handdator

Visa fullständig version : Undrar hur det är att vara stark...


Sidor : [1] 2 3

Matsa
2011-10-20, 21:06
vOd-T58qHLA

Tänkte att jag skulle ta och starta en journal. Jag har blivit så dålig på att bokföra min träning nu under bantningen, det blir tråkigt och omotiverande att skriva upp när man långsamt blir klenare. Hoppas att journalandet kan råda bot på detta. Kanske skulle börja med lite info om mig själv...

Längd: 180cm
Vikt: 88kg och på väg nedåt
Ålder: 31

Mitt mål just nu är att börja tävla i SL i vår. Jag har varit på g ett bra tag nu men jag beslöt att vänta tills jag visste vart jag skulle bo och kommit till rätta med mitt nya jobb först. Jag satsar på att göra debut i 83kg klassen och sedan långsamt äta in mig i 93an, förhoppningsvis utan att bli altför smalfet.

Styrkestats:

Marklyft:

4x220kg vägandes 103 trinda kg.

5x200kg ståendes på en 25kg gummivikt vägandes mer smalfeta 90kg.

Knäböj:

1x170kg för något år sedan.

3x160kg ganska så lätt i början på dieten så jag vägde nog ca 98kg.

6x5x150kg, min bästa serie när jag var som fetast och detta var nog när jag var som starkast i böj. Önskar jag hade maxat då, fan vad dålig jag är på böj egentligen men det ska jag försöka fixa.

Bänkpress:

Bänken har inte funkat bra på ett par år, gjorde mig illa så fort jag kom igång typ och sedan dess får jag bara ont så fort jag tar i så jag håller mig till rehab på blajvikter.

Militärpress:

4x80kg på tyngre kroppsvikt och 10x60kg nyligen på 89kg KV. Gjorde även 23 reps på halva min KV igår.

Chins: 17 ostrikta som bäst men det var ett par år sedan jag satsade hårt på övningen. Ska försöka slå detta efter dieten.

För närvarande har jag lite lindriga ryggproblem och därför har jag valt att sänka vikten i mark och böj extremt mycket för att sakta höja och vara tillbaka på normala vikter runt årskiftet. Satsar mycket på att förbättra rörligheten och tekniken under den här tiden. Det är med andra ord mest diskoträning med undantag för militärpressen just nu, inte så roligt att skriva om men jag ska försöka.

Jag är förövrigt väldigt lat så det finns en överhängande risk att jag slarvar med att uppdatera denna men jag ska försöka skriva ifall nu någon ids läsa skiten.

SÅ! Nu har jag i alla fall startat men nu måste jag jobba lite så jag uppdaterar med mer senare.

conlerc
2011-10-20, 21:08
Kööör hårt! :D

Vunnis
2011-10-20, 21:11
Fortfarande inte fått pli på tutten? Såg din rehabtråd(inte riktigt? Mer "jelp, jag gick av"-tråd) när jag letade efter journalen du inte hade häromdagen. Vad gjorde du med den? Blev det nåt läkarbesök o så?

Mitosis
2011-10-20, 21:30
Meshuggah :hbang:

Grymt stark var du med!

Matsa
2011-10-20, 21:48
Nu har det jobbats! Ska bara invänta passresan hem med då...

Fortfarande inte fått pli på tutten? Såg din rehabtråd(inte riktigt? Mer "jelp, jag gick av"-tråd) när jag letade efter journalen du inte hade häromdagen. Vad gjorde du med den? Blev det nåt läkarbesök o så?

Nä, tutten har varit paj sedan 2008 så det verkar inte bli pli på den i närmsta taget. Det blir lite bättre undan för undan men så fort jag får för mig att ta i slutar det med aj. Var till en sjukgymnast och pratat med en läkare men bägge sade att man inte gjorde något åt det eftersom det inte stör mig i vardagslivet typ. I efterhand är jag bitter som fan över att jag inte var envisare, nu misstänker jag att det är i senaste laget att göra något åt det. Frågade rentav sjukgymnasten om jag borde gå till en idrottsläkare men han sade att det inte var mycket vits med det. För all del så kan han ha haft rätt och det verkligen inte var mycket annat att göra än att gilla läget och försöka träna runt det men som sagt så önskar jag att jag stått på mig bättre.

Tur att det finns två grenar till att jobba på. Är jag dålig på dem är det för att jag helt enkelt är kass och det går att råda bot på. Fortsätter ändå att envist nöta på med bänken i hopp om att det ska lossna med tiden, vill över 150kg någon gång i mitt liv i alla fall.

Matsa
2011-10-20, 21:49
Kööör hårt! :D

Yep, ska göra vad jag kan!

Meshuggah :hbang:

Grymt stark var du med!

:hbang: indeed!

Tack. :)

entropy
2011-10-20, 22:07
Jag tycker alltid att du gör mycket vettiga inlägg i forumet, så det här kan vara kul att följa! Lycka till!

Matsa
2011-10-20, 23:26
Jag tycker alltid att du gör mycket vettiga inlägg i forumet, så det här kan vara kul att följa! Lycka till!

Oj, roligt att höra. Tack!

Matsa
2011-10-21, 00:06
Gårdagens pass (onsdag) på Workout Center:

Militärpress:

23x45kg

Sedan stege tills jag kom över 50 reps:

2x45kg
3x45kg
5x45kg
2x45kg
3x45kg
5x45kg
2x45kg
3x45kg
5x45kg

Vet ej hur lång vilan mellan mikroseten var men inte speciellt lång. Jag försöker köra på så fort pulsen normaliserats så att jag får in mina 50 reps på kortast möjliga tid. Mjölksyran efter högrepsetet är dock ganska stygg så en del vila går åt. Det finns ingen ställning som lämpar sig för stående press (bara en bur men den är för låg) så jag får frivända upp vikten. Detta är irriterande men det är nog det enda jag ogillar med det här gymmet.

Bänkpress med axelbrett grepp (lillfingret strax innanför ringarna):

5x10x70kg

Ganska komfortabelt, så här gillar jag att bänka och det känns skonsamt för tutten. Vet att maxbredd på greppet är 81cm men får man hålla hur smalt som helst på tävlning?

Dipsmaskin:

3x25 på stegrande vikt, ingen koll på hur tungt utan jag bara kör på tills det tar stopp. Superset med magträning i maskin.

Sidolyft i maskin:

3x25 även här på typ okänd vikt.

Superset med supination/pronation i maskin:

3x10-20 på någon vikt.

Hantelflyes:

10x10kg
10x15kg
10x20kg

Superset med radial/ulnardeviation i maskin:

3x10-20 på något.

Tits i cable-cross (och här minns jag faktiskt vikten!):

12x25
12x30
12x35

I superset med Svend Press (http://www.youtube.com/watch?v=0BFU-0cxaxY) medelst 2st 5kg vikter. 3x10. Detta supersetet gillar jag som fan, det ger mycket tryck i tuttarna och jag inbillar mig att det är bra rehab.

Enarms tricepsextension i kabelhiss. Ingen större koll på reps och vikt.

Mycket discotrams och det enda jag egentligen håller koll på är de första basövningarna. Jag tycker verkligen om maskinen för underarmarna de har på Workout Center, den är verkligen grym och tillåter träning i alla rörelseplan.

Matsa
2011-10-21, 00:27
Dagens (torsdag) pass på Gävle KK:

Jag har som sagt lite ryggstrul så därför är vikten i böj och mark jättelåg. Tanken är att fokusera på utförande och rörlighet medan jag läker och höja sakta.

Sumomark 3ct:

5x110
5x110
5x110

Smalmark, explosivt:

5x130
5x130
5x130

Knäböj:

5x70
5x90
5x95

Igår tillbringade jag setvilan sittandes på en trave vikter i böjposition, den traven gjorde jag lägre allteftersom jag mjuknade. Det verkar ha hjälpt lite för jag kände mig mjukare än vanligt idag.

Dessutom provade jag något nytt när jag värmde inför böjen. En sorts hoppövning, från knäsittande till huk till ett upphopp. Detta verkar ha haft någon sorts effekt för det kändes mycket bra att böja efteråt, både mer upprätt och explosivare från botten än jag brukar vara. Nu vore det väl visserligen fan om det INTE kändes bra på sådana fjösvikter så jag får väl se hur det känns när det blir lite tyngre.

Chins, stege:

2
3
5
10

Repeat until 50!

Farmers walk:

Osäker på vad grejerna väger, det är en 10kg stång med lite annat ditsvetsat. Låt oss säga att det väger 15kg, då hade jag 65kg per hand. Gick 3 set om ca 20m.

Kul med farmers! Jag börjar lite försiktigt här i hopp om att det ska vara bra för bålstabiliteten samtidigt som det bygger greppstyrka. Bägge de sakerna är jag orolig att tappa nu när jag varken böjer eller markar tungt, så det känns som ett bra komplement.

Provade hip thrust för första gången idag, även detta gör jag för att till viss mån kompensera bristen på basövningar. Körde med ryggen mot en bänk och gick upp till 90x5 som tyngst. Kände mig riktigt muppig...

Triset med roddmaskin följt av pullovermaskin följt av scottcurls. Vikten känns knappt relevant men jag gjorde i alla fall 25 reps på allt i första setet och sedan ett med 10 reps på allt.

Sedan fick jag springa till bussen för jag kom på att jag faktiskt har ett jobb att sköta. Jobbigt när det är så kul att träna att man glömmer tiden. :/

groda
2011-10-21, 22:58
Kul att du startar journal och lycka till med tävlandet!

Med 4 reps på 220 borde inte en etta på 250 vara långt borta.

Svend press var en intressant övning som definitivt skall provas.

Matsa
2011-10-22, 00:13
Vägde mig idag och det visade 87kg vilket är det lägsta jag har vägt på länge. Jag är i Linköping och hälsar på hos mina föräldrar ett par dagar och det innebär att jag kommer att släppa helt på dieten, jag har rentav hållit ett extra högt underskott ett par dagar enbart för att jag ämnar svulla nu. Jag har varit här sedan 23:00 och hittills hunnit med 1kg tacopaj, 2 ostmackor, 150g glass (Alvestaglass marängsviss *cupid*), 1 äppple, 1 glas vin och 1 glas whisky. Prognosen för morgondagens träning är således högtryck.

Jag har en helt makalös träningsvärk i trapsen idag och det beror förmodligen på gårdagens farmers walk. Även underarmarna och sidorna på bålen är lite ömma, roligt att jag känner sådan effekt trots att jag tog det lugnt. Ska bli intressant att se vad detta ger när det börjar bli tungt, törs man hoppas på en tjurnacke?

Strongman är kul, jag pratade med Göran Rosén härom veckan eftersom jag ville åka ut på studiebesök och lära mig lyfta sten. De har dock lagt ned grenträningen för året då de tränar utomhus men jag fick ett nummer till några som kör inomhus. Det får nog bli ett försök så snart ryggen är helt återställd.

Kul att du startar journal och lycka till med tävlandet!

Med 4 reps på 220 borde inte en etta på 250 vara långt borta.

Svend press var en intressant övning som definitivt skall provas.

Tack!

Jo men jag har ju gått ned 15kg sedan dess så jag har blivit lite klenare. Inte tappat så mycket i mark dock så över 200 lär jag ju fortfarande göra, men äter jag bra någon månad så är jag förhoppningsvis snart där igen. :)

Matsa
2011-10-22, 21:08
Dagens på Gymbolaget i Linköping:

Militärpress:

5x60kg
2x70kg
1x80kg
0x85kg
8x60kg
7x60kg

Lite besviken på att jag bommade på 85kg, stod och kämpade med ca 15cm kvar i typ 10 sekunder men kunde inte låsa ut. För två veckor sedan klarade jag den vikten men det var verkligen grismax, nåväl jag är ju snart uppe på min kroppsvikt i alla fall. :)

60x8 gick lätt och tanken var att spara nog med energi för att klara ett par åttor till men mjölksyran tog ut sin rätt i setet efter.

Snedbänk (Totalt 50 reps):

2x60kg
3x60kg
5x60kg
10x60kg
2x60kg
3x60kg
5x60kg
10x60kg
2x60kg
3x60kg
5x60kg

Svag i detta men det gör fan inte speciellt ont i tutten längre som det gjorde bara för ett par månader sedan. Jag har tidigare undvikit snedbänk pga smärta men det verkar som om jag faktiskt mår bättre ju mer jag kör den.

Cable-cross:

12x25
12x30
12x35

Superset med Svend press.

Maskindips:

3x25 på fullt mag, vet ej vikten men det är en ganska underdimensionerad maskin.

Sidolyft i maskin:

3x10 med en 10 på varje sida. Denna har fria vikter så det är lite annorlunda jämfört med maskinen i Gävle jag har kört med den senaste tiden som har viktmagasin, denna är mycket tyngre i toppen.

Discotjafs enarms pushdowns:

20x25kg
15x30kg
12x35kg

Superset med drag till hakan:

25x50kg
15x70kg
10x90kg

Gymleco magmaskin:

20x25kg
20x35kg
20x50kg

Matsa
2011-10-22, 21:38
Mätte förresten armarna idag för första gången på jättelänge. De lår på 43cm nu och var en hårsmån under 45cm innan jag började banta, tappat förvånansvärt lite omkrets men det klagar jag verkligen inte på. :)

ceejay
2011-10-22, 23:37
tågförarn journaliserar!

Matsa
2011-10-24, 23:29
Dagens pass, Gymbolaget

Jag inledde med rörlighetsträning följt av hopp och lek.

Knästående till spänsthopp:

3xKV
3xKV
3xKV

Knästående till längdhopp:

3xKV
3xKV
3xKV

Knäböj:

5x95kg
5x95kg
5x95kg

Jag lägger inte så mycket tid på att stegra upp vikten när jag kör så här lätt, det blir nästan direkt på arbetsseten efter uppvärmningen.

Långa marklyft (ståendes på 25kg gummivikt):

12x85kg
12x85kg

Benpress:

10x200kg
10x250kg
10x300kg

Benspark:

3 set på 20 reps vardera med okänd vikt, glömde kolla...

Chins (seten instuckna lite varstans när jag vilade):

8xKV
8xKV
8xKV
8xKV
8xKV
8xKV
8xKV

Gymleco roddmaskin:

10x90kg
10x90kg
10x90kg

Curlande i kabelhiss:

10x70kg
10x70kg
10x70kg

Hammercurl:

20x20kg

Det är så svårt att hitta motivation när man böjer och markar på de här vikterna, följden blir att även lätta vikter känns tyngre än vad de borde. Fördelen är i alla fall att rörlighetsträningen verkar ge resultat, det börjar se ganska snyggt ut. Hoppas att det håller i sig när vikterna ökar med.

Matsa
2011-10-24, 23:31
tågförarn journaliserar!

Jomenvisst, tyckte jag lika gärna kunde sluta vara hemlig nu när jag outat mig på koloträff. ;)

Matsa
2011-10-27, 23:53
I går (Onsdag) på Gymbolaget:

Militärpress:

20x45kg
2x45kg
3x45kg
5x45kg
10x45kg
2x45kg
3x45kg
5x45kg

(Totalt 50 reps)

Irriterande... Trots att jag gått upp från 87-90kg efter de senaste dagarnas svullande så var jag orkeslös och klarade 3 reps mindre än förra veckan. Kände mig seg under uppvärmningen med, men stegen gick faktiskt bättre än senast. Nåja, nya tag nästa vecka med siktet inställt på 25 reps.

Förhållandevis smal bänkpress (lillfingret någon cm från ringen):

12x70kg
12x70kg
12x70kg
12x70kg
12x70kg

Gick rätt bra, segheten jag upplevde i militärpressen verkade vara borta. Nästa pass ska jag höja 2,5kg och börja om på 8or. Det känns fortfarande lätt, som sig bör, men jag tror att det lugna tempot jag höjer i blir ganska bra.

Hantelflyes:

10x12,5kg
10x17,5kg
10x22,5kg

Dipsmaskin:

20xfullmag
20xfullmag
20xfullmag

Jag tränar på tre olika gym och dipsmaskinerna är olika på varje, så vikter känns rätt meningslöst att lägga på minnet. Jag gillar dock maskindips, jag känner att jag kan arbeta mer med triceps än vid fria dips.

Tror inte att det blev mer än så, jag struntade i hantellyft, pushdowns och någon magövning pga tidsbrist.

Matsa
2011-10-29, 09:43
Gårdagens pass på Workout Center

Sumomark med paus, 3ct:

5x115kg
5x115kg
5x115kg

Smalmark, explosiv:

5x135kg
5x135kg
5x135kg

Inga större konstigheter men jag måste skärpa mig och ge fan i att slarva bara för att vikterna är lätta. Det första setet på 135kg var knappt explosivt men jag tog mig i kragen och de två sista gick bra.

Hoppövning, knä till huk till upphopp. 3x3

Knäböj:

5x60kg
5x80kg
5x97,5kg

Chins med neutralt grepp:

2xkv
3xkv
5xkv
10xkv
2xkv
3xkv
5xkv
10xkv
2xkv
3xkv
5xkv
(Totalt 50st)

Blev jobbigt på slutet och inte speciellt strikt alls. Tänkte nöta på med den här stegen tills jag klarar att utföra den strikt och utan att vila mer än 10 sekunder mellan något av seten.

Benpress:

10x120kg
10x170kg
10x200kg

Ingen normal benpress med släde utan det är mer som en pendel med fria vikter. Jag gick riktigt djupt och började varje rep med död start, blev rätt jobbigt och jag hoppas att det ska bygga lite bottenstyrka.

Superset med sittande rodd:

10x60kg
10x80kg
10x100kg

Stressade även igenom ett par set för biceps och underarmar men inget värt att lägga på minnet.

Matsa
2011-10-30, 21:11
Dagens dumheter på Workout Center

Jag gillar verkligen Workout Center, det är ett bra gym och personalen är jättehygglig. Det finns dock en sak jag stör mig på, det saknas en fristående rack/skivstångsställning så om man vill träna stående militärpress måste man frivända vikten från golvet. Det finns ett powerrack men det är för lågt för att köra stående i. Visserligen har jag inget emot frivändningar, det är en bra övning men på mina tunga presspass ogillar jag att slösa energi på det. Därför blev dagens pass lite annorlunda.

Sittande press från död start med raka ben (har hört den kallas Savickas press så det får den heta hädanefter):

5x40kg
5x60kg
2x70kg
1,5x80kg (bommade halvvägs upp på #2)
5x60kg
5x60kg
5x60kg

Detta är en riktigt skön övning, det ser lite vanskligt ut och första gången jag provade var jag lite orolig men jag har upptäckt att det är en mycket säker övning. Finessen är att eftersom man sitter med benen rakt ut (förslagsvis på golvet) så måste man jobba som fan med bålen för att inte ramla bakåt, man kan alltså inte svanka och dumma sig så det känns mycket bra för ryggen. Dessutom får magen lite extraträning. Ramlar man bakåt är det ingen fara eftersom stången fångas upp av racket innan man gör sig illa, det ser genant ut men that's it. Jag har ju som sagt haft lite lindriga ryggproblem men jag kände verkligen inget i denna övningen trots att jag maxade.

Jag är lite frustrerad att jag bommade tvåan på 80kg men jag har ju inte kört denna på länge så det kommer nog.

Strikt stående enarmpress i Presskonung Stefans ära:

3x20kg
3x25kg
3x30kg
2x35kg

Det blev riktigt grisigt på 35kg och jag höll på att bomma med högern. Normalt sett är högern starkast men jag kom fel, vikten hamnade för långt ifrån mig så jag fick slösa energi på att korrigera. Kändes otäckt för bröstmuskeln ett ögonblick... Det är dumt att maxa i övningar man är ovan vid, jag borde ha hållit mig till fler set på 30kg i stället. Nåja, roligt var det. :)

Lutande bänkpress:

2x60kg
3x60kg
5x60kg
10x60kg
2x60kg
3x60kg
5x60kg
10x60kg
2x60kg
3x60kg
5x60kg

Ja, en stege igen. Jag gillar stegar, de spar tid och ger bra tröck. Jag vet inte hur långa pauser jag hade här men det finns massor med utrymme att förbättra innan jag höjer vikten. Dock bättre tempo än sist så det tar sig.

Dipsmaskin:

Började med 20 reps i ett par set och höjde vikten tills jag med nöd och näppe klämde ur mig 8 reps på fullmag. Vet ej vikter men den här dipsmaskinen känns ungefär dubbelt så tung som den på Gymbolaget.

Sidolyft i maskin:

25x30kg
20x40kg
15x50kg
10x60kg

Superset med enarms pushdown:

20x20kg
15x25kg
10x30kg
20x20kg

Cable Cross (boobs!):

10x25kg
10x30kg
10x35kg

Superset med Svend press med 2st 5kg vikter, 3 set 10 reps.

Drag till hakan:

20xnågon vikt (kg ej angett, det är andra siffror så fan vet)
15xmer vikt

Superset med supination och pronation i maskin. 2 set med 20 reps av varje.

Riktigt nöjd med dagens pass. Jag trodde att jag skulle ha dålig ork eftersom jag har strypt födointaget ordentligt ett par dagar men det gick över förväntan. Undrar om det beror på att jag har varit duktig och kommit ihåg att hälla i mig BCAA och vassle med jämna mellanrum eller om det var ren tur. :D

Glömde dock att det var söndag och 20:30 tåget inte går då, får vänta tills 22:00 på att åka hem så nu sitter jag på kontoret och journaliserar. :/

Matsa
2011-11-02, 20:20
Idag: Träning på Gävle KK

Dagens pass blev ganska långt, för en gångs skull hade jag ingen tid att passa så jag tog god tid på mig. Det hela tog runt tre timmar, men då nötte jag mycket rörlighetsträning och så i början så det tog nog en trekvart innan första arbetssetet.

Hoppövning, knästående till upphopp:

3xkv
3xkv
3xkv

Knäböj:

5x100kg
5x100kg
5x100kg

Känns som om jag blir mer och mer upprätt, i övrigt komfortabelt.

Frontböj:

5x50kg
5x60kg
5x70kg

Riktigt bra! Trots att jag inte har kört frontisar på evigheter så såg det bättre ut än det har gjort någon gång förut så nog sjutton gör rörlighetsträningen nytta. Knappt några problem alls med fällning och det kändes inte alls i ländryggen, jag tror att jag kan gå relativt tungt ganska snart men jag kommer nog ändå att höja i samma tempo som vanliga böjen.

Långa marklyft (från gummi 25a):

12x90kg
12x90kg

Spelar visst ingen roll hur lätt vikten är, man blir flåsis av 12or i mark ändå!

Chins (utspritt i setvilan under föregående övningar):

8xKV
8xKV
8xKV
8xKV
8xKV
8xKV
8xKV

Farmers Walk:

55kg per hand och 3 set om 50m. Utrymmet jag går på är dock bara 10m och jag sätter ned vikten när jag vänder, så det var tyvärr inte 50m utan att byta grepp. Tanken är att höja vikten och gå kortare sträckor i tre veckor och sedan börja om på 50m igen.

Roddmaskin:

3 set, 10 reps. Vet ej vikt.

Ryggresningar:

10xKV
10xKV + gummiband (svart mini).
10x30kg
10x40kg
10x40kg + gummiband > dropset till 10xKV + gummiband

Stångcurl med fatbar:

10x30kg
8x50kg
8x50kg

Pullovermaskin:

20x30kg
20x40kg
20x50kg

Scottcurl i maskin:

15x30kg
15x30kg

Band pullaparts:

2 set, 25 reps med svarta minibandet.

Avslutade med ytterligare lite stretchövningar.

Ganska lågt tempo på dagens pass men jag känner mig nöjd ändå. Fick upp pulsen brutalt mycket i farmers så vilan mellan de seten var ganska rejäl. Hade glömt min shaker så efter passet åt jag skumbanander och drack mjölk. :D

Matsa
2011-11-06, 22:40
2011-11-03 Workout Center

Militärpress:

25x45kg (23 strikta och kick på de två sista)
2x45kg
3x45kg
5x45kg
10x45kg
2x45kg
3x45kg
5x45kg

(Totalt 53 strikta och 2 med fusk)

Bänkpress med smalt grepp:

8x72,5kg
8x72,5kg
8x72,5kg
8x72,5kg
8x72,5kg

Hantelflyes:

10x12,5kg
10x17,5kg
10x22,5kg

Enarms frenchpress:

10x10kg
10x15kg
8x20kg

2 set pushdown med rep, ca 20 reps per set.

Lite underarmsträning i maskin.

Short and sweet.

Matsa
2011-11-06, 22:47
2011-11-06 Gymbolaget

Sumomark med paus, 3ct:

5x120kg
5x120kg
5x120kg

Smalmark:

5x140kg
5x140kg
5x140kg

Knäböj:

5x102,5kg
5x102,5kg
5x102,5kg

Chins:

2xKV
3xKV
5xKV
10xKV
2xKV
3xKV
5xKV
10xKV
2xKV
3xKV
5xKV

(Totalt 50st på ca 10 minuter med mycket fusk och griseri)

Sittande rodd:

10x70kg
10x90kg
10x110kg

Facepulls:

20x30kg
20x40kg
20x50kg

Bicepscurl i kabelhiss:

10x50kg
10x70kg
10x90kg

Magträning: static holds i kabelhiss och en övning där man sitter på golvet och plockar vikter från ena sidan till den andra.

Matsa
2011-11-08, 22:46
2011-11-08 Workout Center

Savickas Press:

5x50kg
3x60kg
2x70kg
2x70kg
2x70kg

Stående enarmspress:

5x20kg
3x25kg
3x30kg
3x30kg
3x30kg

Tog det lugnt i enarmspressen idag, dels för att spara mig lite till snedbänken men även för att lära in övningen bättre. Alla seten på 30kg var rentav ganska explosiva.

Lutande bänkpress:

2x60kg
3x60kg
5x60kg
10x60kg
2x60kg
3x60kg
5x60kg
10x60kg
2x60kg
3x60kg
5x60kg

Sidolyft i maskin:

25x30kg
20x40kg
15x50kg
10x60kg

Maskindips:

Stegrade till en 10a på nästan fullt mag. Jag minns inte vikterna, magasinet är rätt skumt graderat med 68kg, 76kg, 83kg etc...

Flyes i cable cross:

10x25kg
10x30kg
10x35kg

Superset med Svend press:

3 set 12 reps.

Hantelpullovers:

15x20kg
15x25kg
15x30kg

Superset med sidolyft:

Ett par riktigt lätta set jag bara pumpade på i, 25x10kg som tyngst.

Enarms pushdown:

20x20kg
20x22,5kg
15x25kg

Underarmar i maskin:

Supination/pronation samt palmar/ulnar deviation. 3 set av varje instoppad lite varstans i vilan mellan andra övningar.

lei
2011-11-09, 05:38
Var kör du stoppet när du kör sumomark med paus? Provade förra veckan att stanna vid knäna som jag kör i smalmarken men det kändes mest onödigt då det var så kort lyftväg kvar..

Matsa
2011-11-09, 10:19
Var kör du stoppet när du kör sumomark med paus? Provade förra veckan att stanna vid knäna som jag kör i smalmarken men det kändes mest onödigt då det var så kort lyftväg kvar..

Eftersom det är starten jag är svag i så gör jag stoppet precis ovanför marken för att lära mig hålla röven nere och trycka på med benen.

Matsa
2011-11-10, 21:56
2011-11-10 Gävle KK:

Inledde som vanligt med lite rörlighetsträning och hoppövningar, 3x3 på höjden och 3x3 på längden.

Knäböj:

5x105kg
5x105kg
5x105kg

Frontböj:

8x50kg
8x60kg
8x70kg

Lätt men ändå jobbigt, är lite ovan så det blir svårt att andas ordentligt med stången frampå.

Långa marklyft:

12x100kg
12x100kg

ANDNÖD! Skulle visst bara ha haft 95kg idag men det var jättelätt så det är skitsamma. Däremot blir jag som sagt andfådd som fan av att reppa i mark, spelar ingen roll att vikten är lätt.

Farmers Walk:

85kg per hand i 20m, 1 set.
80kg per hand i 20m, 4 set.

85kg blev lite väl tungt så jag sänkte för att klara alla set. Det är lite för tidigt på cykeln för att bomma. 90kg blir nog lagom för 10m nästa vecka. Filmade ett av seten på 80kg, ska försöka ladda upp den i morgon.

Chins:

9xKV
9xKV
9xKV
9xKV
9xKV
9xKV

Utspritt över passet.

Roddmaskin:

10x60kg
10x70kg
10x80kg

Pullovermaskin:

20x35kg
15x45kg
10x55kg

Bicepscurl i maskin:

20x25kg
15x30kg
10x35kg

Triset på ovanstående 3 övningar.

Såg på när en tyngdlyftare tränade och blev sugen på att prova ryck, gick åt helvete. Jag har fortfarande för mycket gubbstelhet men jag får väl jobba på det helt enkelt.

Roligt pass, gav bra aptit. :) Hann inte med ryggresningar och band pullaparts så det får jag försöka komma ihåg senare i veckan.

Matsa
2011-11-12, 14:13
2011-11-11 Workout Center

Militärpress:

15x50kg
10x60kg
20x40kg

Var inte sugen på mitt vanliga maxreppande följt av stegar. Tror jag ska försöka jaga 20x50kg innan jag återgår till halva kroppsvikten.

Bänkpress med smalt grepp:

10x72,5kg
10x72,5kg
10x72,5kg
10x72,5kg
8x72,5kg

Fan, hade lite för bråttom och fick mjölksyra på sista setet. Kändes dock lätt fram till dess.

Militärpress bakom nacken (brett grepp):

Jättelänge sedan jag körde detta så jag ville prova lite. Gjorde ett set på 40kg och ett på 50kg men hade sådan värk i trapsen efter gårdagens farmers walk att jag gav upp.

Sidolyft i maskin:

25x30kg
10x50kg
10x60kg
10x60kg
10x60kg

Hantelflyes:

12x12,5kg
12x17,5kg
10x22,5kg
8x25kg

Drag till hakan i kabelhiss:

3 set med 10-20 reps, viktmagasinet är inte graderat i vikt så ingen aning om vad jag lyfte.

Enarms frenchpress:

15x10kg
15x15kg
15x15kg

Kände av armbågen så jag gick inte högre.

Avslutade med lite underarmar, vader och mage. Visst ja, reppade lite i en bröstpressmaskin med för att pumpa ur det sista.

spoon
2011-11-12, 14:57
Ah så du kör journal :) vad har du för Pers i dom stora? Tror vi kan ligga ganska nära varandra.

Sent from my HTC Desire using Tapatalk

Matsa
2011-11-12, 16:09
Ah så du kör journal :) vad har du för Pers i dom stora? Tror vi kan ligga ganska nära varandra.

Sent from my HTC Desire using Tapatalk

Står i den första posten men det är mest repsmax då jag inte maxat i singlar speciellt ofta.

Marklyft:

4x220kg i vanlig smalmark när jag var tyngre och 5x200kg i långa mark ganska nyligen så har nog inte tappat så jättemycket där.

Knäböj:

1x170kg är min högsta singel, 3x160kg är mitt bästa set och 6x5x150kg är bästa serien.

Bänkpress:

Inte kört tung bänk sedan 2008 pga skador, gjorde 9x100kg förra året och 3x110kg i 3ct pausbänk tidigare i år. För tillfället är min bänk sjukt låg, som synes på gårdagens pass.

Militärpress:

4x80kg på tyngre kroppsvikt och 10x60kg nyligen på 89kg KV. Tror 85kg är min bästa singel (även det nyligen). Försöker väga upp min dåliga bänk med en bättre militärpress! :D

Vi kan nog vara på snarlik nivå men jag tror att du är bättre i böj och totalen. Just nu skulle jag dock inte klara något av ovanstående men jag siktar på att komma tillbaka och förbi när jag börjar äta mer igen. Planen är att vara starkare nästa gång jag väger 90kg än jag var vid 103kg, med råge. :)

Matsa
2011-11-13, 13:37
2011-11-13 Gävle KK

Tränade på tom mage idag så orken var något sämre. Tidsbrist hade jag med och hann inte med allt jag tänkt.

Sumomark med paus, 3ct:

5x125kg
5x125kg
5x125kg

Smalmark:

5x145kg
5x145kg
5x145kg

Är nog långt ifrån toppform i marken, vikterna kändes inte precis tunga men 145kg vill jag ju helst att ska kännas som tom stång och det gjorde det inte.

Knäböj:

5x60kg
5x80kg
5x95kg
5x107,5kg

Stod riktigt smalt idag eftersom jag hade sådan träningsvärk i ljumskarna och inte tid att mjuka upp som jag borde. På grund av det blev det lite mer ryggfällning men det känns faktiskt aningen bättre att böja så.

Chins:

2xKV
3xKV
5xKV
10xKV
2xKV
3xKV
5xKV
10xKV
2xKV
3xKV
5xKV

Samma stege som vanligt, inga konstigheter. Blir lättare allteftersom jag går ned i vikt så snart får jag börja hänga på extravikt.

Avslutade med lite strongmaninspirerad lek igen, fan vet vad det heter men man ska bära något tungt i famnen så långt som möjligt.

Bäratungaochotympligasaker: (viktskivor i detta fallet)

50kg i 10m
75kg i 10m
60kg i 10m

Fick avbryta pga tidsbrist men det var ganska kul, kommer fortsätta med det.

Matsa
2011-11-17, 00:48
2011-11-15 Workout Center (Gävle)

Savickas Press:

5x50kg
3x60kg
2x70kg
2x72,5kg
2x72,5kg
3x60kg
3x60kg

"Cirkus press":

5x22,5kg
3x27,5kg
3x32,5kg
3x32,5kg
3x32,5kg

Lutande bänkpress:

2x60kg
3x60kg
5x60kg
10x60kg
2x60kg
3x60kg
5x60kg
10x60kg
2x60kg
3x60kg
5x60kg
10x60kg

(Totalt 60 reps)

Kändes riktigt bra och jag hade ett bra flyt i tekniken, gjorde 10 reps extra så det verkar snart vara dags att höja. Känner jag mig i form nästa vecka ska jag försöka göra samma serie med riktigt kort vila och se hur det går.

Sidolyft i maskin:

30x35kg
20x50kg
20x50kg

Hantelpullovers:

15x20kg
15x25kg
15x30kg

Enarms pushdown:

20x25kg
15x30kg
12x35kg

Lite underarmar och lite vader.

Lite halvstressigt och initialt dålig ork men det tog sig så småningom.

Matsa
2011-11-17, 01:03
2011-11-16 Workout Center (Gävle)

Knäböj:

5x110kg
5x110kg
5x110kg

Böjen kändes oförsvarligt tung och det är verkligen illa, jag har blivit en klenis (ännu mer än vanligt rentav). Jag antar dock att det är väntat då jag har stramat åt dieten, vägde 85,6kg på gymmet idag vilket är den lägsta noteringen hittills utan att ens vara morgonvikt. Jag hoppas verkligen att jag klarar att fortsätta höja i alla fall ett par veckor till trots dieten, fixar jag det så har jag bra utgångsläge när jag börjar äta mer igen.

Frontböj:

6x60kg
5x70kg (glömde ett rep...)
6x80kg

Kändes bra, det är inte tungt varken för ländryggen eller benen på dessa vikter utan det är mest ovana som gör andningen jobbig samt att axlarna blir lite trötta. Ska pressa mig lite hårdare i frontisarna, tror nämligen de kan ge god utdelning i både vanlig böj och mark.

Chins:

9xKV
9xKV
9xKV
9xKV
9xKV

Det blev bara ett halvt pass idag, jag ska försöka hinna med resten på fredag. Gymmet i Tierp ska flytta till större lokaler och nu verkar det faktiskt bli helt ok. Jag ska nog lösa kort där så kanske jag slipper de här stresspassen, kommer dock fortsätta att träna i Gävle ibland då det är roligare.

Matsa
2011-11-18, 19:10
2011-11-18 Workout Center (Gävle)

Var uppe tidigt i morse och tränade färdigt den andra halvan av förra passet innan jobbet. Stressade igenom följande urval av övningar...

Långa marklyft:

12x105kg
12x105kg

Pausböj 5ct:

3x60kg
3x90kg
3x100kg

HS Iso low row:

Ett par set, som tyngst 8x80kg per sida.

Benpress:

Någon modell med viktmagasin, 2 set 20 reps.

Scottcurlmaskin:

12x35kg
12x50kg

Fick för mig att lägga in lite pausböj då jag inte kunde köra farmers idag. Tror att jag ska köra böj oftare än 2ggr/vecka och då köra mycket med paus och sådant. Sist jag böjde ofta så fick jag ont i knäna men då körde jag tungt så om jag håller mig till varianter där vikten begränsas kanske det funkar bättre.

Nu blir det otukt och osunt leverne så får se när nästa pass blir, kanske i morgon kanske på söndag.

iPad
2011-11-20, 16:08
Du var mig en stark jävel :D några formbilder?

Matsa
2011-11-22, 22:46
2011-11-22 Workout Center (Gävle)

Har känt mig hängig och krasslig så därför blev det ett par vilodagar.

Militärpress:

17x50kg
7x60kg
15x40kg

Fuuuuu... Vet inte vad som hände här, det gick ok på 50kg men på 60kg var jag helt orkeslös och efter det fiaskot tappade jag sugen helt så det blev bara 15 plikttrogna reps på 40kg.

Bänkpress med smalt grepp:

12x72,5kg

Blev bara ett arbetsset, gjorde ett gäng set på lättare vikter med allt från 5 till 10 reps men inget värt att skriva om. Kände mig trött och klen så det fick räcka så.

Sidolyft maskin:

30x30kg
25x50kg
15x60kg

De två sista seten i superset med sidolyft med hantlar:

20x8kg
20x10kg

Riktigt skönt att först köra tungt i maskin och sedan pumpa med lätta hantlar! Jag får bäst kontakt med hantlar men jag har svårt att gå tungt där utan att tappa kontakten. Med maskin kan jag lasta på lite och ändå ha ok kontakt så att kombinera de två känns vettigt.

Maskindips:

20x52kg
20x66kg
20x80kg

Skum viktgradering...

Hantelflyes:

15x15kg
12x20kg
7x25kg

Skulle ha gjort 8 på sista men fick mjölksyra, hade jag vilat lite mer vore det inga problem men jag gillar att köra på med komplementen.

Avslutade med lite vader, underarmar och enarmspushdowns.

Jag var riktigt trött och klen idag, jag hoppas att det var tillfälligt men kanske detta bara är att vänta med tanke på bantandet. Jag tror att jag ska backa lite på vikterna så att detta passet blir riktigt lätt, då kanske jag kan ta i ordentligt på det andra presspasset ett tag.

Matsa
2011-11-22, 22:50
Du var mig en stark jävel :D några formbilder?

Så tokigt du pratar, men tack i alla fall! ;)

Nja, det är sällan jag lägger upp bilder på mig själv eftersom jag inte känner mig helt bekväm med det. Det finns några bilder i UTK tråden och en i 100% armar. När jag har nått mitt viktmål har jag lovat mig själv att ta lite bilder så då kommer jag att lägga upp dem. Sist jag var i hygglig form tog jag inte en enda bild och det ångrar jag lite så den här gången blir det några i alla fall. :)

Matsa
2011-11-23, 23:56
2011-11-23 Workout Center (Gävle)

Sumomark med paus 3ct:

5x130kg
5x130kg
5x130kg

Smalmark:

5x150kg
5x150kg
5x150kg

Kändes ganska ok, jag vill att det ska kännas lättare men det var i alla fall ganska explosivt. Film kommer eventuellt.

Stångrodd:

15x60kg
15x60kg
15x60kg

Blev sugen på lite rodd. Jag höll på att plocka av efter marken och stången låg ju ändå där. Länge sedan jag körde detta så gick lätt för att få in känslan lite.

Knäböj:

5x80kg
5x100kg
5x112,5kg

Sittande rodd:

Minns ej vikterna, jag hade bråttom och ville bara pumpa ur ryggen med en sista övning. Gjorde i alla fall först 20 reps och sedan ett dropset med 10 till.

Slut, struntade i chins och curls idag.

Matsa
2011-11-25, 00:01
Film från gårdagens marklyft:

B37hWsrSvag

Jag tycker att jag fick ganska bra fart på stången så där är jag nog nöjd, det finns dock minst två saker som jag är missnöjd med. Till att börja med syns en antydan till att jag tappar ryggen och det är inte acceptabelt på den vikten. Jag tycker även att man ser en tendens hos höften att sticka iväg. Jag tror att jag helt enkelt fokuserar för mycket på att dra explosivt så att jag glömmer att bygga upp ordentligt med anspänning innan stången lämnar marken och jag glömmer att göra mig riktigt tight. Nästa pass ska jag strunta i farten och i stället gå in för att bli så tight som möjligt och se om det ser bättre ut.

Jag fick även en kommentar på gymmet att jag borde lyfta mer med benen. Killen som gav det rådet är visserligen ganska kunnig men jag är ändå osäker på hur mycket jag ska bry mig om det. Jag har alltid dragit rätt mycket med ryggen och så länge som man inte tappar formen på ryggen och kraften i lyften ser samlad ut (lät det flummigt?) så borde det vara lugnt, eller?

Nu är det hursomhelst ett bra läge för mig att testa mig fram innan vikterna blir för tunga så jag är öppen för alla möjliga förslag. :)

BSOJ
2011-11-26, 09:04
Det var rackarns.Har du börjat med journal. Det har jag inte sett förrän nu. Nu jäklar ska jag ha stenkoll på dig ;)

Matsa
2011-11-27, 22:53
Då har förkylningen brutit ut på riktigt, förbannade elände. Just nu mår jag dock bättre än de senare dagarna så det kanske är på väg att vända. Hoppas att jag kan komma igång med träningen igen snart.

Det var rackarns.Har du börjat med journal. Det har jag inte sett förrän nu. Nu jäklar ska jag ha stenkoll på dig ;)

Aj fan, då kanske det är bäst att ta sig i kragen då... :)

Matsa
2011-11-29, 23:33
Och så var man tillbaka på banan igen. Två dagars ledigt med total vila verkar ha gjort susen, jag mår prima och är smått förvånad att det gick över så fort men det är ju synd att klaga. :)

2011-11-29 Workout Center (Gävle)

Savickas Press:

5x50kg
3x60kg
2x70kg
2x72,5kg
3x72,5kg (Bonus rep!)
5x60kg

"Cirkus Press":

5x20kg
5x25kg
3x30kg
3x32,5kg
3x32,5kg
5x27,5kg
5x27,5kg

Lutande Bänkpress:

2x60kg
3x60kg
5x60kg
10x60kg
2x60kg
3x60kg
5x60kg
10x60kg
2x60kg
3x60kg
5x60kg

Totalt 50 reps och idag klarade jag det på ganska precis 10 minuter, ska nog höja lite nästa vecka.

Sidolyft i maskin:

30x35kg
15x50kg
10x60kg
8x60kg

Superset med Sidolyft med hantlar:

20x10kg
17x10kg
20x8kg

Återigen tungt i maskinen följt av finlir med jättelätta hantlar och återigen en sjuhelvetes pump, riktigt mysigt!

Maskindips:

10 reps per set med stegrande vikt upp till 10x92kg. Jag minns inte vikten på övriga set, det är som sagt lite knepig skala så svårt att komma ihåg.

Tits i cable crossover:

15x25kg
15x30kg

Superset med Svend Press:

15x5+5kg
15x5+5kg

Enarms pushdown:

30x20kg
20x25kg

Samt lite vader, underarmar och mage.

Trodde definitivt att jag skulle känna av de senaste dagarnas krasslighet men jag var snarare starkare än förra veckan. Bra pass, skönt att vara igång igen. Vägde 85,4kg idag, jag tror det är en ny lägstanotering.

Matsa
2011-12-04, 21:14
Friskis & Svettis i Linköping

Tränade med en gammal kompis idag så det blev ett riktigt kul pass. Tyvärr hade vi dock gått loss på en buffé innan träningen så det blev lite jobbigt stundtals.

Knäböj:

5x115kg
5x115kg
5x115kg

Försummat min rörlighetsträning så det blev lite mycket fällning men annars kändes det bra.

Frontböj:

5x60kg
5x70kg
5x80kg

Här hade jag tänkt reppa mera men eftersom maten var på väg upp så gav jag fan i det.

Långa marklyft:

12x110kg
12x110kg

Chins:

10xKV
10xKV
10xKV
10xKV
10xKV

Utspritt över passet.

Roddmaskin i superset med cablecurls:

Lade inga vikter på minnet, kommer ändå inte träna där igen på länge.

Avslutade med lite magträning i TRX band. Det var kul, önskar att jag hade tillgång till det på mina vanliga gym.

Matsa
2011-12-04, 21:32
Hittade lite gamla filmklipp från förra året när jag vägde strax över 100kg.

Sf4udHaaL8g

FOwYwnkuFoI

kJ7Ubdd0zVI

UFeYV75I4f4

IDr3wXpR4nI

Målet är att överträffa den styrkan men på en kroppsvikt under 90kg, helst redan i vår. :)

Matsa
2011-12-07, 00:26
2011-12-06 Workout Center (Gävle)

Lätt pass idag, det var skönt.

Militärpress:

2x40kg
3x40kg
5x40kg
10x40kg
2x40kg
3x40kg
5x40kg
10x40kg
2x40kg
3x40kg
5x40kg

Kör igång med stegar här igen, så länge som jag klarar alla 50 reps på under 10 minuter så höjer jag nästa pass. Idag var jag färdig på 5:05.

Bänkpress smalt grepp:

5x50kg
5x60kg
5x70kg
5x70kg

Pausböj 5ct:

3x80kg
3x90kg
3x100kg

Sidolyft maskin:

25x35kg
10x50kg
10x50kg

Superset med...

Sidolyft hantlar:

20x10kg
20x10kg
20x8kg

Hantelflyes:

8x15kg
8x20kg
8x20kg
8x20kg


Avslutade med lite crunches i maskin. Jag har förövrigt haft sådan träningsvärk i magen idag att jag knappt har kunnat harkla mig, övningarna i TRX banden i söndags verkar ha tagit bra. :)

Matsa
2011-12-11, 19:41
2011-12-09 Gävle KK

Vägde 84,5kg. Det går åt rätt håll!

Sumomark med paus, 3ct:

5x135kg
5x135kg
5x135kg

Kändes jättebra, provade att vinkla ut tårna mer än vanligt och fick in röven närmre stången på så sätt.

Smalmark:

5x155kg
5x155kg
5x155kg

Knäböj:

5x80kg
5x100kg
7x117,5kg

Jättejobbigt att göra fler reps, jättejobbigt att jag tappar mest av viktnedgången i det lyft jag redan var sämst i, kort sagt jättejobbigt i största allmänhet.

Farmers Walk:

10m 50kg
10m 70kg
10m 90kg PB

Nöjd med PB men jag hade gärna prövat lyckan på tyngre vikter. Tyvärr glömde jag att de stänger en timme tidigare på fredagar så jag fick stressa lite. Passet avslutades med chins, pullovermaskin och koncentrationscurl i ett enda giantset i rasande tempo.

Kommer filmer när jag hunnit lägga in skiten på datorn.

Matsa
2011-12-11, 19:50
2011-12-10 Workout Center (Gävle)

Savickas press:

5x50kg
3x60kg
2x70kg
2x75kg

"Cirkus press":

5x20kg
5x25kg
5x30kg
5x32,5kg

Lutande bänkpress:

2x65kg
3x65kg
5x65kg
10x65kg
2x65kg
3x65kg
5x65kg

Fick för mycket mjölksyra så jag kunde inte fortsätta med stegen.

Tuttbygge i cablecross:

20x25kg
15x30kg
10x35kg

Superset med Svend press:

15x5+5kg
15x5+5kg
15x5+5kg

Enarms tricepsextension:

20x20kg
20x25kg
12x30kg

Lite småplock med mage och underarmar.

Tror jag minns rätt när det gäller övningar och vikter men jag var på Ålandsbåt och åt julbord på kvällen så jag ger inga garantier. :)

groda
2011-12-11, 23:54
Hur upplever du Savickas press?
Bra komplement till militär?
funderar på att prova.

Matsa
2011-12-12, 01:27
Hur upplever du Savickas press?
Bra komplement till militär?
funderar på att prova.

För mig är den ett jättebra komplement eftersom jag tenderar att slarva med anspänningen i bålen och därför får jag ibland dåliga känningar i ryggen av militärpress. I Savickas press måste jag spänna framförallt magen, annars faller jag bakåt så det är väl största förtjänsten för mig. Utöver det så ger den väl ungefär samma saker som dödbänk ger för bänkpress, dvs död start och ingen stretchreflex (men man börjar väl oftast militärpress från bottenläget ändå så vet ej om det är någon större fördel).

Länge sedan jag maxade i vanlig militärpress nu, ska bli kul att testa framöver och se om denna övningen har gett något.

Förövrigt så har jag fortfarande inte sett en enda film där Savickas kör övningen, bara massa andra muppar så frågan är var sjutton namnet kommer ifrån. :D

Matsa
2011-12-18, 23:49
2011-12-18 Workout Center (Gävle)

Den senaste veckan har jag varit extremt trött och slö och inte åstadkommit någon träning som är värd att skrivas om men idag gjorde jag ett försök att ta mig i kragen igen. Trots att jag borde vara utvilad så kände jag mig trött, nästan så ögonen ville falla igen men det släppte så småningom. Innan jag redovisar dagens självspäkning tänker jag pladdra lite om hur jag tänker lägga upp min böjträning.

Jag har kommit fram till att jag har blivit ännu mer av en svag fjant än jag redan var och därför kommer jag att börja med ett upplägg för böj som har funkat bra tidigare. Ryggen känns fullt återställd så det torde vara dags att börja ta i lite igen. Det ser ut ungefär som så att de första tre veckorna håller jag vikten konstant men ökar repsen, nästa tre veckor sänker jag repsen men ökar vikten och sedan börjar det om igen. Idag gjorde jag t.ex 10x3x120kg så det är min startvikt och alltså kommer de följande veckorna att se ut som så här:

Vecka 1 - 10x3x120kg
Vecka 2 - 8x4x120kg
Vecka 3 - 6x5x120kg
Vecka 4 - 8x4x125kg
Vecka 5 - 10x3x130kg

etc.

Den totala mängden reps är alltså ungefär lika stor på varje pass, bara att den fördelas på färre och färre set. Jag hoppas på att volymen ska göra mig gott och även att det ska bli en bra förberedelse inför RSR som jag tänker ge mig på när det är färdigbantat (verkar dumdristigt att köra RSR på underskott och därför väntar jag).

Jag kommer även att träna böj på två andra pass varje vecka, dels ska jag lägga in lite pausböj på ett av mina presspass och dels kommer jag att köra lite fler reps på mitt andra ben+rygg pass. På de tunga böjpassen kommer jag att ha en låg stångplacering och på mina repspass kommer det att bli hög stångplacering.

All böjträning kommer att ske utan bälte tills vidare.

Nog om detta, vidare till dagens träning.

Först ut blev knäböj och chins i superset (dock med väldigt lång setvila).

Knäböj (low bar):

3x120kg
3x120kg
3x120kg
3x120kg
3x120kg
3x120kg
3x120kg
3x120kg
3x120kg
3x120kg

Jag glömde mina skor och utan klack tvingas jag fälla ryggen, detta var anledningen till att jag körde low bar idag men det gick bra så jag vill fortsätta med det ett tag. Lite ovant och svårt med djupet men det kommer nog när jag får upp vanan igen. Tror förövrigt att detta var en bra startvikt, det var jobbigt men inte jättetungt. Jag våndas över så många set och hatar mig själv men det sista setet såg faktiskt bättre ut än det första, så brukar det vara när jag kör så här vilket nog tyder på att detta är bra för mig.

Chins:

KVx10
KVx10
KVx10
KVx10
KVx10
KVx10
KVx10
KVx10
KVx10
KVx10

Hade kunnat göra fler set, chins börjar bli lättare nu. :)

Frontböj:

5x60kg
5x70kg
5x80kg

Långa marklyft:

12x115kg
12x115kg

Gymleco high row:

12x50kg
12x80kg

Benpress:

20x70kg

Lustig benpress med viktmagasin men den är ganska skön, hade fötterna högt upp och försökte få kontakt med röven. Jag har kommit fram till att jag behöver mer röv!

Dropset till Ryggresningar:

20x20kg

Även här var det fokus på att ta i med röven.

Hantelcurl:

5x15kg
5x20kg
5x25kg
5x20kg
5x15kg
5x10kg
5x10kg

Detta gjordes som ett giantset, vilade endast för att byta vikter typ.

Avslutade med lite mage och baksida axlar. Typ band pullaparts och benlyft i dipställningen.

Bra pass, långt pass och jobbigt pass. Skräpmat efter.

Matsa
2011-12-19, 19:32
2011-12-19 Workout Center (Gävle)

Blev ett kort pass innan jobbet idag.

Militärpress:

2x45kg
3x45kg
5x45kg
10x45kg
2x45kg
3x45kg
5x45kg
10x45kg
2x45kg
3x45kg
5x45kg

Totalt 50 reps, glömde ta tid men under 10 minuter i alla fall (fast inte under 5) så jag höjer nästa vecka.

Pausböj 5ct:

3x80kg
3x90kg
3x100kg

Tog det mycket lugnt här dels pga tidsbrist men främst för att jag ska träna både böj och mark i morgon igen (och på fredag, hurra!). Jag kommer inte hinna träna i helgen så därför blir det lite mer än vanligt den här veckan.

Bänkpress:

5x60kg
5x70kg
5x70kg

Lätt och explosivt.

Hantelflyes:

8x10kg
8x15kg
8x20kg
8x25kg

Sidolyft i maskin:

25x35kg
15x50kg
15x50kg

Dropset till...

Sidolyft med hantlar:

20x10kg
20x10kg
20x10kg

Enarms pushdown:

20x22,5kg
20x27,5kg
12x32,5kg

Bröstflyes i maskin:

20x35kg
20x35kg

Ultrastrikt och långsamt tempo i hella rörelsebanan.

Lite vadpress men vet ej vikt.

Matsa
2011-12-22, 07:04
2011-12-21 Gävle KK

Sumomark med paus, 3ct:

5x140kg
5x140kg
5x140kg

Anders Bergström satt och tittade och tyckte att jag hade bra vinklar för sumomark, kul att höra! När han fick höra hur stor skillnad det är mellan smal och sumo för mig ifrågasatte han dock om det ens var värt att träna sumo. :D Jag tycker ändå att det börjar kännas bättre med sumo så vi får väl se om skillnaden krymper framöver.

Smalmark:

5x160kg
5x160kg
5x160kg

Kändes av någon anledning blytungt på mittensetet men lätt och fint på resten...

Knäböj med OL-utförande:

10x80kg
8x90kg
6x100kg

Försökte verkligen att vara så upprätt som jag bara kan här vilket är anledningen till att vikterna blev som de blev. På det sista setet fick jag till något som med lite god vilja kan kallas en acceptabel OL böj, det kändes inte illa men jävligt ovant.

Farmers Walk:

50kg per hand i 20m

Carry medley:

Fick damp och ville leka lite så jag gjorde ett medley bestående av:

2x10m Waiter's Walk med 25kg hantel.
2x10m med 50kg i famnen (2st 25kg plattor).
2x10m farmers walk, 60kg per hand.

Tid: 1:09

Allt kändes ganska lätt men jag fick en sjuhelsikes puls av det. Kommer definitivt att lägga in liknande saker som variation till tunga farmers ibland.

Skippade chins, rodd och biceps då jag ska träna det redan på fredag igen.

Matsa
2011-12-23, 10:32
2011-12-22 Workout Center (Gävle)

Militärpress:

5x60kg
5x60kg

Inledde med lite lätt militärpress då racket var upptaget...

Savickas Press:

2x60kg
2x70kg
2x75kg

Cirkus Press:

5x20kg
5x25kg
5x30kg
1x35kg (Fuuuuu...)
5x30kg
5x30kg

Trodde jag skulle kunna göra ett par reps på 35 men det fanns bara inte idag. :(

Snedbänk:

2x65kg
3x65kg
5x65kg
10x65kg
2x65kg
3x65kg
5x65kg
10x60kg
2x62,5kg
3x62,5kg
5x62,5kg

Drag till hakan:

20x40kg
15x50kg
10x60kg

Sidolyft i maskin:

20x35kg
15x45kg
10x55kg

Superset på drag till hakan och sidolyften.

Cable Cross Titties:

20x27,5kg
15x32,5kg
8x47,5kg

Svend Press:

20x5+5kg
20x5+5kg
20x5+5kg

Superset även på de två ovanstående.

Maskindips:

3 set på 20 reps.

Enarms pushdown:

20x25kg
12x25kg

Samt lite vadpress, underarmar och mage utspritt över passet.

Matsa
2011-12-23, 11:27
Fan då, glömde två övningar på förra passet!

Flyes i maskin:

20x30kg
20x40kg
15x50kg

Långsamt både koncentriskt och excentriskt. Fokuserade på att kontrahera bröstmusklerna till max och full ROM för att få bra stretch.

Omvända flyes i maskin:

20x30kg
12x40kg
20x30kg

Matsa
2011-12-24, 01:34
Jag har minsann tränat idag med!

2011-12-23 Workout Center (Gävle)

Knäböj Low Bar:

4x120kg
4x120kg
4x120kg
4x120kg
4x120kg
4x120kg
4x120kg
4x120kg

Gick bra idag men jag hade ett sår på ryggen som hindrade mig från att ha stången så lågt som jag ville, det var ganska störigt.

Chins: (Superset med böj)

KVx11
KVx11
KVx11
KVx11
KVx11
KVx11
KVx11
KVx11
KVx11
KVx11

Sedan började jag värma för frontböj men jag hade fan inte energi till det idag. :(

Långa Marklyft:

12x120kg

Gymleco high row:

12x60kg
12x70kg
7x90kg

Stångcurl:

8x40kg
8x50kg

Helt slut i armarna efter alla chins.

Koncentrationscurl i maskin:

12x30kg
12x30kg

Vägde 83,9kg idag, firade detta med kebabtalrik och en hel del godis. :D

Matsa
2011-12-28, 20:04
2011-12-28 Workout Center (Gävle)

Militärpress:

2x47,5kg
3x47,5kg
5x47,5kg
10x47,5kg
2x47,5kg
3x47,5kg
5x47,5kg
10x47,5kg
2x47,5kg
3x47,5kg
5x47,5kg

50 reps, 9:33min.

Bänkpress (med stopp):

5x50kg
5x60kg
5x70kg
5x80kg
5x80kg

JM Press:

8x40kg
8x45kg
8x50kg

Bestämde mig för att börja köra den här övningen igen då det har haft en bra inverkan på bänkstyrka förut.

Pausböj 5ct:

3x80kg
3x90kg
3x100kg

Lätt och kändes som om det gav bra rörlighetsträning.

Hantelflyes:

8x10kg
8x15kg
8x20kg
8x25kg

Sidolyft i maskin:

20x50kg
10x60kg
10x60kg

Sidolyft med hantlar:

20x10kg
10x12,5kg
10x15kg

Superset på sidolyften.

Flyes i maskin:

20x30kg
20x40kg
20x50kg

Lite mage och vader.

Matsa
2011-12-30, 00:25
2011-11-29 Gävle KK

Eftersom ryggen mår bra nu så vill jag börja köra tyngre i mark igen.

Sumomark:

5x100kg
5x120kg
1x140kg
1x160kg
1x170kg
1x180kg

Ville köra singlar idag för att testa tekniken på tyngre vikter. 180kg var inte något maxlyft men jag kände att tekniken började kännas svajig så jag gick inte tyngre.

Smalmark:

2x140kg
2x160kg
2x180kg

Riktigt bekvämt och lätt, jag ifrågasätter varför jag egentligen alls bryr mig om att träna sumomark när smalmarken funkar så bra. :/ Jag tror att jag ska börja med smalmark nästa gång för att gå på ordentligt och ta reda på hur jag egentligen ligger till i övningen. Länge sedan jag fick sträcka ut ordentligt i smalmark så det vore kul.

Det känns i alla fall positivt att jag trots viktnedgången och trots att jag inte kunnat träna tungt fortfarande verkar vara god för en bit över 200kg. :)

Farmers Walk:

10m med 50kg/hand
10m med 70kg/hand
10m med 80kg/hand

Vilade inte mellan vändorna annat än för att byta vikter.

Blev inte mer än så här idag, fick lite bråttom iväg. :( Känns ändå som om jag fick mig en liten genomkörare tack vare att det var två stora övningar, dessutom körde jag lite extraträning med kroppsviktsövningar på rasten senare.

Matsa
2012-01-06, 19:01
2012-01-04 Workout Center (Gävle)

Militärpress:

5x40kg
5x50kg
3x60kg
2x65kg
2x70kg
2x75kg

Kände mig klen i detta, är väl för att jag inte kört övningen tungt på ett tag samt varit rent allmänt slapp med träningen någon vecka.

Cirkus press:

8x20kg
8x25kg
8x27,5kg
8x30kg

Lutande bänkpress:

2x62,5kg
3x62,5kg
5x62,5kg
10x62,5kg
2x62,5kg
3x62,5kg
5x62,5kg
10x62,5kg
2x62,5kg
3x62,5kg
5x62,5kg

Pullover med EZ stång:

8x20kg
8x25kg
8x30kg

Sidolyft i maskin:

15x35kg
15x50kg
15x60kg

Detta kördes i superset med nästa övning.

Sidolyft med hantlar:

20x10kg
10x15kg
20x8kg

Maskindips:

Stegrade upp till ett tungt set på 10 reps.

Framåtlutande sidolyft:

20x10kg
10x12,5kg
10x15kg

Flyes i maskin:

20x30kg
20x40kg
20x50kg

Enarms pushdown:

20x22,5kg
12x27,5kg

Dagens pass kommer inom kort, ska bara träna det först! :D

Matsa
2012-01-07, 00:11
2012-01-06 Workout Center (Gävle)

Knäböj low bar:

5x120kg
5x120kg
5x120kg
5x120kg
5x120kg
5x120kg

Chins:

KVx12
KVx12
KVx12
KVx12
KVx12
KVx12

Långa marklyft:

5x90kg
5x110kg
5x120kg
12x130kg

Hammer Iso low row:

10x40kg
10x60kg
10x80kg
10x100kg

Fick sedan ett ryck och körde lite bicepmadness, det var ju länge sedan så det kanske jag kan unna mig.

Stångcurl:

8x30kg
8x40kg
8x50kg
8x40kg
8x30kg

Uj, svag som attan i stångcurl, ska se om jag kan komma upp på vettiga vikter där igen.

Enarmscurl i cablecross:

10x20kg
10x25kg
10x30kg

Hammercurl:

5x20kg
5x22,5kg
5x25kg
5x20kg
5x15kg

Körde alla set utan vila mellan.

Lite underarmar och teknikträning i frontböj men det redovisar jag inte. Ska jag orka träna frontböj på ett vis som gör det värt det får jag nog peta in det på ett annat pass.

Matsa
2012-01-10, 22:46
2012-01-09 Workout Center (Gävle)

Militärpress:

2x50kg
3x50kg
5x50kg
10x50kg
2x50kg
3x50kg
5x50kg
10x50kg
2x50kg
3x50kg
5x50kg

Blev klar på 7 minuter, det kändes nästan lite för bra så jag gjorde ett set på 5 reps extra utifall att jag räknat fel och då stannade det på strax under 9 minuter.

Pausböj 5ct:

3x70kg
3x90kg
3x100kg
3x110kg

Lätt bänkpress med stopp:

5x60kg
5x70kg
5x75kg
5x80kg
5x80kg

Lätt och explosivt.

JM Press:

8x40kg
5x50kg
5x55kg
5x60kg

Hantelflyes:

8x10kg
8x15kg
8x20kg
8x25kg

Sidolyft i maskin:

15x50kg
15x55kg
15x60kg

Sidolyft med hantlar:

10x15kg
10x17,5kg
20x10kg

Flyes i maskin:

10x30kg
10x40kg
10x50kg
10x60kg

Ultrastrikt och långsam excentrisk fas.

Pushdown:

10x50kg
10x50kg

Slängde även in lite vader.

Matsa
2012-01-11, 17:27
Idag hade jag ambitioner att genomföra ett gediget markpass med lite annat smått och gott inbakat men det blev jobb i stället. Jag var så träningssugen att jag först sade nej till att jobba extra men till slut blev det ett erbjudande som jag inte kunde mostå utan jag föll för frestelsen. Kommer ju tjäna så mycket pengar att jag har råd att äta salladskyckling hela resten av månaden nu liksom!!!!!

Kanske blir lite armhävningar och rörlighetsträning när jag kommer hem, om jag orkar... Nu är det slut på kvällsjobb ett par veckor framöver i alla fall så träningen torde bli mer regelbunden.

Matsa
2012-01-13, 01:31
Jag är helt såld på Moonsorrow just nu, så sjukt bra! Synd bara att jag inte fattar finska...

Detta satt jag och lyssnade på igår på jobbet när jag körde genom ett Norduppland som jag faktiskt rentav såg enstaka snöfläckar i.

DHYOoiAQSeU

Och den här taggade jag till innan dagens marklyft:

2xEXTBW91us

Matsa
2012-01-13, 01:56
2012-01-12 Gävle KK

Så var det dagens träning...

Marklyft:

2*140kg
2*160kg
2*180kg
2*200kg
2*180kg
2*180kg

Kändes ganska bra, 200kg var inget max men tekniken kändes lite ovan på tunga vikter vilket inte är så konstigt då det är första tunga passet på skitlänge.

Sumomark:

10*120kg
10*120kg
10*120kg

Tänker bara köra lätt sumomark ett tag, reppa loss på lätta vikter. Vill inte lägga ned det helt men samtidigt vill jag fokusera på smalmarken ett tag nu.

Knäböj med hög stångplacering:

Körde massa teknikträning och sen gick jag upp till 6*100kg eller något sådant. Det såg fint och upprätt ut men än så länge kommer det inte att bli några vikter att tala om i denna övningen. :/

Chins:

2*KV
3*KV
5*KV
10*KV
2*KV
3*KV
5*KV
10*KV
2*KV
3*KV
5*KV

Körde i ringar idag.

Stressade även igenom lite maskinträning. Roddmaskin, pullovermaskin etc. Där hade jag jättebråttom så jag minns inga vikter.

Några andra som var på Gävle KK och tränade mark var Martin Forsmark och Peter Eriksson. Martin gjorde 4x340kg (med dräkt), jävligt imponerande! Kul när det händer lite där man tränar.

Matsa
2012-01-13, 02:07
Pratade förövrigt med någon idag om att börja tävla. Det kommer förmodligen att bli för Gävle KK, de har visserligen bara två tävlande styrkelyftare (en i bänkpress och en i SL) men eftersom jag tränar där rätt ofta så blir det nog så. Det finns ju fler som tränar där men tävlar för Sandviken, det kunde ju vara ett alternativ men jag får se.

Ringde även Klint på Gymbolaget i Linköping då jag hört att de ska börja tävla och där känner jag ju folk, men de hade inte hunnit fixa allt tills i år så det blir inte just nu.

Hursomhelst så blir det Serietvåan jag gör debut i. Jag känner att jag inte hinner få ordning på allt tills på lördag, väntar jag tills serietvåan känner jag att jag kommer att vara bättre förberedd.

ceejay
2012-01-13, 02:10
Moonsorrow var riktigt schysst!

Matsa
2012-01-13, 02:10
Dubbelpost, datorn hänger sig och dummar sig...

Matsa
2012-01-13, 02:41
Moonsorrow var riktigt schysst!

Yup! Har tydligen funnits hur länge som helst men jag har lyckats missa dem tills förra veckan. Abitiösa pojkar med 30 minuters låtar minsann. :)

Ett annat band som verkar ganska okänt (kanske inte är så konstigt då de bara har släppt två skivor än så länge) men som jag verkligen kommit att gilla är Omega Massif.

KOw_1Jd_6ZU
(Finns en annan version av Unter Null som är - i mitt tycke - bättre men den verkar nedtagen från youtube. :(

WKT9ohZ8d10

-rb8g_VFBeE

Matsa
2012-01-15, 20:52
2012-01-15 Workout Center (Gävle)

TRÖTT! TRÖTT! TRÖTT! TRÖTT! TRÖTT!

Kunde inte sova inatt och gick upp före kl 5, helt förstörd men jag samlade ihop testiklarna länge nog för att köra ett halvhjärtat pass i alla fall. Missade tåget hem med så nu kommer jag inte att vara hemma förrän runt 23 och ska upp strax efter 3 i morgon... :(

Militärpress (med frivändning):

5*50kg
3*60kg
3*70kg
2*75kg
15*50kg

Lutande bänkpress:

2*62;5kg
3*62,5kg
5*62,5kg
10*62,5kg
2*62;5kg
3*62,5kg
5*62,5kg
10*62,5kg
2*62;5kg
3*62,5kg
5*62,5kg

Drag till hakan i kabelhiss:

15*50kg
15*60kg

Supersettades med...

Hantellyft åt sidan:

20*10kg
20*10kg

Pullover med EZ stång:

10*20kg
10*25kg
10*30kg

Superset med Svend Press, ca 20 reps per set med 2*5kg.

Maskindips:

Jobbade mig upp till 15*100kg som mest.

Flyes i maskin:

20*30kg
20*40kg
20*50kg

Strikt och sakta...

Som vanligt lite underarmar, vader och baksida axlar som jag bara pumpade igenom och struntar i att bokföra.

Matsa
2012-01-18, 08:24
Har haft en dålig känsla i min vänstra lats sedan senaste ryggpasset. Det är en brännande, stickande smärta på en punkt mellan skulderbladet och armhålan när jag spänner muskeln i vissa lägen. Jag märkte inte av något under själva passet utan det kom i efterhand. Undrar vad fan det är, jag gissar på någon sorts nervpåverkan. Avskyr verkligen värk som jag inte vet orsaken till, det gör mig smått hypokondrisk.
*gah!*

Hursomhaver så har jag skjutit lite på träningen på grund av detta i hopp om att det ska avta. Det verkar dock oförändrat så ikväll blir det nog lite lätt ryggträning för att se hur det känns. Får lägga desto mer krut på böjandet i värsta fall.

Matsa
2012-01-18, 23:18
2012-01-18 Gävle KK

Blev inte alls ett pass som jag tänkt mig idag men det blev nog bättre till slut ändå. Jag fick nämligen riktigt bra hjälp med min knäböj, vi provade massa olika bredder och fotvinklar hit och dit och jag tror faktiskt att vi kom fram till något som kan bli riktigt bra vad det lider. Jag ska stå lite bredare än axelbrett och med fötterna ordentligt utvinklade, dessutom ska jag ha en rejäl klack (vilket jag konstaterat redan tidigare och jag har nya skor på gång).

Jag kände mig lite svag i botten, hade svårt att ta i med posteriören men det blir nog bättre med OL skor, nu stod jag ju med hälarna på skivor och då är det svårt att få tyngden rätt på foten. Dessutom blir ju belastningen annorlunda fördelad mot vad jag är van vid men när jag får vänja mig är jag övertygad om att detta kommer att bli mycket bättre.

Nu blev det ju som sagt ingen tung träning som jag tänkt utan mest en massa tekniknötande men eftersom jag provade så många olika stilar blev degt rätt jobbigt. Minns inte alla set men det såg nog ut ungefär så här:

Knäböj:

7x100
7x100
7x100
7x100
7x100
7x100
7x100
7x100
7x100
7x100

Farmers Walk:

60kg per hand, 50m. Fick sätta ned och ta nytt grepp ett par gånger.

Blev alltså inte så mycket mer än massa böj och diskussion om min teknik. Ryggen känns i alla fall bättre nu, peppar peppar. Nu blir det förmodligen att sänka vikterna i böjen igen (och de som redan var så låga...) för att lära mig min nya stil, det kommer det dock att vara värt.

Matsa
2012-01-20, 23:53
2012-01-20 Workout Center (Gävle)

Militärpress:

2*52,5kg
3*52,5kg
5*52,5kg
10*52,5kg
2*52,5kg
3*52,5kg
5*52,5kg
10*52,5kg
2*52,5kg
3*52,5kg
5*52,5kg

Färdig på ca 12 minuter, således ingen höjning nästa pass.

Pausböj 5ct:

3*70kg
3*80kg
3*90kg
3*100kg
3*100kg

Inte så tungt, kändes riktigt bra med nya tekniken även idag.

Bänkpress med stopp:

5*50kg
5*60kg
5*70kg
8*80kg
8*80kg

Bänken var jättelätt idag och jag hade inget obehag i bröstmuskeln. Om jag använde mig av RPE så skulle jag nog skattat 8*80 till 8 eller kanske rentav lägre.

JM press:

6*40kg
6*50kg
6*60kg
6*62,5kg
6*60kg

Pullover med EZ stång:

8*20kg
8*30kg
8*40kg

Svend press:

20 reps med 2st 5kg skivor.
8 reps med 3st 5kg skivor.
10 reps med 2st 20kg skivor.

Körde inte denna i något superset idag så jag kunde gå på lite tyngre. Blev fan jobbigt med 3st viktskivor, måste klämma i för att inte den mellersta ska glida ur.

Sidolyft i maskin:

15*50kg
15*55kg
15*60kg

Superset med:

Sidolyft med hantlar:

15*15kg
12*17,5kg
20*10kg

Enarms pushdown:

20*25kg
12*30kg

Flyes i maskin:

20*35kg
10*45kg
10*55kg
10*65kg

Strikt men något långsammare excentrisk än förra passet.

Lite underarmar och vadpress och band pullaparts som jag ej redovisar.

Matsa
2012-01-22, 22:58
2012-01-22 Workout Center (Gävle)

Marklyft:

3*180kg
3*180kg
3*180kg
3*180kg
3*180kg
3*180kg
3*180kg
3*180kg
3*180kg
3*180kg

Kan ha satt en lite väl aggressiv ingångsvikt i mitt tänkta program, det smakade riktigt otrevligt på slutet men det kan ha haft med bakfyllan att göra... Vad gäller tekniken är jag inte helt nöjd, jag tycker att jag inte höll ryggen riktigt bra och kan ha startat lite högt med höften (dock steg den inte för fort i alla fall vilket är bra).

Sumomark:

5*100kg
10*120kg

Knäböj:

5*70kg
10*100kg

Chins:

2*KV
3*KV
5*KV
10*KV
2*KV
3*KV
5*KV
10*KV
2*KV
3*KV
5*KV

Hip thrust med ryggen mot en bänk:

5*60kg
5*80kg

Stannade 2 sek i toppen på varje rep. Mina knän gillade inte övningen så jag slutade. Lite synd, det tog nämligen bra i gluttarna.

Sittande rodd:

2 set på 10 reps men minns ej vikt.

Matsa
2012-01-23, 21:25
2012-01-23 Gävle KK

Militärpress:

5*50kg
3*60kg
2*70kg
1*80kg
1*80kg
5*70kg
10*60kg

Lutande bänkpress:

2*62,5kg
3*62,5kg
5*62,5kg
10*62,5kg
2*62,5kg
3*62,5kg
5*62,5kg
10*62,5kg
2*62,5kg
3*62,5kg
5*62,5kg

Klar på ganska precis 10 minuter, höjer nästa pass.

Sidolyft i maskin:

15*50kg
8*60kg

(Superset)

Sidolyft med hantlar:

20*10kg
12*15kg

Hantelflyes:

15*10kg
10*15kg
12*20kg
8*25kg

Enarms pushdown:

20*10kg
12*15kg

Var enkeltrissa på maskinen, därför vikterna blev annorlunda.

Körde väl något mer diskotrams men inget värt att skriva om.

Matsa
2012-01-26, 00:10
Leksaker!! Fick hem ett par DoWin skor idag och så var jag och köpte en slägga som jag tänker träna greppet och underarmarna med. Ser fram emot att inviga skorna i morgon. :)

Matsa
2012-01-26, 23:19
2012-01-26 Gävle KK

Knäböj:

5*100kg
5*110kg
1*120kg
4*125kg
12*100kg

Första passet med de nya skorna, kändes rätt bra men ovant. Gick in för att inte bryta med ryggen alls vilket gjorde det lite tyngre då jag är van att göra på det viset. Alla set var till bra djup och utan bälte.

Pausmark 3ct:

3*120kg
3*140kg
3*160kg
3*160kg
3*160kg

Farmers walk:

Var trött så jag tog det lugnt, gick inte högre än till 70kg per hand.

Blev få övningar idag men det jag gjorde gick bra. Tekniken satt fint och böjen kändes helt ok och marken riktigt bra.

Vunnis
2012-01-27, 00:16
Leksaker!! Fick hem ett par DoWin skor idag och så var jag och köpte en slägga som jag tänker träna greppet och underarmarna med. Ser fram emot att inviga skorna i morgon. :)

Fanns det inte slägga och sånna leksaker på GKK redan? =o

Matsa
2012-01-27, 09:39
Fanns det inte slägga och sånna leksaker på GKK redan? =o

Jo, de har en gigantisk slägga fast jag vill träna underarmarna hemma så att jag kan göra det ofta. Tänkte köra bl.a lite levering hemma:

QbEzqs-KHlI

Sen kör jag även pronation och supination med den, typ såna här fast jag har större ROM:

39oeHXF8HVU

Finns skitmycket man kan göra med en slägga.

Skönt att kunna lägga tiden på annat än underarmarna på gymmet. Sen har jag insett att jag sitter stilla hela tiden på jobbet och hemma ligger jag mest och glor på datorn, därför är det skönt att ha lite att aktivera sig med. Tror att jag även ska skaffa ett chinsräcke, remmar i stil med TRX (borde gå att göra själv) samt lite fler grippers (har en men den är för lätt). Då kan jag spontanträna lite oftare, spontanträning låter bra.

Matsa
2012-01-27, 23:01
2012-01-27 Gymbolaget i Linköping

Militärpress:

2*52,5kg
3*52,5kg
5*52,5kg
10*52,5kg
2*52,5kg
3*52,5kg
5*52,5kg
10*52,5kg
2*52,5kg
3*52,5kg
5*52,5kg

Klarade det på under 10 minuter idag.

Pausböj 5ct:

3*70kg
3*80kg
3*90kg
3*100kg
3*110kg

Bänkpress med stopp:

5*50kg
5*60kg
5*70kg
10*80kg
10*80kg

Jag ansåg att det var stopp på bägge toppseten men Bumbi var skeptisk... Kändes i alla fall återigen bra i tutten, bara jag får avlyft på vikter över 80kg så verkar det funka bättre.

JM Press:

8*40kg
8*50kg
8*60kg
6*65kg

Hög "giljotinbänk" i smith:

10*40kg
10*40kg
10*40kg

Tror att jag kommit på en jättebra övning för min tutte, jag ligger i en smith så att jag har stången typ i ögonhöjd och sedan bänkar jag med armbågarna rakt ut. Det känns jättemycket i fästet som krånglar, jag är lite osäker på hur jag ska tolka det. Antingen så är det bra och lagar tutten eller så kommer den gå sönder igen. Jag ser det som att jag ger den ett ultimatum, "lagas eller dö". Det är nog bra, sätta press på den jäveln. Kör riktigt lätt och försiktigt i alla fall så får vi se om det ger något.

Svend press:

20*2st 5kg
15*3st 5kg
10*2st 10kg

Enarms pushdown:

25*20kg
12*30kg
8*35kg

Flyes i maskin:

10*35kg
10*45kg

Gillar inte den här maskinen så jag gav fan i det...

Bra pass, kul att vara i Linkan igen.

Matsa
2012-01-31, 00:32
2012-01-30 Gymbolaget i Linköping

Marklyft:

4*180kg
4*180kg
4*180kg
4*180kg
4*180kg
4*180kg
4*180kg
4*180kg

Det blev rent ut sagt besvärligt mot slutet, jättejobbigt faktiskt.

Sumomark:

10*120kg

Knäböj:

10*100kg

(Värmde upp lite med men behövde inte mycket av den varan efter alla marklyft.)

Chins:

Började göra min vanliga stege på kroppsvikten men jag var helt färdig vid det här laget och dessutom började jag få ont om tid. Bestämde mig för att leka lite biceps som avslut i stället.

Stångcurl:

8*57kg

Enarms kabelcurl:

8*30kg

Marken gick ok, resten lite halvpissigt men det får gå ändå. Träffade en grov Groda med förresten, han var trevlig att prata med.

Pernam
2012-01-31, 10:00
Bygg din egen TRX: http://traningomotivation.blogspot.com/2011/07/billig-trx-bygg-din-egen-hemmagjorda.html

Vet inte om man behöver göra det så avancerat, själv så improviserade jag ihop nått liknande av ett par spännband i sommras när jag var träningssugen men inte kunde gymma.
Ang. chinsräcke osv är det rätt trevligt att ha lite sådana prylar hemma. Då kan man köra ett någorlunda pass fast man inte ids/kan gå på gymmet.

Matsa
2012-02-01, 00:06
Bygg din egen TRX: http://traningomotivation.blogspot.com/2011/07/billig-trx-bygg-din-egen-hemmagjorda.html

Vet inte om man behöver göra det så avancerat, själv så improviserade jag ihop nått liknande av ett par spännband i sommras när jag var träningssugen men inte kunde gymma.
Ang. chinsräcke osv är det rätt trevligt att ha lite sådana prylar hemma. Då kan man köra ett någorlunda pass fast man inte ids/kan gå på gymmet.

Yep, det är något i den stilen jag tänkte göra. Finns en del "how to" filmer på youtube med om man skulle behöva det. Tack för länken.

Matsa
2012-02-01, 00:17
2012-01-31 Workout Center (Gävle)

Militärpress:

5*50kg
3*60kg
1*70kg
1*80kg
9*60kg

Var seg och orkeslös i den här övningen idag. 80kg gick upp så segt att jag nöjde mig med en singel där och jag gick direkt till 60kg i stället för att reppa på 70kg först men orkade ändå bara 9 reps. Nåja, på't igen bara!

Lutande bänkpress:

2*65kg
3*65kg
5*65kg
10*65kg
2*65kg
3*65kg
5*65kg
10*65kg
2*65kg
3*65kg
5*65kg

Kändes helt ok.

Hantelflyes:

10*10kg
10*15kg
15*20kg

Maskindips:

3 set på 20 reps på stegrande vikt.

Sidolyft i maskin:

15*50kg
15*55kg
15*60kg

Sidolyft med hantlar:

20*10kg
15*15kg
7*17,5kg

De två ovanstående kördes i superset.

Flyes i maskin:

20*30kg
20*40kg
20*50kg

Strikt med tut och tryck. Jobbar med vinklar etc.

Matsa
2012-02-04, 23:28
2012-02-04 Workout Center

Knäböj:

5*60kg
5*80kg
5*100kg
5*110kg
3*120kg
1*125kg
5*130kg
9*110kg

Stretchade mycket innan böjen idag och rörligare blev jag men jag tror att jag tänjde lite väl hårt, tyckte att jag blev väldigt seg och trycklös. Kändes tyngre än jag helst skulle vilja.

Pausmark 5ct:

3*100kg
3*120kg
3*140kg
3*160kg
3*160kg
3*160kg

Chins:

5*KV
5*KV
12*KV

Hahaha hoppsan... Det fanns inte mycket ork här inte! Vem kunde ha anat att det skulle bli jobbigt att köra chins efter massa böj och mark?

Shrugs i smith med överhandsgrepp:

10*100kg
10*100kg
10*100kg

Blir mest en övning för greppet när jag kör utan remmar, och det var meningen också. Att trapsen får lite träning på köpet är dock en bonus.

Omvänd rodd (supinerat):

10*KV
10*KV
10*KV

Sittande hantelcurl:

8*10kg
8*12,5kg
8*15kg

Curlsen blev löjligt jobbiga när jag körde dem i superset med rodden. Hade lite lutning på ryggstödet så att jag fick ordentlig stretch i biceps, rätt skönt.

Matsa
2012-02-06, 02:52
2012-01-05 Workout Center

Skulle ha kört pausböj idag men det blev inget med det eftersom jag hade glömt träningsbyxor och inte ville spräcka jeansen. Körde lite benpress med stopp i botten i stället men brydde mig inte om att räkna några vikter, kommer ändå inte att köra övningen regelbundet så skit samma.

Resten av passet gick bra i alla fall.

Militärpress:

2*55kg
3*55kg
5*55kg
10*55kg
2*55kg
3*55kg
5*55kg
10*55kg
2*55kg
3*55kg
5*55kg

Bänkpress:

5*50kg
5*60kg
5*70kg
5*80kg
8*85kg
8*85kg

Kände lite stelhet i bröstet idag men inget som gjorde ont, vikterna kändes lätta.

JM Press:

8*40kg
8*50kg
10*60kg

Kändes riktigt bra.

Sidolyft i maskin:

20*50kg
20*55kg
25*60kg

Hög giljotinbänk i Smith:

10*40kg
10*45kg
10*45kg

Svend press:

25*5+5kg
10*5+5+5kg
6*10+10kg

Enarms pushdown:

Stod inga viktangivelser på magasinet men jag körde tre set med 10-20 reps.

Maskinflyes:

12*35kg
12*50kg
12*60kg

Dröjde länge innan jag fick äta riktig mat då jag gjorde ett blixtinhopp och jobbade lite. Var färdig på gymmet ca 21:30 och fick klara mig på 2 proteindrinkar fram tills 01:00. Vid det laget var jag så utsvulten att jag sprintade hem från jobbet med vild blick och dregel på hakan. Väl hemma tryckte jag i mig 200g kvarg, 100g ruccola och 1500g fläskkarré. Skulle egentligen ha sparat lite karré tills i morgon men var så sjukt hungrig. Fortfarande inte mätt, funderar på att ta en burk tonfisk eller två innan jag sover. :/

Matsa
2012-02-09, 00:34
2012-02-08 Gävle KK

Marklyft:

Uppvärmning några set upp till 1*160kg
Arbetsset:
5*180kg
5*180kg
5*180kg
5*180kg
4*180kg
10*Intensivt yttrande av könsord och svordomar.

Hade tänkt göra 6 set på samma vikt men saknade ork till att göra alla seten. Rep nummer 4 på sista setet var verkligen toksegt. Kommer eventuellt att justera så att nästa pass blir något lättare än vad jag tänkt från början. Inte helt oväntat att orken tröt idag dock, träning på fastande mage och har ätit rätt lite överlag de senaste dagarna. Förra markpasset var jag betydligt mer välgödd.

Övervägde att ta på mig bältet och köra ytterligare något set men kände dels att det räckte och dels att jag vill spara bältet lite till.

Sumomark:

20*100kg
1*ligga på golvet och väsa som en trasig luftmadrass.

Knäböj:

Värmde upp och körde lite lätt mest för att öva teknik.

Avslutade med ett triset bestående av...

Rodd i maskin
Scottcurl i maskin
Pullovermaskin

10-20 reps per set, fick helt ok pump och tröck.

Matsa
2012-02-11, 16:49
2012-02-10 Workout Center

Militäropress:

10*40kg
5*50kg
3*60kg
5*70kg
5*70kg

Lutande bänkpress:

2*65kg
3*65kg
5*65kg
10*65kg
2*65kg
3*65kg
5*65kg
10*65kg
2*65kg
3*65kg
5*65kg

Tid: ca 12min

Hantelflyes:

10*12,5kg
10*17,5kg
12*22,5kg

Sidolyft i maskin:

10*50kg
10*55kg
10*60kg
20*60kg

Dipsmaskin:

Ett gäng set på 12-20 reps.

Flyesmaskin:

20*50kg
12*70kg

Enarms pushdown:

20*25kg
12*30kg

Matsa
2012-02-15, 00:22
2012-02-14 Workout Center

Har inte haft tid att träna i helgen men jag har hållit igång lite hemma, mest med levering och armhävningar. Idag tränade jag dock lite (med betoning på "lite").

Knäböj:

Jag ville hålla igen och köra lätt idag då jag ska till Österbybruk och kolla in kraftsportklubben där i morgon och tänker köra böj igen. Bestämde mig för att i stället stretcha riktigt hårt och intensivt, lyckades få lite obehag i högra knät men även öka rörligheten i både höften och ljumskarna avsevärt. Körde sedan lite lätt och explosiv böj, det kändes bra och jag märker att jag förmodligen skulle tjäna på att bli mjukare. En sak var dock mindre bra, jag blev lite sned i botten även på lätta vikter. Detta har aldrig hänt förut och jag antar därför att det var pga stretchen, förmodligen fick jag upp mer rörlighet på ena sidan än på andra. Dessutom har jag tidigare noterat att jag kan bli lite instabil av hård stretching.

Hoppas att det var en engångsföreteelse.

Pausmark 9ct:

Även här märkte jag av stretchen, jag fick till riktigt fina lyft idag. Gjorde två set på 1*160kg som mest så höll igen lite även här.

Avslutade med lite omvänd rodd och bicepstjafs.

Matsa
2012-02-15, 01:22
Måste förresten säga att levering och olika statiska övningar med slägga verkar helt magiskt än så länge. Inte nog med att det är bra träning för underarmarna utan jag tycker även att greppet verkar få sig en rejäl duvning då man måste klämma hårt runt släggskaftet. Ska bli kul att se resultaten på längre sikt men än så länge är jag helnöjd. :)

Matsa
2012-02-15, 22:48
2012-02-15 Österbybruk

Militärpress:

5*50kg
3*60kg
1*70kg
1*80kg
3*70kg
3*70kg
3*70kg

Pausböj 5ct:

3*70kg
3*80kg
3*90kg
3*100kg
3*110kg
3*120kg

Idag var det inte snett alls och det kändes riktigt bra rent allmänt.

Bänkpress:

5*60kg
5*70kg
5*80kg
10*85kg

JM Press:

5*50kg
5*70kg

Skippade discogrejset.

Matsa
2012-02-19, 00:14
2012-02-18 Workout Center

Knäböj:

5*60kg
5*80kg
5*100kg

Har märkt att lite lätt böj funkar bra som uppvärmning inför marken så jag splittar böjen och kör lite före och lite efter marken.

Marklyft:

3*100kg
3*120kg
2*140kg
1*160kg
1*180kg
3*185kg
3*185kg
2*185kg

Missnöjd! Förra markpasset gick ju inte som jag tänkt mig men det skyllde jag på att jag ätit dåligt. Idag gick det inte heller riktigt bra så nu får jag nog inse att jag har tappat lite mer styrka än jag vill medge under dieten. Visserligen försökte jag mig på en annan teknik idag och det kan ha inverkat, det första settet på 185kg var blytungt men på det andra fick jag till tekniken mer och det gick faktiskt lättare.

Nåja, inte mycket kvar att gå ned nu så snart får jag säkert bättre ordning på styrkan igen.

Sumomark:

5*100kg
10*120kg

Knäböj:

5*60kg
5*90kg
10*100kg

Kändes bra.

Chins:

2*KV
3*KV
5*KV
10*KV
2*KV
3*KV
5*KV
10*KV
2*KV
3*KV
5*KV

Lite ostrikt på slutet...

HS Iso Low Row:

8*80kg
8*110kg
8*110kg

Omvänd rodd:

10*KV
10+3+2*KV (rest pause)

Sittande hantelcurl med lutning:

8*15kg
8*20kg

Kördes i superset med roden.

Framåtlutade hantellyft:

10*10kg
10*15kg

Scottcurl i maskin:

10*35kg
10*35kg

Mycket komplement idag... Lite halvmissnöjd med styrkan i passet...

Matsa
2012-02-21, 22:57
2012-02-21 Workout Center

Sittande axelpress:

10*40kg
5*50kg
3*60kg
3*70kg
3*70kg

Fanns inte utrymme idag så jag fick köra sittandes utan ryggstöd, tycker inte lika bra om det som vanlig militärpress men låt gå.

Lutande bänkpress:

2*67,5kg
3*67,5kg
5*67,5kg
10*67,5kg
2*67,5kg
3*67,5kg
5*67,5kg
10*67,5kg
2*67,5kg
3*67,5kg
5*67,5kg

Smalbänk:

5*60kg
5*60kg (1 kloss)
5*60kg (2 kloss)
5*60kg (3 kloss)

Försökte mig på någon sorts "triceps hell". Alla set var utan vila mellan och tanken var att stega ned till ingen kloss igen men det förstod inte killen som hjälpte mig med klossarna och jag orkade inte förklara. Fick rätt bra pump i alla fall trots att det var på tok för lätt.

Hög giljotinbänk i smith:

10*40kg
10*45kg
10*50kg

Sidolyft i maskin:

20*50kg
20*55kg
20*60kg

Flyes i maskin:

15*40kg
15*50kg
15*60kg

Enarms pushdown:

15*27,5kg
15*32,5kg

Matsa
2012-02-24, 07:30
2012-02-22 Österbybruk

Knäböj:

5*60kg
5*80kg
3*110kg
1*130kg
1*130kg
1*140kg
7*120kg

Kändes bra, provade med bälte på första 130kg setet och det blev sjukt mycket lättare. Tog dock av mig det för resten, jag tänker inte börja använda det förrän någon månad före serie 2.

Pausmark 3ct:

5*140kg
5*160kg
5*160kg
3*160kg (+ 2 reps utan paus)

Andra setet på 160kg blev jättejobbigt då någon räknade dubbelt så sakta som vanligt...

Chins:

10*KV
10*KV

Rodd i maskin:

Började på 85kg och gjorde så många reps jag orkade, sedan sänkte jag 5kg och fortsatte. Höll på så tills jag inte orkade längre, vilket blev ganska länge.

Bamsecurls:

Ett par set, vet ej vikt.

Böjen gick bra idag och jag kände inget i knäna. Däremot fick jag ont i vänster knä senare på kvällen, helt utan synbar anledning. Det är fortfarande ömt och stelt så får se hur det blir med träning idag. :/

Matsa
2012-02-26, 18:44
Vilade igår pga knät och idag blev jag utkallad på extrajobb så jag hann inte med någon träning. Körde 10 set band pull aparts och amrhävningar igår och lite underarmar idag för att inte sega ihop helt. I morgon blir det riktig träning igen.

Matsa
2012-02-28, 02:13
2012-02-27 Workout Center

Militärpress:

2*55kg
3*55kg
5*55kg
10*55kg
2*55kg
3*55kg
5*55kg
10*55kg
2*55kg
3*55kg
5*55kg

Pausböj 5ct:

3*60kg
3*80kg
3*100kg
3*120kg

Idag kändes det inte mycket i knät men jag tog det lite lugnt ändå.

Sidolyft i maskin:

20+5+5+5+5+3+3+2+2*60kg

Rest pause.

Maskindips:

20+5+5+5+5+5+3+2*77kg (tror jag)

Också rest pause.

Kort pass, dels pga tidsbrist men även pga småskador. Förutom knät så ramlade jag igår och slog i armbågen så den var stel och öm idag. Detta ledde till att jag skippade bänkpressen och JM pressen.

Matsa
2012-02-28, 23:26
2012-02-28 Gävle KK

Lite allmän töjning och uppvärmning.

Knäböj:

3*60kg
3*80kg
3*100kg

Ett par set bara för att mjuka upp lite.

Marklyft:

3*120kg
3*140kg
3*160kg (remmar)
1*180kg (remmar)
4*185kg (remmar + bälte)
4*185kg (remmar)
4*185kg

Började med remmar bara för att jag har haft känningar i underarmen någon månad nu. Tror att jag har överbelastat den så jag ska ta det lite lugnt. Remmarna hjälpte dock inte och dessutom blev det svårare att lyfta med dem så de åkte på sista setet. Testade även lite med bälte, ett riktigt mjukt och smalt ett men det gav ändå några kilon.

Knäböj:

3*60kg
3*80kg
5*110kg

Knät kändes lite bättre idag men tar det ändå försiktigt.

Chins:

5*KV
5*10kg
5*15kg
5*20kg

Latsdrag bakom nacken:

20*60kg

Pullover i maskin:

20*35kg
20*50kg

Körde även lite scottcurl och hammercurl. Satsade på fullt ROM för att sträcka ut lederna.

mikaelj
2012-02-29, 13:49
Meep! Här var det en journal.

Har du några rehabövningar för knäet?

groda
2012-02-29, 21:02
2012-02-27 Workout Center

Militärpress:

2*55kg
3*55kg
5*55kg
10*55kg
2*55kg
3*55kg
5*55kg
10*55kg
2*55kg
3*55kg
5*55kg
.

Varför 2,3,5,10
är det något magiskt mönster på repsen, någon numerologisk besvärjelse som ger sinnessjuka ökningar?

Matsa
2012-03-01, 02:58
Varför 2,3,5,10
är det något magiskt mönster på repsen, någon numerologisk besvärjelse som ger sinnessjuka ökningar?

Det är samma som vanliga stegar fast i stället för att göra 1,2,3,4,5 reps etc så hoppar man lite för att göra processen snabbare och mindre tradig. En klok gubbe som heter Dan John skrev något om det och jag tyckte att det verkade vettigt. Jag gillar stegar för komplementövningar, tycker det är ett bra sätt att få något gjort på kort tid. Brukar satsa på totalt 50 reps på så kort tid som möjligt, klarar jag det på under 10 minuter så höjer jag.

Matsa
2012-03-01, 03:10
Meep! Här var det en journal.

Har du några rehabövningar för knäet?

När mitt knä bara småkrånglar lite så brukar jag köra terminal knee extensions med gummiband. Det känns oftast bättre omedelbart efter, jag tror det beror på att man trakterar leden lite samtidigt som man får lite blodgenomströmning. Har märkt det vid andra småkrämpor att lätt pump omedelbart följt av att dra isär ger bra lindring.

Matsa
2012-03-01, 03:16
2012-02-29 Athena Gym Tierp

Militärpress:

10*40kg
5*50kg
3*60kg
4*70kg

Bänkpress:

10*50kg
5*60kg
3*70kg
1*80kg
12*85kg

JM Press:

5*40kg
5*50kg
5*60kg
6*70kg + okänt antal reps smalbänk för att trötta ut det sista.

Hantellyft åt sidan:

10*10kg
10*12,5kg
10*15kg

Enarms pushdown:

Några set på lätt vikt.

Flyes i maskin:

I superset med ovanstående övning, vet ej vikt.

Matsa
2012-03-02, 01:47
Träningen idag har bestått av 5*20 band pull aparts. Tänker försöka komma ihåg att göra minst 5 sådana set varje dag som jag inte tränar på annat vis, jag sitter ju så mycket på jobbet och därför tror jag det vore bra för min hållning.

Matsa
2012-03-05, 19:43
2012-03-05 Athena Gym

RSR + Finska markprogrammet, pass 1 vecka 1.

Startar med både RSR och markprogrammet nu trots att jag fortfarande bantar lite. Jag ska äta en smula mer och för att vara på den säkra sidan går jag på mitt max utan bälte, blir det förjävligt kan jag således alltid dra på mig bältet för att slutföra men det skulle kännas som ett nederlag.

Knäböj:

5*60kg
3*80kg
1*100kg
2*120kg
2*120kg
2*120kg
2*120kg
2*120kg
2*120kg

Raka marklyft (ca 5cm upphöjning):

10*60kg
10*70kg
10*60kg
10*60kg

Länge sedan jag körde detta, börjar löjligt lätt så jag får känna in tekniken och jobba lite på rörligheten. Framförallt börjar jag lätt för att "Finska markprogrammet" säger att man ska det. :)

Stångrodd:

10*60kg
10*60kg
10*60kg
10*60kg
10*60kg

Ganska framåtlutad men inte touch mot golvet. Körde på i högt tempo med samma vikt som rakmarken, hade lite brådis men det gav i alla fall bra pömp! :)

Matsa
2012-03-06, 21:30
2012-03-06 Athena Gym

"Komplementpass"

Latsdrag bakom nacken:

10*50kg
10*60kg

Lite uppvärmning för chinsen bara.

Chins:

5*KV
5*10kg
5*15kg
5*15kg
5*15kg
5*15kg
5*15kg

Klen i chins, måste bli bättre.

Stångcurl:

12*20kg
10*40kg
8*50kg

Facepull:

20*50kg
20*50kg
20*50kg

Samt en hel del stretching och "terminal knee extension" (inte hittat något svenskt namn), hoppas på att slippa vara så stel på morgondagens böjpass.

Matsa
2012-03-07, 20:31
2012-03-07 Athena Gym

RSR pass 2 vecka 1 + överkropp press.

Militärpress:

5*40kg
5*50kg
5*60kg
5*70kg
15*50kg

Knäböj:

5*50kg
5*60kg
3*70kg
3*90kg
1*110kg
3*120kg
3*120kg
3*120kg
3*120kg
3*120kg
3*120kg

Bröstpress i maskin:

5*35kg
5*45kg
5*55kg
5*65kg
5*75kg
25*55kg

Hade inte tid med bänkpress så det blev lite maskintrams i stället. Samtliga set kördes i ett svep utan vila mellan.

Matsa
2012-03-08, 19:45
2012-03-08 Athena Gym

"Lekpass" och rörlighetsträning.

Har bestämt mig för att lägga in ett pass i veckan där jag satsar på att träna någon sorts arbetskapacitet, rörlighet och annat sådant som jag tror kan gynna min riktiga träning. I brist på bättre får det heta lekträning. Jag höll det lätt idag för att det inte ska inverka på morgondagens böjelser.

Jag inledde med ett par set terminal knee extensions följt av varenda stretch jag kunde komma på med extra gnuggande av ljumskar och höftböjare. Därefter vidare till själva träningen.

Dagens övningsval har inspirerats av RTS utmaningen på deras hemsida. Övningen heter "Bear complex" består av flera moment, så här ser ett "rep" ut:

1*frivändning
1*frontböj
1*pushpress
1*knäböj
1*pushpress

Bear complex:

10*50kg
10*50kg

Tog kanske 5 minuter om man räknar in setvilan. Från början hade jag tänkt göra tre set men jag höll nog lite för högt tempo i början, dog totalt i mitten av andra setet.

Ska man vara petig tror jag att man inte får vila när stången är på marken utan bara när man har den i "rack" läge frampå eller bakpå. Det sket jag dock högaktningsfullt i eftersom det blev riktigt jättejobbigt och jag höll på att flåsa upp en lunga. Det var dock bara jobbigtt för flåset, vikten kändes så lätt så det bör inte inverka på morgondagens träning. Hade nog varit lättare om jag inte varit för stel för att hitta ett bra läge för stången i frontböj...

Matsa
2012-03-09, 19:09
2012-03-09 Athena Gym

Orka skriva rubrik...

Knäböj:

5*60kg
3*80kg
3*100kg
1*110kg
2*120kg
2*120kg
2*120kg
2*120kg
2*120kg
2*120kg

Raka marklyft:

10*60kg
10*75kg
10*90kg
10*60kg

Gillar att det är så mycket reppande på lätta vikter nu i början, känns som om det är en bra chans att få lite gratis rörlighetsträning om jag bara tar ut rörelsen så mycket jag klarar.

Blev inte mer än så idag, jag hade ont om tid och därför gjorde jag bara det viktigaste och flyttar pressandet till morgondagens pass.

Matsa
2012-03-10, 16:45
2012-03-10 Athena Gym

Chins:

6*KV
6*10kg
6*15kg
5*20kg
4*25kg

Lutande bänkpress:

2*67,5kg
3*67,5kg
5*67,5kg
2*67,5kg
3*67,5kg
5*67,5kg
2*67,5kg
3*67,5kg
5*67,5kg

Stel, trött och öm i bröstmuskeln så jag skippade tiorna men vilade kortare än vanligt.

Stångrodd:

8*60kg
8*70kg
8*80kg

Superset...

Smalbänk:

8*50kg
8*60kg
8*70kg

Flyes i maskin:

12*35kg
12*45kg

Superset...

Omvänd flyes i maskin:

12*35kg
12*45kg

Scottcurl i maskin:

12*35kg
12*50kg

Sjätte passet på rad, ska vila i morgon. :)

Matsa
2012-03-12, 23:03
2012-03-12 Gävle KK

Knäböj:

5*60kg
3*80kg
3*100kg
1*110kg
4*120kg
4*120kg
4*120kg
4*120kg
4*120kg
5*120kg (felräkning)

Bänkpress:

10*50kg
5*60kg
5*70kg
5*80kg
5*90kg

Raka marklyft:

10*65kg
10*75kg
10*75kg
10*75kg
10*75kg

JM Press:

5*50kg
5*60kg
5*70kg
5*70kg

Hög giljotinbänk i smith:

10*40kg
10*50kg
10*50kg

Det uppdagades idag att jag är lite sned i höften vilket resulterar att jag går in lite med ena knät när jag böjer, inte mycket men ändå bra att göra något åt det. Bokat tid för kiropraktik. Annars var passet trevligt bortsett från jävulsk huvudvärk men jag bet ihop och gjorde det jag skulle.

Matsa
2012-03-13, 20:49
2012-03-13 Athena Gym

Uppvärmning i latsdrag.

Chins:

5*KV
5*10kg
5*15kg
5*15kg
5*15kg
5*15kg
5*15kg

Stångrodd:

12*60kg
12*60kg
12*60kg

Stångcurl:

10*40kg
8*50kg
6*55kg

Ska nog börja träna biceps mer seriöst igen, så här klen kan jag ju inte vara! :D

Facepulls:

20*35kg
20*45kg
20*55kg

Körde även lite TKE och väldigt lätt lårcurl för genomblödning.

Matsa
2012-03-14, 20:30
2012-03-14 Athena Gym

Push press:

5*40kg
5*50kg
3*60kg
3*70kg
3*80kg

Knäböj:

5*40kg
5*60kg
3*70kg
3*90kg
3*110kg
2*120kg
2*120kg
2*120kg
2*120kg
2*120kg
2*120kg

Stel, fick inte stilen att sitta bra. Glömde knävärmarna och jag hatar att böja utan dem.

Hantellyft åt sidan:

10*8kg
10*10kg
10*15kg

Sidolyft i maskin:

20*20kg
20*30kg

Lite dips, band pull aparts och enarms push down.

Matsa
2012-03-15, 20:30
2012-03-15 Athena Gym

På dagens agenda stod allmänfys och återhämtning/skadeförbyggande.

"Bear Complex":

10*40kg
10*50kg

På 40kg gick det faktiskt bra att köra alla reps utan att vila mellan. Var även sugen på att ge mig på 60kg men tiden tog slut och det kanske är lika bra då morgondagen bjuder på ett ganska tufft böjpass, vore dumt att trötta ut mig till det. Sen får man ju tänka på att vid en viss vikt kan det inte längre kallas allmänfys utan blir bara ännu ett grispass, får bli en annan gång.

Framåtlutade hantellyft:

12*9kg
12*12,5kg
10*17,5kg

Några set mycket lätta lårcurls och TKE, sedan massa stretch.

Matsa
2012-03-19, 21:32
2012-03-19 Workout Center

Har varit krasslig så det blev dåligt med träning i helgen. Nu ligger jag ett böjpass back, vi får se hur det går att hämta igen detta.

Knäböj:

5*60kg
3*80kg
3*100kg
1*110kg
5*120kg
5*120kg
5*120kg
5*120kg
5*120kg
5*120kg

Kändes riktigt bra och lätt, kanske är pga vilan så får väl se hur det känns med nästa repspass.

Lutande bänkpress:

2*67,5kg
3*67,5kg
5*67,5kg
10*67,5kg
2*67,5kg
3*67,5kg
5*67,5kg
10*67,5kg
2*67,5kg
3*67,5kg
5*67,5kg

Raka marklyft från upphöjning:

10*70kg
10*85kg
10*100kg
10*80kg

Tror jag glömt nämna att alla raka marklyft i det här programmet ska vara från upphöjning. Första setet skulle varit på 60kg men fick köra mellan så det blev 70kg i stället, tror det är skit samma.

Bänkpress med smalt grepp:

10*50kg
8*60kg
8*70kg
5*80kg + 3*80kg till enkelkloss + 2*80kg till dubbelkloss.

Dålig koll på klossarna, ska mäta storleken nästa gång. Hade tänkt mig 5+5+5 i sista setet men orkade inte.

Flyes i maskin:

10*30kg
10*40kg
10*50kg
10*60kg
10*70kg

Matsa
2012-03-20, 23:36
Ingen träning idag, jag fick massage och ryggen tillknäckt i stället. Skulle ha tränat innan massagen men det hann jag inte. Nu har jag dessutom fått stränga order om att inte belasta tungt i morgon heller och det är lite trist då jag ska till Österbybruk och träna, hade velat köra på bra då.

Det var dock välbehövligt så det är nog värt det i långa loppet i alla fall. Nu innebär ju detta att mitt RSR blir ännu mer utdraget men om det fördelas över 7 veckor i stället för 6 så tror jag inte att det är hela världen, får försöka göra det bästa av situationen.

Matsa
2012-03-21, 20:44
2012-03-21 Österbybruk

Svårt att hitta motivation när man inte får ta i men det blev lite reppande i diverse dragövningar i alla fall.

Stångrodd:

20*40kg
20*50kg
20*60kg

Latsdrag bakom nacken:

20*35kg
20*50kg
20*60kg

Stångcurl:

15*40kg
12*50kg

Lite sittande curl i kabelhissen men tänkte inte riktigt på hur tungt jag gick där. Även några set jättelätt teknikböj.

Matsa
2012-03-23, 19:02
Eftersom mitt schema för helgen har ändrats så kommer jag ha svårt att hinna träna ordentligt, därför blev det böj både igår och idag. Först gårdagens pass.

2012-03-22 Athena Gym

Jag halverade antalet set i böjen för att spara mig inför dagens hårdare pass.

Knäböj:

5*40kg
5*60kg
5*80kg
3*100kg
1*110kg
2*120kg
2*120kg
2*120kg

Bänkpress:

Var fortfarande öm i den trasiga bröstmuskeln efter massagen, därför blev det bara lite lätt träning för att få genomblödning.

JM Press:

5*40kg
5*50kg
5*60kg
5*70kg

Hantellyft åt sidan:

Gick från 10kg till 20kg och gjorde 5 reps på varje vikt, sedan tillbaka ned igen utan vila. Fick bra pump och så vidare.

Framåtlutande french press med rep:

12*30kg
12*40kg
12*50kg

Maskinflyes:

10*30kg
10*30kg
10*50kg

Omvända flyes i maskin:

10*30kg
10*40kg
8*50kg

mikaelj
2012-03-23, 19:05
Mycket mysträning härinne! :-) Bra disciplin dock...

Vad är målet? Ta det lugnt ett tag och öka gradvis?

Matsa
2012-03-23, 19:30
Och så till dagens böjelser.

2012-03-23 Workout Center

Knäböj:

10*60kg
5*80kg
3*100kg
1*110kg
6*120kg
6*120kg
6*120kg
6*120kg
6*120kg
8*120kg

Drabbades av träningslust och gjorde två bonusreps på sista setet. Kändes faktiskt så lätt att jag nog kunde ha gjort ett par till men jag nöjde mig för att det inte skulle bli alltför grisigt.

Latsdrag bakom nacken:

10*50kg
10*50kg
10*60kg
10*70kg
10*80kg

Matsa
2012-03-23, 19:34
Mycket mysträning härinne! :-) Bra disciplin dock...

Vad är målet? Ta det lugnt ett tag och öka gradvis?

Nja, jag försöker köra på förhållandevis hårt i det jag kan och just nu är det böj. Vilar från tunga mark ett tag pga lite ont i underarmen så det kändes som ett bra tilfälle att köra lite RSR.

Målet är att fixa min böj tills serie 2 och jag får återkomma om tre veckor efter maxningarna och tala om hur det gick. ;)

Kom förresten på att jag aldrig svarade på din fråga om sumomarken men jag har nog inte så mycket vettigt att säga där ändå. Hur går det med det?

mikaelj
2012-03-23, 19:38
Nja, jag försöker köra på förhållandevis hårt i det jag kan och just nu är det böj. Vilar från tunga mark ett tag pga lite ont i underarmen så det kändes som ett bra tilfälle att köra lite RSR.

Målet är att fixa min böj tills serie 2 och jag får återkomma om tre veckor efter maxningarna och tala om hur det gick. ;)

Ah. Ryssböj. Det står ju faktiskt i din signatur. Därav sexorna.

Kom förresten på att jag aldrig svarade på din fråga om sumomarken men jag har nog inte så mycket vettigt att säga där ändå. Hur går det med det?

Nmnjaa... Får bara ont i ljumskarna av det. Nu verkar marken ha ordnat sig generellt. Så jag hoppas på att jag kan få ut mycket av att lägga in mer volym i rakmarken. Känns som att det är det som är min svaga sida. Fick till ett fint pass igår.

Matsa
2012-03-27, 00:00
Nmnjaa... Får bara ont i ljumskarna av det. Nu verkar marken ha ordnat sig generellt. Så jag hoppas på att jag kan få ut mycket av att lägga in mer volym i rakmarken. Känns som att det är det som är min svaga sida. Fick till ett fint pass igår.

Mer volym är säkert bra! Hoppas du får utdelning på det.

För min del är det som sagt böjen som är svår, marken kan jag försumma ganska mycket utan att den blir speciellt mycket sämre men om jag ens tänker tanken på att slarva med böjträningen står det mig dyrt.

Matsa
2012-03-27, 00:03
2012-03-26 Athena Gym

Lyckades skrapa ihop diverse ryggövningar idag.

Chins:

6*KV
6*10kg
6*15kg
5*20kg
5*25kg

Stångrodd:

8*60kg
8*70kg
8*80kg
8*90kg

Scottcurl med hantel:

10*10kg
10*15kg
7*20kg

Short and sweet.

Matsa
2012-03-27, 22:37
2012-03-27 Workout Center

Knäböj:

10*60kg
5*80kg
3*100kg
1*110kg
2*120kg
2*120kg
2*120kg
2*120kg
2*120kg
2*120kg

Raka marklyft från upphöjning:

10*60kg
10*75kg
10*75kg
10*75kg
10*75kg

Lutande bänkpress:

2*67.5kg
3*67.5kg
5*67.5kg
10*67.5kg
2*67.5kg
3*67.5kg
5*67.5kg
10*67.5kg
2*67.5kg
3*67.5kg
5*67.5kg

Tid: ca 12 minuter.

Smalbänk:

8*50kg
5*60kg
5*70kg
5*80kg + 5 till 4cm kloss + 2 till 8cm kloss.

Flyes i maskin:

15*30kg
15*45kg
15*60kg

Matsa
2012-03-28, 22:40
2012-03-28 Athena Gym

En snabbis idag...

Chins:

5*KV
5*17.5kg
5*17.5kg
5*17.5kg
5*17.5kg
5*17.5kg

Stångrodd:

20*60kg
20*60kg
20*60kg

Omvända flyes i maskin:

10*30kg
10*40kg
8*50kg

Facepulls:

20*25kg
20*40kg
20*55kg

Lite extremt lätta benspark och lårcurls för återhämtningens skull.

Matsa
2012-03-30, 12:06
2012-03-29 Gävle KK

Knäböj:

10*60kg
5*80kg
3*100kg
1*120kg
5*127.5kg
5*127.5kg
5*127.5kg
5*127.5kg
5*127.5kg

Idag (eller egentligen igår) var det jävligt, ont i knäna och stel och tungt och blä. Hoppas det går bättre nästa gång. Gjorde i alla fall det jag skulle så det får jag vara nöjd med.

Push press:

10*40kg
5*60kg
3*70kg
3*80kg
3*90kg (film finnes)

Kändes bra, det tar sig.

Raka marklyft från upphöjning:

10*75kg
10*90kg
10*110kg
10*80kg

Framåtlutade hantellyft:

10*8kg
10*10kg
8*20kg

Maskindips:

20*50kg
20*60kg
20*70kg

Facepulls:

20*50kg
20*50kg
20*50kg

Råkade visst bli baksida axlar igen.

Matsa
2012-03-30, 19:08
2012-03-30 Athena Gym

Latsdrag:

20*50kg
20*50kg
20*50kg

Lätt, mest för genomblödning.

Bear Complex:

10*40kg (utan att släppa stången)
5*60kg

Skulle lagt detta en annan dag, var lite obekvänt när jag kört tung push press dagen innan. 60kg börjar faktiskt bli jobbigt, jag är imponerad över de som fixar 10 reps på sin kroppsvikt.

Körde även lite TKE med gummiband.

Matsa
2012-04-02, 00:02
2012-04-01 Athena Gym

Knäböj:

10*60kg
10*60kg
5*80kg
3*100kg
1*110kg
2*120kg
2*120kg
2*120kg
2*120kg
2*120kg
2*120kg

Var riktigt stel idag, tror att helgens inaktivitet har satt sig på lederna. Hade en rätt tydlig buttwink inledningsvis men den blev mindre mot slutet. Håller på att jobba bort detta, det går framåt så sakteliga men idag var jag ovanligt stel. På de sista seten kändes det faktiskt som om det fanns lite kraft i benen så jag hoppas att nästa böjpass blir bra.

Raka marklyft:

10*75kg
10*75kg
10*75kg
10*75kg
10*75kg

Och detta var allt jag hann med idag eftersom jag tog fel på gymmets öppettider.

Matsa
2012-04-02, 20:38
2012-04-02 Athena Gym

Bänkpress:

10*60kg
10*60kg
5*70kg
3*80kg
8*90kg
12*80kg

Smalbänk:

8*60kg
8*70kg

Hög giljotinbänk i smith:

10*40kg
10*50kg

Sidolyft i maskin:

10*20kg
10*30kg
10*30kg

Gillar inte den här maskinen, inte alls lika skön som den på Workout Center.

Stretch för böjelser.

Matsa
2012-04-03, 19:59
2012-04-03 Athena Gym

Chins:

10*KV
6*10kg
6*17.5kg
5*22.5kg
4*27.5kg

Stångrodd:

8*60kg
8*70kg
8*80kg
8*90kg
8*100kg

Chest supported maskinrodd:

10*80kg
5*60kg
10*40kg

Framåtlutade hantellyft:

10*10kg
8*15kg

Enarms scottcurl:

10*10kg
8*17.5kg + KNAK AJ KÖNSORD

Det knakade högt i höger underarm, såpass att jag först trodde att något gick av. Det verkar dock inte vara så farligt, jag känner inte mycket smärta och jag kan ta i ganska så obehindrat. Det var nog ett ligament som sträcktes lite eller något, känns bra att det i alla fall inte var så illa som jag trodde först.

Hemläxa: slarva inte med ROM i bicepsträningen, då blir man svag i ändläget och då går det så här. Nu blir det att gå lätt i dragövningar ett tag och börja träna mer biceps med strikt och fullt ROM, rentav lite stopp i ändläget och löjligt lätta vikter.

Röv.

Från den ljusa sidan så stretchade jag skiten ur fotlederna och ljumskarna, det gav kanonresultat och jag kunde böja helt utan buttwink. Nu gäller det bara att fortsätta med de stretchövningarna ett tag.

Matsa
2012-04-04, 13:07
Underarmen var öm och stel i morse men inte så farligt, det är redan bättre så det är nog ganska lugnt. Inga tunga dragövningar på ett tag bara, slutrunkat etc.

Ska åka till Österbybruk och träna idag om jag orkar. Fick jobba lite längre eftersom tåghelvetet gick sönder och nu när jag precis har kommit hem och försöker vila ringde de och vill att jag ska åka och hämta ett annat tåghelvete.

Tåghelveten.

9pln67Kb9To

Matsa
2012-04-04, 15:47
Nähäpp, det blir ingen träning idag. Jag ska tydligen jobba tills 22:00 i kväll i stället, underbart. Visserligen får jag ledigt en extra dag samt övertidspengar så nog är det mödan värt alltid, men det svider i själen att behöva vaska ett böjpass på Österbybruk.

Matsa
2012-04-07, 18:31
2012-04-07 Workout Center

Knäböj:

10*60kg
5*80kg
3*100kg
1*120kg
1*130kg
4*135kg
4*135kg
4*135kg
4*135kg

Stegringen kändes lätt idag, så pass att jag funderade på om det var någon sorts fuskstång jag fått tag på men det var samma som vanligt. Jag kände nog helt enkelt av den extra vilan, att jag inte hade ont i knän eller rygg gjorde nog sitt till med. Arbetsseten kändes även de lite lättare än sist, bra det.

Press över huvudet i maskin:

10*35kg
10*50kg
10*80kg

Hantellyft åt sidan:

10*7.5kg
10*12.5kg
10*17.5kg

Ovanstående var i superset med pressen.

Kort glidarpass idag, ska jobba tidigt i morgon så jag ville hem skapligt.

Matsa
2012-04-08, 20:27
2012-04-08 Workout Center

Knäböj:

10*60kg
5*80kg
3*100kg
2*120kg
2*120kg
2*120kg
2*120kg
2*120kg
2*120kg

Stretchade rätt aggressivt idag, böjarna såg därför riktigt bra ut. Synd att jag inte vågar stretcha så hårt när jag ska böja tungt men jag kommer väl så småningom till en rörlighetsnivå där det inte behövs lika mycket.

Latsdrag bakom nacke, neutralt grepp:

25*35kg
25*50kg
25*50kg
25*50kg
25*50kg
25*50kg
20*60kg

Körde mellan böjseten, lätt som fan för att vara snäll mot underarmen.

Raka marklyft från upphöjning:

10*75kg
10*100kg
10*112.5kg
10*80kg

Klart!

Matsa
2012-04-10, 20:57
2012-04-10 Gävle KK

Knäböj:

10*60kg
5*80kg
3*100kg
1*120kg
1*130kg
3*142.5kg
3*142.5kg
3*142.5kg

Både kändes och såg bra ut idag, känner mig riktigt nöjd men nu börjar det bli tungt utan bälte. Ska bli spännande nästa tunga pass.

Push press:

5*60kg
3*70kg
5*80kg

Försökte mig inte på något högre, kände av underarmen lite och ville ta det lugnt.

Smalbänk:

8*60kg
8*70kg
12*80kg till 4cm kloss.

Tog det lugnt även här, kände av tutten och därför tog jag klossen på sista setet.

Maskindips:

20*70kg
20*70kg
20*70kg

Done!

Matsa
2012-04-11, 19:29
2012-04-11 Athena Gym

Latsdrag bakom nacken med neutralt grepp:

20*50kg
15*60kg
15*60kg
15*60kg
25*40kg

Stångrodd:

20*60kg
10*70kg
8*80kg

Bättre i underarmen idag men tog det ändå lugnt.

Plate wrist curl:

10*5kg
10*5kg

Scottcurl med långt stopp i botten:

10*5kg
10*8kg

Silverhantlarna yea baby!

Plate curl:

10*5kg
10*5kg

Långa stopp även här.

Facepulls:

20*30kg
20*50kg
20*50kg

Omvänd flyes i maskin:

20*30kg
20*40kg
12*50kg

Aggressiv stretching av böjrelaterade kroppsdelar.

Matsa
2012-04-12, 20:40
2012-04-12 Workout Center

Knäböj:

10*60kg
5*80kg
3*100kg
2*120kg
2*120kg
2*120kg
2*120kg
2*120kg
2*120kg

Kändes bra, mjuk och rörlig idag.

Bänkpress med pekfingren på ringarna:

10*40kg
5*60kg
5*70kg
5*80kg
5*90kg

Vill testa att bredda greppet lite nu och se vad min tutte tycker om det. Så länge jag får avlyft och håller in armbågarna ordentligt så verkar det ok, tar det lugnt än så länge dock.

Raka marklyft från upphöjning:

10*75kg
10*75kg
10*75kg
10*75kg
10*75kg

JM Press:

10*40kg
10*50kg

Fick bryta där pga tidsbrist.

Matsa
2012-04-13, 20:56
2012-04-13 Athena Gym

Latsdrag bakom nacken med neutralt grepp:

20*35kg
15*50kg
12*60kg
10*70kg
10*70kg
10*70kg

Sittande kabelrodd:

20*70kg
20*70kg

Scottcurl med hantel, långt stopp i botten:

10*6kg
10*10kg

Känner mindre i underarmen idag.

Gjorde även ett set i en roddmaskin men jag gillade den inte.

Matsa
2012-04-14, 16:27
2012-04-14 Gymbolaget

Knäböj:

10*50kg
8*70kg
4*90kg
2*110kg
1*120kg
1*130kg
1*140kg
2*150kg
5*150kg (!!!!!)

Skulle göra 2*2 på 150kg men fick ett ryck i sista setet, ville göra bra ifrån mig när jag var och besökte mina gamla domäner. Dessutom hade jag Groda som passare, då vågar man inte annat än att skärpa sig. Reps PB utan bälte, är förmodligen starkare nu än jag var vid 20kg tyngre kroppsvikt. Ska bli kul att maxa med bälte snart!

Efter böjelserna var jag dels nöjd och hade dels lite bråttom så jag velade runt och värmde i lutbänk men det föll mig inte på läppen, ej heller flyes var roligt. Till slut gjorde jag 25*60kg i smalbänk och sedan gick jag hem. Nu ska jag fira med ett gäng IPA av olika kvalisort. :)

groda
2012-04-14, 16:52
Bra böjt och bra rutet!

Tyckte det var lite roligt när du inför sista setet sa:
"Jag upplever en viss pulshöjning."

det är kul när man laddar på lite och får ett bra resultat.

Matsa
2012-04-15, 20:03
Ja men vad fan, jag har gått och nojat för det här passet hela veckan! Jag var faktiskt lite orolig för att jag inte skulle fixa 2*2 ens eftersom redan förra passet kändes ganska tungt. Det är klart att pumpen började klappa lite extra när jag insåg att det nog skulle gå att göra mer än det föreskrivna antalet reps.
:D

Skulle vilja lägga upp filmen men telefonen krånglar.

Ännu en positiv sak är förresten att jag inte känner något i knät idag trots att det värkte lite igår.

Matsa
2012-04-17, 22:21
2012-04-17 Gymbolaget

Pushpress:

10*40kg
10*50kg
5*60kg
3*70kg
3*80kg
2*90kg
3*90kg

Kom fel på andra repet i första setet på 90kg och det kändes obra i ryggen. Tänkte göra ett till set på 90kg innan jag gick på 100kg men bangade tyvärr på hundringen denna gången. Tänkte spara ryggen lite inför eventuell maxning i böj med bälte i morgon. :)

Lutande bänkpress:

Diverse uppvärmning.
2*70kg
3*70kg
5*70kg
10*70kg
2*70kg
3*70kg
5*70kg
10*70kg
2*70kg
3*70kg
5*70kg

Lite ostrikt på några reps men det kändes rätt ok i bringan.

Smalbänk:

8*60kg
8*70kg
5*80kg
8*80kg + 5*80kg till 4cm kloss.

Hade ingen kloss idag så jag använde "knäböjskudden" men det blev nog ungefär samma.

Hög giljotinbänk i smith:

10*40kg
10*50kg
10*50kg

Matsa
2012-04-18, 20:41
2012-04-18 Linköpings AK

Blev lite sisådär med dagens pass, jag spenderade 2 timmar med att instruera min brorson innan jag själv kom igång men det är ju kul att han vill ha med gubbfan och träna. :)

Knäböj:

10*60kg
5*80kg
5*100kg
Bälte på
3*120kg
1*130kg
1*140kg
1*150kg
1*160kg
1*170kg Tangerat PB.

Valde att sluta där. Jag tror mig ha haft 5-10kg mer i kroppen men dels försvann killen vars bälte jag lånade (måste verkligen skaffa ett eget nu) och dels var jag ganska nöjd med att tangera mitt gamla PB på lättare kroppsvikt.

Raka marklyft från upphöjning:

10*75kg
10*100kg
10*117,5kg
10*85kg

Chins med smalt, supinerat grepp:

KV*10
KV*10
KV*10

Sittande rodd:

10*50kg
10*70kg
10*90kg

Enarms scottcurl med långt stopp i botten:

10*6kg
10*10kg
10*12,5kg

Känner inte mycket i underarmen längre.

Plate curl med långt stopp i botten:

10*5kg
10*5kg

Matsa
2012-04-21, 16:23
2012-04-21 Athena Gym

Blev ett kort myspass idag. Efter att två duktiga lyftare i klubben har talat väl om boxböj bestämde jag mig för att ge övningen en chans.

Boxböj:

5*60kg
5*80kg
3*100kg
3*110kg
2*120kg

Jag använde en rätt långsam excentrisk fas och försökte ha så perfekt teknik som möjligt, sedan satt jag ett par sekunder innan jag vände för att få en riktigt död start. Jag är rätt svag med det utförandet, skulle tippa på att det skiljer minst 20kg mot vanliga böj. Jag försöker ha så tävlingslik teknik som möjligt snarare än att sitta bak och göra det till någon sorts pseudolårcurl som ofta förespråkas på amerikanska forum. Det har jag testat förut och gillade det inte.

Bänkpress:

10*40kg
5*50kg
5*60kg
5*70kg
5*70kg
5*70kg

Tror mig ha hittat ett utförande som låter mig hålla brett utan att få ont i tutten. Ska nöta på med detta ett tag, förhoppningsvis ger det något.

Raka marklyft från upphöjning:

10*75kg
10*85kg
10*85kg
10*85kg
10*85kg

aijou
2012-04-21, 20:23
Riktigt grymma böjar! :thumbup:

Matsa
2012-04-21, 20:54
Tackar så mycket! Det börjar nog faktiskt ta sig, målet för i år är förresten att bli tillräckligt stark för att inte så många ska bänka mer än jag böjer längre. :D

Matsa
2012-04-22, 17:18
2012-04-22 Workout Center

Latsdrag med v-handtag:

20*50kg
20*60kg

Chins:

10*KV
10*10kg

Stångrodd:

8*60kg
8*70kg
8*80kg

Scottcurl med paus i botten:

10*10kg
10*12.5kg

Platecurl:

20*5kg

Kort och skönt pass, gött att underarmen tillåter att jag tar i lite igen.

Adama
2012-04-22, 17:28
Hur går det med tävlingsplanerna, eller du kanske redan har tävlat nu? Blev det i -83?

Matsa
2012-04-22, 18:15
Hur går det med tävlingsplanerna, eller du kanske redan har tävlat nu? Blev det i -83?

Det blir serie 2 i slutet av maj, exakt datum beror på vart vi ska tävla så det vet jag inte ännu. Jag siktar på -83 om jag klarar invägningen. Ligger på 85kg idag så det borde inte bli några problem. :)

Hur är det med tävlande själv?

RIchIII
2012-04-22, 18:58
Är det finska markprogrammet med 7 veckor rak mark först sedan 7 veckor långa mark och sist 6 veckor vanlig mark som du kör?

Matsa
2012-04-22, 19:18
Är det finska markprogrammet med 7 veckor rak mark först sedan 7 veckor långa mark och sist 6 veckor vanlig mark som du kör?

Stämmer bra, jag har varit sugen på att testa programmet ett tag men har blivit avskräckt av att det är så långt. Anledningen till att jag började nu är att det verkade passa bra i kombination med RSR, sen har jag haft problem med underarmarna ett tag och trodde att en tids paus från tung mark skulle hjälpa.

Jag har faktiskt ett litet dilemma, nämligen att serie 2 kommer mitt i perioden med långmark. Jag funderar på hur jag ska jobba in lite vanlig mark inför tävlingen utan att sabba programmet alltför mycket.

Matsa
2012-04-23, 18:35
2012-04-23 Athena Gym

Knäböj:

10*60kg
5*100kg
2*120kg
8*130kg

Kändes rätt ok, kunde nog ha ett par reps till en bra dag med mer mat i magen men ändå nöjd. Samsades om racken idag så stången var lite högt upp vilket medförde att jag fick stången högre än vanligt, det kändes överraskande bra. Ska utforska detta lite.

Push Press:

5*60kg
3*70kg
4*80kg

Strikt militärpress:

1*80kg
1*80kg
5*60kg

Raka marklyft från upphöjning:

10*80kg
10*112.5kg
10*120kg
10*90kg
10*90kg

Bänkpress med långfingret på ringen:

5*60kg
5*70kg
5*75kg

Marklyft:

2*140kg
1*160kg

Tänker köra lite försynta singlar någon gång i veckan för att få tillbaka lite viktvana, förhoppningsvis landar jag på en vettig ingångsvikt lagom till tävlingen. Det borde jag kunna göra utan att sabba programmet för mycket.

Avslutade med lite pushdown och flyes i maskin.

Var förövrigt både varmt och massa folk på gymmet idag, i kombination med väldigt lite mat tappade jag liksom sugen efter böjen. :/

Matsa
2012-04-24, 20:14
2012-04-24 Athena Gym

Ett komplementpass för att komplementera den riktiga träningen. Även för att baddibilda mig lite för mirandets skull.

Latsdrag med v-handtag:

20*50kg
20*60kg
10*70kg

Chins:

10*KV
10*10kg

Stångrodd:

8*60kg
8*70kg
8*80kg

Samt lite cablecurl, facepull och rotatorkuffträning.

Adama
2012-04-24, 20:35
Det blir serie 2 i slutet av maj, exakt datum beror på vart vi ska tävla så det vet jag inte ännu. Jag siktar på -83 om jag klarar invägningen. Ligger på 85kg idag så det borde inte bli några problem. :)

Hur är det med tävlande själv?

Det blir din första tävling? Jag gjorde min debut på serie 1 i -93an (fast vägde 84,5 kg). Blir fortsatt i -93an nu i serie2 men till hösten så ska späcket bort tänkte jag.

Matsa
2012-04-25, 20:55
2012-04-25 Athena Gym

Bänkpress med ringfingret på ringarna:

10*40kg
5*50kg
5*60kg
5*70kg
5*80kg
5*80kg
5*80kg

Boxböj:

5*50kg
3*80kg
3*100kg
3*110kg
3*120kg

Raka marklyft från upphöjning:

10*75kg
10*90kg
10*90kg
10*90kg
10*90kg

Smalbänk:

10*60kg
8*70kg
10*80kg

Flyes i maskin:

12*30kg
10*40kg
10*50kg

Matsa
2012-04-25, 20:59
Det blir din första tävling? Jag gjorde min debut på serie 1 i -93an (fast vägde 84,5 kg). Blir fortsatt i -93an nu i serie2 men till hösten så ska späcket bort tänkte jag.

Ok, kul! Jag skalar bort nu när jag ändå håller på, efter tävlingen ska jag ned till 80kg bara för att. På sikt blir det dock -93.Stämmer att det blir min första tävling. Just nu är jag riktigt glad att jag tog mig i kragen och anmälde mig, det var länge sedan jag hade en sådan motivation. :)

Matsa
2012-04-26, 21:27
2012-04-26 Gävle KK

Latsdrag:

20*50kg
20*60kg

Chins i ringar:

10*KV
10*10kg

Marklyft:

5*60kg
3*100kg
1*130kg
Bälte på.
1*150kg
1*170kg

Ville testa lite mark när jag var fräsch i kroppen, hur fräsch jag nu var med gårdagens pass i mig. Kändes inte riktigt som tom stång men inte tungt heller, kan nog bli lite vikter med lite tillvänjning.

Omvända rodd:

10*KV
10*KV
10*KV

Kort pass, sedan massage i en timme och sedan blev det inte så mycket mer.

Matsa
2012-04-30, 23:21
Har tränat hemma både idag och i lördags. Hade 3.5h rast idag så jag tänkte dra till gymmet men det hade redan stängt. Hursomhelst lekte jag lite med min hemgjorda "TRX" och det blev:

Omvänd rodd:

20*KV
20*KV
20*KV
20*KV
20*KV

Facepulls typ fast med kroppsvikt:

10*KV
10*KV
10*KV
10*KV
10*KV

Pistolböj:

5*KV
5*KV
5*KV
5*KV
5*KV

Mina knän vacklar in rätt mycket när jag gör dessa fritt och fulldjupt, därför kör jag till box och håller i repen så jag kan sitta bak lite mer. Med det utförandet kan jag hålla knäna bra, tänkte jobba mig till att kunna göra fria fint och se om det är bra medicin för mina knän.

Lördagens pass såg ungefär likadant ut.

Matsa
2012-05-01, 21:36
2012-05-01 Athena Gym:

Boxböj:

5*60kg
3*80kg
2*100kg
2*100kg
2*100kg
2*100kg
2*100kg
2*100kg

Militärpress:

10*20kg
5*30kg
5*60kg
5*60kg
9*60kg

Hade lite känningar i ryggen idag, varför vet jag icke men jag skippade push press pga det.

Marklyft från upphöjning:

5*100kg
5*115kg
5*125kg

Smalbänk:

10*60kg
10*70kg
10*70kg

Flyes i maskin:

20*35kg
20*35kg
20*35kg

Både böj och mark kändes riktigt explosivt idag.

Matsa
2012-05-02, 20:58
2012-05-02 Athena Gym:

Latsdrag:

10*50kg
10*60kg

Mest som uppvärmning...

Chins:

5*10kg
5*10kg
12*10kg

Hantelrodd (stående):

10*25kg
10*25kg
10*45kg

Scottcurl med paus i botten:

10*10kg
10*12.5kg
10*15kg

Framåtlutade hantellyft:

12*10kg
12*15kg
7*20kg

Facepull:

20*50kg
20*50kg
20*50kg

Avslutade med lite träning för rotatorkuffarna, några set om 20-30 reps.

Matsa
2012-05-03, 23:13
2012-05-03 Workout Center:

Knäböj:

10*60kg
5*80kg
Bälte på.
3*100kg
2*120kg
1*140kg
1*150kg
1*160kg
1*160kg

Ganska sega och tunga lyft men det kanske berodde på att jag inte äter så mycket just nu, hoppas på det. Tror det kan bli en vettig ingångsvikt men får se vart formen tar vägen närmare tävlingen.

Bänkpress (långfingret på ringarna):

10*50kg
5*60kg
5*70kg
5*80kg
5*85kg
5*85kg

Marklyft:

5*60kg
3*100kg
Bälte på.
3*120kg
1*150kg
1*180kg

Inte speciellt utmanande, ser ett litet hopp om detta.

Marklyft från upphöjning:

5*140kg
5*150kg

Skippade allt utom de två tyngsta seten pga tidsbrist men eftersom jag körde tung vanlig mark innan tror jag det kompenserar lite.

Matsa
2012-05-04, 00:23
Mjahapp! Då var bälte, strumpor och marktofflor beställt från powerzite. Blev ett Zebra competition eftersom jag gillade det när jag klämde på ett nyligen. Tyvärr var det dumma storlekar som inte överlappade varandra så jag misstänker att bältet jag beställde är precis på gränsen till för stort men det borde ju inte vara några problem att fixa ett par hål till. Då har jag ju lite att växa i!
:D

Nu är jag sugen på att köpa skor med men eftersom jag ogärna lever på havre och nudlar resten av månaden får nog de jag har duga ännu en tid. De är ju faktiskt bara ett par månader gamla...

Matsa
2012-05-04, 16:04
2012-05-04 Athena Gym

Dagens snabbis...

Latsdrag med v-handtag:

20*50kg
20*60kg

Stångrodd:

5*50kg
5*80kg
5*80kg
12*80kg

Hade bra ROM, gick nästan ned till golvet men utan att sätta ned den. Rörde visserligen lite på höften men skulle kalla det för strikt utförande ändå, kändes jättebra.

Platecurl:

10*5kg
10*10kg

Körde mot ett ryggstöd i stället för scottbänken, ville ha lite flackare vinkel för att jobba hårdare i starten. Platecurl är kul! :)

Körde förövrigt ihop sig i förmiddags så jag gjorde passet på 20 minuter.

Matsa
2012-05-05, 17:05
2012-05-05 Athena Gym

Hade långrast jag tänkte träna på idag men dessvärre ställde gymmets öppettider till det lite så det blev ett pass på ca 20 minuter. *gah!*

Boxböj:

5*50kg
3*80kg
2*100kg
2*100kg
2*100kg
2*100kg
2*100kg
2*100kg

Kändes faktiskt rätt illa idag, kanske pga bristande uppvärmning. Körde på lite lätt och kort vila mellan seten, på slutet kändes det faktiskt bättre.

Bänkpress:

5*50kg
5*60kg
5*80kg
5*90kg

Hög giljotinbänk i smith:

10*40kg
20*40kg

Typ så, en halvtimme försvinner fort.

Matsa
2012-05-07, 18:21
2012-05-07 Gävle KK

Hade hoppats få bältet och marktofflorna idag men det fick jag inte och därför skjuter jag på det tunga passet lite. Blev ett kort och lätt pass idag.

Latsdrag (uppvärmning):

20*50kg
20*60kg

Chins:

5*12,5kg
5*12,5kg
12*12,5kg

Chins i ringar:

5*KV
5*KV
5*KV
5*KV
5*KV

Död start och så explosivt som möjligt, vill försöka öva upp en bra fart i starten för att kanske bli bättre på att reppa.

Omvänd rodd:

20*KV
20*KV

Frivändning med sitt:

3*50kg
3*50kg
3*50kg
1*60kg
1*60kg

Svårt som fan med tekniken men har faktiskt nästan rörligheten för det numera.

Styrkevändning:

3*60kg (AJ tummjävel!)
3*60kg
3*70kg

Lyckades klanta mig å det grövsta, släppte inte stången riktigt och den studsade upp och slog sönder tumnageln. Tyvärr verkar även leden ha fått sig en törn så jag får ont av att greppa stången, blir att bänka tumlöst några dagar.

Scottcurl med stopp:

10*10kg
10*12,5kg
10*15kg

Träffade även zeusden1, kul att få ansikten till användarnamn.

zeusden1
2012-05-08, 12:40
Träffade även zeusden1, kul att få ansikten till användarnamn.

Indeed! Trevligt att få prova dina skor dessutom!

Mvh

inter
2012-05-08, 12:52
Vafan... Kör ni med skor? Vad ska det vara bra för? :D

Matsa
2012-05-09, 01:48
Sedär ja, en till Gävlebo man faktiskt känner igen! Ja jo, vi kör med skor. Märkligt påfund men de är dekorativa och värmer. :)

Matsa
2012-05-10, 12:36
2012-05-10 Workout Center

Knäböj:

5*60kg
5*80kg
Bälte på.
3*100kg
3*120kg
9*140kg

Militärpress:

5*40kg
3*50kg
5*62,5kg
5*62,5kg
7*62,5kg

Superset med böjen så jag var lite för andfådd för att orka fler reps.

Explosiva marklyft:

5*60kg
5*100kg
3*120kg
1*140kg

Marklyft från upphöjning:

5*125kg
5*125kg

Matsa
2012-05-11, 22:59
2012-05-11 Athena Gym

Latsdrag med v-handtag:

20*60kg
20*60kg

Stångrodd:

5*50kg
5*70kg
5*82,5kg
5*82,5kg
10*82,5kg

Chins med parallellt grepp:

5*kv
5*kv
5*kv

Död start och så explosivt som möjligt. Supersettades med lite rotatorcuffträning.

Platecurl:

10*5kg
8*10kg

Fortfarande lite ont i tummen så det fick räcka så.

Matsa
2012-05-12, 20:00
2012-05-12 Gymbolaget i Linköping

Knäböj:

5*60kg
5*60kg
Bälte på.
3*80gk
3*100kg
3*120kg
2*120kg
3*130kg
3*140kg

Mysvikter. Kändes lagom lätt och bra.

Bänkpress:

5*40kg
5*50kg
3*60kg
3*70kg
3*80kg

Marklyft:

5*60
Bälte på.
3*100
1*140
1*170
1*190
1*210

Riktigt lätt och allmänt skitbra, detta blir min ingångsvikt nästa helg!

Nu blir det ett pass med singlar i böj och bänk på måndag, sedan bara lätt träning tills tävlingen. Vägde under 83kg idag dessutom, om nu gymmets våg stämmer. Ägaren påstår att den snarare väger högt än lågt så då borde jag ju väga ännu mindre, ska nog kontrollera på ett annat gym i morgon för säkerhets skull.

Filmer kommer strax!

Matsa
2012-05-12, 20:52
Filmisar!

190kg
3X9nrOM_Y7k

210kg
gGNzXnimnHM

Matsa
2012-05-12, 23:08
Här är en gammal film där jag reppar på 210kg.

FOwYwnkuFoI

Jämför första lyftet där med dagens lyft på samma vikt, jag tycker nästan att det ser lättare ut idag men jag är inte helt säker. Farten ser snarlik ut men jag tycker att jag verkar mindre ansträngd nu. Inbillar jag mig?

Nåja, det ser väl i alla fall ganska likvärdigt ut och det bådar gott eftersom det där är från samma period som jag drog 230kg. Bara formen håller i sig tills tävlingen kan detta bli skoj.

Adama
2012-05-13, 09:26
Ja du, de där marken såg ju ut att vara lååångt ifrån max.

Enormt skillnad i grovfhet också ;) Hur mycket vikt skiljer egentligen? Ville du inte vara stor längre?

Matsa
2012-05-13, 09:41
Skiljer 20kg. vägde 103kg där och 83kg nu. Jag är nog inte så mycket mindre gällande muskelmassa men jag har skalat av väldigt mycket fett. Armarna har bara krympt någon cm sedan dess så de kanske rentav har mer kontraktil vävnad nu. Att jag sedan har tangerat eller slagit de flesta av mina gamla PB trots viktnedgången är jag ju inte precis missnöjd med. ;)

Jag vill jättegärna vara stor, helst skulle jag vara ett riktigt freak och hade inte haft något emot att vara knubbig bara jag samtidigt var ohemult stor och stark. Dessvärre tyckte jag att jag var på tok för klen för att rättfärdiga knubbigheten så det blev en liten bantning. Jag utesluter inte ett framtida återfall till knubbigheten men då ska jag se till att ha en styrka som matchar.

Adama
2012-05-13, 17:04
Ok, tyckte det såg helt okay ut på tungvikten med, men skenet kanske bedrar ;)

Bra jobbat att behålla all styrka, finns inte en chans att jag skulle göra det.. men jag har iofs aldrig vägt så mycket.

Matsa
2012-05-13, 21:43
Det såg helt ok ut med kläder på, men det är skönt att slippa behöva tänka på att dra in magen. :D

Styrkan har kommit och gått under viktnedgången, tappade vissa perioder och fick tillbaka andra. Jag har ju dock tagit över ett år på mig att gå ned så det hade säkert mycket med saken att göra.

Hursomhelst...

2012-05-13 Gymbolaget i Linköping

Värmde upp lite i latsdrag.

Chins:

5*15kg
5*15kg
11*15kg

Explosiva chins:

5*KV
5*KV
5*KV
5*KV
5*KV

Framåtlutad hantellyft:

10*10kg
10*12,5kg
10*15kg

Omvänd rodd:

20*KV
15*KV

Mjölksyra...

Scottcurl:

10*10kg
10*12,5kg
10*15kg

Avslutade med lite baksida axlar i CC, vet ej vikt.

Idag har jag ätit lite väl mycket samt druckit några öl. Dock promenerade jag ca 2h totalt (till/från gymmet + hundpromenad) samt gjorde lite trädgårdsarbete hos en kompis så jag tror mig ha förtjänat det.

Matsa
2012-05-14, 18:10
2012-05-14 City Gymmet, Linköping

Knäböj:

5*60kg
Bälte på.
3*80kg
3*100kg
2*120kg
1*140kg
1*150kg
2*160kg

Tror jag hade kunnat göra någon rep till å 160kg men planen var faktiskt bara en singel så jag nöjde mig med 2 reps. Tror ändå jag ska ha 150kg som ingångsvikt, kanske är bra med en lätt sådan ifall jag är nervös.

Glömde förresten mina rehband, hatar att böja utan dem.

Bänkpress:

5*40kg
5*60kg
3*70kg
2*80kg
2*90kg
2*100kg

Vet ej hur jag ska göra med bänken, funderar faktiskt på att bara lyfta stång + klovar så kan jag ladda för marken sedan. Känns så oinspirerat att gå in och lyfta en pissvikt, då kanske det är bättre att skita i det helt.

Marklyft från upphöjning:

5*100kg
5*125kg
5*147,5kg
5*160kg

groda
2012-05-16, 22:23
ser bra ut!

bra fart i marken. Lycka till!

Matsa
2012-05-17, 20:27
ser bra ut!

bra fart i marken. Lycka till!

Tack!

Matsa
2012-05-17, 20:35
2012-05-17 Workout Center

Vägde strax under 82,5 i kalsonger och tröja idag. Ser lovande ut, kanske rentav fixar invägningen!

Knäböj:

5*60kg
Bälte på.
3*80kg
3*100kg
3*100kg
3*100kg

Bänkpress:

5*40kg
3*60kg (Brett grepp.)
3*60kg (Smalt grepp.)
3*60kg (Brett grepp.)

Marklyft:

5*60kg
3*100kg
3*120kg
3*120kg

Bra fart på allt idag, framförallt i marken kändes det som om jag skulle lätta från Moder Jord. Visserligen SKA det göra det på de vikterna men det bådar kanske gott i alla fall. I böjen kändes det... BRA när jag får en ordentlig träff och tyngden mer bakåt, problemet ät bara att jag oftast får lite framtyngd på tunga vikter.

Avslutade med lite maskindisco och så stretchade jag som bara fan spritt över hela passet.

Matsa
2012-05-19, 13:58
2012-05-19 Österbybruk (Tävling)

Då var första tävlingen avklarad. Jag kan inte påstå att jag är speciellt nöjd men ej heller missnöjd egentligen. Jag var nojig för vikten och svalt mig vilket visade sig var helt i onödan då jag vägde in på 80,6kg, jag har förmodligen använt missvisande våg tidigare. Att jag ätit dåligt kanske förklarar varför formen inte var helt bra idag. Vi var dessutom bara två personer som tävlade i SL (de andra körde bara bänk) och därför blev inte vilan så lång.

Nåväl, slut på bortförklaringarna.

Knäböj:

5*50kg
3*80kg
Bälte på.
3*100kg
1*120kg
1*130kg
1*150kg Godkänt, tre vita.
1*160kg Godkänt, tre vita.
0*172,5kg Bom, tre röda.

Ville gå på pers men det ville sig inte, får väl vara nöjd ändå.

Bänkpress:

Lyfte 25kg och sedan hjälpte jag till att klova i stället. :D

Marklyft:

5*50kg
3*80kg
3*110kg
1*150kg
1*180kg
1*210kg Godkänd, tre vita.
0*232,5kg Bom, tre röda.
0*232,5kg Bom, tre röda.

Kände redan på uppvärmningen att jag inte hade samma form som för en vecka sedan men jag gjorde ändå en aggressiv höjning för att gå på pers. För klen helt enkelt men nästa tävling blir i -93kg så det lär nog komma.

Får väl vara nöjd ändå, nu har jag i alla fall kommit igång. Alla missade lyft var pga att jag helt enkelt inte orkade lyfta skiten, inget trassel med djup eller så. Bara att ta sats på nytt nu.

Matsa
2012-05-24, 20:43
2012-05-24 Gävle KK

Sådär, nu har jag gråtit ut och börjat träna igen. Det blev ett glassarpass idag, tog egentligen inte i förutom i militärpressen.

Militärpress:

5*40kg
5*50kg
5*65kg
5*65kg
7*65kg

Frontböj:

3*50kg
3*60kg
3*70kg

Ont i knät så jag bara kände lite på tekniken idag. Det kändes bra, tänker köra frontisar minst en gång i veckan ett tag.

Bänkpress (lillfingret på ringen):

3*50kg
3*60kg
3*80kg
3*80kg

Marklyft från 8cm upphöjning:

5*60kg
5*100kg
5*120kg

Det var faktiskt inte ordinerat tyngre än så i markprogrammet. Har ett par veckor nu där det lätta passet verkligen är löjligt lätt.

inter
2012-05-25, 13:33
Finns det någon bra tid att träna på GKK för att få lite hjälp med lyftteknik? Är lite sugen på att ta ett par pass där i sommar för att luska lite i teknik i så fall.

Matsa
2012-05-25, 22:31
Finns det någon bra tid att träna på GKK för att få lite hjälp med lyftteknik? Är lite sugen på att ta ett par pass där i sommar för att luska lite i teknik i så fall.

Jag tränar ju knappt där en gång i veckan så jag har kanske inte jättebra koll på när folk tränar men det är nog störst chans att hitta någon som har koll från 17:00 och framåt. Jag har fått rätt mycket hjälp med böjen av en som heter Ronnie Lentz, Anders Bergström är kunnig och hjälpsam med när han har tid.

Vad vill du ha hjälp med förresten?

Matsa
2012-05-25, 22:33
2012-05-25 Athena Gym

Latsdrag:

10*60kg
10*70kg
10*80kg

Stångrodd:

5*50kg
5*70kg
5*87,5kg
5*87,5kg
10*87,5kg

Scottcurl med stopp i botten (hantel):

10*10kg
10*15kg

Stående cablecurl:

15*50kg

inter
2012-05-25, 22:51
Jag tränar ju knappt där en gång i veckan så jag har kanske inte jättebra koll på när folk tränar men det är nog störst chans att hitta någon som har koll från 17:00 och framåt. Jag har fått rätt mycket hjälp med böjen av en som heter Ronnie Lentz, Anders Bergström är kunnig och hjälpsam med när han har tid.

Vad vill du ha hjälp med förresten?

Böj, bänk och mark. :D Är självlärd i alla tre och har aldrig tränat med någon kunnig, så det skulle vara roligt att se om något går att förbättra teknikmässigt.

Matsa
2012-05-25, 23:46
Böj, bänk och mark. :D Är självlärd i alla tre och har aldrig tränat med någon kunnig, så det skulle vara roligt att se om något går att förbättra teknikmässigt.

Ah, jo det kan ju alltid vara intressant! Snacka med petersson, han har tränat där rätt länge (och är ju där regelbundet till skillnad från mig) så han kan nog peka dig i rätt riktning.

Matsa
2012-05-29, 09:36
2012-05-28 Workout Center

Tänkte börja om på lätta vikter i böjen ett tag. Kommer att höja varje pass men hur mycket beror lite på hur ofta jag tränar.

Bänkpress:

5*50kg
5*60kg
5*70kg
3*80kg
3*90kg
3*100kg

Knäböj:

5*60kg
5*80kg
5*100kg
5*100kg
12*100kg

Marklyft från upphöjning:

5*60kg
5*112,5kg
5*150kg
5*172,5kg
5*112,5kg

Flyes i maskin:

10*35kg
10*50kg
10*60kg
10*70kg

Matsa
2012-06-04, 21:59
2012-06-04 Athena Gym

Latsdrag (uppvärmning):

20*50kg

Chins:

5*17,5kg
5*17,5kg
8*17,5kg

Omvänd rodd:

KV*20 +3 +3 +3

Rest pause.

Scottcurl med stopp i botten:

10*10kg
10*15kg

Matsa
2012-06-07, 01:31
2012-06-06 Workout Center

"Botten upp" Frontböj:

3*50kg
3*60kg
3*70kg
3*80kg
3*90kg

Trevlig övning, fick jobba för att hålla överkroppen rak redan vid 90kg så jag gick inte högre. Saknar en del rörlighet för att få till det riktigt bra så jag ska nog öka sakta och stretcha mycket.

Lutande bänkpress:

20*20kg
5*50kg
5*60kg
5*60kg
12*60kg

Marklyft från upphöjning:

5*112,5kg
5*130kg
5*130kg
5*130kg
5*112,5kg

Dips i maskin:

Några set på runt 20 reps med olika vikt.

Matsa
2012-06-08, 22:42
2012-06-08 Workout Center

Stångrodd:

5*60kg
1*80kg (Insåg genast att jag hade 10kg för lite på...)
5*90kg
5*90kg
12*90kg

Latsdrag med V-handtag:

20*70kg
17*80kg (11+3+3)

Borde nog ha vilat lite längre. fick en sjuk mjölksyra i sista setet så jag fick ta två pauser för att skaka loss men klarade ändå inte 20 reps.

Enarms scottcurl med stopp:

10*10kg
12*15kg

Facepulls:

3 set med 20 reps i varje på olika vikt.

Platecurl:

10*5kg
5*10kg

Tror jag klarade några reps färre än sist men då hade jag järnkakor och nu var det någon gummivariant så det var större diameter.

Överlag ett överraskande bra pass, kände mig stark och hade bra drag i bitarna. Jag har flyttat nyligen så träningen har blivit lite lidande, just nu väger jag ganska lite (under 83kg) samtidigt som fysiken inte ser speciellt bra ut och det är en deprimerande kombination. Tror dock att det blir bättre ganska snabbt om jag bara sköter träning och kost ett tag, måste få tillbaka lite tryck inför semestern ffs!

Matsa
2012-06-12, 23:02
2012-06-12-Worjout Center

Militärpress:

10*20kg
5*40kg
1*60kg
5*67,5kg
5*67,5kg
7*67,5kg (Lite ostrikt)

Knäböj:

10*60kg
5*80kg
3*100kg
1*120kg
1*140kg

Ganska bra explosivitet.

Bänkpress:

5*40kg
5*50kg
5*60kg
3*70kg
3*80kg
3*90kg

Lätt och explosivt även här.

Marklyft från upphöjning:

5*112,5kg
5*150kg
1*Komma på att receptionen har stängt och mina skor är inlåsta.
1*Psykbryt.
5*175kg (Hade tänkt ha bälte men glömde, det gick ändå lättare än 150kg setet, psykbryt är tydligen bra bränsle.)
5*162,5kg
5*112,5kg

"Rolling dumbell extension":

8*20kg
8*25kg
8*30kg

Hög giljotinbänk i smith:

10+5+3+3*50kg (Myoreps, typ)

Matsa
2012-06-13, 21:57
2012-06-13 Athena Gym

Kände mig lite halvkrasslig men tränade ändå ett lätt pass.

Latsdrag:

10*50kg
10*50kg

Chins:

5*KV
5*20kg
5*20kg
8*20kg

Lite ostrikt på de sista...

Omvänd rodd:

10+3+3+3+2*10kg (Rest pause typ)

Facepull:

20*35kg
20*50kg
20*60kg

Stångcurl:

15+5+3+2*40kg (Rest pause)

Körde även lite vader spritt över passet, enbens tåhäv med hantel och vadpress i benpressen.

Känner mig tyvärr mer risig nu så skippar träningen i morgon.

Matsa
2012-06-15, 23:34
2012-06-15 Workout Center

Knäböj:

5*60kg
5*80kg
5*100kg
5*110kg
5*110kg
10*110kg

Lutande bänkpress:

5*40kg
5*50kg
5*62,5kg
5*62,5kg
12*62,5kg

Hög giljotinbänk i smith:

5*40kg
10+5+5+5+3*50kg (rest pause)

Flyes i maskin:

20*35kg

Skulle ha kört "tung" bänkpress idag men var ensam på gymmet så varken avlyft eller passare. Körde lutbänken idag i stället så tar jag den "tunga" på nästa pass. Bra pump i tuttarna förövrigt.

Matsa
2012-07-04, 10:29
Semester, lättja och förkylning har satt käppar i hjulet för träningen ett tag nu. Tränade ett pass förra veckan och ett pass idag, ska försöka komma igång igen så smått nu och så kör jag förhoppningsvis på som vanligt nästa vecka igen.

Matsa
2012-07-04, 10:33
2012-06-26 Athena Gym

Stångrodd:

5*60kg
5*92,5kg
5*92,5kg
10*92,5kg

Latsdrag med v-handtag:

20*60kg
10*80kg

Körde lite biceps med men har glömt vilka vikter jag använde.

Matsa
2012-07-04, 10:48
2012-07-03 Workout Center:

Frontböj "botten upp":

3*60kg
3*70kg
3*80kg
3*90kg
1*100kg

Frontböj:

5*80kg

Ok, jag är seriöst svag i frontböj. 100kg från död start var blytungt och i vanlig frontböj är jag inte mycket bättre heller, tror knappt ens att jag fixar 120kg där. Jämför detta med 170kg i vanlig böj så tycker jag att det känns som en lite väl stor skillnad, tror att jag kommer få bra överföring om jag lyckas bli starkare i frontböj.

Bänkpress:

3*40kg
3*60kg
3*70kg
3*80kg

Marklyft från upphöjning:

5*112,5kg
5*130kg
5*130kg
5*130kg

Partiell smalbänk:

3*70kg
3*90kg
3*100kg

Vill få lite viktvana. Eftersom jag sällan kan bänka tungt är mina händer och handleder så ovana vid tunga vikter, upplever att det blir ett problem så fort jag försöker bänka lite tyngre än vanligt. Tänkte därför börja köra partiell bänk (eller smalbänk) ett pass i veckan på ca 20kg mer än toppsetet i vanlig bänk.

Rolling dumbel extension:

8*20kg
8*25kg
8*30kg

Körde sista setet liggandes på golvet istället för bänken, kändes bättre så det får nog bli så fortsättningsvis.

Avslutade med lite rest-pause set i maskinflyes och pushdown, vet inte vilka vikter eftersom det inte anges på magasinen.

Matsa
2012-07-06, 00:00
2012-07-05 Athena Gym

Latsdrag (uppvärmning):

10*50kg
10*50kg

Chins:

5*KV
5*22,5kg
5*22,5kg
6*22,5kg

Var skittungt idag, formen var riktigt kass. Egentligen ska jag sänka när jag inte fixar 5 i sista setet men jag tror att jag sänker och tar omtag redan nästa vecka. I ärlighetens namn var det nog inte så strikt som det borde...

Scottcurl med stopp:

8*15kg
7*20kg

Facepullsvariant:

12*20kg
12*25kg
12*30kg

Körde en lite annorlunda variant med ett långt rep så att rörelsen mer blir som en omvänd flye, därav de låga vikterna. Tog skitbra.

Bicepscurl i kabelhiss:

20+5+3+2*50kg

Matsa
2012-07-07, 04:29
2012-07-07 Workout Center

Körde ett mycket kort pass idag innan Getaway. Blev 3st triset:

Benpress
Benspark
Goblet squat

Giljotinbänk
Svend press
Cable flyes

Maskindips
French press
Pushdown

Ingen koll på vikterna och det är inte så relevant då jag inte kommer att köra detta regelbundet. Fick bra pump i alla fall. :)

Matsa
2012-07-09, 20:16
2012-07-09 Athena Gym

Stångrodd:

10*20kg
5*60kg
5*95kg
5*95kg
12*95kg

Ganska strikt och långt framåtböjd, faktiskt nöjd med det utförandet.

Explosiva chins:

5*KV
5*KV
5*KV

Latsdrag:

12*70kg
12*80kg

Facepull/Band pull apart kombo:

10*band (svart mini)
10*15kg+band
10*20kg+band

Scottcurl med stopp:

8*10kg
8*15kg
5*20kg

Plate curl:

5*5kg
5*10kg

Matsa
2012-07-14, 20:03
2012-07-11 Athena Gym

Militärpress:

10*20kg
5*40kg
1*60kg
5*70kg
5*70kg
5*70kg

Bänkpress:

5*20kg
5*50kg
5*70kg
5*80kg

Sidolyft med hantlar:

12*10kg
12*12,5kg
12*15kg

Pushdown:

12*50kg
12*60kg
12*70kg

Matsa
2012-07-14, 20:08
2012-07-14 Workout Center:

Knäböj:

5*60kg
5*80kg
Bälte på.
5*100kg
1*120kg
1*130kg
1*140kg

Lätta singlar, men så dåligt som jag tränat ett tag nu kändes det fan nästan tungt.

Lutande bänkpress:

5*20kg
5*50kg
5*65kg
5*65kg
12*65kg

Långa marklyft:

5*60kg
5*112,5kg
Bälte på.
5*155kg
5*185kg
5*112,5kg

Var jobbigt men jag klarade det, nu börjar en ny period på schemat.

Giljotinbänk i smith:

5*20kg
5*50kg
10+5+3+2*55kg

Maskinflyes:

30*35kg

Matsa
2012-07-15, 17:10
2012-07-15 Athena Gym

Latsdrag:

10*30kg
10*40kg
10*50kg

Uppvärmning...

Chins:

5*KV
5*10kg
5*10kg
15+1+1+1+1+1*10kg

Kände mig tjock och kass på chins, blev sur och fick ett ryck. Fick mjölksyra så jag vilade mig med lite magövningar ca 10 minuter.

Omvänd rodd:

10*KV
10*10kg
10*10kg
10*10kg

Sittande rombrodd med rep:

10*20-30kg, ett par set.

Skivstångscurl:

10*20kg
10*40kg
10*40kg
10*40kg

Facepull/band pull-apart kombo:

10*20kg
10*25kg
10*30kg

Gick upp 03:30 och jobbade, tränade direkt efter jobbet (nåja jag åt lite först) strax efter lunch. Jättetrött men när jag kom hem började kattstackarn spy och höll sedan på ett par ggr/timme så jag har varit vaken för att se efter honom. Nu verkar den lite bättre så jag kanske äntligen får sova snart. Tur att jag är ledig i morgon, då ska sovas och göras pulled pork! Nåja, skönt att missen är bättre i alla fall men hujedamej vad trött jag är.

Matsa
2012-07-16, 19:09
Tur att jag är ledig i morgon, då ska sovas och göras pulled pork! Nåja, skönt att missen är bättre i alla fall men hujedamej vad trött jag är.

Så blev det tyvärr inte, katten blev sämre igen och kräktes blodblandat så jag fick åka till veterinären idag. Hon hade inget biträde så jag fick hjälpa till vilket resulterade i att jag blev biten. Katten har grav läkarskräck och att försöka hålla honom samtidigt som någon rakar och tar blodprov är inte det lättaste (de ville inte söva pga att vi inte visste status på lever etc). Han hade någon sorts munkorg men lyckades ändå bita mig i bägge tummarna, slutade med att vi fick söva honom ändå.

Nu har jag fått antibiotika och blivit tillsagd att inte använda händerna till tung träning på tre dagar eftersom tumleden är inflammerad, och det värker ordentligt i leden så kanske bäst att lyda. Böj får jag dock köra så det blir väl fokus på det då. Osäker på om jag hinner i morgon men på onsdag och torsdag utlovar jag knäböjfest!

Matsa
2012-07-29, 23:21
Jag har tränat! Lite, ibland...

Har haft en lite dålig period men i alla fall börjat komma igång mer men inte så mycket värt att föra journal över. Ska snart strukturera upp träningen inför serietävling 3 så då kommer jag att skriva seriösare. Tills dess ligger jag lågt men om något intressant i stil med "Körde Zercherböj, fick superkrafter!" skulle inträffa så plitar jag ned det här.

Matsa
2012-08-10, 21:49
Har inte fått superkrafter men eventuellt motsatsen...

Bommade 215kg i mark idag. Kroppens vikt ligger på strax över 85kg. Således är jag både tyngre och svagare än jag var i maj. Fuck. Funderar på om jag ska tjocka på mig så att jag väger fullt i 93kg och hoppas på att jag får lite styrka med fläsket.

Ska göra en seriös uppdatering snart men jag orkar inte just nu. Haft nästan uteslutande svintidiga mornar där jag börjar runt 04:00 rätt många veckor nu så jag är rätt sliten.

mikaelj
2012-08-15, 15:10
Varför börjar du 04:00? Det är ju då man går och lägger sig! (nästan)

Matsa
2012-08-15, 22:44
Varför börjar du 04:00? Det är ju då man går och lägger sig! (nästan)

I normala fall har jag faktiskt inte så mycket emot att börja så tidigt då det brukar innebära väldigt korta pass. Det är rätt skönt att sluta vid 8-10 tiden så att man har hela dagen fri sedan. Nu har jag dock jobbat såhär skitlänge pga att vi har frångått vanliga schemat under sommaren. Dessutom har jag tydligen haft pass som bryter mot kollektivavtalet. Vi ska inte börja tidigare än 4:30 2 dagar i rad men jag har haft typ 3 pass på raken som börjar 4 eller tidigare massor av gånger på sistone. Beror nog på att vi har en vikarie som personalplanerare, han är egentligen jättebra men har kastats in lite i detta utan tid att lära sig allt.

Imorgon har jag i alla fall sovmorgon till 8:37! :D

Matsa
2012-08-15, 22:57
För att uppdatera lite på träningsfronten så har jag fortfarande kass viktvana i böjen sedan sommarslarvet men det kommer så sakteligen. Har börjat reppa mer i bakböj, bara uppe på 12*110kg än så länge men hoppas jobba mig upp till en 10 på runt 130 utan bälte innan jag börjar köra tyngre och med bälte igen. I övrigt kör jag något pass med singlar i "bottom up" frontböj per vecka följt av 5or i vanlig frontböj.

Jag har även börjat träna jätteofta bara som ett test. På 3 veckor har jag faktiskt bara haft 2 vilodagar och de hade mer med annat strul att göra än att jag behövde dem. Kör ca 3 tunga pass med böj, bänk, mark + lätt bänkkomplement i veckan och mellan dem slänger jag inte korta pass med rodd eller chins som huvudövning följt av ryggkomplement + prehab (baksida axlar, rotatorcuff etc). På de lätta passen kör jag även väldigt lätt böj eller frontböj. Idag körde jag t.ex 10st 2or på 70kg i frontböj under tiden jag vilade från andra övningar. Hittills upplever jag att detta ger mig återhämtning, teknikförbättring samt ökad rörlighet. Det har även blivit något enstaka pass med ren arbetskapacitet i form av skivstångskomplex (alltid något att göra när man har skitbråttom men vill träna).

Det är ungefär så träningen ser ut nu. Jag håller fortfarande på att prova mig fram lite och kommer bokföra mer noggrant allteftersom strukturen tittar fram. Egentligen borde jag nog bokföra NU så att jag minns vad som funkar men sanningen att säga så har jag ingen större lust, det är där skon klämmer. Vill prova mig fram i lugn och ro utan att offentliggöra mitt lallande. :/

mikaelj
2012-08-15, 23:23
Även om du inte skriver journal här är det bra om du dokumenterar för dig själv, så att du ser ungefär vad du har gjort och kanske kan analysera vad som gör vad i framtiden!

Matsa
2012-08-15, 23:59
Även om du inte skriver journal här är det bra om du dokumenterar för dig själv, så att du ser ungefär vad du har gjort och kanske kan analysera vad som gör vad i framtiden!

Du har givetvis rätt angående detta. Jag tror att jag ska börja med lite sammanfattningar någon gång i veckan för att hålla koll.

groda
2012-08-16, 22:43
Tänkte bara flika in att även om jag inte kommenterar mkt så läser jag din journal då du har mkt kloka tankar om träning.*kissass*

Matsa
2012-08-20, 10:49
Tänkte bara flika in att även om jag inte kommenterar mkt så läser jag din journal då du har mkt kloka tankar om träning.*kissass*

Roligt att höra. Jag skulle dock behöva lite kloka tankar för att få fart på min militärpress, den tycks inte vilja röra sig speciellt mycket. Jag kommer till runt 85kg och där har jag legat i något år oavsett kroppsvikt. Nåja, jag antar att det bara är att vara envis och träna på. Nu är jag ju på väg uppåt i vikt igen så det släpper förhoppningsvis då.

Har varit "hemma" i Linköping och varit på kräftskiva så det har väl inte blivit så mycket träning under helgen. Hann dock med ett kort axelpass i lördags, såg ut något sånt här:

Militärpress:

Uppvärmning från tom stång till 60kg.
6*65kg
6*65kg
6*65kg
8*65kg

Hade inte klarat en enda strikt till på sista setet.

"Klokov press":

3*40kg
3*45kg
5*50kg

Kände lite försiktigt på övningen bara, den kändes helt ok men helvete vad tungt det blev. Ska köra den som komplement ett tag och se vad som händer.

Pushdown:

10*50kg
10+5+5+3+2*70kg

Matsa
2012-08-20, 15:50
Var nere på LAK idag och körde ett ganska slött pass med min brorson. Jag började med marklyft och gick upp till 210kg, kändes rätt ok så jag hoppas att jag kan komma upp på vettiga vikter snart igen. Sedan körde jag böj men jag gav mig vid 140kg eftersom det var jobbigt. Avslutade med lite rodd och dips.

Matsa
2012-08-21, 21:06
Komplementpass idag. Klämde ur mig 9 chins (+3 negativa) med 17,5kg extravikt och det är jag nöjd med. Ska nog ta det lugnt med både chins och bicepsträning snart, börjar känna av en sena igen. Körde även lite stötdrag (typ), lätt frontböj, mage, biceps och facepulls.

Matsa
2012-08-22, 18:45
Ett ganska ok pass idag. Inledde med lite "bottoms up" frontböj, kändes bra men bommade tyvärr på 120kg. Var dock rätt nära, tror det kommer snart. Sedan skulle jag köra lite halvböjar för viktvana men hittade inget bra läge i racket så jag lyfte bara av 200kg och höll det ett tag.

Fick för mig att införa pausbänk igen och jobbade mig upp till 5ct 3*100kg vilket kändes ok men inte mycket mer.

Lite medeltung mark blev det med upp till 3*3*170kg och det kändes riktigt bra med tanke på att jag drog 210kg i förrgår. Nu blir nästa tunga markpass på söndag.

Lite fjuttande med maskinflyes, smalbänk och rotatorcuffar avslutade passet.

Vikten ligger på strax under 87kg, jag pekade på min spegelbild och utbrast "TJOCKIS!". :)

Matsa
2012-08-23, 22:06
Idag blev det stångrodd upp till 10*110kg, utförandet var inte jättestrikt men jag lutade mig framåt långt och hade bra ROM fast jag rätade på mig lite i slutet fuskis som jag är. Sedan körde jag ett par set explosiva chins, inbillar mig att det ska vara bra för något. Avslutade med explosiv böj på 90kg (ca 50-60% av 1RM), benlyft och lite lätt bicepsträning. Ska verkligen köra lätt i allt utom tävlingslyften ett par veckor nu.

Kort sagt helt vanlig husmorsträning!

I morgon ska jag kanske till Öterbybruk och träna, i så fall ska jag troligtvis prova dräktmark för första gången. :)

Matsa
2012-08-25, 22:59
Blev inget Österbybruk och ingen dräktmark, skippade träningen igår av logistiska skäl och fokuserade på att få till lite seriös böjträning idag. Det gick väl sådär, gjorde 10*120kg följt av 4*130kg, 3*140kg, 3*150kg och 1*160kg. 10 på 120kg kändes bra men sedan var det skitjobbigt. 160kg är trots allt mitt tävlings PB så jag ska kanske inte vara alltför missnöjd ändå. Formen verkar komma smygande.

Därefter blev det lite pausbänk igen men höll det lätt. Sedan dödbänk som hölls ännu lättare och som avslutning enarms hantelpress, den övningen är mestadels förströelseträning måste jag medge men jag inbillar mig ändå att den är nyttig för mig. Har lite styrkeskillnad mellan höger och vänster.

Visst ja, har börjat köra goodmornings med. 3*8*60kg med fokus på kontakt.

Matsa
2012-08-28, 23:49
Pga en något hektisk arbetsdag blev passet både senare och kortare än tänkt, men det gick rätt ok ändå. Började med marklyft och kämpade till mig ett maxlyft på 220kg, det känns riktigt roligt att marken börjar röra sig åt rätt håll igen! Bara 10kg kvar för att tangera mitt gamla PB nu fast jag väger 86kg istället för 103kg. Jag börjar bli ganska säker på att om jag skulle gå upp 17kg för att nå min tidigare högstavikt så skulle jag sannolikt urinera ganska duktigt på mina tidigare PB. Jag tycks alltså inte bara ha blivit smalfet under viktnedgången. :)

Sedan körde jag lite bänk och böj men inga vidare vikter. Treor på 100kg i 5ct bänk och treor på 120kg i böj. Tänkte köra lite dödbänk med men det hade jag inte tid med. Sänker medvetet volymen rätt kraftigt nu och kör desto tyngre inför tävlingen. Ska tävla den 9e och kör nog sista tunga passet mån eller tis nästa vecka.

f59rAgCi2kI

Matsa
2012-08-30, 21:47
Lite halvsegt pass idag men det kanske inte är så förvånande med tanke på marken i förrgår. Blev ändå lite 5ct bänk upp till 3*100kg (tror jag) och sedan körde jag lite partiell dödbänk på upp till 5*110kg. Bröstet känns riktigt ok nu (vågar knappt säga det) men då jag inte har kunnat köra på mycket tyngre än 100kg på så länge så är kroppen ovan vid vikter. 80kg går skitlätt, 90kg går ungefär lika lätt, 100kg börjar bli skakigt. :/

Därefter blev det böj, gick upp till 2*160kg men andra repetitionen blev grund och dålig så jag gick inte högre. Sedan halvlätt mark upp till 3*170kg. Avslutade med ett högreps rest-pause sett med 60kg i smalbänk.

Matsa
2012-09-05, 22:24
Kört ett par lätta pass sedan sist och idag kördes det sista tunga passet innan tävlingen på söndag. Egentligen skulle det ha tränats igår men det kom lite ivägen, hoppas att det inte blev för nära inpå tävlingen nu bara. Det ska nog gå bra, jag gick inte maxtungt precis.

Knäböj: Inledde med lite lätt frontböj och ska nog värma med det på tävlingen också, det verkar bra för min teknik. Sedan körde jag singlar upp till 150kg vilket kom lätt och bör bli en bra ingångsvikt.

Bänkpress: Upp till en trea på 100kg vilket gick lätt trots långa stopp, kändes bättre än på länge. Jag kommer förmodligen bara att göra ett lyft på 100kg på söndag även om jag känner att jag klarar mer. Det är inte värt att göra några dumheter ännu utan nu ska jag fan ta det sakta och försiktigt så kanske det blir vettiga vikter framöver.

Marklyft: Upp till 1*210kg och det gick faktiskt riktigt fint. Tror att jag är i ungefär samma form som veckan innan förra tävlingen, kanske något sämre men istället för att hetsbanta den sista tiden så kan jag nu gå UPP ett par kg i vikt. Började förövrigt med kreatin igår så kanske får lite extra schwung av det.

Känner mig försiktigt optimistisk. Egentligen har jag misskött mig så pass över sommaren att jag inte förtjänar något bra men det vore ju kul att inte lyfta MINDRE än sist i alla fall.

Sarwien
2012-09-06, 00:11
Blir det serie 3 på LAK eller? Då ses vi där!

Matsa
2012-09-06, 00:26
Yep, det blir det och det gör vi!

mikaelj
2012-09-06, 06:04
Spännande!

Matsa
2012-09-09, 15:57
2012-09-09 Serieomgång 3 på Linköpings AK

Hade inte några större förväntningar och tyckte alls att jag kände mig i form men lite form hade jag allt, den hade nog bara gömt sig!

Knäböj:

150kg OOO
160kg OOO
170kg OOO

Tävlingspers med 10kg och tangerat träningspers.

Bänkpress:

100kg OOO

...

Nåja, det kändes i alla fall ovanligt bra i tutten och jag var faktiskt sugen på att köra på. Valde dock att stanna där för att inte riskera något i onödan.

Marklyft:

210kg OOO
220kg OOO
230kg OOO

Tävlingspers med 20kg och tangerat träningspers. Mycket roligt, fick lite glädjefnatt.

En riktigt välorganiserad och bra tävling av LAK, heder åt er! Kul att träffa lite bekantingar och tillika koloiter. Jag är riktigt nöjd med att ha tangerat mina gamla bästalyft, nu är det bara att fortsätta träna och se till att öka lite (eller gärna mycket). Hungrig som jag vet inte vad, tänker ägna resten av dagen åt att proppa i mig mat och vila.

:)

groda
2012-09-09, 21:15
grattis!

fina lyft speciellt på så låg kroppsvikt.:thumbup:

Matsa
2012-09-09, 22:21
grattis!

fina lyft speciellt på så låg kroppsvikt.:thumbup:

En tax i mocka!

Jag känner mig faktiskt ganska knubbig trots att vikten är låg, fast det beror nog mest på att jag har gått upp 8kg på kort tid. Ska ta det lugnare nu så att det i alla fall blir lite kontraktil vävnad och inte bara fläsk. Har ju ett par kg tillgodo innan jag fyller ut klassen!

Matsa
2012-09-10, 22:29
Planen för träningen framöver är mer eller mindre klar. Det kommer framförallt att bli fokus på böj, således blir grunden RSR eftersom det verkade funka bra sist. På de lätta böjpassen tänker jag köra pausmark eftersom starten behöver förbättras. På de tunga böjpassen blir det vanlig mark och ganska många reps, detta hoppas jag att ska göra mig bättre på att sega upp lyft. Det kan bli jobbigt med så mycket mark samtidigt som RSR men pausmarken kommer att hållas ganska lätt och reppandet kommer även det att börja lätt. För bänken tänker jag fortsätta att lägga in en hel del byggarträning för att stärka upp tutten, dessutom tänker jag köra lite utlåsningar för att vänja kroppen vid tyngre vikter.

Ska försöka komma igång med detta redan till helgen.

spoon
2012-09-10, 23:08
Gratulerar med en bra tävling! Kul med markpers, det ädlaste av personbästan :)

Matsa
2012-09-10, 23:13
Gratulerar med en bra tävling! Kul med markpers, det ädlaste av personbästan :)

Tack! Ja, det var även det lyftet jag fick kämpa mest med och det jag blev gladast över. :D

Matsa
2012-09-17, 19:59
Jag lyckades bli sjuk så nu var det ett tag sedan jag tränade. Borde jag visserligen ha kunnat förutspå, ledig fre-mån så klart som fan att jag åker på eboladigerdödsförkylning på torsdagskvällen! *gah!*

Nåväl, idag har jag tränat. Fan vad svag jag är, svagare än vanligt rentav. Tänka sig att det inte lyckades att vila sig i form den här gången heller.

Knäböj: 2/2/2/2/2/2*130kg

Pausmark 5ct: 3/3/3*130kg

Avslutade med lite pumpande i tuttpressmaskin.

Lätt komigångpass men det kändes tungt ändå, nu kan formen fan inte bli värre i alla fall. :)

Matsa
2012-09-19, 01:51
Kom på att jag har avslutat finska markprogrammet och tänkte försöka utvärdera det lite men det är inte helt lätt av ett gäng orsaker. För det första har jag gått ned en hel del i vikt under programmets gång och då känns det inte som om jag kan ge det en rättvis kritik. För det andra så drog det ut på tiden och tog några veckor längre tid än det borde ha gjort.

Programmet är väldigt långt och det upplever jag som en nackdel. 20 veckor kan vara svårt att hålla ihop till en sammanhängande träningsperiod och om det blir ett par större avbrott i programmet påverkar det säkert. Jag gillar dock strukturen och jag kommer kanske använda det som någon sorts mall igen i framtiden, fast nedkrympt till mer hanterbara perioder. Gör jag något liknande igen tänker jag dock behålla någon form av vanlig mark under hela programmet. Inte nödvändigtvis så tungt men nu blev det mycket lång tid helt utan vanlig mark och det tror jag inte var bra för mig. Något som jag däremot tror att var nyttigt för mig var allt reppande i rakmark, det gjorde gott för både hamstringstyrka och rörligheten.

Så var det resultatet... Jag fick inte ut vad jag hade hoppats, jag ökade faktiskt inte alls. Min tanke från början var att jag skulle banta under de första 10-15 veckorna och sedan gå upp under sista fasen men viktnedgången blev ett längre projekt än vad jag hade tänkt. Som det nu är gick jag ned i vikt utan att bli nämnvärt svagare så det får väl bli någon sorts godkänt betyg ändå. Det vore intressant att prova igen men hålla mig viktstabil eller på ett litet överskott under programmet, då tror jag att det kan ge bra utdelning. Det kommer dock dröja innan jag ger mig på ett så långdraget program igen.

Matsa
2012-09-19, 02:08
Har förövrigt suttit uppe och kollat på massa klipp med Dan John, gillar verkligen hans sätt att resonera och förklara saker. Han lovordar ofta farmers walk som en superövning och nu har jag blivit riktigt sugen på att börja leka med övningen igen. Problemet är bara att jag måste in till Gävle för att kunna köra det ordentligt. Det är visserligen lika bra, jag har en vettig plan vad jag ska göra den närmsta tiden och det vore förmodligen bara dumt att börja fippla med farmers mitt i allt, de närmsta veckorna kommer bli tuffa nog ändå. Jag har på tok för lätt att låta förströelser ta fokus från de viktiga målen, det är nog en anledning till att jag utvecklats så sakta. (Det och att jag är lat.) Bättre att skjuta det på framtiden.

Men det är så kul att leka strongman! :( Ska försöka motstå...

Baha
2012-09-19, 05:06
vart kör du farmers walk i gävle?

finns det ngt strongman gym där?

sett att du brukar köra lite där, kan du ge en snabb rescension om dom gymmen du brukar köra på där?

Iaf kör hårt!

Matsa
2012-09-19, 11:57
vart kör du farmers walk i gävle?

finns det ngt strongman gym där?

sett att du brukar köra lite där, kan du ge en snabb rescension om dom gymmen du brukar köra på där?

Iaf kör hårt!

Kraftsportklubben har både farmershandtag, ok, stock och lite andra strongmanprylar. Lätt ett av de bättre gymmen jag har tränat på. 3 bänkpressar (eller om det rentav var 4) varav minst en är enligt tävlingsstandard, 6-7 böjrack och massa yta med dämpat golv. Vanligtvis tränar jag på Workout Center, också ett bra gym men det kan bli lite irriterande att de bara har en bänkpress och ett böjrack så det blir kö ibland. Annars har de nog det mesta man kan tänkas behöva där.

Sen tränade jag ett pass en gång på något Sats eller om det var Nautilus. Det var helt odugligt för lyftarträning men de hade jättesköna maskiner! :D

Matsa
2012-09-19, 19:20
Komplement och lätt genomblödning.

Sittande rodd: 5/5/20*60kg
Kirk rodd: 25*60kg
Frontböj: 2/2/2/2/2/2/2/2/2/2*60kg
Hängande benlyft: 6/6/6/6/6*KV
Band pull aparts: 20/20/20/20/20*svart mini.
Hantelcurl: 15*10kg 12*17,5kg 20*15kg

Inget ansträngande men lagom pump. Vilan har fått mina biceps att inte göra ont längre så nu tror jag att jag ska bygga lite armar. :)

Matsa
2012-09-20, 22:18
Åkte in till Gävle och tränade lite idag, ville kunna ta i och leva rövare ordentligt och det är mindre poppis på gymmet i Tierp. Hade egentligen tänkt åka till kraftsportklubben men det blev lite sent så det fick bli Workout Center istället.

Knäböj med bälte: 3/3/3/3/3/3*135

Var riktigt jobbigt men det blir nog bättre. Hoppas jag, annars går det åt helvete. Jag vet sedan tidigare RSR att det blir lättare när jag blir mer volymtålig. Jag kör förresten 6*2 passen utan bälte och övrigt med, därför skiljer sig vikterna lite.

Smalbänk: 10/10/20*60kg

Fick allt jobba lite i sista setet ändå, skönt.

Marklyft utan bälte: 20*140kg 4*150kg 3*160kg 2*170kg 1*180kg

Riktigt jobbigt att göra så många reps, reste mig upp ett par gånger under setet och tog omtag men det var bara frågan om ett par tre sekunder så inga konstigheter. Intressant upplevelse att börja med maxreppandet med, seten efter blev liksom lite mer utmanande men inte alltför blodiga trots att jag inte vilade speciellt länge. Värst var det nog på 150kg då jag fortfarande var ganska andfådd där. Känns ändå som ett bra förstapass i programmet, tror jag valde en bra ingångsvikt.

Axelpress i maskin: 15*35kg 12*50kg 15*65kg

Bröstpress i maskin: 10/10/10*65kg

Sidolyft i maskin: 10/10/10*50kg

Struntade i att skriva upp uppvärmningen idag, ids inte.

Riktigt bra pass, jag är nöjd och fylld av hopp om framtida stordåd. :)

Matsa
2012-09-21, 20:35
Komplement + genomblödning...

Chins med underhandsfattning: 5/5/20*KV
Kirk rodd: 23*60kg
Frontböj: 2/2/2/2/2/2/2/2/2/2*60kg
Hängande benlyft: 6/6/6/6/6*KV
Facepulls med fokus på rotatorcuff: 20/20/20/20/20*20kg
Hantelcurl: 15*12,5kg 12*15kg 17*17,5kg
Goblet squats med hantel: 10/10/10*30kg

Svårt att chinna med det greppet, är inte alls van och hittade inget bra flyt. Blev lite kort ROM. Skämmes!

Vänsterknät är surt idag, hoppas att det repar sig tills morgondagens böj. Har börjat använda kontrastduschar efter passen, ska se om det hjälper återhämtningen.

Matsa
2012-09-22, 19:17
Träning på UTK idag, kul att se lite nytt folk och ett annat gym.

Böj utan bälte: Uppvärmning sen 2/2/2/2/2/2*130kg

Kändes lättare idag och något bättre flyt i böjen.

Militärpress: Lite*stången 5*40kg 3*60kg 1*70kg 1*80kg 0*90kg 5*60kg

Fick för mig att testa 90kg men bommade.

Pausmark 5ct: Uppvärmning sen 3/3/3*140kg

Lite baddibilding för triceps. Typ rolling extensions, pushdown och sånt.

mikaelj
2012-09-22, 19:22
Marklyft utan bälte: 20*140kg 4*150kg 3*160kg 2*170kg 1*180kg

Riktigt jobbigt att göra så många reps, reste mig upp ett par gånger under setet och tog omtag men det var bara frågan om ett par tre sekunder så inga konstigheter. Intressant upplevelse att börja med maxreppandet med, seten efter blev liksom lite mer utmanande men inte alltför blodiga trots att jag inte vilade speciellt länge. Värst var det nog på 150kg då jag fortfarande var ganska andfådd där. Känns ändå som ett bra förstapass i programmet, tror jag valde en bra ingångsvikt.

Är det inte bättre (ur skadesynpunkt) att göra 140x1, 160x1, 180x1, 170x2, 160x3, 150x4, 140x20?

Matsa
2012-09-22, 19:36
Är det inte bättre (ur skadesynpunkt) att göra 140x1, 160x1, 180x1, 170x2, 160x3, 150x4, 140x20?

Inte omöjligt, det var något åt det hållet jag brukade göra sist jag reppade. Nu följer jag något program som Doug Young ska ha tränat efter och då ska det första setet tas till gränsen. Jag har även en annan tanke, eftersom jag är förutmattad under de tyngre seten hoppas jag kunna bli bättre på att sega upp lyft. Efter att ha läst lite Mike T har skrivit om detta misstänker jag att det är inte det bästa viset att träna upp den egenskapen på, men jag har ändå bestämt mig för att köra det här tills nästa tävling och sedan utvärdera.

Än så länge är det så lätta vikter även i de tunga seten att det inte är någon fara, men det kan komma att bli grisigt inom ett par veckor. Jag får vara uppmärksam helt enkelt. Jag kan komma att justera till lite mindre hopp mellan seten, eventuellt fler set på samma vikt om det behövs.

Matsa
2012-09-24, 20:17
Dagens späkelser.

Sittande rodd: 5/5/20*70kg
Frontböj: 2/2*50kg 2/2*60kg 2/2*70kg 2/2*60kg 2/2*50kg
Facepulls: 20/20/20/20/20*25kg
Hängande benlyft: 5/5/5/5/10*KV
Hantelcurl: 15*15kg 10*17,5kg 5*25kg
Kycklinggryta med ris: 3*stor portion.

Matsa
2012-09-25, 21:17
Knäböj med bälte: 4/4/4/4/4/4*135kg
Smalbänk: 10/10/15*70kg
Marklyft utan bälte: 20*150kg 4*160kg 3*170kg 2*180kg 1*190kg

Blev fan inte mer än så idag... Marken filmades men kan inte få min mobil och laptop att prata med varandra. Jag såg i alla fall på filmen att min form var bedrövlig på några av 150 repsen.
Bakläxa: Bara för att vikten är lätt och jag är peppad att göra bra resultat är det ingen ursäkt att ha bråttom och slarva. Kan även ha varit dumt att gå direkt från att inte ha kört över 5 reps på hur länge som helst direkt till att tokreppa.
Lösning: Begränsa mig till 12 reps i första setet, då kommer det att dröja några veckor innan det blir jobbigt på riktigt igen och jag får tid på mig att vänja mig.

På de tyngre seten såg formen ändå bra ut så jag är inte orolig. Jag kan lyfta godtagbart när jag skärper mig, detta var ren nonchalans. Kände heller inte något i ryggen.

Böjen kändes lite bättre idag. Fortfarande inte så komfortabel som jag skulle vilja men det blir bättre varje pass nu.

Matsa
2012-09-26, 21:06
Ingen träning idag, flera dagars slarv med sömnen kom ikapp mig. Jobbade 04:46-13:05 sedan gick jag hem och sov till 19:00 och då var det för sent för att träna eftersom jag ska jobba ännu tidigare imorgon. Får se hur jag gör med träningen imorgon, egentligen funderar på att slå ihop dagens lätta pass med det lite tyngre jag hade tänkt mig till morgondagen.

Kosten har inte precis varit en höjdare idag... En rostbiffwrap vid lunch, en pizza och en proteindrink på kvällen. Å andra sidan har jag ju bara sovit hela dagen så jag har väl inte gjort av med så mycket energi heller.

Matsa
2012-09-27, 19:53
Knäböj utan bälte: 2/2/2/2/2/2*130kg
Militärpress: 3*60kg 2*70kg 1*80kg
Hantelpress: 10*10kg 10*15kg 10*20kg
Pausmark 5ct: 3/3/3*150kg
Pushdown: 12+5+5+3*75kg (rest-pause)

Sovit bort det mesta av även denna dag, men somnade så tidigt att jag hann träna lite på kvällen i alla fall. Knappt ätit alls så det fanns inte mycket kraft i kroppen, allt var skittungt och särskilt militärpressen var som bly. Skippade att köra mer och bytte till baddibilding istället. Hantelpress är väl ett par år sedan jag körde, hittade ett utförande som var lite som en flyes-hybrid som tog bra på tuttarna.

Kondens så det stod härliga till på gymmet, allt var blött och halt. Det var knappt att jag klarade att hålla i 150kg med mixat grepp vilket gjorde pausmarken jobbigare än den borde ha varit. Måste nog skaffa flytande magnesium, men misstänker att gymägaren skulle få damp även på det.

Matsa
2012-09-28, 22:24
Chins: 5/5/16*10kg
Frontböj: 2/2*50kg 2/2*60kg 2/2*70kg 2/2*60kg 2/2*50kg
Hängande benlyft: 6/6/6/6/6*KV
Band pull aparts: 20/20/20/20/20*Svart mini
Kirk rodd: 10*60kg 12+5+3*80kg
Hantelcurl: 15*15kg 12*17,5kg 15*20kg

Ont som fan i knäna idag. Normalt sett brukar lätt frontböj vara medicin för mina knän men idag var det stelt och smärtsamt och jag kom inte alls ned som jag ville. Stretchade som fan så hoppas att det hjälper tills i morgon.

Matsa
2012-09-30, 20:25
Idag är jag nästan lite stolt över mig själv! Gick ned med gott om tid och sjuhelvetes massa mat i magen och fick till ett helt ok pass. :D

Inledde med att stretcha och värma upp ordentligt för en gångs skull.

Knäböj: 5/5/5/5/5/5*135kg
Smalbänk: 10/10/10/10/10*70kg
Marklyft: 12*160kg 4*170kg 3*180kg 2*190kg 1*200kg
Axelpress i maskin: 10*35kg 10*50kg 10*65kg
Bröstpress i maskin: 10/10/10 på stigande vikt, minns ej hur mycket.

Vägde 91kg med kläder, skor och knävärmare vilket innebär typ 88-89kg naken. Jag har ätit allt jag sett utan puls i helgen så nu stramar jag upp kosten ordentligt tills nästa tunga pass på torsdag eller fredag.

Böjem börjar kännas ok. Marken kändes riktigt bra, 12*160kg var utan att ta ut mig nämnvärt och 1*200kg utan bälte med viss mersmak efter så mycket förutmattning (inte bara i mark utan även böjen) är jag helt nöjd med. Bådar gott!

Matsa
2012-09-30, 20:32
Här kommer lite filmer. Helt sjukt vilken kagge jag har lyckats få till, bra ätarhelg! :laugh:

yN0HSrq_KPA

Nf5MvCpOI3E

Matsa
2012-10-01, 19:22
Kort byggarpass idag.

Sittande rodd: 5/5/20*80kg
"Kirk rodd" med hantel: 30*30kg
Frontböj: 2/2/2/2/2/2/2/2/2/2*60kg
Hängande benlyft: 7/7/7/7/7*KV
Facepull: 20/20/20/20/20*30kg
Scottcurl i kabelhiss: 12*35kg 10*50kg 6*60kg

Skönt att pumpa lite blod genom bröstryggen, den var stum från gårdagen. Pumpet och trycket infann sig så fort jag rörde vid vikterna. Orkade inte plåga biceps så mycket. "Kirk rodd" med hantel var mycket bättre än med stång, den var inte lika obekväm för handlederna utan jag kunde bomba på tills greppet och trapsen fått sitt.

groda
2012-10-01, 20:22
ser ut lite som en ninja med håret så där:thumbup:

ok lyft också

Matsa
2012-10-01, 23:18
Jag ska ninjasmyga mig på stången och rycka upp den fan innan den hinner göra sig tung.

Jag vet att det finns en youtubefilm där någon stalkar skivstången och gör hit and run deadlift och håller på men jag hittar den inte. Synd. Vore passande.