handdator

Visa fullständig version : Peugeot 607 (2001)


LeBron
2011-10-21, 09:08
Hade tänkt att köpa en S40 först men efter min senaste tråd om hur man fixade försäkringar och dyl kom det fram att det var massvis med fel på de äldre modellerna. Tänkte se ifall något likadant kommer hända med den här! :)

Vad vet folket om denna bil? Peugeot 607, 14k mil, v6'a (förutom hög skatt)

Nils.R
2011-10-21, 09:10
De äldre modellerna av S40 är bra om du köper en lite nyare, 02- efter faceliften.

LeBron
2011-10-21, 09:13
De äldre modellerna av S40 är bra om du köper en lite nyare, 02- efter faceliften.

Det var de gamla jag kollade på :( hittade inga för ett rimligt pris som inte låg flera timmar bort på kartan. Hade inte lust att ta tåget och sen bli missnöjd. Tack för svar :)

Parachutes
2011-10-21, 09:15
Har tyvär inte koll på så gamla peugeoter men dom som är lite nyare och 406orna har haft en del småfel samt mycket problem med framvagnen (även om det mesta ska omfattas av fabrikskampanjer) Om valet bara står mellan s40 och 607 så hade jag nog valt en s40 :) Inga andra bilar du är intresserade av? Mellanstor bil runt -02 pris?

Nils.R
2011-10-21, 09:15
ah trodde du menade den äldre modellen
det finns ju 2 olika S40
Och den äldre fick en facelift om det var 01 eller 02, kommer inte ihåg exakt.
Den äldre gick 96-04 och den nya 04-

hahavaffan
2011-10-21, 09:18
Stor och ful bil, som troligtvis är ganska törstig. Antagligen väldigt mycket dyrare att serva och reparera än en S40, och begagnatdelar finns det nog inte mycket av.

Rickard
2011-10-21, 09:34
Ost och vin kan dom i Frankrike. Men bilar är en annan historia. ;)

Kebab-Arne
2011-10-21, 09:42
Stor och ful bil, som troligtvis är ganska törstig. Antagligen väldigt mycket dyrare att serva och reparera än en S40, och begagnatdelar finns det nog inte mycket av.

Många antaganden där.

Skulle nog akta mig för Peugeot i den årsklassen. Peugeot har haft stora kvalitetsproblem på vissa årsmodeller. Men de har skärpt sig på sistone: http://www.vibilagare.se/autoindex/autoindex-2011-peugeot-3008-i-topp-34527

hahavaffan
2011-10-21, 10:03
Många antaganden där.Men inte helt tagna ur röven. Peggan är ett par tusenlappar dyrare på i princip alla reparationsarbeten om man kollar köpguider o liknande. Exempel "Elektronikbox, motor" - 13K mot 6K, och med tanke på Peugeot och elektronik så är risken troligtvis större att den pajar i Peggan. Dessutom finns det garanterat en fungerande till en Volvo på närmsta skrot, till skillnad från till 607an.

Zetor99
2011-10-21, 11:37
607 är en väldigt fin och prisvärd bil. V6:an är naturligtvis ganska törstig och inte den billigaste att underhålla, men den är ju i en helt annan klass än den obekväma småbilen S40.

Kamremmen kostar skjortan att byta, så kolla att det är gjort eller pruta mycket.

Parachutes
2011-10-21, 11:43
Det är ju lotteri som med alla andra begagnade bilar.. :) Personligen gillar jag 607an mer, men s40an är som dom andra skriver smidigare att äga med reperation och service etc.. och ja, den dricker nog inte lika mycket heller.

Nils.R
2011-10-21, 11:56
Om jag minns rätt så är det 2.0T som är den motor du ska satsa på om du ska köpa en S40 av den äldre modellen.

Alelale
2011-10-21, 11:59
Ta och kolla in VW Passat!
Finns inte många nackdelar med de! :)

LeBron
2011-10-21, 12:39
Ska iväg och provköra 607'an men kommer förmodligen inte att köpa den efter allt som skrivits i tråden. Är inte direkt rik för den delen heller och det är dessutom en 3.0 motor. Behöver dock en bil runt ~40k som gjorts efter 2000-talet. Har ni några tips så posta dem gärna, dock endast Sedan och bilar som inte lätt går sönder/kostar skjortan att reparera. :)

Kurash
2011-10-21, 13:01
http://www.blocket.se/lund/Alfa_Remeo_156_2_0_JTS_Fullservad_Nybes_10_9_35992 571.htm?ca=23_10&w=3

PowPow
2011-10-21, 13:49
Ska iväg och provköra 607'an men kommer förmodligen inte att köpa den efter allt som skrivits i tråden. Är inte direkt rik för den delen heller och det är dessutom en 3.0 motor. Behöver dock en bil runt ~40k som gjorts efter 2000-talet. Har ni några tips så posta dem gärna, dock endast Sedan och bilar som inte lätt går sönder/kostar skjortan att reparera. :)

Vi köpte en v40 med lilla motorn (2002:a) för under 40k. 35 vill jag minnas. Gjorde ett motormännen-test där det framkom vad som behövdes fixas och fick sen priset nedsatt med lika mycket som detta kostade (inga större saker, någon tusenlapp).

Har gått bra hittills. Har man inte stenkoll själv så kan mototmännentest vara en bra idé tycker jag.

Barstar
2011-10-21, 14:15
Vid privata bilaffärer är det lämpligt att göra test hos motormännen. Det är klart att det finns modellrelaterade fel, men en bil som har gått flera tusen mil kan ha andra fel som är mycket värre. Generellt kan man också säga att tidiga årsmodeller av en bilmodell har fler fel än en som tillverkats senare.

Sent from my HTC Desire

Pingen
2011-10-21, 15:39
Har en 406 V6 -01. Superskön bil, inte att jämföra med en S40 som känns lite billigare. Men visst ett kamremsbyte går på 14-20k hos Peugeot själva. Går att komma mycket billigare undan om man hör sig om lite. Gav 7500kr själv.

Motorn har ett ordentligt vrid från låga varv. Behöver inte växla ner vid omkörningar. Blandad körning så drar bilen 0.8-0.9 max. Sambon pendlar på 0.78l/mil. På vinterdäck.

Peugeot runt dessa årtal är mycket bil för pengarna, med bra rostskydd, framförallt jämfört med S40.

LeBron
2011-10-22, 17:36
http://www.blocket.se/lund/Alfa_Remeo_156_2_0_JTS_Fullservad_Nybes_10_9_35992 571.htm?ca=23_10&w=3

Den där ser riktigt nice ut! Synd bara att den ligger i skåne :<

Dennis93
2011-10-22, 17:55
Asså 607 och s40 är ju två helt olika bilar. 607an är ju peugeots svar på merca S-class bmw 7-serie osv. s40 är väll mer att jämföra med peugeots 300-serie.

Och pga detta så är ju den större bilen dyrare att ha. Kamrem är dyrt att byta, min farsa hade en 406 v6 som var bekväm, motorn var stark osv. Det var dock el-fel utav helvete på den.... I färddatorn kom det upp "Engine temp. to high" började lysa stop och låta pga det, den vanliga mätarn visade rätt och att bilen inte ens var i arbets temp. Fläkten till motorn gick när man slagit av bilen, och drog ur batteriet. Man fick slå på och av bilen några gånger för att det skulle lägga av. Farsan var ut och in hos peugeot men de kunde inte lösa det....

Ändå så köpte han en 307 som vi har nu och den har funkat bra :D (Vi känner iof en peugeot handlare så)

LeBron
2011-10-22, 19:42
Det här med bilar var inte lätt.. Fortsätter leta :)