handdator

Visa fullständig version : Vem i din närhet skulle du skämmas mest för?


Minimjölk
2011-10-21, 07:54
Fredagspoll. Vem i din omedelbara närhet skulle du skämmas mest för om de antingen gjorde något väldigt dumt offentligt eller bara gjorde bort sig rent allmänt. Om du inte har tillgång till alla alternativen så tänk dig att du faktiskt skulle ha det.

Jag vill även höra i tråden hur just du resonerar kring frågan.

Akerhage
2011-10-21, 07:58
Knappt mina egna, att skämmas för någon annan hade jag nog inte heller gjort, fast beror väl givetvis på situation, om farsan drog på grannfrun kanske jag hade skämts som fan. Men smågrejer händer och bara att skratta åt :)

stridis
2011-10-21, 08:00
Knappt mina egna, att skämmas för någon annan hade jag nog inte heller gjort, fast beror väl givetvis på situation, om farsan drog på grannfrun kanske jag hade skämts som fan. Men smågrejer händer och bara att skratta åt :)

Det behöver inte vara fel i det.

Sedan så är väl jag det svarta fåret, så orka skämmas för andra...

Tricklew
2011-10-21, 08:16
Min respektive, och det har hänt upprepade gånger. Om jag och mina polare bashar horoskop så är det en dum idé att säga "Men! Ibland så har de faktiskt rätt!" polarna kollar på mig menande och jag försöker säga med ögonen att hon faktiskt är ett riktigt bra kn*ll.

Familj etc hade jag inte skämts så mycket för, de personerna har jag inte valt i min omgivning.

Aight
2011-10-21, 08:33
Skäms aldrig (med undantag för vissa filmscener där personen gör något extremt social awkward)

Poxeman
2011-10-21, 10:08
För min tjej, henne har jag ju valt själv...

LadyG
2011-10-21, 11:08
Eftersom jag inte är ansvarig för vad andra människor gör ser jag heller ingen anledning till varför jag ska skämmas å deras vägnar.

Minimjölk
2011-10-21, 11:38
Eftersom jag inte är ansvarig för vad andra människor gör ser jag heller ingen anledning till varför jag ska skämmas å deras vägnar.

Detta är ju det PK-svaret som jag förväntat mig att många här skulle svara men frågan om detta är någont man efterlever i verkligheten. Om någon i din omedelbara närhet beter sig väldigt illa offentligt, skulle du bara blunda för det och inte ens skämmas det minsta? I salute you.

Givetvis är det kanske inte ditt fel/ansvar om det inte tex råkar vara dina barn men nog tycker jag allt det hade blivit en jobbig sits.

Precis som många andra i denna tråden är nog min respektive den som skulle få mig att skämmas. Mina syskon och föräldrar har jag ju inget som helst ansvar för och mina barn är ändå mina barn men min partner har jag ju gjort ett aktivt val och om det visar sig att hon beter sig illa/klumpigt i diverse sammanhang blir det ju onekligen lite jobbigt även för mig.

Loke
2011-10-21, 11:43
Ärligt talat tycker jag man verkar rätt oempatisk om man inte skäms för andras gärningar.

Yes
2011-10-21, 11:52
Har en vän jag drar mig för att introducera till nya bekantskaper. Jag försöker i varje fall göra dem förberedda innan de träffar honom. Han är konstig på ett såntdär sätt som bara programmerare kan vara. Dessutom är han stor, burdus och högljudd - speciellt med lite alkohol i sig.

Rahf
2011-10-21, 11:58
Någon av särskilt utvalda släktingar.

Deceiver85
2011-10-21, 12:02
Min far, eftersom folk säkert förväntar sig att jag ska vara lik honom och att jag inte kan säga upp kontakten med honom.

r3mpuh
2011-10-21, 12:22
Ärligt talat tycker jag man verkar rätt oempatisk om man inte skäms för andras gärningar. Polaren var med i Idol, jag bytte kanal när han började skjunga "Pokemon Rappen på Tyska" för jag kände att det hela var för "pinsamt" för att själv kolla på, är detta empati?

Galningen
2011-10-21, 12:24
Johan Svensson.

Loke
2011-10-21, 12:40
Polaren var med i Idol, jag bytte kanal när han började skjunga "Pokemon Rappen på Tyska" för jag kände att det hela var för "pinsamt" för att själv kolla på, är detta empati?

Japp, det är det absolut.

Scratch89
2011-10-21, 13:02
Min respektive, helt klart. Det var inte länge sedan det blev en pinsamt jobbig tystnad p.g.a hennes uttalanden och beteenden. Jobbigt är det, och det är just att man har "valt" personen som gör att det är så jobbigt. En knäpp kompis är ändå bara en kompis.

spoon
2011-10-21, 13:05
Mina närmsta vänner eller partner skulle jag säga. Dom har jag ju valt att umgås med. Familjen är ju bara som den är.

Väl medveten om att det är dumt att skämmas för andra så kan jag inte låta bli att göra det. Gör ingen skillnad om det är på TV eller i vanliga livet.

Fartman
2011-10-21, 13:11
Det brukar nog oftast vara så att andra får skämmas för min skull.. :em:

shut teh face
2011-10-21, 13:25
Min farsa som har ett sjukt temperament mot alla som han inte känner, han är snäll annars..

Om någon tutar på honom i trafiken så tutar han inte tillbaka utan han går ut och "snackar" med förarna (som är livrädda då min pappa är rätt stor)

Han kan också stå och skrika på folk i affären som har vagnen i vägen så han inte kan gå förbi.

Jag har mest roligt när sånt här händer men ibland är det sjukt pinsamt.

Yes
2011-10-21, 13:27
Han kan också stå och skrika på folk i affären som har vagnen i vägen så han inte kan gå förbi.

Sån kommer jag säkert bli om några år. Jag är egentligen lugn och snäll, men jag känner hur det bubblar inombords när är som yra höns och ska vara ivägen överallt.

regus
2011-10-21, 13:29
Min respektive, och det har hänt upprepade gånger. Om jag och mina polare bashar horoskop så är det en dum idé att säga "Men! Ibland så har de faktiskt rätt!" polarna kollar på mig menande och jag försöker säga med ögonen att hon faktiskt är ett riktigt bra kn*ll.

Familj etc hade jag inte skämts så mycket för, de personerna har jag inte valt i min omgivning.

Haha :D

shut teh face
2011-10-21, 13:32
Sån kommer jag säkert bli om några år. Jag är egentligen lugn och snäll, men jag känner hur det bubblar inombords när är som yra höns och ska vara ivägen överallt.
Jag är exakt likadan som min pappa men jag bryr mig inte tillräckligt än, men det blir mer och mer för varje år.

"Människor är idioter" är grundkontentan som pappa lever efter och jag mer för varje dag. :whipped:

regus
2011-10-21, 13:35
Jag är exakt likadan som min pappa men jag bryr mig inte tillräckligt än, men det blir mer och mer för varje år.

"Människor är idioter" är grundkontentan som pappa lever efter och jag mer för varje dag. :whipped:

Är din pappa också sådan som blir arg när någon blir arg på honom, t.ex. när han ställer sin vagn i vägen etc? "ah, men fyfan. slappna av!" etc osv et all

Tricklew
2011-10-21, 13:41
"Människor är idioter" är grundkontentan som pappa lever efter och jag mer för varje dag. :whipped:

Jag lever också efter denna filosofi, men det gör mig inte otrevlig mot folk. Människor som är direkt otrevliga mot folk utan en vettig anledning är Jordens rötägg, riktiga skitstövlar som bara sprider mer ilska och elände.

Med lite självdistans så inser man att folk antagligen anser samma sak om en själv, och det ligger säkerligen något i det.

Jag lever istället efter Kwons kampsporter, livet blir så mycket roligare då.

Förövrigt så kommer jag nog alltid få skämmas över mina flickvänner, om det inte vore för korkade tjejer 3-4 år yngre hade jag fortfarande varit en oskuld.

Gesendet unter Verwendung meines iPhone.

shut teh face
2011-10-21, 13:47
Är din pappa också sådan som blir arg när någon blir arg på honom, t.ex. när han ställer sin vagn i vägen etc? "ah, men fyfan. slappna av!" etc osv et all
Nej han brukar va rätt rättvis, om nån har anledning att vara arg på honom så köper han det.

pwnyou
2011-10-21, 15:24
Vad vill ni helst INTE vara till nästa Breivik? Hans far/mor, son/dotter, bästa vän eller bättre hälft?

LadyG
2011-10-21, 15:51
Detta är ju det PK-svaret som jag förväntat mig att många här skulle svara men frågan om detta är någont man efterlever i verkligheten. Om någon i din omedelbara närhet beter sig väldigt illa offentligt, skulle du bara blunda för det och inte ens skämmas det minsta? I salute you.

Givetvis är det kanske inte ditt fel/ansvar om det inte tex råkar vara dina barn men nog tycker jag allt det hade blivit en jobbig sits.

Precis som många andra i denna tråden är nog min respektive den som skulle få mig att skämmas. Mina syskon och föräldrar har jag ju inget som helst ansvar för och mina barn är ändå mina barn men min partner har jag ju gjort ett aktivt val och om det visar sig att hon beter sig illa/klumpigt i diverse sammanhang blir det ju onekligen lite jobbigt även för mig.

Varför skulle jag skämmas om någon annan gör bort sig?

Jag blir mest irriterad, om det är mina barn. De borde veta bättre. Är det mina föräldrar blir jag också irriterad, för de borde verkligen veta bättre. Min äkta hälft skulle jag nog mest bli sur på, för han vet bättre.

Irritation, ja.

Men skämmas? Nej.

mangemani
2011-10-21, 16:13
skäms inte över någon, jag menar, det är ju inte jag som gör bort mig om de skulle göra/säga nått dumt/olämpligt;), den räkningen får de stå för

pwnyou
2011-10-21, 16:20
Varför skulle jag skämmas om någon annan gör bort sig?

Jag blir mest irriterad, om det är mina barn. De borde veta bättre. Är det mina föräldrar blir jag också irriterad, för de borde verkligen veta bättre. Min äkta hälft skulle jag nog mest bli sur på, för han vet bättre.

Irritation, ja.

Men skämmas? Nej.Skulle du inte skämmas om din pojkvän våldtog 40 barn eller om din pappa sköt 100 ungdomar och sprängde i huvudstaden?

stolpskott
2011-10-21, 18:09
Skulle du inte skämmas om din pojkvän våldtog 40 barn eller om din pappa sköt 100 ungdomar och sprängde i huvudstaden?

lol

Kryss
2011-10-21, 18:45
Skulle du inte skämmas om din pojkvän våldtog 40 barn eller om din pappa sköt 100 ungdomar och sprängde i huvudstaden?

Jag känner väldigt stor relevans mellan detta intelligenta uttalande och formuleringen ...gjorde något väldigt dumt offentligt eller bara gjorde bort sig rent allmänt

pwnyou
2011-10-21, 19:05
Jag ville bara förmedla att jag tror att alla skulle kunna skämmas för andras handlingar.

Tänker på "Skäms aldrig för andras gärningar" som många klickade på.

Troll
2011-10-21, 21:20
Min respektive, och det har hänt upprepade gånger. Om jag och mina polare bashar horoskop så är det en dum idé att säga "Men! Ibland så har de faktiskt rätt!" polarna kollar på mig menande och jag försöker säga med ögonen att hon faktiskt är ett riktigt bra kn*ll.

Familj etc hade jag inte skämts så mycket för, de personerna har jag inte valt i min omgivning.

:laugh:!!

Sen +1:ar jag, det är den man valt att leva med som kan få en att skämmas.
Den personen ska man ju dras med.. ;)


Jag ville bara förmedla att jag tror att alla skulle kunna skämmas för andras handlingar.

Tänker på "Skäms aldrig för andras gärningar" som många klickade på.

Som sagt frun skulle jag skämmas för, men ingen annan.
Skämdes för föräldrar eller syskon var något jag gjorde i mellanstadiet, nu skakar jag bara på huvudet och låter dom skämmas själva. (eventuellt skrattar jag åt dom för dom är så korkade..)

Vill tillägga att om dom skulle göra något från din liknelse så skulle jag helt ta avstånd från dom!!

Lellan
2011-10-21, 21:23
Well, min kära mor har gjort mig luttrad kan vi väl säga. Det kan man väl vara tacksam för idag, idag har jag inte ens vett att skämmas över mig själv! :D

Tycker inte man ska skämmas, över någon. Att få de känslorna är väl naturligt, men livet är kort - när jag tar fram skämskudden försöker jag kasta bort den. Så jäkla allvarligt är - inget! Har en vän som levt ett udda liv, och när han refererar till saker i det förgångna bland folk som inte känner mig har jag tänkt att det "spiller över" på mig - men där har jag skärpt mig, skönt. Dessutom är det ju hans gamla jag, med åsikter/leverne etc jag inte skulle orka umgås med idag.

Men ska jag komma på den svåraste skämskudden att kasta bort nuförtiden är det när ngn kollega jag inte delar åsikt med, hävdar att vi som arbetsgrupp har en åsikt som jag inte har. Fast då kommer diplomaten i mig fram och jag nyanserar det hela.. Men kan störas av om det händer i tillfällen jag inte är med - det kanske påminner om sånt min mor höll på med när jag var yngre. Ngt tramatiskt dramatiskt sådär, men orka. *rolleyes* Folk har nog med sig själva, faktiskt.

Däremot har jag en kompis vars pojkvän är riktigt svinig mot henne, jämt - även in public, och då lider jag - men det är ju inte direkt att skämmas, utan mer att det känns så tragiskt att hon inte förmår lämna honom.

Lellan
2011-10-21, 21:26
Skulle du inte skämmas om din pojkvän våldtog 40 barn eller om din pappa sköt 100 ungdomar och sprängde i huvudstaden?

"Skämmas" är väl knappast rätt ord, snarare förfäras och ifrågasätta hur väl man känner personen, kanske känna skuld att man inte anat något och självklart må dåligt över att inte ha haft ngt inflytande på människan att göra vettigare saker, eller kännas sorg över att den man kände drabbats av ngn allvarlig störning och frångått att vara sig själv och agera normalt.

Lellan
2011-10-21, 21:28
Vad vill ni helst INTE vara till nästa Breivik? Hans far/mor, son/dotter, bästa vän eller bättre hälft?

Återigen, oavsett relation till honom så är väl enda anledningen att känna skam om man bidragit till hans skeva livssynd och målformulering, och det har jag ytterst svårt att tro att jag skulle kunna ha bidragit till. :D

Kwon
2011-10-21, 21:39
Skäms inte för någon , det skall mycket till för att jag skall skämmas generellt också.

LadyG
2011-10-21, 22:34
Skulle du inte skämmas om din pojkvän våldtog 40 barn eller om din pappa sköt 100 ungdomar och sprängde i huvudstaden?

*whatever*

Nej, skämmas gör man för något man gjort fel, något man gjort dåligt eller något man är skyldig till. Skämmas ska man göra om man sagt eller gjort något värt att skämmas för.

Jag skulle kunna lista en hel hög andra känslor som skulle finnas där om någon jag bryr mig om beter sig illa, men de är irrelevanta för frågeställningen.

Men ditt sätt att fråga antyder att du inte begriper skillnaden mellan de olika känslorna, så det känns lite meningslöst att debattera med dig. För dig är allting antingen "gilla" eller "inte gilla" va?