handdator

Visa fullständig version : Råda bot på ojämnt starka pecs?


D-Crawler
2011-10-20, 20:46
Har på något vis lyckats med bedriften att få min högra bröstmuskel svagare än den vänstra. Vet inte hur jag gjort men tänker inte låta tiden gå så att det blir värre. Så, hur bör jag förslagsvis göra för att råda bot på detta?

Träna separata bröstövningar för pecsen? (Hantelpress ex.)
Bänkpress i smith så jag tvingas pressa jämnt?
Större belastning på höger pecen i de övningar som tillåter?
Fler set på högra?

Tar gärna emot alla seriösa tips!

sajmuzh
2011-10-20, 20:48
Mitt tips är att sänka vikterna och fokusera helt å hållet på tekniken, sen öka eftersom. Det funkade för mig.

CalleP
2011-10-20, 20:58
Asså det lättaste sättet som jag kan tänka mig att bli jämnt stark i alla kropsdelar är ju att köra övningar där man kör en i taget.

Ex som du skrev hantelpress, hantelflyes,

D-Crawler
2011-10-20, 21:04
Mitt tips är att sänka vikterna och fokusera helt å hållet på tekniken, sen öka eftersom. Det funkade för mig.

Också tänkt på det, låter ju helt klart förnuftigt. Värt att ge det en chans.

Asså det lättaste sättet som jag kan tänka mig att bli jämnt stark i alla kropsdelar är ju att köra övningar där man kör en i taget.

Ex som du skrev hantelpress, hantelflyes,

Jo jag tror ju också det, även det låter förnuftigt.
Det är inte mycket alls som skiljer i styrka, men det märks vid tunga vikter så att säga.

Xtreme-G
2011-10-20, 22:10
Du säger att det inte är mycket som skiljer i styrka, men är det så att triceps och axlar kompenserar i bänkpressen? Jag var tidigare mycket starkare i vänster bröst samtidigt som jag var starkare i höger axel och triceps. Skillnaden är mindre nu efter att jag fokuserat på utförandet på högersidan. Det har nog mycket att göra med ojämn rörlighet också för min del men det har jag inte bemödat mig att ta tag i. Det kan vara knepigt att utjämna skillnaderna.

Arnoldski
2011-10-20, 22:53
Själv tycker jag tvärtemot vad som tidigare skrivits (av CalleP), och smith låter som en ännu sämre ide eftersom det i princip abra underlättar obalanserade lyft.

Jag föreslår att du absolut inte splittar upp med en-armsövningar, utan fortsätter att köra med fria vikter så som hantlar och stång, och ser til att det blir balanserade lyft. Gå ned aningen i vikt om det tarvas, men tänk inte överdrivet mycket på teknisk, men se till att lyfta jämt och låt svagaste armen styra.

Om du exempelvis kör hantelpress blir det ju tydligt när du inte får upp den ena vikten. Då har du kört till failure vare sig den andra armen kan mer eller ej. Då ska du se att det snart ordnar upp sig.

Godfella
2011-10-20, 23:27
Pröva fighterpress, brah.

Felixflobby
2011-10-21, 07:22
Jag hade/har samma problem som dig. Har sedan två månader tillbaka kört antingen bröstpress i maskin 3 set för endast vänster pec och fokuserat på kontakt, eller cable cross på enbart vänster i slutet av passet.

Det har blivit bättre symmetri och det har även hjälpt mig att öka i bänken :) Lite olika det där, vad som funkar på var och en..

Lycka till!

Sheogorath
2011-10-21, 07:29
Själv tycker jag tvärtemot vad som tidigare skrivits (av CalleP), och smith låter som en ännu sämre ide eftersom det i princip abra underlättar obalanserade lyft.

Jag föreslår att du absolut inte splittar upp med en-armsövningar, utan fortsätter att köra med fria vikter så som hantlar och stång, och ser til att det blir balanserade lyft. Gå ned aningen i vikt om det tarvas, men tänk inte överdrivet mycket på teknisk, men se till att lyfta jämt och låt svagaste armen styra.

Om du exempelvis kör hantelpress blir det ju tydligt när du inte får upp den ena vikten. Då har du kört till failure vare sig den andra armen kan mer eller ej. Då ska du se att det snart ordnar upp sig.

+1

Smith är det sämsta alternativet om man är ojämt stark. Man kan ju pressa med bara ena armen och stången kommer fortfarande röra sig fint uppåt och nedåt. Man har alltså ingen chans att veta om man pressar jämt eller inte.

Fri stång är det bästa alternativet om man har någon som kan kontrollera ens rörelse. Det är väldigt lätt att se om stången lutar eller inte. Om stången är rak har man samma kraftutveckling hö/vä. Det kan fortfarande vara så att det inbördes styrkeförhållandet mellan pressande muskler är olika och därför är det bra att kontrollera och vid behov styrkeutjämna i förslagsvis triceps och främre delta (isolationsövningar för svaga sidan med dropset i sista set tycker jag funkar bra). Är hö/vä triceps och hö/vä främre delta lika starka och stången ligger rak i pressen, ja då har man jämn styrka i bröstet också. I alla fall så jämn som man kan kräva.

Stefan J
2011-10-21, 09:39
Jag kan faktiskt rekommendera enarms hantelpressar för att utjämna styrkan i press (OBS press, inte nödvändigtvis exakt just pecs, det är ju fler muskler som involverade i en press än pecs). Jag har själv provat det och det gick förvånansvärt snabbt att bli starkare på högersidan (vilket var den sida som släpade). Det var inte bara i just enarmspressar som jag blev starkare (man blir snabbt bättre på att balansera fanskapet och kan höja ganska saftigt på bara några veckor) utan förbättringen fördes även över när jag återgick till normal hantelpress. Jag upplevde det verkligen som om hantlarna var 5kg lättare på högersidan än vänstersidan vilket känns ganska märkligt när man är van vid att den ger upp först.

Nåja, för att återgå till saken så kan detta vara värt att prova. Är du stark rekommenderar jag att du håller en hantel som motvikt på den sida som inte jobbar, annars blir det stora problem att hålla sig kvar på bänken.

Sparven från Minsk
2011-10-21, 09:47
Är själv ganska sned i kroppen, mycket av höger sida är större och mer välutvecklat än vänster sida. Håller tummarna att det beror på sneda lyft och dålig teknik i början av min karriär i gymmet.

Kör min träning som vanligt, men försöker lägga in fler unilaterala övningar. Gör även så att där det går, kör jag alltid 2 rep färre på höger sida än vänster i varje set. Tex vid hantelpressar, kör upp tills det börjar kännas jobbigt med bägge, sen håller jag höger arms hantel intill kroppen och avslutar med 2 rep till i vänster. I bänk och liknande så får vänster styra tekniken och antalet rep, och tillåter aldrig tekniken att falera med den armen.

Lägger även in "rehab" någon gång i veckan för bröst, axel och rygg där jag kör 2 bonusövningar för vänster sida. Tex enarms hantelpress, enarms sidolyft, enarms sittande rodd. Just för att vänster sida ska få lite extra volym och bonus ;)
Kommer ju ta låång tid innan skillnaden är utjämnan, men detta är den bästa metod jag har kommit på so far. :)

ARMSTARK
2011-10-21, 10:00
Det jämnar ut sig med tiden, det som är viktigast är att ALDRIG börja knixa med kroppen för att vänstern ska följa med, pallar inte vänstern så lägger man ner vikten. Annars får högern bra träning medans vänstern halkar efter ännu mer.

D-Crawler
2011-10-21, 14:16
.

.

.

.

.

.

.

.

Tack så jätte mycket för alla svar, blev lite för mycket att citera alla enskilt. Tipsen ni gett är mycket värdefulla, tror jag ska kunna lösa detta relativt smidigt nu. Kommer fortsätta köra fria vikter och samtidigt bli kontrollerad av min träningskompanjon så att allt står rätt till. Som tillägg lär jag som Godfella, Felixflobby och StefanJ förespråkar även lägga in lite enskilda pressövningar, tror detta kan bidra med positiv utveckling. Tror även mycket på Armstark och Sparven från Minsk teori.
Återigen, tack så mycket!