handdator

Visa fullständig version : Vad är skillnaden på billigt vs dyrt proteinpulver?


Barbastark
2011-10-21, 14:51
Hejhej!

Vad är egentligen vanligtvis skillnaden mellan ett dyrt och ett billigt protein? Kan ju ofta vara flera gånger dyrare med vissa sorter jämfört med andra.

MVH B

Vunnis
2011-10-21, 14:57
Består de av samma saker så är det priset som skiljer.

Ponitus
2011-10-21, 15:37
Biologiskt värde skulle jag gissa på.
Men vet inte om det är så, dock.

edit: ..fast då alla proteinpulver ska vara ifrån vanligt mjölkprotein så kan det väl inte vara det, kom jag på nu. hm.

Jokester
2011-10-21, 15:41
Smaken tycker jag faktiskt ofta kan vara en stor skillnad på billigare pulver kontra dyrare.
Generellt sett skulle jag nog säga att många av de dyrare faktiskt smakar bättre. Har ännu inte smakat något pulver av de dyrare varianterna som inte varit god. Med det sagt ska man ha i åtanke att det finns många billiga pulver som smakar lika bra.

Inge Enveten
2011-10-21, 16:32
Glansigheten vad gäller omslaget och påklistrad logotype

Fugly
2011-10-21, 17:14
Märket och ev. smak varianter.

Kung atlas
2011-10-21, 17:42
Förmodligen proteinråvara, arom ,proteinhlat , löslighet osv.

Kan även vara reningsmetod av protein som gör råvaran dyrare.

Om innehållet är 100% identiskt kan nedanstående förklara saken:D

Kolozzeum , GG , GV osv som säljer direkt till slutkund utan mellanhänder och är billigare just pga det

Grapeman
2011-10-21, 18:03
Glansigheten vad gäller omslaget och påklistrad logotype

Överlag, this.

TommieS
2011-10-21, 19:12
Kvalitén.

LeBron
2011-10-21, 19:18
smak

312
2011-10-21, 19:20
"Protein Anabolic Beast Super Mass 9000" - Namnet låter "coolt" och kan säljas dyrt, eftersom folk tror att det är bättre.

kettlebellGuden
2011-10-21, 19:23
Kvalitén.

Hur skiljer sig kvaliten?

Sparven från Minsk
2011-10-21, 19:24
Hur lätt de är att blanda (Slippa klumpar), smaken, hur flasight märket är och hur fin påsen är. Protein är protein.
Sen finns det ju de som stoppar in lite vitaminer o grejs i sina produkter, men då är det mest gainers.

Jokester
2011-10-21, 20:53
Hur skiljer sig kvaliten?

Ofta är det aningen mer protein per 100g. Dessutom tycker jag ofta de dyrare varianterna både löser sig bättre och smakar bättre även om många billigare ibland är lika bra.

NiHa
2011-10-23, 19:39
Vissa dyrare märken kan ha betydligt renare protein vissa har moddad aminosyreprofil vissa löser sig bättre och smakar ganska bra men om man tar t ex FX isolat så är det svårt att försvara att betala betydligt mer för ett som är mindre rent. Gaspari myofusion smakar riktigt gott men är ganska dyrt. Det heter ofta att man får vad man betalar för men det gäller tyvärr inte alltid med just protein. Jag själv brukar värdera protein som har t ex matspjälkningsenzym lite högre än om det saknas. Renhet värderas riktigt högt av mig då det ger bra effekt med mindre mängd protein. Isolat med renhet på över 90% är alltid intressant men tyvärr sällsynt och speciellt om man vill ha det till bra pris.

Sverker
2011-10-24, 06:07
Jag skulle inte värdera ett proteinpulver mer för att det är tillsatt några dyra matspjälkningsenzymer. Vi spjälkar upp mjölkproteinerna mycket lätt ändå.

Jag skulle däremot betala lite mer för ett hydrolysat. Hydrolysat har snabbare upptag.

Sniggel
2011-10-24, 06:53
Faktorerna som påverkar priset:

* En snyggare etikett med ett häftigare namn
* Extrapris för att de har blandat olika proteinsorter eller lagt till vissa aminosyror (eller enzymer eller vadsomhelst)
* Dyrare reningsprocess (som kanske inte ger ett bättre protein för det)
* Bättre smak
* Proteinkälla som inte är vassle (t ex kasein, ägg, kött, soja, hampa, ris)

vicarious
2012-01-08, 00:10
När man köper kosttillskott (http://http://passionforhalsa.se/kosttillskott-produkter)så får man oftast vad man betalar för det! Många av de biligare innehåller många mindre bra fyllnadsämnen och tilllsatser! Kolla alltid på innehållet innan du köper!

Struntsnack. Ofta betalar man för ett dyrt märke. Ungefär som med kläder.

FredrikC
2012-01-08, 00:12
Glansigheten vad gäller omslaget och påklistrad logotype

Haha, glöm inte antal termer i produktnamnet. Jämför "Whey FX" kontra "Top Fuel Massive Whey-80 Ultra Lean Gain X2000". Sa jag att det sistnämnda är bättre?

Nils.R
2012-01-08, 00:41
Smak och löslighet.
Därmed inte sagt att de dyra alltid är bäst på dessa fronter.

superflamingo
2012-01-08, 01:18
Kapar tråden lite med en snabb fråga: har någon erfarenhet av vilken sorts protein som man blir mättast av (vassle kasein etc)?

eJohansson
2012-01-08, 01:24
Kapar tråden lite med en snabb fråga: har någon erfarenhet av vilken sorts protein som man blir mättast av (vassle kasein etc)?

Blandar du med en mindre mängd vätska så blir proteinpulvret mer trögflytande. Detta kan väl kanske öka mättnaden lite, lite, lite... F.ö är det väl ingen större skillnad, tycker jag.

MathiasF
2012-01-08, 04:20
Jag köper ett billigt som är

x Godare än samtliga dyra proteinpulver jag har druckit
x Löser sig direkt utan att klumpa

Det saknar:

x Flashigt namn
x Flashig förpackning

vicarious
2012-01-08, 13:43
Kapar tråden lite med en snabb fråga: har någon erfarenhet av vilken sorts protein som man blir mättast av (vassle kasein etc)?

Jag tycker kasein är mer mättande men då brukar jag iofs göra pudding på kaseinproteinet och dricka vasslet.

Wessen
2012-01-08, 16:41
Istället för att lägga pengarna på ett lite dyrare och kanske lite bättre protein tror jag mer på att man lägger mer pengar på sin vanliga kost, för jag tror huvudsaken med proteinpulver är att man ska få i sig tillräckligt med protein, och det finns inget proteinpulver som inte klarar den uppgiften! Jag vet många som inte bryr sig så mycket om sin kost och inte har nån koll överhuvudtaget hur mycket protein de får i sig därifrån men ändå använder proteinpulver. Kosttillskott bör man börja med när man gjort sitt bästa med sina kostvanor, och märker man sen att man inte får i sig tillräckligt av nåt, ja då kan man ta pulver och piller!

exevision
2012-01-08, 20:11
Strenght naturella vassle är dyrare än andra. Men så innehåller de inte några som helst tillsatser, endast rent vassle. Inte ens lecitin. Och det tycker jag är värt det högre priset.