handdator

Visa fullständig version : Träning med hög volym


Beholder
2011-10-20, 12:55
Jag gillar att träna ofta och ganska mycket när jag kör. Därför undrar jag om någon har en bra ide hur man lägger upp ett träningschema där man kör träning ofta på hög volym men väldigt sällan kör max. För Maximal styrka och muskeltillväxten är en bisak.

Vilka övningar är bra att ha som bas, Vilka övningar ska man akta sig för att träna för ofta. Hur många set och rep vill man köra?

Beholder
2011-10-20, 12:56
Det här är inte just specifikt för mig utan mer vad man ska tänka på när man vill köra högvolym för maximal styrka. Jag vill ha tips och ider och inte ett schema just för mig

ceejay
2011-10-20, 12:58
Många set i få reps tror jag är det bästa för maximal styrka.

Kör någon maxning iaf varannan vecka, om du inte gillar det förstås, då kan du gå upp på en riktigt tung etta oftare.
2-4 reps i minst 5 men uppemot 10 set är det som gäller. Håll övningarna ganska få, fokusera på basövningar.

Beholder
2011-10-20, 13:18
Det var något sådant jag tänkte med. Ska man då bygga passen runt olika basövningar. Första dagen t.ex. Marklyft med lite kompletterande övningar, nästa dag bänk med kompletterande övningar, och en dag runt knäböj och kompletterande övningar.

Hur många set? hur nära max ska man ligga

Pjotor
2011-10-20, 13:34
Det var något sådant jag tänkte med. Ska man då bygga passen runt olika basövningar. Första dagen t.ex. Marklyft med lite kompletterande övningar, nästa dag bänk med kompletterande övningar, och en dag runt knäböj och kompletterande övningar.

Hur många set? hur nära max ska man ligga

Stronglifts, Starting Strength, Madcow 5*5 Intermediate är program som borde passa dig. De är alla väl beprövade. Har du kommit längre i din träning är Wendler 5/3/1 bra skit.

Mantus
2011-10-20, 13:44
Det var något sådant jag tänkte med. Ska man då bygga passen runt olika basövningar. Första dagen t.ex. Marklyft med lite kompletterande övningar, nästa dag bänk med kompletterande övningar, och en dag runt knäböj och kompletterande övningar.

Hur många set? hur nära max ska man ligga

Olika sheikoprogram ger dig en hög och fin volym och är centrerat kring basövningar. Om du har ork att träna fler dagar än de tre-fyra per vecka programet stipulerar så kan du ju körs lite chins, baksida axlar, prehab och biceps de dagarna.

Sheikoprogram är dock inget jag skulle hoppat på om jag varit tämligen ny på ttäningsfronten. De kräver snycket både psykiskt och fysiskt samt kräver att man har en bra teknik för att inte riskera att skada sig.

Beholder
2011-10-20, 14:09
Jag får kolla in sheikprogram och 5*5 och 5/3/1 då.