handdator

Visa fullständig version : Förändra långvarig godisförtäring.


oRRelito
2011-10-21, 07:45
Jag har under större delen av mitt liv varit en enorm fantast av lösgodis. Allt från lördagsgodis när man var liten till flera dagar i veckan när man blivit äldre.

Snabb matematik: 1 godisskål a 400g varje lördag i 15år.
Antal lördagar/år * antal år = 52,17 * 15 = 783,55 lördagar
400g * 783,55 = 313kg

Sammanfattning: Jag tycker att jag har käkat mycket godis.

Nu till min frågeställning: Varje gång jag försöker sluta med mitt godisätande slutar det med mig sittandes i soffan med en megaskål. Hur avvänjer man kroppen och hur ska jag göra för att sluta?

knazcandy
2011-10-21, 07:57
Jag har under större delen av mitt liv varit en enorm fantast av lösgodis. Allt från lördagsgodis när man var liten till flera dagar i veckan när man blivit äldre.

Snabb matematik: 1 godisskål a 400g varje lördag i 15år.
Antal lördagar/år * antal år = 52,17 * 15 = 783,55 lördagar
400g * 783,55 = 313kg

Sammanfattning: Jag tycker att jag har käkat mycket godis.

Nu till min frågeställning: Varje gång jag försöker sluta med mitt godisätande slutar det med mig sittandes i soffan med en megaskål. Hur avvänjer man kroppen och hur ska jag göra för att sluta?

Jag har också varit ett riktigt lösgodis-freak. Fick bukt med det genom att bara bestämma mig och låta mig äta det en gång i veckan och då väljer jag bara ut mina favvogodisar så det blir typ 10-15 godisar jag stoppar i mig vid det tillfället. Sen försöker jag ha koll på blodsockret, käkar var 3:dje timma ca så minskar risken för min del.

SiSenior
2011-10-21, 08:01
Själv disciplin och kunskap om sockrets negativa effekter på kroppen kommer ta dig långt. Det gjorde de i varje fall för mig och mina kära chips.

johan_jazz
2011-10-21, 08:32
Jag har under större delen av mitt liv varit en enorm fantast av lösgodis. Allt från lördagsgodis när man var liten till flera dagar i veckan när man blivit äldre.

Snabb matematik: 1 godisskål a 400g varje lördag i 15år.
Antal lördagar/år * antal år = 52,17 * 15 = 783,55 lördagar
400g * 783,55 = 313kg

Sammanfattning: Jag tycker att jag har käkat mycket godis.

Nu till min frågeställning: Varje gång jag försöker sluta med mitt godisätande slutar det med mig sittandes i soffan med en megaskål. Hur avvänjer man kroppen och hur ska jag göra för att sluta?


Har för mig att Anki Sundin på Ngruppen har skrivit en bok om socker och fysisk/psykisk påverkan. Kanske kan va värt att kolla upp?

Mvh, Johan

oRRelito
2011-10-21, 09:02
tack för tipsen

Reaper123
2011-10-21, 10:09
knazcandy tips är bra. Men det förutsätter att man inte har något extra hemma!

För utan självdisciplin så brukar de flesta alltid hamna i skafferiet efter x antal dagar utan sitt söta. Jag lider själv av detta problem och har helt enkelt aldrig något sött hemma, utan när det blir lördag (eller när jag känner mig värd godis) köper jag hem den mängd jag finner lagom, sen är jag normalt nöjd i en vecka! Nu unnar jag mig dock inte 15 bitar, utan 100-tals gram... men finns utrymmer för det i min kcalbudget! :)

Lite godis är inte farligt och att du börjar räkna på mängden samt inser att det är osunt är ett steg i rätt riktning. Så försök hitta något som känns funktionsdugligt och trappa ner successivt, för som sagt.. sluta tvärt kan vara extremt svårt och slutar oftast med att man tar igen det man "förlorat" nästa helg!

karlingen
2011-10-21, 10:23
Sen försöker jag ha koll på blodsockret, käkar var 3:dje timma ca så minskar risken för min del.

:furious:

RAUBEZ
2011-10-21, 10:38
När du ser godis nästa gång tänk på djurhuden/djurfettet det är gjort av och färgämnena bestående av insekter. Få dig själv att kvälja och må så dåligt du bara kan.

Hjälpte mig iaf, har inte käkat godis på flera år.

oRRelito
2011-10-21, 11:35
När du ser godis nästa gång tänk på djurhuden/djurfettet det är gjort av och färgämnena bestående av insekter. Få dig själv att kvälja och må så dåligt du bara kan.

Hjälpte mig iaf, har inte käkat godis på flera år.

Hahaha jag kan ju lika gärna sparka mig själv stenhårt i pungen nästa gång jag går förbi en godishylla...

Inge Enveten
2011-10-21, 12:49
Jag har också varit ett riktigt lösgodis-freak. Fick bukt med det genom att bara bestämma mig och låta mig äta det en gång i veckan och då väljer jag bara ut mina favvogodisar så det blir typ 10-15 godisar jag stoppar i mig vid det tillfället. Sen försöker jag ha koll på blodsockret, käkar var 3:dje timma ca så minskar risken för min del.

Har du diabetes?

begt
2011-10-21, 13:11
Det krävs bara självdisciplin egentligen, men en del knep kan ju förstås underlätta. Ett knep man kan ta till är att köpa en melon (syrligt och gott) då och då istället exempelvis; det är mest bara vatten men man hinner tugga hyfsat länge.

Ser jag en påse chips t.ex. så tänker jag på hur seg och illamående jag blir av att äta upp en sån. Sen så kommer jag ihåg hur det smakar och för mig så triggar det inte nödvändigtvis aptiten ytterligare paradoxalt nog, men jag är väl udda. På något sätt så kan jag ibland visualisera och tänka mig hur det känns att äta något riktigt gott, och då är det inte lika angeläget att göra det heller. Faktiskt så uppskattar jag nästan maten mer pga att det ger energi. Men för det så dricker jag inte en dl olja men jag kan nöja mig med mycket enkel mat.

Beelz
2011-10-21, 13:41
Jag har också varit ett riktigt lösgodis-freak. Fick bukt med det genom att bara bestämma mig och låta mig äta det en gång i veckan och då väljer jag bara ut mina favvogodisar så det blir typ 10-15 godisar jag stoppar i mig vid det tillfället. Sen försöker jag ha koll på blodsockret, käkar var 3:dje timma ca så minskar risken för min del.

Har du testat ätit färre måltider fast bättre uppdelning med makros och större portioner?

http://www.leangains.com/2011/01/better-blood-glucose-with-lower-meal.html

Kan finnas lite kul läsning om måltidsfrekvens och blodsocker

"Ironically, eating six meals a day is pretty much the norm among the fitness crowd - partly due to the belief that it will help be beneficial for blood sugar control...when it does the exact opposite."

knazcandy
2011-10-21, 14:39
För MIN del skrev jag i inlägget.

Vad är problemet?
Alla får väl äta på det sätt som fungerar för just en själv, finns det några rätt eller fel? TS frågade efter tips och jag gav tips som fungerar för mig :smash:

Beelz
2011-10-21, 15:02
För MIN del skrev jag i inlägget.

Vad är problemet?
Alla får väl äta på det sätt som fungerar för just en själv, finns det några rätt eller fel? TS frågade efter tips och jag gav tips som fungerar för mig :smash:

Vadå problem? Gav dig bara en intressant artikel om måltidsfrekvens och blodsocker....

knazcandy
2011-10-21, 15:11
Vadå problem? Gav dig bara en intressant artikel om måltidsfrekvens och blodsocker....

Jag mena nog inte ditt inlägg så klart, du kontra ju bara med en artikel :), men jag ska läsa den under kvällen. Har dock testat med det där att äta färre måltider och större portioner men det fungerar inte riktigt för mig eller så kanske det är en vanesak.

Har en ganska lång historia bakom mig med ätstörningar och för inte trigga dom (vilket oftast sker när jag börjar känna av lågt blodsocker) och överäta så har det fungerat bra med att käka 3-4 timma..även om det bara är lite nötter o en frukt.

Säger inte att TS nu har ätstörningar men om man äter såpass mycket godis som TS påstår så kanske det skapats ett litet sockerberoende..

Eddie Vedder
2011-10-21, 15:39
Jag mena nog inte ditt inlägg så klart, du kontra ju bara med en artikel :), men jag ska läsa den under kvällen. Har dock testat med det där att äta färre måltider och större portioner men det fungerar inte riktigt för mig eller så kanske det är en vanesak.

Har en ganska lång historia bakom mig med ätstörningar och för inte trigga dom (vilket oftast sker när jag börjar känna av lågt blodsocker) och överäta så har det fungerat bra med att käka 3-4 timma..även om det bara är lite nötter o en frukt.

Säger inte att TS nu har ätstörningar men om man äter såpass mycket godis som TS påstår så kanske det skapats ett litet sockerberoende..

Du ska äta som du trivs med. :) Men det är bara blodsockerdetaljen folk reagerar på. Man kan uppleva negativa effekter av fasta utan att blodsockret för den delen svajar.

knazcandy
2011-10-21, 15:44
Du ska äta som du trivs med. :) Men det är bara blodsockerdetaljen folk reagerar på. Man kan uppleva negativa effekter av fasta utan att blodsockret för den delen svajar.

Jaha, jag kanske uttryckte mig lite fel då. Men är det inte så att lågt blodsocker oftas ger symptom som huvudvärk, hunger och ibland lite yrsel? Eller så kanske jag känner för mycket för att jag ska kunna äta igen..det är ju så gott med mat :)

Eddie Vedder
2011-10-21, 15:49
Jaha, jag kanske uttryckte mig lite fel då. Men är det inte så att lågt blodsocker oftas ger symptom som huvudvärk, hunger och ibland lite yrsel? Eller så kanske jag känner för mycket för att jag ska kunna äta igen..det är ju så gott med mat :)

Jo men de symptomen kan man få trots normala blodsocker. Och just därför tror de flesta att det handlar om blodsockret. Skulle du göra ett faktiskt blodsockertest på alla de som säger att "åh, jag har så lågt blodsocker!" skulle du förmodligen se att de inte alls har lågt blodsocker generellt.

knazcandy
2011-10-21, 15:55
Jo men de symptomen kan man få trots normala blodsocker. Och just därför tror de flesta att det handlar om blodsockret. Skulle du göra ett faktiskt blodsockertest på alla de som säger att "åh, jag har så lågt blodsocker!" skulle du förmodligen se att de inte alls har lågt blodsocker generellt.

Oki, det är nog något som suttit i ryggmärgen antar jag då eller så söker man en ursäkt för att det är ok att köpa en snickers. Nu köper jag inte snickers längre, utan istället ett äpple eller en banan så det blir väl en win win-situation ändå :)

Eddie Vedder
2011-10-21, 15:57
Oki, det är nog något som suttit i ryggmärgen antar jag då eller så söker man en ursäkt för att det är ok att köpa en snickers. Nu köper jag inte snickers längre, utan istället ett äpple eller en banan så det blir väl en win win-situation ändå :)

Nej ingen ursäkt. Det är vad många tror helt enkelt. Och inget fel i det, alla har olika mycket kunskap om olika saker. Själv lär jag aldrig se röken av ett körkort exempelvis, kan inte ens starta en bil utan minst tio kärringstopp tror jag. :)

knazcandy
2011-10-21, 16:28
nej ingen ursäkt. Det är vad många tror helt enkelt. Och inget fel i det, alla har olika mycket kunskap om olika saker. Själv lär jag aldrig se röken av ett körkort exempelvis, kan inte ens starta en bil utan minst tio kärringstopp tror jag. :)

hahaha :)

puman83
2011-10-22, 04:58
Något annat man köpa är en bra proteinbar och skära upp den i små delar och ha som godis. Eller granatäpple, det tar 20 minuter att äta upp eftersom det är sånt pill.

TommieS
2011-10-22, 05:07
Jag har varit likadan, och är fortfarande en liten godis-fantast även om jag inte är det lika mycket längre. Nu när jag känner godis suget brukar jag äta något litet bara för att stilla suget. Ibland kanske jag till och med äter en kesella blandat med funlight. Det fungerar bra tycker jag! Jag testade att sluta helt ett tag och det höll i 4 månader faktiskt, sen gjorde jag en tabbe och åt lite godis under en födelsedag och så var jag fast igen. Det handlar bara om vilja ;)