handdator

Visa fullständig version : Nötter dåligt eller bra?


Sandra81
2011-10-20, 13:32
Äter ganska mycket cashewnötter (osaltade) samt valnötter och 1 banan varje dag.. Fick höra idag av en person att jag lika gärna kunde äta ett paket bacon istället eftersom det är lika mycket fett som jag får i mig..

vad säger ni? är det bra eller nyttigt? hur mycket/lite bör man äta..?

willtjam
2011-10-20, 13:42
Det är fett i båda, men det är inte samma fett. Bacon har högre andel mättat fett än valnötter t.ex., medan valnötter har högre andel fleromättat fett.
Du får äta precis hur mycket du vill.

Sandra81
2011-10-20, 13:48
skönt att höra. :) jag har nämligen en liten mellanmålskorg med diverse nötter, frukt , torkade bär i som jag går å nallar i hela tiden..

dock är jag ju liten i maten så kanske äter en näve nötter om dagen. 1-2 bananer sen resten gojibär eller liknande.

johan_jazz
2011-10-20, 13:50
http://traningslara.se/notter-kaloririka-men-anda-gynnsamma-for-viktbalans/

läs och begrunda

Mvh, Johan

Eddie Vedder
2011-10-20, 13:52
Nötter är bra. Bacon också.

Sandra81
2011-10-20, 13:57
http://traningslara.se/notter-kaloririka-men-anda-gynnsamma-for-viktbalans/

läs och begrunda

Mvh, Johan

superbra sida.. tack!

Scratch89
2011-10-20, 14:08
Väldigt energirikt dock, så du får se till att du inte äter flera hekto om dagen. :D

Sen vettesjutton, det är klart att det finns bättre saker att äta, men även sämre. Bättre mellanmål än kakor och glass? Självklart.

Sandra81
2011-10-20, 14:14
Väldigt energirikt dock, så du får se till att du inte äter flera hekto om dagen. :D

Sen vettesjutton, det är klart att det finns bättre saker att äta, men även sämre. Bättre mellanmål än kakor och glass? Självklart.

Jag äter ju så lite i vanliga fall så jag blir mätt snabbt.. :) behövs inte så mycket.. äter jag tex mer nötter så orkar jag inte så mycket annat på ett tag.

Pipharen
2011-10-20, 16:25
Det är inget fel med fett. Personen som du pratade med är okunnig.

SiSenior
2011-10-20, 18:29
Det är inget fel med fett. Personen som du pratade med är okunnig.

Eller så klargjorde h*n bara att de innehöll lika mycket fett.

clappen
2011-10-20, 18:58
Nötter är bra. Bacon också.

Bacon innehåller ju E250 så egentligen är det inte "bra"? Jag förstår vad du menar men håller inte med.

Eddie Vedder
2011-10-20, 19:05
Bacon innehåller ju E250 så egentligen är det inte "bra"? Jag förstår vad du menar men håller inte med.

Även E250-skräck kan nå orimliga proportioner. Kan du vara god och säga vad den relativa risken som man sett i observationsstudier betyder för den som äter bacon då och då. :)

dramodur
2011-10-20, 19:36
Sålänge man inte lever på föda likt den i epic meal time är det en mans (eller kvinnas) fulla rätt att unna sig lite bacon då och då!

OnT: Nötter är bra, cashew och valnötter har många positiva egenskaper. Gäller som vanligt att inte äta för mycket, precis som med (i stort sett) allt annat.

Dreas
2011-10-20, 19:40
OnT: Nötter är bra, cashew och valnötter har många positiva egenskaper. Gäller som vanligt att inte äta för mycket, precis som med (i stort sett) allt annat.Jaså? Jag säger inte att nötter är dåligt men att påstå att det är bra rakt över är ju inte direkt korrekt. Nötter har fått någon status som jättennyttigt och bra, väldigt oförtjänt imo.

Fettsammansättningen hos de flesta nötter är ju ingen höjdare, vissa är även giftiga.

Personligen äter jag hellre något annat för att få i mig fett. Men som du säger, sålänge man inte äter för mycket är det lugnt.

dramodur
2011-10-20, 19:50
Jaså? Jag säger inte att nötter är dåligt men att påstå att det är bra rakt över är ju inte direkt korrekt. Nötter har fått någon status som jättennyttigt och bra, väldigt oförtjänt imo.

Fettsammansättningen hos de flesta nötter är ju ingen höjdare, vissa är även giftiga.

Personligen äter jag hellre något annat för att få i mig fett. Men som du säger, sålänge man inte äter för mycket är det lugnt.

Ok skippa "Nötter är bra", syftade på just valnötter och cashew men formulerad inte den första meningen så att det framgick. Sen är det ju inte nötterna i sig som är giftiga (bland de ätbara) utan det mögelgift (right?) som kan finnas i små (men ack så skadliga) koncentrationer i nötter, främst pistach och paranötter om jag inte minns helt fel. Så kort och gott: Valnötter och cashewnötter är bra val av nötter, om man ska äta nötter.

Dreas
2011-10-20, 20:27
Ok skippa "Nötter är bra", syftade på just valnötter och cashew men formulerad inte den första meningen så att det framgick. Sen är det ju inte nötterna i sig som är giftiga (bland de ätbara) utan det mögelgift (right?) som kan finnas i små (men ack så skadliga) koncentrationer i nötter, främst pistach och paranötter om jag inte minns helt fel. Så kort och gott: Valnötter och cashewnötter är bra val av nötter, om man ska äta nötter.Fördelningen mellan omega-3 och -6 är ingen höjdare, men omega-6 innehållet var inte direkt stort.

Ganska hög andel enkelomättat fett och inte så mycket fleromättat, ja, det ser inte så pjåkigt ut.

http://www.omega-3.se/livsmedel.html

Sandra81
2011-10-20, 21:39
okej.. tackar och bockar för all info.. :)

clappen
2011-10-20, 22:01
Även E250-skräck kan nå orimliga proportioner. Kan du vara god och säga vad den relativa risken som man sett i observationsstudier betyder för den som äter bacon då och då. :)

Då och då är nog ingen fara, men om man ska applicera bacon till nötter (som TS äter varje dag) så är det nog onödigt imo.

Eddie Vedder
2011-10-21, 08:11
Då och då är nog ingen fara, men om man ska applicera bacon till nötter (som TS äter varje dag) så är det nog onödigt imo.

Kanske. Innebär en skinkmacka per dag en rejält ökad cancerrisk? Kanske. Men jag tror inte det.

kaer
2011-10-21, 09:25
Bacon innehåller ju E250 så egentligen är det inte "bra"? Jag förstår vad du menar men håller inte med.

Skönt att ngn annan skrev precis det jag inte orkade =)

Eddie Vedder
2011-10-21, 09:35
Skönt att ngn annan skrev precis det jag inte orkade =)

Då kanske du kan svara på min fråga till clappen. :) Jag menar inget drygt i det jag säger men jag tycker att det är "the horror of choice" på Kolo just nu. Allas skräcktrend 2011.

StarkaUlf
2011-10-21, 09:44
Skönt att ngn annan skrev precis det jag inte orkade =)

Jag käkar då E250 varje dag, har klarat mig hittills :)
Skinka, kassler, bacon etc.. You name it.
Jag personligen tror att det har gått till lite väl mycket överdrift med detta. Men det är bara vad jag själv tror.

Om jag nog mot all förmodan skulle drabbas av cancer, så får jag väl ta det. Jag är då inte beredd att ta bort massa god mat från mina matlådor :)

Sandra81
2011-10-21, 09:51
Jag käkar då E250 varje dag, har klarat mig hittills :)
Skinka, kassler, bacon etc.. You name it.
Jag personligen tror att det har gått till lite väl mycket överdrift med detta. Men det är bara vad jag själv tror.

Om jag nog mot all förmodan skulle drabbas av cancer, så får jag väl ta det. Jag är då inte beredd att ta bort massa god mat från mina matlådor :)

det är väl på sikt som det isf kan vara "farligt".. likaväl som rökning och sånt .. jag hade dock ingen aning att E250 var farligt. eller jag har väl kanske inte brytt mig så mycket.:) Nu för tiden får man väl cancer av allt.?

StarkaUlf
2011-10-21, 10:00
det är väl på sikt som det isf kan vara "farligt".. likaväl som rökning och sånt .. jag hade dock ingen aning att E250 var farligt. eller jag har väl kanske inte brytt mig så mycket.:) Nu för tiden får man väl cancer av allt.?

Jo precis, det har du rätt i :)
Ja väldigt mycket verkar ju kunna framkalla cancer idag. Men men, så länge jag inte drabbas så får jag väl fortsätta (kanske ett dumt tänk, men jag får stå för det). Jag får ju iallafall fortsätta äta det jag tycker om :) livet är kort, lika bra att äta och göra det man tycker om!

Kischen
2011-10-21, 10:19
det är väl på sikt som det isf kan vara "farligt".. likaväl som rökning och sånt .. jag hade dock ingen aning att E250 var farligt. eller jag har väl kanske inte brytt mig så mycket.:) Nu för tiden får man väl cancer av allt.?

Man har fått cancer i alla tider och mer eller mindre alla skulle nog dö av en cancerform om vi levde längre än vad vi gör.

aijou
2011-10-21, 12:27
En sak som kan vara värt att tänka på med nötter är också att de inte innehåller fullvärdigt protein. Dvs proteinet innehåller inte alla essentiella aminosyror. Detta gör det såklart inte onyttigt, men om man äter det i syfte av proteinkälla så bör man kanske komplettera med någon annan proteinkälla också.

I syfte av proteinkälla så är bacon bättre, skulle jag nog vilja påstå. :)

Sandra81
2011-10-21, 12:58
En sak som kan vara värt att tänka på med nötter är också att de inte innehåller fullvärdigt protein. Dvs proteinet innehåller inte alla essentiella aminosyror. Detta gör det såklart inte onyttigt, men om man äter det i syfte av proteinkälla så bör man kanske komplettera med någon annan proteinkälla också.

I syfte av proteinkälla så är bacon bättre, skulle jag nog vilja påstå. :)

bacon är inte så gott :)

Eddie Vedder
2011-10-21, 13:03
Nu för tiden får man väl cancer av allt.?

Nej

kaer
2011-10-21, 13:18
Kanske. Innebär en skinkmacka per dag en rejält ökad cancerrisk? Kanske. Men jag tror inte det.

Då kanske du kan svara på min fråga till clappen. :) Jag menar inget drygt i det jag säger men jag tycker att det är "the horror of choice" på Kolo just nu. Allas skräcktrend 2011.

Jag gör vad jag kan då =)
Jag har väl egentligen ingen aning om en skinkmacka om dan innebär ökad cancerrisk eller inte.
Och jag har såklart bara hoppat på årets skräcktrend här på kolo. Jag får nog säga att jag inte byter upplägg och kost efter varenda tråd här på brädan, men i någon trår 'saker du inte äter' eller vad den hette så var väl brädans samtliga auktoritetet ense 'vi äter inte e250'. Det gjorde ett viss intryck.
Och när det gäller e250 så har jag ätit lite mer än en skinkmacka varje dag. Förra veckan tryckte jag i mig sådär 500gram Serranoskinka bla.

Helt enkelt tycker jag nog att jag rutinmässigt ätit mer bacon än vad jag kanske borde, och om e250 nu verkar vara hyfsat misstänkliggjort, varför inte skära ner på det.

Köttfärslimpa -> bacon
Burgare -> bacon
Carbonara -> bacon
God helgfrukost -> bacon
Panikhungrig -> bacon osv osv

pialia
2011-10-21, 13:20
nötter är bra. Bacon också.

i knew it.

Eddie Vedder
2011-10-21, 13:21
och om e250 nu verkar vara hyfsat misstänkliggjort, varför inte skära ner på det.

Absolut. Jag håller med till 100 procent där. Men det är en stor skillnad på att skära ner och försöka hålla intaget lågt än att gå på fullständig nolltolerans för att "det ger cancer" vilket kan anses vara en onödig stark domedagsprofetia.

clappen
2011-10-21, 22:25
Absolut. Jag håller med till 100 procent där. Men det är en stor skillnad på att skära ner och försöka hålla intaget lågt än att gå på fullständig nolltolerans för att "det ger cancer" vilket kan anses vara en onödig stark domedagsprofetia.

Håller med dig Eddie. Så varför inte hålla E250 intaget lågt för TS än att faktiskt öka det med att tillföra bacon?