handdator

Visa fullständig version : EAA , Casein (vid deffmode)


moderato
2011-10-20, 22:32
Tjena!

Läste lite om EAA etc. Behöver jag det om jag deffar?
Har tidigare köpt ON's Casein då en kille i gymbutiken rek. att jag skulle köpa detta, använt max 2 ggr. Vad är dessa två produkter och vad är de bra för?

Dessa två tillskott har jag inte så stor kunskap om så om någon har något att säga vore herr moderato tacksam :)

Juste, annan fråga.. har hört att man skall köra ex 5x5 vid deff och inte 3x10 t.ex. Har alltid kört 3x10 och tycker det är sjysst, ser en liten märkbar skillnad sen några veckor tillbaka.
Har svårt att avgöra vikten som jag skall köra 5x5 på, någon som har något bra tips eller skall jag helt enkelt köra vidare på 3x10 med de vikter som jag alltid gjort och sedan successivt öka?

willtjam
2011-10-20, 23:09
EAA är essentiella aminosyror, själva "byggstenarna" i protein, som behövs för att musklerna ska kunna växa. Kasein är även det ett slags protein. Protein finns även i kött, fisk, fågel m.m.
Fortsätt på 3x10 du.

moderato
2011-10-20, 23:25
EAA är essentiella aminosyror, själva "byggstenarna" i protein, som behövs för att musklerna ska kunna växa. Kasein är även det ett slags protein. Protein finns även i kött, fisk, fågel m.m.
Fortsätt på 3x10 du.

Kusligt låg precis o läste din journal.
Ok coolers thanks willtajm! Varför jag frågade var för att jag inte visste ifall jag fick i mig tillräckligt i mina måltider då köttet inte alltid är en el två kycklingfiléer eller en biff ā la 200gr t.ex.
Isf ja eller nej och isf vad är bäst utav dem,finns det något annat som ist passar mig bättre? :)

willtjam
2011-10-20, 23:32
Försök att alltid äta något proteinrikt när du äter nåt som ägg, mjukost, mjölk osv.
Kasein är ett långsammare protein som folk brukar ta innan dom går och lägger sig.
Vassle är ett snabbare protein som folk brukar ta som mellanmål och runt träning.
EAA ska tas på fastande mage före och efter träning.
Det här är alltså tillskott och inga magiska grejer. Det fungerar precis lika bra med en köttbit efter träningen t.ex.

hehelol
2011-10-21, 06:38
Jag deffar och kör på EAA (Essential Amino rush), och kör på 5x5 på gymmet, kan bara rekommendera det, har tappat ganska mycket fett och bibehållt en jävla massa muskelmassa.

Min rekommendation: Kör 5x5, tunga vikter (du måste avgöra själv vad som är tungt för dig), och kör på EAA

Good luck :)

Lychgate
2011-10-21, 06:40
EAA = Maximalt snabbt upptag, bör intas som Willtjam sa före/efter träning. Dock kan ett mål mat innehållandes protein timmarna före passet vara helt ok för att få en högre mängd aminosyror i blodet. Om man inte vill dricka Vassle/EAA/strula med kosttillskott det vill säga. Viktiga är att du äter efter passet.

Casein är som sagt mjölkprotein som tas upp segare än vassleprotein. Istället för att dra en shake innan läggdags kan "tungare" mejeriprodukter som keso/cottage cheese eller kvarg/kessella vara att föredra.

Av vilket schema om 10x3 eller 5x5 beror på vad du tycker ger mest. Många tycker det är lättare med 5x5 på kalorirestriktion då energin är lätt blir lägre både mentalt och muskulärt. Kör inte på vikter "Som du alltid gjort" utan utmana dig själv kontinuerligt att köra tyngre vikt med fler reps. Att lyfta skrot ska inte vara bekvämt. ;)