inte i längden?....

Ll har jag totalt missuppfattat dig?

watertouch
2011-10-21, 20:56
Vänta va... Så det jag läst om min medicin på nätet. Att man ska äta extra Salt/natrium det håller inte i längden?....

Ll har jag totalt missuppfattat dig?


Du vet ju inte vad det är för medicin men ja det var att ta extra salt för det höjjer blodtrycket....

mn8eii
2011-10-21, 20:58
Vänta va... Så det jag läst om min medicin på nätet. Att man ska äta extra Salt/natrium det håller inte i längden?....

Ll har jag totalt missuppfattat dig?

Äter du salt ökar du den extracellulära volymen vilket innebär större blodvolym vilket höjer ditt blodtryck. Kroppen är bra på att via njurarna motverka detta men den regleringen sker inte lika effektivt om du redan har lågt blodtryck pga. dina mediciner.

Alltså kan du återställa ett onormalt lågt blodtryck genom att inta NaCl.

watertouch
2011-10-21, 21:11
Äter du salt ökar du den extracellulära volymen vilket innebär större blodvolym vilket höjer ditt blodtryck. Kroppen är bra på att via njurarna motverka detta men den regleringen sker inte lika effektivt om du redan har lågt blodtryck pga. dina mediciner.

Alltså kan du återställa ett onormalt lågt blodtryck genom att inta NaCl.

Aha tack okej... Hoppas du inte uppfatta "vänta va!" som att jag tog illa ton... Vart bara så fundersam på det jag läst på nätet att jag fumla till det

Har en blodtrycksmätare hemma så det blir att för nogran koll o scheman. :)

mn8eii
2011-10-21, 21:18
Aha tack okej... Hoppas du inte uppfatta "vänta va!" som att jag tog illa ton... Vart bara så fundersam på det jag läst på nätet att jag fumla till det

Har en blodtrycksmätare hemma så det blir att för nogran koll o scheman. :)

Tänk på att det inte behöver vara någon fara att ha ett något lågt blodtryck. Får du inga symtom som t.ex. yrsel eller svimningskänslor eller har ett extremt lågt blodtryck så brukar man inte behandla det.

watertouch
2011-10-21, 22:48
Tänk på att det inte behöver vara någon fara att ha ett något lågt blodtryck. Får du inga symtom som t.ex. yrsel eller svimningskänslor eller har ett extremt lågt blodtryck så brukar man inte behandla det.

Tyvärr har jag alla, då jag reser mig... Osteriosis hypotoni (lågt blodtryck då man reser sig).... Men det kanske är smällar man får ta... Det verkar ligga rätt okej annars...
Nee det jag skrev var mer än undran om hur detta skulle gå till, får ta upp det med läkaren då jag träffar denna.... Vet ärligt talat om det inte är värt lite yrsel,svimmningskännslor och öronsus varje gång man reser sig... Skitsamma skitsamma!!!! :D

Trashcan
2011-10-22, 08:30
Så skulle man kunna säga såhär: Kreatin ger intracellulär vätska, främst i musklerna, medan salt drar ur vätska ur cellerna. Fallet med salt låter som att det mest skulle vara dåligt för träningen. Det känns som att jag ibland upplever bra tryck i kroppen(som i bra för styrketräning) efter ett lite större saltintag, men det kanske är blodtryck eller allmän svullenhet istället.

Spartansk
2011-10-22, 08:38
Jag har för mig att natrium driver ut vätska ur musklerna och in under huden, medan kalium driver ut vätska från under huden och in i musklena - och att därför byggare käkar massa kalium och minimerar natrium under tävling.