handdator

Visa fullständig version : Importera kläder och prylar.


leo1
2011-10-20, 13:46
Hej!

Då jag har väldigt billiga flygbiljetter till Vietnam och New York så funderar jag på att börja åka dit och köpa varor för att sedan sälja på tex Tradera. Någon som har erfarenhet av att göra liknande? Vad tror ni är bäst att att ta in i landet? Det kan ju vara allt ifrån bil från USA eller t-shirts från Vietnam.

/Leo

Fugly
2011-10-20, 13:57
iPhone är ganska billigt i USA.

agazza
2011-10-20, 14:02
Du får inte frakta saker hur du vill utan att åka på tull och moms.

Och hur skulle detta bli mer lönsamt än att bara betala frakten plus tull och moms?

Balklänningar kan vara sinnesjukt bra affär vissa tider på året.

Tjejer är somsagt nötter.

leo1
2011-10-20, 14:11
Iphone ska kollas upp!

Jag förstår hur du menar Agazza men det känns lite lättare att att tex åka till Vietnam och ta hem ett parti kläder än att köpa på nätet. Kanske lättare att få ner priset. Sedan att hitta en klädfabrik i djungeln är antagligen bara en dröm:) Sedan om jag ska köpa en bil så vill jag helst se den först istället för att köpa den på Ebay.

Tull och moms kan bli problem.

agazza
2011-10-20, 14:51
Iphone ska kollas upp!

Jag förstår hur du menar Agazza men det känns lite lättare att att tex åka till Vietnam och ta hem ett parti kläder än att köpa på nätet. Kanske lättare att få ner priset. Sedan att hitta en klädfabrik i djungeln är antagligen bara en dröm:) Sedan om jag ska köpa en bil så vill jag helst se den först istället för att köpa den på Ebay.

Tull och moms kan bli problem.

Med lite surfning så kan du hitta billigt ändå. Kolla made-in-china.com osv.


Sent from my HTC Vision using Tapatalk

Sparven från Minsk
2011-10-20, 15:12
Har lite koll på detta ;)
Vid införsel från tredje land ska du deklarera allt för tullen! Undantag är varor som inte har krav eller restriktioner på sig, under ett värde av 4300 kr eller sådant som anses vara för dit eget privata bruk eller din familjs och ej i kommersiellt syfte.

Sparven från Minsk
2011-10-20, 15:13
Iphone ska kollas upp!

Jag förstår hur du menar Agazza men det känns lite lättare att att tex åka till Vietnam och ta hem ett parti kläder än att köpa på nätet. Kanske lättare att få ner priset. Sedan att hitta en klädfabrik i djungeln är antagligen bara en dröm:) Sedan om jag ska köpa en bil så vill jag helst se den först istället för att köpa den på Ebay.

Tull och moms kan bli problem.

Har du varor för mer än 4300 kr, flera varor av samma sort och som ej är för privat bruk, utan tullen misstänker att det är till för kommersiellt brukt så riskerar du böter (tullbrott) då du undanhåller staten tullskatt och moms.

leo1
2011-10-20, 15:33
Tackar Sparven!

Fy fan, 4300 är ju ingenting! Lite svårt att hävda att det är för eget bruk om man har en jävla massa kläder eller 10 iphones:)

Kimball
2011-10-20, 16:12
Har lite koll på detta ;)
Vid införsel från tredje land ska du deklarera allt för tullen! Undantag är varor som inte har krav eller restriktioner på sig, under ett värde av 4300 kr eller sådant som anses vara för dit eget privata bruk eller din familjs och ej i kommersiellt syfte.

Wat? Misstolkar jag något nu? Gränsen för att kunna skicka varor som "gåvor", tullfritt, är väl runt 500 sek? Allt över det tullas och momsas väl? Per egen erfarenhet iallafall.

capture
2011-10-20, 16:31
Är det inte skillnad på om man beställder någon vs att ta med sig något in i landet?

Sparven från Minsk
2011-10-20, 17:09
Wat? Misstolkar jag något nu? Gränsen för att kunna skicka varor som "gåvor", tullfritt, är väl runt 500 sek? Allt över det tullas och momsas väl? Per egen erfarenhet iallafall.

En vara vars värde är under 4300 kr och du anländer via flyg från tredje land får föras in tull och momsfritt så länge den är för privat bruk eller till närmaste familjen. Allt annat ska skattas och tullas på :)

Sparven från Minsk
2011-10-20, 17:11
Är det inte skillnad på om man beställder någon vs att ta med sig något in i landet?

Beställer du via ett företag från tex USA så brukar de lägga på tull och moms för dit land i priset. Så det sker automatiskt kan man säga.
Tar du dock in en vara privat så måste du ordna sådant själv, allt lösa det med den eller företaget du köper av.
Hur man räknar ut tull och moms finns på tullverkets hemsida.
Sen finns det ju tips på hur man löser detta...

Barstar
2011-10-20, 17:12
En vara vars värde är under 4300 kr och du anländer via flyg från tredje land får föras in tull och momsfritt så länge den är för privat bruk eller till närmaste familjen. Allt annat ska skattas och tullas på :)

Gäller det även till exempel kläder jag beställer online? Är du helt säker på det?

Sparven från Minsk
2011-10-20, 17:16
Gäller det även till exempel kläder jag beställer online? Är du helt säker på det?

Om värdet överstiger 4300 kr så gör det det.

Dennis93
2011-10-20, 17:31
En vara vars värde är under 4300 kr och du anländer via flyg från tredje land får föras in tull och momsfritt så länge den är för privat bruk eller till närmaste familjen. Allt annat ska skattas och tullas på :)

Va? så lite. Så om jag skulle åka till USA och köpa iphone till mig och min tjej och självklart inte ta betalt av henne så skulle jag behöva betala skatt?

Och när min familj och min mosters familj åkte till thailand så köpte alla vi ju kläder och andra saker med oss min mosters man köpte en kostym osv som var ganska dyr men lite billigare än i sverige. Så då skulle de ha betalat skatt på det alltså?

Sparven från Minsk
2011-10-20, 17:32
Va? så lite. Så om jag skulle åka till USA och köpa iphone till mig och min tjej och självklart inte ta betalt av henne så skulle jag behöva betala skatt?

Och när min familj och min mosters familj åkte till thailand så köpte alla vi ju kläder och andra saker med oss min mosters man köpte en kostym osv som var ganska dyr men lite billigare än i sverige. Så då skulle de ha betalat skatt på det alltså?

Ja
Ja, tull och moms.

akAn
2011-10-20, 17:35
Om värdet överstiger 4300 kr så gör det det.

Nä nu skojsar du väl lite. Inte blir det väl momsfritt om han beställer kläder online?

Sparven från Minsk
2011-10-20, 17:39
Nä nu skojsar du väl lite. Inte blir det väl momsfritt om han beställer kläder online?

Nej. Blir det enbart om du själv bör in över gränsen. I dit personliga bagage. Vid all beställning så faller moms och tullavgifter in i priset.

hultman
2011-10-20, 18:06
Beställer du via ett företag från tex USA så brukar de lägga på tull och moms för dit land i priset. Så det sker automatiskt kan man säga.
Tar du dock in en vara privat så måste du ordna sådant själv, allt lösa det med den eller företaget du köper av.
Hur man räknar ut tull och moms finns på tullverkets hemsida.
Sen finns det ju tips på hur man löser detta...

Nja. Tjejen beställde nyligen kläder från USA för en dryg tunka och hon fick betala 400 kr i avgifter från tullen.

Barstar
2011-10-20, 18:11
Nja. Tjejen beställde nyligen kläder från USA för en dryg tunka och hon fick betala 400 kr i avgifter från tullen.

Det var det jag menade...

Tabbe
2011-10-20, 18:16
Vadå hela familjen ska ha iphones så klart :D

PRound
2011-10-20, 18:55
Allt med ett värde på över 300kr får du betala moms (25% av priset) och ev. tullavgift (0% och uppåt) för.

Sparven från Minsk
2011-10-20, 21:50
Allt med ett värde på över 300kr får du betala moms (25% av priset) och ev. tullavgift (0% och uppåt) för.

Nope. Läser just detta och jobbar med detta.
"Tull och skattefrihet gäller för andra varor tex kläder, elektronik, souvenirer, snus mm till ett sammanlagt värde av 430 ecu" (4300 kr).

Tullkodex TFH

Sparven från Minsk
2011-10-20, 21:54
Nja. Tjejen beställde nyligen kläder från USA för en dryg tunka och hon fick betala 400 kr i avgifter från tullen.

Som jag skrev innan, beställer du får du alltid betal för då är det import.
För du det själv över gränsen så gäller 4300 kr om du kommer med flyg eller färja från tredje land.
Kommer du med bil är det 3000 kr.

Så från början:
Beställer du, betalar du tull och moms.
Har du det i dit bagage med dig på flyget får du ha varor för ett sammanlagt värde av 4300 kr så länge det är för personligt bruk och ej för försäljning.

Tullkodex. Kan leta upp exakt kapitel och paragraf för den som är intresserad :)

Barstar
2011-10-20, 21:56
Vad skönt om nån här köper kläder, får betala tull och ringer tullverket.

- Men va fan, Sparven från Minsk på kolo sa ju att det var grönt!

Sparven från Minsk
2011-10-20, 22:03
Vad skönt om nån här köper kläder, får betala tull och ringer tullverket.

- Men va fan, Sparven från Minsk på kolo sa ju att det var grönt!

trust me, det är så! Men du måste själv bära det över gränsen, personligt bruk, komma med flyg eller färja, Max 4300 kr sammanlagt. Då slipper du tull och moms.
Då får du även ta med dig 1 L sprit, 2 L starkvin, 4 L mosserande vin, 16 L starköl, 200 cigaretter eller 100 cigariller, eller 50 cigarrer eller 250 g röktobak :thumbup:

Barstar
2011-10-20, 22:05
trust me, det är så! Men du måste själv bära det över gränsen, personligt bruk, komma med flyg eller färja, Max 4300 kr sammanlagt. Då slipper du tull och moms.
Då får du även ta med dig 1 L sprit, 2 L starkvin, 4 L mosserande vin, 16 L starköl, 200 cigaretter eller 100 cigariller, eller 50 cigarrer eller 250 g röktobak :thumbup:

Jag tror dig, men min första fråga gällde onlinebeställning. Sen såg jag bara framför mig hur nån stackars tulltjänsteman fick ta hand om lite kolorage.

Mantus
2011-10-20, 23:46
Hej!

Då jag har väldigt billiga flygbiljetter till Vietnam och New York så funderar jag på att börja åka dit och köpa varor för att sedan sälja på tex Tradera. Någon som har erfarenhet av att göra liknande? Vad tror ni är bäst att att ta in i landet? Det kan ju vara allt ifrån bil från USA eller t-shirts från Vietnam.

/Leo

Tänk på att inte ta in piratkopior från Vietnam samt att kontrollera reglerna för parallellimport först bara.

Sundqvist
2011-10-20, 23:47
fast jag har fått betala 25% avgift för kläder som jag lagt mellan 1-2k på :) så de stämmer inte sparven :o

Sparven från Minsk
2011-10-21, 00:01
fast jag har fått betala 25% avgift för kläder som jag lagt mellan 1-2k på :) så de stämmer inte sparven :o

Beställt via nätet eller haft i dit bagage vid inresa?
Har du beställt via nätet ska du betala, annars bara om det överstiger 4300.
Jobbar med detta :)

agazza
2011-10-21, 00:09
Nja. Tjejen beställde nyligen kläder från USA för en dryg tunka och hon fick betala 400 kr i avgifter från tullen.

hon måste ha glömt att be dom märka paketet med gift, eller skriva ner priset





Ontopic, fungerar verkligen dessa spritbeställningar där man bara har en lista med namn och personnummer till alla som har beställt sedan importerar via ett fraktbolag?

typ bottleshop247

Sundqvist
2011-10-21, 00:19
via nätet, fast inte direkt, köper via en återförsäljare.

handlar inte om priset, alltid när jag fått tulla begär dom information som "innehåll" samt pris, och de är de priset dom tullar efter , själva kvittot.

Nitrometan
2011-10-21, 09:15
hon måste ha glömt att be dom märka paketet med gift, eller skriva ner priset
Fast alla handlare vill inte ljuga.

akAn
2011-10-23, 19:17
Hur är det egentligen om man beställer varor från USA? Står på tullverkets sida att man inte behöver betala tull på saker med värde under 1400. Ändå har ovanstående flickvän blivit tvungen att betala för sina kläder värda 1000 och jag har själv också varit med om det. Eller är det moms vi betalat då?

Sparven från Minsk
2011-10-23, 19:48
Hur är det egentligen om man beställer varor från USA? Står på tullverkets sida att man inte behöver betala tull på saker med värde under 1400. Ändå har ovanstående flickvän blivit tvungen att betala för sina kläder värda 1000 och jag har själv också varit med om det. Eller är det moms vi betalat då?

Är momsen ni betalar och den ska alltid betalas, den kommer man inte undan. Varorna ni beställde har 3-land status tills de kommer fram till EU gränsen. Men då ni ska ha varorna i Sverige så går de "oförtullade" tills de når fram till Sverige. Man ska alltid betala moms i det land som varorna ska förbrukas i. Men tullavgiften slapp ni :)

hultman
2011-10-23, 19:53
hon måste ha glömt att be dom märka paketet med gift, eller skriva ner priset


Jag förstår inte riktigt varför det ska påverka våra importlagar. Idiotiska bestämmelser, som vanligt när det gäller frihetskränkande regler som instiftats av staten. Hur som helst var det en fantastisk tur att tull-asen tog ut en avgift på flera hundra kronor för att läsa på en lapp och skicka vidare paketet. Snacka om att rättfärdiga sin egen existens...

hultman
2011-10-23, 19:53
Är momsen ni betalar och den ska alltid betalas, den kommer man inte undan. Varorna ni beställde har 3-land status tills de kommer fram till EU gränsen. Men då ni ska ha varorna i Sverige så går de "oförtullade" tills de når fram till Sverige. Man ska alltid betala moms i det land som varorna ska förbrukas i. Men tullavgiften slapp ni :)

Åh, jippi. Så att betala skatt i det land där varan köps räcker inte?

akAn
2011-10-23, 20:18
Är momsen ni betalar och den ska alltid betalas, den kommer man inte undan. Varorna ni beställde har 3-land status tills de kommer fram till EU gränsen. Men då ni ska ha varorna i Sverige så går de "oförtullade" tills de når fram till Sverige. Man ska alltid betala moms i det land som varorna ska förbrukas i. Men tullavgiften slapp ni :)

Och sen administrationsavgift eller? Vad ligger den på?

Snobbe
2011-10-23, 20:35
Vad är förklaringen till att något som jag köper från japan ska skattas även här i Sverige för? Har aldrig fattat det, det är ju inget jobb som jag betalar för eftersom det är ju produkten och sen frakten som gör det.

Sparven från Minsk
2011-10-23, 20:59
Åh, jippi. Så att betala skatt i det land där varan köps räcker inte?

I just enforce the laws, I dont make them...

Guu
2012-03-05, 10:34
bumpar den här gamla tråden.

Jag funderar på att beställa en vara från Usa. Den kostar 25$ + frakt 7$. Kommer jag behöva betala moms på den här varan? Läste nånstans att man inte behövde betala moms om varans värde var under 300 kr?

Man måste även betala 100 kr i serviceavgift?

Nordenator
2012-03-05, 10:59
bumpar den här gamla tråden.

Jag funderar på att beställa en vara från Usa. Den kostar 25$ + frakt 7$. Kommer jag behöva betala moms på den här varan? Läste nånstans att man inte behövde betala moms om varans värde var under 300 kr?

Man måste även betala 100 kr i serviceavgift?

Hur mycket är momsen?
Momsen är 25 % på alla varor utom för livsmedel som är 12 % och för exempelvis tidningar är den 6 %. Momsen beräknas på inköpspris, fraktkostnad och tullavgift. Utländska periodiska publikationer med ett sammanlagt värde av högst 300 kronor är befriade från moms.

1.25(25 + 7) USD + 100 SEK speditionsavgift slutar det på. Ingen tullavgift är aktuell då värdet understiger 1400 kr.

Om försändelsen innehåller varor med ett sammanlagt värde på högst 1400 kronor behöver du inte betala någon tull. Befrielsen gäller inte för tobaksvaror, parfym, luktvatten eller för varor som kräver införseltillstånd.

http://www.tullverket.se/innehallao/i/internethandelfranettlandutanforeu/internethandelfranettlandutanforeu.4.4ab1598c11632 f3ba9280005754.html

David Brent
2012-03-05, 12:09
Publikationer var ett udda sätt att uttrycka det på om det gäller alla varor. Låter mer som att det bara gäller tidningar.