handdator

Visa fullständig version : Skivstångsrodd


Fugly
2011-10-21, 16:42
När jag drar stången, ska mina armbågar vara så nära mig som möjligt eller ska de gå så de går, alltså inte så nära mig? Vill också veta skillnaden mellan dessa två varianter.

LillSkalman
2011-10-21, 17:22
Om jag var du skulle jag testa mig fram och se vad som känns bäst, det finns många små sätt att variera en skivstångsrodd. Viktigast är nog hur du står och att du har bra hållning genom utförandet, utöver det gäller väl regeln träna mer grubbla mindre. ;-)
Lycka till!

willtjam
2011-10-21, 17:28
Tänker du på upprätt rodd eller framåtböjd rodd?

Sheogorath
2011-10-21, 17:38
När jag drar stången, ska mina armbågar vara så nära mig som möjligt eller ska de gå så de går, alltså inte så nära mig? Vill också veta skillnaden mellan dessa två varianter.

Lats (och bröst om vi ska vara petiga) jobbar sämre ju längre ut du har armbågarna. Med 90 graders vinkel i axelleden är lats och bröst i princip helt bortkopplade. Eftersom man ändå är stark i drag där man inte klistrar armbågarna mot sidan får det ju vara andra muskler som jobbar effektivare och jag skulle kunna tänka mig att det är traps och/eller rhomber som står för den biten, även om jag (hör och häpna) inte riktigt fått klart för mig hur. Men något måste det vara. Man kan inte koppla bort en massa muskler och bli starkare utan att andra går in. Baksida axlar är för liten för att kunna stå för all den kraftutvecklingen, dessutom ska de kunna arbeta effektivt även i extension ("armbågarna in"). Så armbågar in: mer specifikt för lats, armbågar ut: mer baksida axlar och mer skulderadduktorer (om ingen annan har ett bättre förslag).

Fugly
2011-10-21, 17:42
Lats (och bröst om vi ska vara petiga) jobbar sämre ju längre ut du har armbågarna. Med 90 graders vinkel i axelleden är lats och bröst i princip helt bortkopplade. Eftersom man ändå är stark i drag där man inte klistrar armbågarna mot sidan får det ju vara andra muskler som jobbar effektivare och jag skulle kunna tänka mig att det är traps och/eller rhomber som står för den biten, även om jag (hör och häpna) inte riktigt fått klart för mig hur. Men något måste det vara. Man kan inte koppla bort en massa muskler och bli starkare utan att andra går in. Baksida axlar är för liten för att kunna stå för all den kraftutvecklingen, dessutom ska de kunna arbeta effektivt även i extension ("armbågarna in"). Så armbågar in: mer specifikt för lats, armbågar ut: mer baksida axlar och mer skulderadduktorer (om ingen annan har ett bättre förslag).

Hehe, väntade på ett sånt här svar. Tack!

Sheogorath
2011-10-21, 17:44
Hehe, väntade på ett sånt här svar. Tack!

Som en sidenote: det är ganska knöligt att köra med överhandsfattning och få in armbågarna så ska du laborera med "klista armbågarna-till-sidan-rodd" så skulle jag verkligen föreslå underhandsfattning ("bicepsgrepp").

Fugly
2011-10-21, 17:53
Som en sidenote: det är ganska knöligt att köra med överhandsfattning och få in armbågarna så ska du laborera med "klista armbågarna-till-sidan-rodd" så skulle jag verkligen föreslå underhandsfattning ("bicepsgrepp").

Det var faktiskt anledningen till att jag frågade då det kändes konstigt att dra in armbågarna när jag körde överhandsgrepp då de automatiskt gick åt sidan.

Sheogorath
2011-10-21, 17:57
Det var faktiskt anledningen till att jag frågade då det kändes konstigt att dra in armbågarna när jag körde överhandsgrepp då de automatiskt gick åt sidan.

:thumbup:

Stoltz
2011-10-21, 18:01
Sheo, du levererar allt mer ju längre tid som går :thumbup:

Sheogorath
2011-10-21, 18:05
Sheo, du levererar allt mer ju längre tid som går :thumbup:

Jag er en leverera-hest.

Scratch89
2011-10-22, 00:31
Ursäkta kvaliteten och fetman.

pcO-1RY9Ots

Redhaad
2011-10-22, 13:34
Ursäkta kvaliteten och fetman.

pcO-1RY9Ots

:thumbup:

Sparven från Minsk
2011-10-22, 13:43
Ursäkta kvaliteten och fetman.

pcO-1RY9Ots

Varför ge stången ett momentum genom att resa dig upp när du drar upp stången?
Väl bättre att låsa korsryggen i framåtlutat läge och låta musklerna dra upp vikten, istället för att halvt gunga upp dem som du gör i filmen?

Sheogorath
2011-10-22, 14:09
Varför ge stången ett momentum genom att resa dig upp när du drar upp stången?
Väl bättre att låsa korsryggen i framåtlutat läge och låta musklerna dra upp vikten, istället för att halvt gunga upp dem som du gör i filmen?

Vad drar upp vikten om inte muskler, menar du?

Man kan köra som Scratch gör för att:


Både traps och latissimus dorsi assisterar i extension i ryggraden.

Och för att:


Träna erector spinae.


Vill jag isolera enskilda ryggmuskler gör jag andra övningar än stångrodd helt enkelt. Jag kör ett liknande utförande som Scratch fast jag står på en pall och drar hela vägen från att stången nuddar fotlederna till att den slår i magen. Reser mig dock inte högre upp än Scratch gör.

Edit: sen förstår jag inte varför Scratch länkar in den här filmen. Igen :D Men jag vet att han är stolt över sitt utförande, så vi låter honom hållas. Igen. ;)

Sparven från Minsk
2011-10-22, 14:17
Vad drar upp vikten om inte muskler, menar du?

Man kan köra som Scratch gör för att:


Både traps och latissimus dorsi assisterar i extension i ryggraden.


Och för att:


Träna erector spinae.


Vill jag isolera enskilda ryggmuskler gör jag andra övningar än stångrodd helt enkelt. Jag kör ett liknande utförande som Scratch fast jag står på en pall och drar hela vägen från att stången nuddar fotlederna till att den slår i magen. Reser mig dock inte högre upp än Scratch gör.

Den lilla ansträngning som dessa muskler gör för att assistera extensionen måste väl ändå vara försummbar och lats samt trapz borde väl få större belastning vid rodd av att man inte ge stången momentum som underlättar betydligt i den kocentriska fasen?

Sen vill man träna erector spinae så finns det definitivt bättre övningar för det, samt att den tränas ju ändå statiskt om man låser ryggen ;)

Matsa
2011-10-22, 14:22
Den lilla ansträngning som dessa muskler gör för att assistera extensionen måste väl ändå vara försummbar och lats samt trapz borde väl få större belastning vid rodd av att man inte ge stången momentum som underlättar betydligt i den kocentriska fasen?

Sen vill man träna erector spinae så finns det definitivt bättre övningar för det, samt att den tränas ju ändå statiskt om man låser ryggen ;)

Momentumet kan kompenseras med tyngre vikter och det är dessutom en väldigt stor skillnad på att göra en kontrollerad rörelse i höftleden (som i filmen) och att aktivt driva på med höften för att fuska upp så tunga vikter som möjligt.

Personligen tror jag att bägge roddvarianterna har sina fördelar.

Sheogorath
2011-10-22, 14:23
Den lilla ansträngning som dessa muskler gör för att assistera extensionen måste väl ändå vara försummbar och lats samt trapz borde väl få större belastning vid rodd av att man inte ge stången momentum som underlättar betydligt i den kocentriska fasen?

Sen vill man träna erector spinae så finns det definitivt bättre övningar för det, samt att den tränas ju ändå statiskt om man låser ryggen ;)

Fler motoriska enheter kopplas in om en muskel får arbeta med flera av sina funktioner samtidigt. Åtminstone gäller det för biceps brachii så jag kan tänka mig att det gäller för andra muskler också. Det är av den anledningen det är vettigt att låta överarmen följa med bakåt när man kör liggande tricepssträck runt huvudet, låta armen framåtpendla en aning när man kör bicepcurl osv. Kroppen är gjort för att arbeta i synergier. Sen kan det säkert vara bra att variera sig med mer isolerade moment, men basen i ens träningsprogram ska vara rörelsesynergier tycker jag. Strikt och fint men inte låst. Som Scratch kör helt enkelt. =)

Edit: pucktvåa på Matsa. :D

Matsa
2011-10-22, 14:25
Jag tycker mig ha märkt att jag blir mindre sliten i ländryggen om jag tillåter en viss rörelse i höften jämfört med om jag håller vinkeln statisk. Vad tror du att detta kan bero på, Sheo?

frozzon
2011-10-22, 14:26
själv kör jag som scratch länkade, bra uppvärming för ryggen innan marklyft. dock kör jag med armbågarna utåt, pga att jag köttar chins först och efter marklyft brukar det bli latsdrag med vhandtag.

Sheogorath
2011-10-22, 14:31
Jag tycker mig ha märkt att jag blir mindre sliten i ländryggen om jag tillåter en viss rörelse i höften jämfört med om jag håller vinkeln statisk. Vad tror du att detta kan bero på, Sheo?

Hmm... På rak arm kan jag tänka mig bättre cirkulation i muskler och diskar eftersom du gör ett dynamiskt arbete istället för statiskt. Statiskt arbete stryper effektivt syretransporten.

Matsa
2011-10-22, 14:36
Hmm... På rak arm kan jag tänka mig bättre cirkulation i muskler och diskar eftersom du gör ett dynamiskt arbete istället för statiskt. Statiskt arbete stryper effektivt syretransporten.

Ja, det låter faktiskt logiskt.

Sparven från Minsk
2011-10-22, 16:29
Momentumet kan kompenseras med tyngre vikter och det är dessutom en väldigt stor skillnad på att göra en kontrollerad rörelse i höftleden (som i filmen) och att aktivt driva på med höften för att fuska upp så tunga vikter som möjligt.

Personligen tror jag att bägge roddvarianterna har sina fördelar.

Och högre vikter leder till ännu högre momentum sen då? Ond cirkel....:)

Samma när man kör lateral raises. Folk har en tendens att "gunga" med lite och ta vikten framför kroppen och halvt svinga upp den (momentum). Själv står jag still och utför en kontrollerad rörelse utan något gung.
Då får man alltid hör att stora vikter ju bygger större muskler!
Därför får de köra med lite sving, för att kunna ta större vikter.
Jaha, men kör med ännu mer sving då, då kan man ju ta ännu större vikter!
Eller rent att rycka upp vikten med hela kroppen och svinga den hej vilt, då kan man ju lassa på 40 kg i sidolyft! Hur optimalt som helt, eller? ;)

Fartman
2011-10-22, 16:41
Och högre vikter leder till ännu högre momentum sen då? Ond cirkel....:)

Samma när man kör lateral raises. Folk har en tendens att "gunga" med lite och ta vikten framför kroppen och halvt svinga upp den (momentum). Själv står jag still och utför en kontrollerad rörelse utan något gung.
Då får man alltid hör att stora vikter ju bygger större muskler!
Därför får de köra med lite sving, för att kunna ta större vikter.
Jaha, men kör med ännu mer sving då, då kan man ju ta ännu större vikter!
Eller rent att rycka upp vikten med hela kroppen och svinga den hej vilt, då kan man ju lassa på 40 kg i sidolyft! Hur optimalt som helt, eller? ;)

Att jämföra stångrodd med lateral raises är väl ändå inte det mest relevanta. Stångrodd är ingen isoleringsövning precis.

Crocker
2011-10-22, 16:59
Och högre vikter leder till ännu högre momentum sen då? Ond cirkel....:)

Samma när man kör lateral raises. Folk har en tendens att "gunga" med lite och ta vikten framför kroppen och halvt svinga upp den (momentum). Själv står jag still och utför en kontrollerad rörelse utan något gung.
Då får man alltid hör att stora vikter ju bygger större muskler!
Därför får de köra med lite sving, för att kunna ta större vikter.
Jaha, men kör med ännu mer sving då, då kan man ju ta ännu större vikter!
Eller rent att rycka upp vikten med hela kroppen och svinga den hej vilt, då kan man ju lassa på 40 kg i sidolyft! Hur optimalt som helt, eller? ;)
Lite +1. :D

Sparven från Minsk
2011-10-22, 17:00
Att jämföra stångrodd med lateral raises är väl ändå inte det mest relevanta. Stångrodd är ingen isoleringsövning precis.

Kan du nämna någon friviktsövning som är isolerad? :)

Jonny_88
2011-10-22, 18:56
Och högre vikter leder till ännu högre momentum sen då? Ond cirkel....:)

Samma när man kör lateral raises. Folk har en tendens att "gunga" med lite och ta vikten framför kroppen och halvt svinga upp den (momentum). Själv står jag still och utför en kontrollerad rörelse utan något gung.
Då får man alltid hör att stora vikter ju bygger större muskler!
Därför får de köra med lite sving, för att kunna ta större vikter.
Jaha, men kör med ännu mer sving då, då kan man ju ta ännu större vikter!
Eller rent att rycka upp vikten med hela kroppen och svinga den hej vilt, då kan man ju lassa på 40 kg i sidolyft! Hur optimalt som helt, eller? ;)
Gäller helt enkelt att hitta en optimal vikt, en tillräckligt tung vikt med så lite sving som möjligt!
Går åt en massa onödig energi bara för att köra strikt med! Dvs muskler som arbetar emot den rörelse man utför, för att hålla kroppen statiskt på plats! Bättre därför koppla in assisterande muskler som arbetar i synergi med de muskler övningen är ämmad för! Högre vikt och assisterande musklerna kan hjälpa förbi där man vanligtvis är som svagast. Och högre vikt tillåter högre belastning i den excentriska fasen och den excentriska fasen är viktig inom för hypertrofi!
Strikta rörelser kan nog också ha sin roll beroende på vad man tränar för!
Tycker också att övningen blir naturligare om man inte kör så strikt!
Hantelsving is nice, explosiv övning!;)

Och aldrig har jag haft sådan träningsvärk i ryggen då som jag lastade på mycket vikt o körde ostrikt, mitt naturliga drag för att lyfta upp vikten!;)

Tror att latissimus dorsi även arbetar bra i skivstångsrodd, kanske inte lika isolerad som i chins. Iaf så som jag kör vanligtvis! Det är inte 90 grader konstant i min arm och måste dra upp vikten från backen även! Och det finns många varianter av skivstångsrodd!

Jonny_88
2011-10-22, 19:00
Kan du nämna någon friviktsövning som är isolerad? :)
Är väl inte så svårt? Scottcurl (http://www.exrx.net/WeightExercises/Brachialis/BBPreacherCurl.html) "Mechanics: Isolated". Eller vad menar du?

Sparven från Minsk
2011-10-22, 19:03
Är väl inte så svårt? Scottcurl (http://www.exrx.net/WeightExercises/Brachialis/BBPreacherCurl.html) "Mechanics: Isolated". Eller vad menar du?

Frivikt sure men med stöd av en scottbänk ;)

Fartman
2011-10-22, 19:04
Frivikt sure men med stöd av en scottbänk ;)

Koncentrationscurl med stöd av ett lår då?
Vad nu den här diskussionen ska tillföra..

Sheogorath
2011-10-22, 19:46
French press? Som sagt: poängen med att rada isolationsövningar med frivikt är...?

Sparven från Minsk
2011-10-22, 19:56
French press? Som sagt: poängen med att rada isolationsövningar med frivikt är...?

Var det inte du som sa att man skulle gunga med med armarna i denna övning? Låter ju inte som den är isolerad då?:)

Sheogorath
2011-10-22, 20:00
Var det inte du som sa att man skulle gunga med med armarna i denna övning? Låter ju inte som den är isolerad då?:)

French press är för mig den sittande (eller stående) varianten. Där försöker jag ha överarmarna så stilla som möjligt. Det finns inget momentum att jobba med som hjälper triceps att belastas ytterligare.

z_bumbi
2011-10-22, 20:00
Jag tycker mig ha märkt att jag blir mindre sliten i ländryggen om jag tillåter en viss rörelse i höften jämfört med om jag håller vinkeln statisk.

Du är inte ensam och det är också därför det är bra att ha ett antal roddvarianter att tillgå, både för den egna träningen och för andras.

Matsa
2011-10-22, 20:01
Och högre vikter leder till ännu högre momentum sen då? Ond cirkel....:)

Jaså? Jag trodde att vi var överens om att avsikten med rörelsen i höftleden INTE var att flytta så mycket vikt som möjligt utan att få en annan träningseffekt. Ok då, om du nu promt ska larva dig med överdrifter så kan väl jag svara med samma mynt och konstatera att vi alla ska sluta med allt vad flerledsövningar heter eftersom man KAN fuska upp vikten i de övningarna. Hur tycker du att det låter?

Det begriper säkert du med att man kan välja att ha en helt kontrollerad rörelse i höften som inte leder till särskilt mycket extra momentum. OM det skulle leda till något mer momentum så att övningen blir lite lättare så kan det jätteenkelt kompenseras med mer vikt utan att man för den sakens skull faller in i någon sorts stötdrag.

Vad säger du om stötdrag förövrigt, är det en bra övning eller är det farliga dötsdrag eftersom man har ett visst momentum?

Sparven från Minsk
2011-10-22, 20:05
Jaså? Jag trodde att vi var överens om att avsikten med rörelsen i höftleden INTE var att flytta så mycket vikt som möjligt utan att få en annan träningseffekt. Ok då, om du nu promt ska larva dig med överdrifter så kan väl jag svara med samma mynt och konstatera att vi alla ska sluta med allt vad flerledsövningar heter eftersom man KAN fuska upp vikten i de övningarna. Hur tycker du att det låter?

Det begriper säkert du med att man kan välja att ha en helt kontrollerad rörelse i höften som inte leder till särskilt mycket extra momentum. OM det skulle leda till något mer momentum så att övningen blir lite lättare så kan det jätteenkelt kompenseras med mer vikt utan att man för den sakens skull faller in i någon sorts stötdrag.

Vad säger du om stötdrag förövrigt, är det en bra övning eller är det farliga dötsdrag eftersom man har ett visst momentum?

Alla flerledsövningar är bra, bara man vet vad man ska träna och hur det ska utföras.
Stötdrag, kör på inga invändningar där. Men i bänkpress, tryck ihop skulderbladen och håll ned axlarna, bröstet ska jobba. Där har du ett exempel.
Bicepscurl, håll bak axlar och svinga inte, låt biceps jobba!
Latsdrag, visst tillbakalutande är okej, men starta inte rörelsen med att "kasta" dig bakåt för att på så sett skapa ett momentum och få ned vikten.

Hänger du med?

Sparven från Minsk
2011-10-22, 20:07
French press är för mig den sittande (eller stående) varianten. Där försöker jag ha överarmarna så stilla som möjligt. Det finns inget momentum att jobba med som hjälper triceps att belastas ytterligare.

Ah då missförstod jag dig. Jag tänkte på liggande.
I sittande går det alltid att "fuska" genom att "studsa" till lite med trapzen och knycka till med axelpartiet för att ge stången ett litet momentum. Sett det många gånger av boys som trots att triceps dött för länge sedan vill göra minst 3 reps till, då blir det axelknyck och trapzryck för hela slanten :)

Matsa
2011-10-22, 20:09
Alla flerledsövningar är bra, bara man vet vad man ska träna och hur det ska utföras.
Stötdrag, kör på inga invändningar där. Men i bänkpress, tryck ihop skulderbladen och håll ned axlarna, bröstet ska jobba. Där har du ett exempel.
Bicepscurl, håll bak axlar och svinga inte, låt biceps jobba!
Latsdrag, visst tillbakalutande är okej, men starta inte rörelsen med att "kasta" dig bakåt för att på så sett skapa ett momentum och få ned vikten.

Hänger du med?

Nej, vad har bänkpress att göra med höftrörelsen i stångrodd? I bänkpress tycker jag inte att man ska ha speciellt mycket rörelse i höftleden så jag vet inte riktigt varför du blandar in det...

Matsa
2011-10-22, 20:27
Jag inser att jag börjar låta drygare än jag egentligen vill så låt oss släppa de andra övningarna och återgå till skivstångsrodden. Inser du helt ärligt inte skillnaden mellan en kontrollerad rörelse i höften och att fuskjucka upp vikten? Vilken variant som är bäst vet jag allvarligt talat inte så jag rekommenderar varken det ena eller det andra utan tycker snarare att man ska ha bägge i sin arsenal.

Vad jag däremot inte köper är ditt argument att det skulle leda till en ond cirkel av viktkåthet och dålig teknik. Det är upp till den personen som utför övningen att ha tillräckligt med självbehärskning för att hålla rörelsen kontrollerad.

Sheogorath
2011-10-22, 20:31
Ah då missförstod jag dig. Jag tänkte på liggande.
I sittande går det alltid att "fuska" genom att "studsa" till lite med trapzen och knycka till med axelpartiet för att ge stången ett litet momentum. Sett det många gånger av boys som trots att triceps dött för länge sedan vill göra minst 3 reps till, då blir det axelknyck och trapzryck för hela slanten :)

Ja, men varför? Den frågan är viktig. Det finns sunda anledningar att jobba med rörelse i ryggen i stångrodd som jag förklarat. Det samma gäller inte för french press (men gör det för liggande tricepssträck, och pushdowns). Det finns alltså övningar som är lämpliga att arbeta med ett lösare utförande (dock strikt, se Scratch) och det finns övningar som lämpar sig bättre som rena isolationsövningar. Är det så konstigt?

Scratch89
2011-10-25, 15:44
En fördel som jag ser det med en rörelse i höften är att ett statiskt arbete ger högre blodtryck lokalt än ett dynamiskt. Jag tror att det är just det högre blodtrycket som gör att i alla fall jag får ont i ryggen av att stå helt statiskt, och sen känns det inte särskilt naturligt heller.

Självklart lägger jag in filmen. Det är ju ett skolboksexempel. :D

Östlund
2012-02-26, 18:34
Vad är det för skillnad mellan skivstångsrodd och Pendlayrodd..
MVH..

moppepojken
2012-02-26, 18:56
Vad är det för skillnad mellan skivstångsrodd och Pendlayrodd..
MVH..

Skivstångsrodd är en övning och man kan göra flera olika utföranden.

Pendlayrodd kallas det om man kör med ryggen parallellt med golvet.
Namnet kommer från en som demonstrerade övningen och kallade den för pendlay, eller ?
Tar mycket på bröstrygg och baksida axlar.
http://www.youtube.com/watch?v=ZlRrIsoDpKg


En annan variant är att köra med ryggen mer upprätt. Tar mer på lats och traps. Beror lite på hur långt ut man har armbågarna från kroppen och vilket grepp man har osv.
Man brukar förknippa den med Dorian, eller ?
http://www.youtube.com/watch?v=rNjwZ1fxtCQ

Östlund
2012-02-26, 19:38
Tackar för svaret :)

willtjam
2012-02-26, 20:29
Skivstångsrodd är en övning och man kan göra flera olika utföranden.

Pendlayrodd kallas det om man kör med ryggen parallellt med golvet.
Namnet kommer från en som demonstrerade övningen och kallade den för pendlay, eller ?
Tar mycket på bröstrygg och baksida axlar.
http://www.youtube.com/watch?v=ZlRrIsoDpKg


En annan variant är att köra med ryggen mer upprätt. Tar mer på lats och traps. Beror lite på hur långt ut man har armbågarna från kroppen och vilket grepp man har osv.
Man brukar förknippa den med Dorian, eller ?
http://www.youtube.com/watch?v=rNjwZ1fxtCQ

Nästan, han heter Pendlay i efternamn. ;)

moppepojken
2012-02-26, 21:22
Nästan, han heter Pendlay i efternamn. ;)

Okaj :D

exor
2012-02-27, 05:58
Jag kör som dorian typ. Tycker det är skönare än att hålla ryggen helt statisk.

moppepojken
2012-02-27, 18:54
Jag kör som dorian typ. Tycker det är skönare än att hålla ryggen helt statisk.


Det kan ju vara bra att följa med lite med ryggen som du säger men kör man för upprätt är det ganska lätt att fuska om det blir tung...