handdator

Visa fullständig version : Öka i bänkpress..


garant
2011-10-21, 15:04
Hej.

Jag har gymmat i några månader nu och tycker jag fått bra resultat överallt. Bla har jag ökat 20 kg i bänk sen jag börja, då jag enbart tog runt 35.. Och nu har jag utmanat mig själv att MAXA 65-70 innan jul, alltså ca om 2 månader.

Tror ni det är i huvudtaget rimligt att öka 10 kg/månad? Och om det kan gå, ni har några tips för att lyckas? Är 16år förresten.

garluch
2011-10-21, 15:15
Vräk proteinrik mat, eller all mat förden delen om du inte har något emot att slänga på dig lite extravikt. Hur mycket väger du förresten?

Eftersom att du fortfarande är nybörjare (fast vem är inte det?) kan nog 10 kg per månad vara realistiskt om du äter och tränar som en dåre och sover ordentligt.

Wormzie
2011-10-21, 15:15
Om jag bänkar 100kg nu, låter det rimligt att jag tar 200 om 10 månader? Tror det blir svårt även om jag tar EAA och noxplode :)

Man kan öka fort i början, när kroppen vänjer sig vid styrketräning och tekniken blir bättre för varje pass, men den effekten avtar efter ett par månaders träning, i bästa fall sitter den i ett halvår..

Däremot så kan du kika på bänkpressprogram som är utformade för att man ska öka så fort som möjligt, men är du ny på gymmet rekommenderar jag att du lägger lika mycket tid på att träna annat då du får en mer balanserad fysik.

rubbe
2011-10-21, 15:16
Hallå!

Träningsmetoden "bulgaren" hjälpte mig att öka mycket i bänkpress. Nackdelen med "bulgaren" är att det blir mycket spring med vikterna.

8 reps på 60% av maxvikten
1 reps på 95% av maxvikten
7 reps på 65% av maxvikten
2 reps på 90% av maxvikten
6 reps på 70% av maxvikten
3 reps på 85% av maxvikten
5 reps på 75% av maxvikten
4 reps på 80% av maxvikten

Annars kan du be någon som har mer erfarenhet av bänkpress att se över din teknik. Att ändra tekniken kan göra att du lyfter några kilon extra!

garluch
2011-10-21, 16:00
Om jag bänkar 100kg nu, låter det rimligt att jag tar 200 om 10 månader? Tror det blir svårt även om jag tar EAA och noxplode :)


Men om du är en björn med steroider och havregryn som blod då? ;)

Pintan
2011-10-21, 16:18
Testa starting strength! tycker det funkar grymt, särskilt om man är någorlunda nybörjare. väldigt enkelt att följa, lätt att hålla koll på progressionen etc. man behöver ju inte köra upplägget i alla övningar heller, funkar utmärkt att bara göra i en övning.

garant
2011-10-21, 17:07
Tack för tipsen, fick lite idéer om hur jag ska kunna öka. Kommer äta och sova extra mkt nu också. O givetvis balanserar jag träningen så att inte all fokus hamnar på bänk.

Mvh

midwinterholes
2011-10-21, 17:11
Om jag bänkar 100kg nu, låter det rimligt att jag tar 200 om 10 månader? Tror det blir svårt även om jag tar EAA och noxplode :)

Man kan öka fort i början, när kroppen vänjer sig vid styrketräning och tekniken blir bättre för varje pass, men den effekten avtar efter ett par månaders träning, i bästa fall sitter den i ett halvår..

Däremot så kan du kika på bänkpressprogram som är utformade för att man ska öka så fort som möjligt, men är du ny på gymmet rekommenderar jag att du lägger lika mycket tid på att träna annat då du får en mer balanserad fysik.

Ös på mat och träna tungt med bra teknik så kan du lätt öka 10 kg på en månad. Jag låg på 110 kg för 4 veckor sedan, nu är det 120.

edit: NO xplode kommer inte hjälpa dig. Värdelöst. Att du ens behöver ta en PWO vittnar om att du inte har driv på gymmet naturligt.

Inhoc
2011-10-21, 18:10
Jag har ökat 2,5 kg per vecka sedan jag började styrketräna (runt 2,5 månader nu). Tror inte jag kommer ha några större problem att öka med 2,5 kg per vecka 6-8 veckor framåt, sen tror jag att det blir en vägg i ökningarna. Jag tränar SL+isolering tre gånger i veckan och har en vettig kost med mycket proteiner (1,8-2,5g*kv).

garant
2011-10-21, 20:04
Jag har ökat 2,5 kg per vecka sedan jag började styrketräna (runt 2,5 månader nu). Tror inte jag kommer ha några större problem att öka med 2,5 kg per vecka 6-8 veckor framåt, sen tror jag att det blir en vägg i ökningarna. Jag tränar SL+isolering tre gånger i veckan och har en vettig kost med mycket proteiner (1,8-2,5g*kv).

Det är ju en grymt stor ökning! Är som sagt ny inom styrketräning men skulle gissa på att jag gör som dig, alltså kör SL och isolering. Dock 2 ggr i veckan.

Men är jag ute och cyklar om jag lägger upp ett bröstpass såhär:

Bänk 5x5 och hantelpress 6x2?

Linjedomarn
2011-10-21, 20:58
Tror jag mycket väl eftersom du är nybörjare och ökar mycket i början. Teknikträna med någon som kan eller kolla på videos på youtube hur man gör en riktigt bra press i bänk. Träna bänk 2-3 gånger i veckan så fixar det nog sig. Kan meddela att jag ökade 10kg i bänk september månad och då har jag ju tränat i drygt 2 år innan det så det är full möjligt.

exor
2011-10-22, 09:09
Ökade 20kg i bänken på ett pass nyss. Så det går absolut.

TommieS
2011-10-22, 09:20
Självklart går det att öka och det är även mycket lättare att öka precis i början. Det blir dock lite svårare senare när du kommer upp på lite tyngre vikter.

NewGripper
2011-10-22, 09:20
Jag började bänka i slutet at februari och då gjorde jag en 2-3 på 80 eller 85, minns ej.
Idag 8 månader senare tar jag 130kg i bänken och väger 10kg mer än jag gjorde när jag började. Det är väl inte världsbäst men det har gått framåt fint iaf. :D

Wormzie
2011-10-22, 12:36
Ös på mat och träna tungt med bra teknik så kan du lätt öka 10 kg på en månad. Jag låg på 110 kg för 4 veckor sedan, nu är det 120.

edit: NO xplode kommer inte hjälpa dig. Värdelöst. Att du ens behöver ta en PWO vittnar om att du inte har driv på gymmet naturligt.

Gratulerar till ökningen, bra jobbat! Jag vet inte om du uppfattade att jag var lite sarkastisk med det där med EAA och noxplode men jag var väl lite otydlig.

Jag tror att en nybörjare kan öka med 10kg i månaden.. tar du 130 kg i november och sen 140kg i december så är det ju bara att gratulera.. fortsätter du så är du uppe i i 200kg i Juni, låter HELT outstanding! Du kan väl hålla mig uppdaterad?

joker560
2011-10-23, 08:59
jag funderade på en sak. Om man vill bli stark, säg 160kg bänk, 220mark, 200böj. Som ett exempel.

Om det skulle vara mina mål i dagsläget. Och jag tycker det är svintungt redan på 100 i bänk, 120 i böj och 140 i mark. Kommer kroppen kunna tåla så pass mycket mer ökning eller är det kört från början? Vad är det som gör att kroppen skulle kunna utvecklas och bli så mycket starkare.

Finns ju dom som tar dom vikterna jag kämpar på nu vid första försöket och bara är starka av naturen. Är det en sån person man måste vara för att bli stark som en oxé ? Eller handlar det om att bli större rent kroppsmässigt för att kunna bli starkare?

Fishtank
2011-10-23, 09:28
Bara träna på
Allt beror på vad du gjort tidigare i ditt liv egentligen

joker560
2011-10-23, 09:33
Bara träna på
Allt beror på vad du gjort tidigare i ditt liv egentligen

Aldrig hållt på med lagsport, kört motocross en del. Suttit framför datorn.
Tränat på gym i 2-3år. Är 25 nu.

Tänkte mest, dom hör starka "asen" som finns i landet, som drar 300 i mark utan att bajsa på sig, vad har dom för förutsättningar. Är det vanliga killar eller var det dom som va störst i klassen redan på mellanstadiet?

exor
2011-10-23, 10:13
Jag tar 140kg i bänk och har tränat i 4 månader snart. Men det kanske ligger i generna? Ingen aning om varför jag är "stark" där.

ceejay
2011-10-23, 10:22
Aldrig hållt på med lagsport, kört motocross en del. Suttit framför datorn.
Tränat på gym i 2-3år. Är 25 nu.

Tänkte mest, dom hör starka "asen" som finns i landet, som drar 300 i mark utan att bajsa på sig, vad har dom för förutsättningar. Är det vanliga killar eller var det dom som va störst i klassen redan på mellanstadiet?

För att bli bäst i världen på styrkesporter krävs en del hyggliga gener, men för att komma till siffror som 160 bänk och 200+ böj så kan vem som helst klara av det.

StampChamp
2011-10-23, 10:58
Jag tar 140kg i bänk och har tränat i 4 månader snart. Men det kanske ligger i generna? Ingen aning om varför jag är "stark" där.

Låter helt otroligt, själv har jag jättesvårt för bänkpress... ingen talang alls där. Hur mycket tog du första gången 110kg? Du menar på fullaste allvar att du bara tränat i 4 månader och redan tar 140? Hur tränar du bänk? :D

Silencer
2011-10-23, 11:10
Tog 40kg första gången jag testade i vuxen ålder, tar över 100 nu. Självklart kan man ta 160 en dag, bara gneta på.

kalajset
2011-10-23, 11:12
jag funderade på en sak. Om man vill bli stark, säg 160kg bänk, 220mark, 200böj. Som ett exempel.

Om det skulle vara mina mål i dagsläget. Och jag tycker det är svintungt redan på 100 i bänk, 120 i böj och 140 i mark. Kommer kroppen kunna tåla så pass mycket mer ökning eller är det kört från början? Vad är det som gör att kroppen skulle kunna utvecklas och bli så mycket starkare.

Finns ju dom som tar dom vikterna jag kämpar på nu vid första försöket och bara är starka av naturen. Är det en sån person man måste vara för att bli stark som en oxé ? Eller handlar det om att bli större rent kroppsmässigt för att kunna bli starkare?

Generna är allt, i grund och botten. De bestämmer inte bara hur du kommer svara på ett visst träningsstimuli, utan t ex också vad som kommer ske vid eventuell överätning eller hur hårt man egentligen orkar pressa sig själv. Det ska inte ses som en ursäkt att inte ha träningsmål eller för att ge upp på förhand, men genernas betydelse kan knappast underskattas.

Det är möjligt att de flesta skulle kunna nå de målvikter du skriver om, men i de allra, allra flesta fall lär det inte kommer utan att man strävar ordentligt efter det, och inte heller utan att äta sig åtminstone halvfet. Kroppsvikten spelar otroligt stor roll gällande dessa absoluta siffror. Tar man t ex 160kg i bänkpress med OK utförande vägandes 70kg är man en väldigt, väldigt duktig bänkpressare.

20ar
2011-10-23, 11:18
Jag tar 140kg i bänk och har tränat i 4 månader snart. Men det kanske ligger i generna? Ingen aning om varför jag är "stark" där.
Riktigt bra! Undrar med vad du tog första gången och hur ditt upplägg är?