handdator

Visa fullständig version : gym-observationer


Arnoldski
2011-10-21, 05:07
Hej och hallå!
Jag brukar normalt endast träna i mitt hemmagym, men då jag är stationerad utomlands i ett år så tränar jag på offentligt gym.

Är det nån form av standard att folk tassar runt med små handdukar de lägger på bänkarna och har huvudet på? Känns snarare äckligare än utan så vitt jag kan se. Det är ju inte så att de håller koll på att samma sida är mot huvudet och samma sida mot den svettiga bänken mellan varje byte.... Nåja, to each his own och allt det där

Sen är det i det närmaste provocerande att se små snubbar i för stora gymkläder, stå med lyftarbälte och lindor och köra beicepscurl med stång i ett power rack (med 2x10kg på stången).
Snacka om att i onödan ockupera en trång resurs. Utbildning i detta fall vore faktiskt lämpligt....

Silveta
2011-10-21, 05:22
behövde du skriva av dig? :)


gällande handduken så är jag faktiskt en av de gymstollar som smyger runt med en såddan, det är dock mest för att jag svettas som en arg grek i en bastu varje gång jag tränar.. tischan är blöt efter första uppvärmningssetet i böjen.

Av den anledning så har jag en handduk med mig att torka i pannan osv samt lägga under huvet på bänken ibland, dock spritar jag och torkar av när jag är klar..

Kan också meddela att jag smyger runt i ett par loosefit brallor från nike. dryfit eller vad tusan det kallas. Kanske är det pinsamt men jag skiter fan i det, fruktansvärt sköna att träna i då du knappt märker att du har dem på dig. (kan dock villigt erkänna att jag aldrig myscurlat i powerracket)

Fordon
2011-10-21, 05:22
För det är mysigare när hela bänken blir dyngsur och det rinner svettdroppar ner på golvet för att det är så mycket svett? Näe, hellre deras handdukar tusen gånger om.

Och om du blir provocerad av sånt så har du kanske andra problem som du bör lösa först.
Utfallssteg med hantlar bör ju vara än mer slöseri med resurser än stångcurl i ett powerrack om vi ska se det på det viset..

Sheogorath
2011-10-21, 06:08
Sen är det i det närmaste provocerande att se små snubbar i för stora gymkläder, stå med lyftarbälte och lindor och köra beicepscurl med stång i ett power rack (med 2x10kg på stången).
Snacka om att i onödan ockupera en trång resurs. Utbildning i detta fall vore faktiskt lämpligt....

Om du inte är tuff nog att fråga om de kan köra någon annanstans eftersom du behöver racket så förtjänar du att stå och sura, och vänta. Jag curlar i powerracket eftersom det är praktiskt, och flyttar mig om någon behöver den till böj etc. Men då får de fråga, det är inte precis som att jag: "Hey! Jo, men tjena alla. Jag tänkte curla i powerracket, är det någon som ska köra en övning ni inte kan köra någon annanstans? Nej? Fint! Då kör jag här!"

Silveta
2011-10-21, 06:32
Om du inte är tuff nog att fråga om de kan köra någon annanstans eftersom du behöver racket så förtjänar du att stå och sura, och vänta. Jag curlar i powerracket eftersom det är praktiskt, och flyttar mig om någon behöver den till böj etc. Men då får de fråga, det är inte precis som att jag: "Hey! Jo, men tjena alla. Jag tänkte curla i powerracket, är det någon som ska köra en övning ni inte kan köra någon annanstans? Nej? Fint! Då kör jag här!"

En fördel med att köra tidig morgon, bara jag och en till som använder racket över huvud taget :D

Rahf
2011-10-21, 06:48
Nu vet jag inte vilket land du är i, men jag har märkt att folket i USA har sjuk bakteriefobi. Det ska spritas och det ska absolut vara handdukar under dig om du ska lägga huvudet på någonting som en person kan tänkas befinna sig i ett senare skede.

Curla i powerracket tror jag är ett världsomspännande problem.

Fugly
2011-10-21, 06:56
Curla i powerracket tror jag är ett världsomspännande problem.

Problem?!

Rahf
2011-10-21, 07:24
Problem?!

Japp. Vill du idka handgemäng?

Spridis
2011-10-21, 07:56
Dum fråga, men hur curlar man i powerracket? Är det biceps-curl vi pratar om elr?

mommy
2011-10-21, 08:43
Kan inte säga att jag håller med om att det är något problem, har nog aldrig sett någon curla i powerracket på mitt gym (även om de ofta är upptagna), men nog tar jag hellre att någon lägger än handduk på bänken än att det är en stor svettpöl kvar efteråt (det har jag däremot sett och kan tycka att det är lite ofräscht). *spy*

På mitt gym tycker folk om att köra övningar (vilka som helst) som bara kräver ett kabeldrag i det som är dubbelt. *gah!* Eftersom det bara finns två dubbla, men 20+ enkla tycker jag det känns lagom onödigt. Dock frågar jag självklart om de kan göra sin övning nån annanstans om jag skulle behöva dubbla kabeldrag. Blir ju ingen ändring om man inte säger till! :thumbup:

manekin
2011-10-21, 09:20
jag curlar i powerracket...inget problem där, funkar utmärkt!

kaer
2011-10-21, 09:23
På det gym jag körde på i Spanien var det regel att man skulle ha med sig handuk och ha på bänken/torka av.

NiHa
2011-10-21, 09:38
Jag har inga alls problem med dom som använder handduk, betydligt väre blir det med dom som "myscurlar", läs felaktigt utfört, i power rack, speciellt dom som har två femmor på sidorna och knappt kan balansera stången även fast gymmet har TVÅ små stänger anpassade för JUST bicepscurl :whipped: alltså för sin egen skull onödig grej och samtidigt för någon annan skull ockuperande helt i onödan.

Spridis
2011-10-21, 10:04
jag curlar i powerracket...inget problem där, funkar utmärkt!

Varför? Inget illa menat men vad är poängen?

Sheogorath
2011-10-21, 10:12
Varför? Inget illa menat men vad är poängen?

Vi har en massa rack med fasta bänkar men ingen ställe utan bänkar annat än 2 böjburar och 1 lyftarpodie, så jag kör mina curlar om plats finns. Helt enkelt eftersom det är onödigt besvärligt att lyfta stången från golvet.

Arnoldski
2011-10-21, 19:22
Hej alla glada!

Precis som första kommentaren så observant påpekade ville jag nog bara skriva av mig lite grann :-)

Jag har ingen agenda med mitt inlägg. Jag var genuint nyfiken på handduks-metodiken. Om man var noga med rätt sida upp och ned så att säga skulle jag inte vara främmande för att själv göra så -inget ont menat.
-och ja, jag är i Los Angeles, USA.

Beträffande curls i racket med totalt set 30 kg på stången och lyftarbälte? Ptja, tycker man inte det ser roligt ut tycker man helt enkelt inte som jag och det är välan också ok.
Rent objektivt har jag dock en filosofi som går ut på att man hela tiden ska sträva efter att itne ta mer resurser i anspråk än man behöver.
Exempel:
Om man av någon outgrundlig anledning vill köra supinerade kick-backs i kabel, så uppskattar jag om man använder den ensamma kabeltrissan och inte en av de två i cable-crossen. Logiken är mkt enkel, det kvittar helt för kick-backs-utövaren vilken han tar men han omöjligör för de som vill göra cabel flyes etc.
Det är samma princip här med curlsen. Det finns ett par seriösa lyftare som behöver power racket. Man behöver inte power racket för biceps curls även om det säkert kan hjälpa till. Man klarar sig lika bra med vilket stativ som helst då man således inte behöver lyfta stången från golvet, och det funkar ju lika bra eftersom det inte finns nåt man kan tappa sin stång på, utom möjligen tårna om man står som Charlie Chaplin och 96 i skostorlek.
Således tycker jag att man bör visa hänsyn och inte föränta sig att bli bortjagad av blyga svenskar, men som sagt, man får ju tycka olika.

Det var mitt filosoferande denna gång, men ta det för vad det är -mina tankar.

Silencer
2011-10-21, 19:40
Om du inte är tuff nog att fråga om de kan köra någon annanstans eftersom du behöver racket så förtjänar du att stå och sura, och vänta. Jag curlar i powerracket eftersom det är praktiskt, och flyttar mig om någon behöver den till böj etc. Men då får de fråga, det är inte precis som att jag: "Hey! Jo, men tjena alla. Jag tänkte curla i powerracket, är det någon som ska köra en övning ni inte kan köra någon annanstans? Nej? Fint! Då kör jag här!"

Du missar att folk inte vågar prata med varandra längre. Men jag håller med dig, man kan faktiskt kommunicera med de där andra skumma typerna som hänger på gymmet.

Matsa
2011-10-21, 19:42
Den här tråden får mig att tänka på en intervju där Kirk Karwoski berättar vad han gjorde om någon ockuperade hans böjrack på hans träningstid. Ska se om jag kan hitta det.

CharlieBB
2011-10-21, 19:45
Den här tråden får mig att tänka på en intervju där Kirk Karwoski berättar vad han gjorde om någon ockuperade hans böjrack på hans träningstid. Ska se om jag kan hitta det.

Haha, hoppas....:hbang:

IronBug
2011-10-21, 19:53
Jag har gjort en egen observation. Sett folk som efter att de har duschat står och fönar kuken. Någon här som gör det? Funkar inte handduken?

Haha, hoppas....:hbang:

Finns i Power Unlimited. Men det var väl inte när folk stod och curlade, utan när de ockuperade böjställningen och snackade om hur många tjejer de hade satt på fyllan i helgen.

Matsa
2011-10-21, 19:53
E58g-3K_wtY

Fan vilken galning egentligen men han kör ju knäböj så då måste han ju vara en bra människa ändå. :D

elo_
2011-10-22, 08:12
E58g-3K_wtY

Fan vilken galning egentligen men han kör ju knäböj så då måste han ju vara en bra människa ändå. :D

Oo1tU1YqPp0

Kirk är kanske inte världens mest balanserade herreman, men han är ju "rätt" stark ändå.. 2x454 kg..

Pernam
2011-10-22, 08:23
Nu vet jag inte vilket land du är i, men jag har märkt att folket i USA har sjuk bakteriefobi. Det ska spritas och det ska absolut vara handdukar under dig om du ska lägga huvudet på någonting som en person kan tänkas befinna sig i ett senare skede.

Curla i powerracket tror jag är ett världsomspännande problem.

Den enda jag sett curla i racket är killen som äger gymmet jag tränar på, och han får göra vafan han vill. Det är ändå hans grejjor.

Alltidxx
2011-10-22, 11:17
Om man svettas som en gris så är det hänsynsfullt att ta med handduk annars är det mest tramsigt. Utländska gym brukar försöka tvinga varenda människa att släpa på handduk. De är som de är utanför Svedala med sina handduksfetisher, man få ha överseende, de förstår inte bättre.

Wormzie
2011-10-22, 12:28
z6zDygujgj4

Stångcurl i rack... guilty :)